Help, muis in huis

18-09-2008 13:20 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben sinds maanden opeens weer last van muizen. In ons oude huisje zijn nu eenmaal veel gaten waar ze doorheen kunnen komen. Die allemaal afdekken is niet goed mogelijk, ik vermoed bijvoorbeeld dat ze nu vanachter ons (vaste) keukenblok komen.

Voorheen hebben we ze weg gekregen met van die kleine gemene klapvallen of met gif. Ik zou het deze keer graag wat diervriendelijker aanpakken. Een poes van iemand lenen zou een optie kunnen zijn, alhoewel dat ook bloederige taferelen kan opleveren. Hebben jullie misschien andere effectieve tips?
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
O die van mij wel. Het is juist een sport om te kijken hoelang zo'n muisje het nog 'doet'...op vier pootjes...op drie...of twee....woepsie door de lucht en dat oortje kan er ook wel af....

Meestal grijp ik ergens halverwege wel in, waarbij ik dan, door de 'jager' luidruchtig als spelbreker wordt weggejoeld.

Maarre...geen muizenoverlast hier, dus wel effectief.
Een van 't stel is trouwens een keer 'teruggepakt' toen een woelmuis z'n stevige knaagtanden in de wang van mijn poezebeest zette. En vervolgens niet meer losliet zodat poes piepend op de loop ging met een bungelende muis aan z'n bek.

Heel grappig, alleen het abces dat hij daardoor kreeg was iets minder leuk....
die van hier is zo n dikke muis, maar maakt dat verschil dan?

is het echt zo dat "huismuisjes" gewoon echt niet naar buiten gaan? hoevaak ik ook mn deur open laat overdag, hij blijkt gewoon binnen te willen zitten! aah, ik word dr gek van!
De ene kat van mij, 1 klap en de muis is dood.

Hij vraagt 15 euro in het uur
Hmmm... ik zou dat niet zo fijn vinden: een kind van 1 + wetende dat je muizen in huis hebt.

Ik heb laatst ergens gelezen dat je moet oppassen dat er geen muizenpis zit op je schone afwas die in het afdruiprek staat te drogen.

Ik pas op dit moment op het huis van een vriendin, en heb de taak om de muizen te verdrijven.

Er staat al een elektronische muizenverjager maar dat helpt niet.

Plakvallen hebben we ook geprobeerd (een kartonnetje met lijm die je als doosje kunt vouwen). Helpt ook niet.

Plastic muizenvallen gekocht

(daar kun je de dode muizen makkelijker uithalen)

Maar daar trappen ze (letterlijk en figuurlijk!) niet in

Gisteren ging ik weer checken. 'Ze' waren weer geweest. De vallen waren leeg, maar de plant was wel weer overhoop gehaald. Er lag zand naast. Netjes zand opgeruimd en nog even de plant water geven. Totdat... er een muis uitspringt!! En nog 1! En nog 1!!

Ik heb nu maar wat muesli in de vallen gelegd, in de hoop dat ze daar in trappen. Morgen nog even checken, en in ieder geval gif kopen.

Ik weet het echt niet meer. Die plant moet van nieuwe aarde worden voorzien, maar ik vind het doodeng om dat te doen, met de muizen die daar in huizen!

Dus eerst dood voordat het zand verwisseld kan worden.

Dode muizen ok... daar kan ik mee dealen. Maar levende?!?!
Plant naar het veld brengen, daar uit de pot halen. Grond met muizen eraf schudden. Plant in nieuwe potgrond zetten. Daarna volstorten met beton.

Poes van de buren gaan lenen. Poes minimaal 3 dagen niks te eten geven. Daarna broodkruimeltjes strooien. Poes naast broodkruimeltjes zetten.

Zorg in ieder geval voor een up-to-date tetanusinjectie
AAAAAARGGGHHHHHH! Muis in de keuken!!!!! Grote dikke levende muis! Heb hem verjaagd. God mag weten waar ie nu is. Keuken staat middenin huis, waar komt dat beest vandaan?

En ik heb al heel lang een kater, dus dat helpt geen sodemieter! OMG ik ga maandag de ggd maar bellen denk ik. Ik kan niks met levende muizen, ook niet met dode. Jak!!!
mijn huisgenoot heeft gister ook bij ons (studentenhuis) een muis gezien in de keuken.

we denken er over om muisvriendelijke vallen te zetten, heeft iemand hier ervaring mee, waar kun je deze kopen en wat voor lekkers moet je dan in de val doen om de muis te lokken?

(had al gelezen dat ze kaas eigenlijk helemaal niet zo lekker vinden)

(eigenlijk vind ik het wel gezellig, een huismuis

en met ziektes overbrengen, och, de vaatdoekjes lopen je hier af en toe ook tegemoet en daar ben ik ook nog niet ziek van geworden. =P)
Als het maar om een muis gaat, dan kan een diervriendelijke val best helpen. Ik heb er eens eentje gebruikt in een vorige woning. Was zo'n kunstof/plastic gevalletje met een compartiment met klepje dat dichtvalt als de muis naar binnen is gegaan. Helaas bleek het bij mij toen om veel meer muizen te gaan en heb uiteindelijk na een aantal gewone vallen ook agressief gif van Bayer moeten gebruiken.

Zo'n apparaatje met ultrasone geluiden heb ik ook nog liggen, maar werkte ook niet altijd afdoende. En let er dan ook vooral op dat die goed staat afgesteld anders heb je kans dat andere aanwezige huisdieren er last van kunnen krijgen. Vergelijk dit maar dan met de Mosquito ter bestrijding van hangjongeren.

Zo'n apparaatje trouwens hoeft niet veel te kosten, een beetje electronicaspeciaalzaak heeft vast wel zoiets, kant en klaar of als bouwpakketje (moet je wel zelf solderen). Ik meen dat Velleman er eentje in het leveringsprogramma had.
een diervriendelijke muizenval is niet diervriendelijk. Ze worden echt helemaal gek van de stress.

Hiereen muizenklem gebruikt. Pindakaas, worst en chocola schijnen ze dol op te zijn. Dat op de klem, muis dood, in de container. Klaar.
quote:sosofie schreef op 13 januari 2010 @ 09:14:

een diervriendelijke muizenval is niet diervriendelijk. Ze worden echt helemaal gek van de stress.

Klopt. Hoewel dat ook per muis verschilt. Hoe dan ook moeten ze er zo snel mogelijk uit.

Ook het verhaal op de eerste pagina met het pootje ertussen kan ik beamen. In mijn geval was het het hoofdje...
hmm..ja, als ik dat hoor over de stress vind ik dat ook wel weer zielig.

ik weet niet om hoeveel muizen het gaat, mn huisgenoot zegt dat ie er eentje heeft gezien, maar volgens mij is het zo; je ziet er een en er zijn er dan nog 10 in een holletje ofzo.

we willen nu eerst even gaan kijken of we etenswaren zoveel mogelijk in potten en blikken kunnen doen en waarschijnlijk even een grote schoonmaak houden.
Als het meer dan een muis is, dan zul je hier verder moeten gaan, vrees ik:

muizenplaag
Ik vermoed dat ik ook een muis in huis heb. Mijn kat zat laatst voor de deur van een kast te blazen. Ik heb nu in die kast een ouderwetse muizenval gezet met kaas. Zo te lezen had ik er beter chocola in kunnen doen. Ik heb de muis, als hij er nog is tenminste, nog niet gezien. Ik weet niet of m'n kat er echt achter aan zou gaan of dat hij toch te bang is als het er op aan komt. Gif strooien is geen optie want ik wil m'n kat niet vergiftigen. We zullen zien.
UP!

Gadverdegadverdegadver! Ik heb een muis! En ik twijfel of het er misschien meer zijn. Vroeger al eens een muis gehad hier. Vanaf toen altijd al het eten in tupperware bewaard en nooit meer last van gehad... tot nu dus.

Het is een hele kleine, en hij is helemaal niet eens bang voor me. Zit ik aan tafel te internetten, gaat hij gewoon midden in de kamer naar mij zitten kijken. Bah! Ik dacht de laatste tijd al dat ik iets in de planten hoorde. En nu zag ik hem daar ook al in kruipen. Echt ik zie hem bijna ieder half uur nu ( ik twijfel erover of het er misschien meerdere zijn? MIsschien een nestje omdat hij zo klein lijkt?)

Ik heb al een muizenval met pindakaas gezet (die had ik nog), tussen die plant waar hij in klom.

En nu wil ik morgen gif gaan kopen. Waar kan ik dat halen? Weet iemand dat? Ik wil gewoon zo snel mogelijk van de muizen af!
Gif kun je kopen bij de Welkoop. Ik ben altijd meer van de klapvallen, want dan zijn ze ter plekke meteen dood.

Gif vind ik persoonlijk minder diervriendelijk, want dan lijden ze nog een tijdje. Bovendien weet je niet waar de dode muis is achtergebleven...
quote:gember999 schreef op 15 maart 2011 @ 18:42:

UP!

Gadverdegadverdegadver! Ik heb een muis! En ik twijfel of het er misschien meer zijn. Vroeger al eens een muis gehad hier. Vanaf toen altijd al het eten in tupperware bewaard en nooit meer last van gehad... tot nu dus.

Het is een hele kleine, en hij is helemaal niet eens bang voor me. Zit ik aan tafel te internetten, gaat hij gewoon midden in de kamer naar mij zitten kijken. Bah! Ik dacht de laatste tijd al dat ik iets in de planten hoorde. En nu zag ik hem daar ook al in kruipen. Echt ik zie hem bijna ieder half uur nu ( ik twijfel erover of het er misschien meerdere zijn? MIsschien een nestje omdat hij zo klein lijkt?)

Ik heb al een muizenval met pindakaas gezet (die had ik nog), tussen die plant waar hij in klom.

En nu wil ik morgen gif gaan kopen. Waar kan ik dat halen? Weet iemand dat? Ik wil gewoon zo snel mogelijk van de muizen af!

Bij de drogist. En inderdaad meteen uitroeien met gif. Hij moet zo snel mogelijk de pijp uit.

Niet diervriendelijk het beest buiten zetten want voordat jij de deur dicht hebt is het beest al weer binnen . Succes ik hoop niet dat het maar om 1 muis gaat en niet om meerdere.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:rower schreef op 15 maart 2011 @ 18:48:

Gif kun je kopen bij de Welkoop. Ik ben altijd meer van de klapvallen, want dan zijn ze ter plekke meteen dood.

Gif vind ik persoonlijk minder diervriendelijk, want dan lijden ze nog een tijdje. Bovendien weet je niet waar de dode muis is achtergebleven...Oh ja dat is dan ook weer zo ja niet prettig als je opeens een dode muis tegen komt.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Met een val weet je meteen dat ie ´hemelen´ is (geruststelling). Als je hem niet gelijk vindt, zit je nog steeds met dat onbestendige gevoel.

Met gif wel uitkijken met kleine kinderen en eventuele andere huisdieren!
bedankt voor de snelle reacties! Welkoop/Boerenbond zit hier niet in de buurt, dus ik ga morgen dan maar langs de drogist.

Ik hoorde van een vriendin dat de muizen van dat gif zich ziek voelen, en dan naar een beschutte plek gaan om te sterven. Zij vond dus tijdens haar verhuizing een leger aan muizen-skelletjes onder haar keukenkastjes.. ook niet zo fris, maar dat heb ik liever dan levende muizen...

Klapvallen vind ik ook prima. Ik vind het niet erg een dode muis er uit te halen, alleen bij mij eten ze vaak het aas eruit zonder dat ze gevangen worden. Misschien zet ik de vallen niet op goede plekken? Ze komen van achter de keukenkastjes, en lopen wel vaak op bepalde plekken (achter de kast, in de lades van de keukenkastjes, achter de bank). Is het dan beter om 10 muizenvallen neer te zetten?

Of gewoon en vallen en gif, dan lijkt mijn huis echt een grote muizenval :-D
quote:rower schreef op 15 maart 2011 @ 18:55:

Met een val weet je meteen dat ie ´hemelen´ is (geruststelling). Als je hem niet gelijk vindt, zit je nog steeds met dat onbestendige gevoel.

Met gif wel uitkijken met kleine kinderen en eventuele andere huisdieren!geen huisdieren of kleine kinderen hier gelukkig. (nou ja, 'gelukkig' ook weer niet, maar dat is een heel ander verhaal.... muizengif-technisch gezien is het in ieder geval wel gelukkig dat er geen kinderen zijn)
Mijn katten zijn goede muizenvangers en ze zijn te huur. Huurbedrag komen we wel overheen
blegh! ik zit hier achter de computer en denk 'wat hoor ik toch?' Ik hoor zo'n raar geritsel uit de keuken komen. Zo'n geritsel van die dunne plastic tasjes waar je de boodschappen in mee krijgt. Dus ik loop de keuken in en hoor het geritsel van de plastic zak in de vuilnisbak,

Hij zit nu in mn vuilnisbak!

Ik heb nu de vuilnisbak maar even met muis en al op het balkon gezet. Hij zit helemaal vol met vuilnis... wat kan ik nu het beste doen? Als ik mijn vuilnis buiten laat staan, komt er dan niet meer ongedierte op af? OF zal ik mijn hele vuilnisbak vol water laten lopen om m te verzuipen? (En wat doe ik dan met mijn natte-volle vuilnisbak?
quote:mika65 schreef op 15 maart 2011 @ 19:02:

Mijn katten zijn goede muizenvangers en ze zijn te huur. Huurbedrag komen we wel overheen mooi! Heb je zin om morgen te komen? Kook ik een lekkere maaltijd voor jou, krijgen jouw katten ook een lekkere maaltijd. Deal?
nou, ik heb de vuilniszak maar meteen in de container gegooid. Hopelijk met muis en al. In ieder geval bedankt voor jullie tips! Ik denk dat ik morgen voor de zekerheid nog even wat vallen en gif ga kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven