Ruggenprik bij een bevalling.
woensdag 16 maart 2011 om 18:54
Dag dames!
Ik ben nieuw hier en aangezien dit een erg populair forum is wil ik graag mijn vraag hier stellen!
Ik ben moeder van 2 kids en 39 weken zwanger van de derde. Mijn eerste dochter heb ik zonder ruggenprik gekregen, het was een normale goed verlopende bevalling, uiteraard inclusief de vreselijke pijn van de weeen, die iedere vrouw kent. Mijn zoon heb ik gekregen toen man en ik in de VS woonde, hier is een ruggenprik eigenlijk standaard en heb deze bij mijn inleiding zowat gelijk gekregen, fantastisch in een woord!!
Was in een klap al mijn vooroordelen erover kwijt, nu ik al zover gevorderd ben in de zwschap bekruipt mij een angstig gevoel, wil niet zonder ruggenprik bevallen, zoveel pijn terwijl het zo makkelijk kan is voor mij onnodig.
Heb dit met vk besproken en zij zegt dat het sinds korte tijd mogelijk is om 24 uur per dag een prik te krijgen, desnoods wordt arts uit bed gebelt, fantastisch dus. Ziekenhuis waar ik beval heeft geen arts 24 uur per dag in huis hiervoor maar volgens vk wordt hij gebelt hiervoor.
Is het realistisch om dit echt aan te nemen en dus een ruggenprik te verwachten?
Wordt deze wel bij een normale bevalling die niet extreem lang duurt gegeven, hoor zoveel verhalen.
Jullie ervaringen graag, wie heeft er (in de nacht) een ruggenprik gekregen, gewoon omdat je dat had besproken en geen trek meer had in de pijn, heb het dus niet over dames die al 20 uur bezig zijn en het volgens de artsen dus een noodzaak is.
Hoop dat jullie me snappen, ben erg benieuwd! Geen discussie svp, weet prima de risico's en nee ben geen verwend nest dat ik pijnloos wil bevallen.
Groetjes
Ik ben nieuw hier en aangezien dit een erg populair forum is wil ik graag mijn vraag hier stellen!
Ik ben moeder van 2 kids en 39 weken zwanger van de derde. Mijn eerste dochter heb ik zonder ruggenprik gekregen, het was een normale goed verlopende bevalling, uiteraard inclusief de vreselijke pijn van de weeen, die iedere vrouw kent. Mijn zoon heb ik gekregen toen man en ik in de VS woonde, hier is een ruggenprik eigenlijk standaard en heb deze bij mijn inleiding zowat gelijk gekregen, fantastisch in een woord!!
Was in een klap al mijn vooroordelen erover kwijt, nu ik al zover gevorderd ben in de zwschap bekruipt mij een angstig gevoel, wil niet zonder ruggenprik bevallen, zoveel pijn terwijl het zo makkelijk kan is voor mij onnodig.
Heb dit met vk besproken en zij zegt dat het sinds korte tijd mogelijk is om 24 uur per dag een prik te krijgen, desnoods wordt arts uit bed gebelt, fantastisch dus. Ziekenhuis waar ik beval heeft geen arts 24 uur per dag in huis hiervoor maar volgens vk wordt hij gebelt hiervoor.
Is het realistisch om dit echt aan te nemen en dus een ruggenprik te verwachten?
Wordt deze wel bij een normale bevalling die niet extreem lang duurt gegeven, hoor zoveel verhalen.
Jullie ervaringen graag, wie heeft er (in de nacht) een ruggenprik gekregen, gewoon omdat je dat had besproken en geen trek meer had in de pijn, heb het dus niet over dames die al 20 uur bezig zijn en het volgens de artsen dus een noodzaak is.
Hoop dat jullie me snappen, ben erg benieuwd! Geen discussie svp, weet prima de risico's en nee ben geen verwend nest dat ik pijnloos wil bevallen.
Groetjes
woensdag 16 maart 2011 om 19:09
Als de verloskundige zegt dat een ruggenprik dag en nacht mogelijk is, zou ik daarop vertrouwen, alleen duurt het wellicht wel wat langer dan in de Verenigde Staten aangezien de anesthesist 's avonds en in het weekend eerst opgeroepen moet worden en je waarschijnlijk niet vanaf de eerste wee al in het ziekenhuis aanwezig bent. De kans is dus wel aanwezig dat je meer weeën zult moeten opvangen dan bij je tweede bevalling, maar dat je toch tijdens het allerpittigste stuk van de ontsluitingsfase wel op verdoving mag rekenen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 16 maart 2011 om 19:13
woensdag 16 maart 2011 om 19:27
Jeetje Roosdz, daar kan ik nou echt kwaad om worden (en jij ook denk ik).
@TO; Ik zou liever het ziekenhuis bellen om deze vraag te stellen dan uit te gaan van je VK. Officieel is de vraag om pijnstilling van een barende leidend, maar als ik het zo om me heen hoor is het ook nog wel eens afhankelijk van de grillen van je VK.
Op deze site kun je checken of er 24x7 een anesthesist aanwezig/oproepbaar is.
http://www.kindenziekenhuis.nl/
@TO; Ik zou liever het ziekenhuis bellen om deze vraag te stellen dan uit te gaan van je VK. Officieel is de vraag om pijnstilling van een barende leidend, maar als ik het zo om me heen hoor is het ook nog wel eens afhankelijk van de grillen van je VK.
Op deze site kun je checken of er 24x7 een anesthesist aanwezig/oproepbaar is.
http://www.kindenziekenhuis.nl/
woensdag 16 maart 2011 om 19:39
quote:Liselotte4 schreef op 16 maart 2011 @ 19:38:
ik verwijs je naar de site kindenziekenhuis.nl heb ik mijn info vandaan. Ik ben ook bevallen mijn pijnbestrijding. Volgende keer weer!
Staat op wat je in welk ziekenhuis kan verwachten.Ik wilde dezelfde site in mijn post noemen, maar zie nu dat ik de link ben vergeten
ik verwijs je naar de site kindenziekenhuis.nl heb ik mijn info vandaan. Ik ben ook bevallen mijn pijnbestrijding. Volgende keer weer!
Staat op wat je in welk ziekenhuis kan verwachten.Ik wilde dezelfde site in mijn post noemen, maar zie nu dat ik de link ben vergeten
woensdag 16 maart 2011 om 20:09
Volgens mij laten ze het in nederland ook nog wel afhangen van hoeveel ontsluiting je al hebt. Je mag niet te vroeg naar het ziekenhuis, maar mag ook weer niet teveel ontsluiting hebben want dan geven ze geen ruggeprik meer. Zou het inderdaad even checken bij het ziekenhuis.
Goede bevalling gewenst!
Goede bevalling gewenst!
woensdag 16 maart 2011 om 20:15
bij de bevalling van de 1e had ik echt weeenstorm, gesmeekt om ruggenprik. moest ik heel lang met zo,n band om mijn buik wat erg pijnlijk was. zo konden ze het kind in de gaten houden.
dat leek goed te gaan, maar intussen was er niemand meer die bevoegd was zo,n prik te geven.
dat is nu 5 jaar geleden, ik weet niet of het nu makkelijker is. maar ze doen het volgens mij liever niet, ivm sufheid van het kind.
dat leek goed te gaan, maar intussen was er niemand meer die bevoegd was zo,n prik te geven.
dat is nu 5 jaar geleden, ik weet niet of het nu makkelijker is. maar ze doen het volgens mij liever niet, ivm sufheid van het kind.
wij slapen nooit.
woensdag 16 maart 2011 om 20:35
Pff Roos, dat lijkt mij zo erg, kan me voorstellen dat je je rot voelde hierover! Dit is precies waar ik angstig voor ben.
Het ziekenhuis waar ik beval is er niet 24 uur per dag iemand aanwezig maar die kan wel opgetrommeld worden dus.
Er is hier ook een ander ziekenhuis waar wel iemand in huis is altijd, alleen ik denk niet dat de vk daar de bevalling doet, te ver weg! Iemand enig idee of dit kan?
Verdere ervaringen zijn heel welkom!
Het ziekenhuis waar ik beval is er niet 24 uur per dag iemand aanwezig maar die kan wel opgetrommeld worden dus.
Er is hier ook een ander ziekenhuis waar wel iemand in huis is altijd, alleen ik denk niet dat de vk daar de bevalling doet, te ver weg! Iemand enig idee of dit kan?
Verdere ervaringen zijn heel welkom!
woensdag 16 maart 2011 om 20:45
Ik ben bevallen met ruggenprik, maar die werd alleen gezet omdat ik door weeënzwakte geen vorderende ontsluiting had (na 12 uur weeën om de 3 minuten had ik 1,5 cm gesprokkeld). Heb er niet om gevraagd, het werd me aangeboden en ik heb het dankbaar aangenomen. Had wel al meer dan 24u gebroken vliezen, dus ik moest sowieso die dag bevallen.
donderdag 17 maart 2011 om 14:00
Ik ben vorig jaar bevallen met pijnstilling. Ook bij ons in het ziekenhuis is er niet 24 uur per dag een anesthesist aanwezig. Ik ben op zondagochtend heel vroeg in het ziekenhuis aangekomen en heb vrijwel direct op pijnstilling gevraagd, vanwege het niet kunnen opvangen van de weeën. De anesthesist moest worden opgeroepen, maar in mijn beleving stond hij vrijwel direct aan mijn bed. Ik ben uiteindelijk met een spoedkeizersnede bevallen, maar dat doet niet af aan de positieve ervaring die ik heb met pijnstilling in het ziekenhuis heb gehad.
Mijn verloskundige gaf vooraf ook aan dat ze tegenwoordig een anesthesist moeten oproepen als een vrouw om pijnstilling vraagt. Ik heb daarop vertrouwd en bij mij is goed gedaan. Misschien kun je dit voor je gemoedsrust nog een keer bespreken met je verloskundige of navragen bij het ziekenhuis.
succes met je laatste loodjes!
Mijn verloskundige gaf vooraf ook aan dat ze tegenwoordig een anesthesist moeten oproepen als een vrouw om pijnstilling vraagt. Ik heb daarop vertrouwd en bij mij is goed gedaan. Misschien kun je dit voor je gemoedsrust nog een keer bespreken met je verloskundige of navragen bij het ziekenhuis.
succes met je laatste loodjes!
vrijdag 18 maart 2011 om 21:47
Vk raadde tevoren al aan dat ik kon vragen om een pijnstilling toen ik richting ziekenhuis ging vanwege niet vorderende ontsluiting. Ze had al gevoeld dat het om een aangezichtsligging ging tijdens toucheren.
Na nog een paar uur weeënstorm waarbij ik maar op 6 cm bleef hangen heb ik gevraagd om 'iets tegen de pijn'. Binnen een paar minuten was iedereen voor mijn gevoel gemobiliseerd. Ik voelde me erg serieus genomen en dat vond ik heel fijn. Uiteindelijk werd het een keizersnede maar dat doet niets aan dat gevoel af.
Ik zou even contact op nemen met desbetreffende ziekenhuis.
Goede bevalling gewenst!
Na nog een paar uur weeënstorm waarbij ik maar op 6 cm bleef hangen heb ik gevraagd om 'iets tegen de pijn'. Binnen een paar minuten was iedereen voor mijn gevoel gemobiliseerd. Ik voelde me erg serieus genomen en dat vond ik heel fijn. Uiteindelijk werd het een keizersnede maar dat doet niets aan dat gevoel af.
Ik zou even contact op nemen met desbetreffende ziekenhuis.
Goede bevalling gewenst!
Computer says nooooo