Werk & Studie alle pijlers

adhd, slaapproblemen en ritalin....

16-03-2011 15:53 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (8) heeft adhd en gebruikt concerta. Tot zover geen problemen. Wel is het een probleem is dat ze heel erg veel moeite heeft met inslapen. Zo veel dat ze overdag ook echt vermoeid is door slaapgebrek.

Nu is bekend dat ritalin dat kan veroorzaken dus dachten we (samen met haar psychiater); we moeten zorgen dat de medicatie echt helemaal is uitgewerkt als ze naar bed gaat. Dus krijgt ze nu haar medicatie om 7:00 ' ochtends. Nou geloof me, het is he-le-maal uitgewerkt tegen de tijd dat het 20:00 is! Om 18:00 begint ze te stuiteren, rond 19:00 begint het gemopper en gedoe en tegen 20:00 zijn we heel dankbaar dat ze eindelijk naar bed kan!

Maar tot mijn grote frustratie valt ze nu nog niet in slaap. Toen las ik ergens dat het kan ook komen juist doordat de ritalin is uitgewerkt. Dan is ze zo druk dat ze daardoor wakker blijft.

Ik weet het niet meer. Verder hebben we alles geprobeerd, van valeriaan druppeltjes tot melatonine, van de huisarts tot de homeopaat....ze is en blijft wakker.

Heeft er nog iemand een goed idee???
Vervelend zeg!

Lukt het haar niet om in slaap te vallen of komt ze er steeds uit, is in de weer, zodat het niet lukt om in slaap te vallen?
ps. sorrie dat dit onder het verkeerde hoofdstuk is geplaatst ...
wij hebben melatonine 3mg tabletten via de kinderarts gekregen en nu gaat het stukken beter en slaapt heerlijk en redelijk vlot in
ze gaat heel rustig liggen en probeert te slapen. Soms ga ik even bij haar liggen en merk dan dat ze zichzelf wakker houdt. Ze denkt aan van alles, wiebelt, friemelt.... Ik zou haar wel willen hypnotiseren...
ja, wij hebben ook melatonine gekregen. Mocht haar zelfs 5 mg geven en even hielp het ook. Maar al na een paar dagen was het uitgewerkt.
Tijdens de reboundperiode is het lastig om in slaap te komen, maar als de medicatie al om 18 uur begint uit te werken, ligt ht niet aan de medicatie.

Als medicatie helemaal is uitgewerkt zou ze niet moeilijker of makkelijker in slaap moeten komen dan zonder medicatie. Ik heb ook ADHD en ik heb vaak ook wel een stuitermomentje als ik net in bed lig, misschien juist wel omdat op het moment dat er niks anders meer is om je af te leiden, je gedachten op 200% lopen en je ineens allerlei ingevingen krijgt. Wat mij helpt is lezen of TV kijken, dan val ik vanzelf in slaap. Ik kan in slaap vallen in een disco of cafe als ik heel moe ben, maar wakker liggen van een tikkend horloge, dus mss kun je experimenteren met zachte muziek, of juist de radio zachtjes op ruis zetten.

Let ook op haar voedsel, chocolade, caffeine (cola) of gewoon teveel suiker kan ook leiden tot teveel energie 's avonds.
En heb je een vast bedritueel? Hier gaan we (en bij vader net zo) eerst voor half acht pyama aan, tandenpoetsen, tot kwart voor acht voorlezen en dan slapen.

Wel mag er bij mij een zacht bedmuziekje aan, meestal slaapt hij dan binnen een kwartier.

Pas als hij na een half uur nog niet slaapt, krijgt hij melatonine.

Bij ons werkt dit prima.

En, inderdaad let op de voeding. Hier elke avond een warm kopje thee.
quote:mimomimosa schreef op 16 maart 2011 @ 16:00:

ze gaat heel rustig liggen en probeert te slapen. Soms ga ik even bij haar liggen en merk dan dat ze zichzelf wakker houdt. Ze denkt aan van alles, wiebelt, friemelt.... Ik zou haar wel willen hypnotiseren...

Waarom doe je dat dan niet? even met haar ontspanningsoefeningen doen voor het slapen gaan. Ik deed dat bij mijn dochters ook vaak (de ontspanningsoefening die ik zelf bij zw.joga had geleerd) Van tenen tot kruin, alle lichaamsdelen bij langs gaan en heel rustig benoemen, met een rustige stem en langzaam.

DUS je begint bij haar tenen: ga nu met je gevoel naar je tenen....voel je tenen, beweeg ze niet, maar voel hoe de deken er tegen aan ligt, je tenen willen graag slapen.... dan naar de voeten, de enkels, de kuiten, de knieen etc net zo lang tot je bij haar kruin bent.

het klinkt misschien een beetje idioot, maar bij ons hielp het wel.
Goede tips van kreng. En haar een korte periode geven om de spanningen/drukte in haar hoofd even af te bouwen?

Is maar een idee hoor. Mijn kind heeft geen ADHS maar een ASS, dus anders, maar wie weet. Hier mag zoon na het eten nog even spelen. Maar wel rustig. Dus of boekje lezen of tekenen of zoiets. Dan het bedritueel. Voordat ik hem toe dek en welterusten wens even heb ik ene duidelijk bedritueel met zoon.

Even vragen wat er leuk was vandaag (de dag positief afsluiten:-)). Dan heeft hij zijn eigen kwartiertje. Hierin mag hij zorgen dat hij lekker komt te liggen zodat het straks lekker kan gaan slapen. In de praktijk gaat hij er dan uit, op zijn kop staan en weet ik veel wat allemaal niet meer.

Na een kwartiertje kom ik dan weer naar boven om te vragen of hij lekker ligt, geef hem nog ene kus en dat was het.

Dit helpt best goed. Hij heeft zich dan even kunnen uiten zonder 'stout' te zijn en hij kan het daarna wat makkelijker loslaten allemaal.

Misschien zoiets eens proberen?
voor mij werken ontspanningsoefeninegn niet zo goed, want voor ik bij mijn knieen ben is mijn hoofd al 3 keer de wereld rond, van hoe die dingetjes aan het einde van je veters heten tot de tsunami in japan en de economische crisis en alle problemen op het forum, maar dat kan ook persoonlijk zijn. ik weet dat sommige adhd-ers wel baat hebben bij yoga en ontspanningsoefeningen, maar voor mij werkt kijken naar Dances With Wolves. Ik heb nog nooit het einde van die film gehaald.
Het bedritueel is zo; om half 8 klaar maken om naar boven te gaan. Bij haar betekent dat altijd nog iets eten en drinken (geen caffeïne, geen suiker) en met tegenzin even opruimen of afsluiten waar ze mee bezig was. Om 20:00 tandenpoetsen. Daarna in bed nog even spelen of lezen en om 20:15 kom ik de lamp uit doen (en nog even knuffelen). Tja, en dan begint het....eerst is het een tijd stil. Dan begint ze te roepen dat ze niet kan slapen. Daarna raakt ze in paniek en gaat gillen en schreeuwen dat ze het ook allemaal niet meer weet. Uit nood laat ik haar daarom maar lezen tot ze kan slapen maar dan is het vaak half elf of later voordat ze om is gevallen...
[quote]return_of_kreng schreef op 16 maart 2011 @ 16:24:

voor mij werken ontspanningsoefeninegn niet zo goed, want voor ik bij mijn knieen ben is mijn hoofd al 3 keer de wereld rond, van hoe die dingetjes aan het einde van je veters heten tot de tsunami in japan en de economische crisis en alle problemen op het forum,

Ja! Dat heeft zij ook...
maar concerta werkt anders dan ritalin.. Gebruikt ze nu ritalin of concerta ?

Ik zou misschien toch wat later naar bed laten gaan en event. vooraf lekker in een warm ontspannend bad..

Heb je al eens rustige muziek geprobeerd ?
quote:mimomimosa schreef op 16 maart 2011 @ 16:26:

Het bedritueel is zo; om half 8 klaar maken om naar boven te gaan. Bij haar betekent dat altijd nog iets eten en drinken (geen caffeïne, geen suiker) en met tegenzin even opruimen of afsluiten waar ze mee bezig was. Om 20:00 tandenpoetsen. Daarna in bed nog even spelen of lezen en om 20:00 kom ik de lamp uit doen (en nog even knuffelen). Tja, en dan begint het....eerst is het een tijd stil. Dan begint ze te roepen dat ze niet kan slapen. Daarna raakt ze in paniek en gaat gillen en schreeuwen dat ze het ook allemaal niet meer weet. Uit nood laat ik haar daarom maar lezen tot ze kan slapen maar dan is het vaak half elf of later voordat ze om is gevallen...En 'gewoon' zeggen dat ze aan leuke dingen moet denken met haar ogen dicht?...dat ze dan gerust wel inslaap valt. Al kan het even duren, maar dat is niet erg want ze denkt toch aan leuke dingen?....
quote:Noerie schreef op 16 maart 2011 @ 16:20:

Goede tips van kreng. En haar een korte periode geven om de spanningen/drukte in haar hoofd even af te bouwen?

Is maar een idee hoor. Mijn kind heeft geen ADHS maar een ASS, dus anders, maar wie weet. Hier mag zoon na het eten nog even spelen. Maar wel rustig. Dus of boekje lezen of tekenen of zoiets. Dan het bedritueel. Voordat ik hem toe dek en welterusten wens even heb ik ene duidelijk bedritueel met zoon.

Even vragen wat er leuk was vandaag (de dag positief afsluiten:-)). Dan heeft hij zijn eigen kwartiertje. Hierin mag hij zorgen dat hij lekker komt te liggen zodat het straks lekker kan gaan slapen. In de praktijk gaat hij er dan uit, op zijn kop staan en weet ik veel wat allemaal niet meer.

Na een kwartiertje kom ik dan weer naar boven om te vragen of hij lekker ligt, geef hem nog ene kus en dat was het.

Dit helpt best goed. Hij heeft zich dan even kunnen uiten zonder 'stout' te zijn en hij kan het daarna wat makkelijker loslaten allemaal.

Misschien zoiets eens proberen?hmmm....dat zou ik kunnen proberen....
Zachtjes de radio aan helpt mij ook heel goed met inslapen (maar dan wel op sleeptimer, want als hij bij mij de hele nacht aan blijft staan word ik er juist weer wakker van).

Net zo hard dat je je een beetje moet concentreren om de muziek te kunnen horen. Ook een zender met zo min mogelijk gepraat. Sky Radio werkte altijd wel goed (behalve als ze die stomme gedichten gingen voorlezen).

Verder helpt lezen ook wel, tenzij het boek zo boeiend is dat je er eigenlijk niet mee kunt stoppen.

Of nog even een spelletje doen voor het slapen gaan. Patience en Japanse beeldpuzzels zijn bij mij favoriet. Beetje hersenloos, maar het houdt je wel bezig en vergt toch enige concentratie.

(Psycholoog is vrijwel zeker dat ik een ASS heb. ADHD scoor ik hoog op, maar Ritalin werkte niet).
anders kan je strattera overwegen..
quote:Biebeltje schreef op 16 maart 2011 @ 16:30:

Ook een zender met zo min mogelijk gepraat. Sky Radio werkte altijd wel goed (behalve als ze die stomme gedichten gingen voorlezen).

Die stem van die kerel!!! Verschrikkelijk!
Ja, daar blijft zelfs iemand met narcolepsie wel wakker van...
quote:poldervrouw schreef op 16 maart 2011 @ 16:28:

maar concerta werkt anders dan ritalin.. Gebruikt ze nu ritalin of concerta ?

Ik zou misschien toch wat later naar bed laten gaan en event. vooraf lekker in een warm ontspannend bad..

Heb je al eens rustige muziek geprobeerd ?Ik heb begrepen dat concerta langer werkt dan ritalin maar dat het verder hetzelfde is. Ze slikt concerta.
quote:poldervrouw schreef op 16 maart 2011 @ 16:30:

anders kan je strattera overwegen..wat is dat?
quote:Biebeltje schreef op 16 maart 2011 @ 16:33:

Ja, daar blijft zelfs iemand met narcolepsie wel wakker van...
we hebben een lampje geprobeerd, een muziekje, zelfs een aquarium vanwege de rustgevende vissen en geruis!

Het is ook wel zielig, ze zegt soms; mama, mijn ogen willen wel slapen maar mijn lichaam niet....

heb net een cd van deze site besteld, www.hemi-medi.nl, schijnt op je hersengolven te werken Geen idee of het wat is, maar ik ben bereid om alles te proberen...
Wel een beetje herkenbaar, als kind sliep ik ook zelden voor 23 uur, en als puber werd ik vaak rond 4 uur wakker; het moment om mijn wiskunde-huiswerk te maken.

Wat voor mij helpt is een taakje in mijn hoofd doen wat redelijk concentratie vergt, maar wel eentonig is en niet te moeilijk, zoals bijvoorbeeld achteruit tellen van 100 naar 0 in het frans, alle kwadraten van de cijfers 1 t/10 opnoemen of machtsverheffen. Een ingewikkeldere vorm van schaapjes tellen. misschien kun jij samen met je dochter voor haar zo'n taakje verzinnen wat haar dan kan helpen om in slaap te komen. (Leren ze nog tafels op school? het achteruit opzeggen van een tafel kan een goede oefening zijn).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven