Werk & Studie alle pijlers

adhd, slaapproblemen en ritalin....

16-03-2011 15:53 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (8) heeft adhd en gebruikt concerta. Tot zover geen problemen. Wel is het een probleem is dat ze heel erg veel moeite heeft met inslapen. Zo veel dat ze overdag ook echt vermoeid is door slaapgebrek.

Nu is bekend dat ritalin dat kan veroorzaken dus dachten we (samen met haar psychiater); we moeten zorgen dat de medicatie echt helemaal is uitgewerkt als ze naar bed gaat. Dus krijgt ze nu haar medicatie om 7:00 ' ochtends. Nou geloof me, het is he-le-maal uitgewerkt tegen de tijd dat het 20:00 is! Om 18:00 begint ze te stuiteren, rond 19:00 begint het gemopper en gedoe en tegen 20:00 zijn we heel dankbaar dat ze eindelijk naar bed kan!

Maar tot mijn grote frustratie valt ze nu nog niet in slaap. Toen las ik ergens dat het kan ook komen juist doordat de ritalin is uitgewerkt. Dan is ze zo druk dat ze daardoor wakker blijft.

Ik weet het niet meer. Verder hebben we alles geprobeerd, van valeriaan druppeltjes tot melatonine, van de huisarts tot de homeopaat....ze is en blijft wakker.

Heeft er nog iemand een goed idee???
quote:return_of_kreng schreef op 16 maart 2011 @ 16:56:

Wel een beetje herkenbaar, als kind sliep ik ook zelden voor 23 uur, en als puber werd ik vaak rond 4 uur wakker; het moment om mijn wiskunde-huiswerk te maken.

Wat voor mij helpt is een taakje in mijn hoofd doen wat redelijk concentratie vergt, maar wel eentonig is en niet te moeilijk, zoals bijvoorbeeld achteruit tellen van 100 naar 0 in het frans, alle kwadraten van de cijfers 1 t/10 opnoemen of machtsverheffen. Een ingewikkeldere vorm van schaapjes tellen. misschien kun jij samen met je dochter voor haar zo'n taakje verzinnen wat haar dan kan helpen om in slaap te komen. (Leren ze nog tafels op school? het achteruit opzeggen van een tafel kan een goede oefening zijn).

maar ik denk dat je wel gelijk kan hebben! Het is inderdaad de kunst om dat hoofd tot rust te krijgen en concentratie op 1 ding, ipv 100, is in ook een soort rust.

De tafels achteruit, op z'n frans....ik ga vast oefenen
Bedacht me net op weg naar huis nog wat...

iPod op en gaan slapen. Dan zit de muziek echt IN je hoofd. Heerlijke isolatie. Je hoort niets meer van de wereld om je heen en zit gewoon helemaal in de muziek. Dan ben ik zo weg...

Bovenstaande, in combinatie met het continu spelen van patience op m'n iPod, of Japanse beeldpuzzels op m'n iPad is echt mijn manier om tot rust te komen in m'n hoofd. M'n man snapt niet dat ik dat vrijwel non-stop achter elkaar door kan blijven spelen. Ik vind het heerlijk... (wat een drama toen m'n iPod even tijdelijk de geest had gegeven...)
mijn meisje is dol op sudoku's. Bedankt voor de tips! Ik ga het-een-en-ander proberen
Mijn zoon is met zijn slaapproblemen doorverwezen naar de slaappolie. Hij heeft ook ADHD, maar de slaapproblemen bestonden al voordat hij ritaline kreeg.

Misschien een idee om een verwijsbrief voor de slaappolie te vragen? Dat is bij een neuroloog en wordt alles goed uitgezocht, dus ook hoe laat de melatonine aanmaak begint enzo.

Wij hebben er in ieder geval baat bij, in die zin dat zoonlief nu meteen inslaapt en meestal ook doorslaapt 's nachts. Alleen nog erg vroeg wakker, maar het is al een hele verbetering met wat het was.
stop toch met die troep!!
Melatonine? Verschillende vriendinnen van me geven het hun kinderen na het avondeten en zweren erbij. Ze geven echter 0,1 mg, tabletjes van de drogist, terwijl een klasgenootje van mijn zoon op recept 3 mg gebruikt. Een arts die ik ken schrijft 5 mg voor (dus equivalent van 50 pilletjes zoals mijn vriendinnen die geven!).

Ik heb het ook in huis, maar vergeet het steeds te geven... mijn zoon van 7,5 jaar is nu, tien voor half elf, ook nog wakker en heeft de laatste tijd veel moeite met inslapen. Hij heeft Asperger en een enorm druk hoofd ook, dat laatste herken ik. Het enige dat mij helpt bij inslapen is lezen (of een spelletje doen op de iPhone) tot mijn ogen dichtvallen. Dan snel maar rustig boek/Phone wegleggen en licht uit, als dat te lang duurt ben ik weer te wakker en moet opnieuw beginnen.

Als kind heb ik enorm geleden onder inslaapproblemen, tot ik kon lezen en mezelf dus altijd kon afleiden van die malende gedachten. Al drie keer de wereld rond ja, zoals return_of_kreng zo treffend aangeeft.

Ik heb zelf driekwart jaar dexamfetamine gebruikt als alternatief voor methylfenidaat ("Ritalin"). Het werkte goed, maar helaas kon ik er niet van slapen. Ook niet als ik vroeg in de middag de laatste pil nam en het eigenlijk 's avonds toch allang uitgewerkt zou moeten zijn. Driekwart jaar heb ik gemiddeld nog geen vier uur per nacht geslapen. In de zomervakantie ging ik tussen twee en vijf uur 's nachts naar bed en was uitgeruster dan anders, omdat ik rond negen uur/half tien 'pas' weer wakker werd door de kinderen. Eigenlijk was het een luxe, mijn dag duurde veel langer! Maar ja, dat kan op de lange duur natuurlijk niet goed zijn. Een paar maanden geleden ben ik gestopt met de dexamfetamine en dat 's avonds op een redelijk normale tijd mijn ogen bijna dichtvielen was echt een openbaring.

Ik vertel dit omdat het misschien best zo kan zijn dat bij andere mensen methylfenidaat dit effect heeft. Dat het eigenlijk allang niet meer zou kunnen werken, maar toch invloed heeft op het waak/slaapritme. Of, zoals iemand anders ook al schreef, is het wel goed uitgewerkt maar geeft het daarom een te druk/vol hoofd. Ik heb zelf een paar keer geprobeerd of ik goed zou slapen als ik 's avonds methylfenidaat nam (niet te veel, 5 mg) en ik sliep er heerlijk op. Had toen juist ook de indruk dat mijn slaap rustiger was. Maar kan ook toeval zijn geweest, ik heb het maar een paar keer gedaan.

Mimomimosa, hoe slaapt je zoontje in de schoolvakanties? Is het dan hetzelfde?

Mijn jongste zoontje bijvoorbeeld is altijd een onrustige slaper geweest die vaak even wakker is 's nachts. Nooit sliep hij door, maar in de vakanties wel. Dan gaan de kinderen veel later naar bed en slaapt ook mijn jongste over het algemeen de nachten door. Hij is nu bijna zes en wordt nog steeds bijna altijd wel een keer wakker 's nachts en komt dan bij ons liggen (wat geen punt meer is, is ga even overeind, hij klimt achter mij langs tussen mijn man en mij in en 19 van de 20 keer slaapt hij dan meteen weer verder, en ik ook). Dat gebeurt altijd wanneer hij tussen acht en negen in slaap valt. In de vakanties is dat eerder tussen tien en elf en dan slaapt hij dus veel beter... zucht.

Anyway.

Ik verzucht zo vaak dat ik zou willen dat er een volkomen veilig slaapmiddel bestond. Dat je je kind even een kapje opzet, de tijd instelt van hoe lang hij/zij moet slapen en hopsakee... wat zou dat heerlijk zijn...

xYella
Heel herkenbaar! Ik heb ADHD en kan me niet anders herinneren dan dat ik 's avonds niet kon slapen voor een uurtje of 23. Ondanks vast bedritueel, even lezen in bed en om 21.00 uur licht uit moeten doen. Ik heb het onopvallend wakker blijven destijds tot een ware kunst verheven: met een zaklamp onder een dekbed lezen, walkman luisteren en in het raam zitten naar buiten kijken. Ik vond het zooo gemeen dat ik perse moest slapen terwijl ik niet kon slapen. Zelfs nu vind ik het lastig om in slaap te vallen (gelukkig kan ik goed functioneren met weinig slaap). Wat bij mij helpt is slapen met een groot kussen (body pillow; lekker klem liggen) een zwaar dekbed of deken (door het gewicht van een zwaar dekbed lig ik rustiger) en op mijn buik liggen (dan zonder kussen, buiklig verkleind de mogelijkheden om te bewegen behoorlijk). Tegenwoordig is het lepeltje-lepeltje-slapen bij mij dus ook favoriet.

Probeer het slapen niet te beladen te maken, want dat maakt het zeker niet makkelijker.
quote:bio schreef op 16 maart 2011 @ 22:28:

stop toch met die troep!!

Ja! Laten we dat doen! Het is ook eigenlijk belachelijk dat we die troep geven alleen maar omdat ons kind anders diep ongelukkig is. Alleen maar omdat anders het hele gezin ontwricht raakt en ze uit huis moet worden geplaatst. We moeten ons gewoon voor 200% blijven opofferen! Wie heeft een eigen leven nodig als het ook zo kan? Alle andere kinderen in het gezin lopen schade op in hun ontwikkeling door deze mini-tsunami in huis. Maar ach, wat maakt het uit, we stoppen met de troep. En we hebben er ook maar bijna 8 jaar over nagedacht voordat we het gingen geven.... dat is ook eigenlijk veel te kort...

Wat een geweldig goed idee
Ik herken wel wat Sophia schrijft over zware dekens. Ik kan ook niet slapen als ik niet duidelijk een deken o.i.d. over me heen heb liggen, hoe warm het ook is.

Ben ook meer een avondmens. Bleef ook altijd laat op/lang wakker. Maar ind e ochtend kon ik er dan niet uit.

Als ik niets hoefde lag ik ook gerust de hele dag in bed hoor (slapen en lezen afgewisseld). Om dan in de avond te gaan nachtbraken.

Slaap ook altijd heel onrustig (veel dromen) waardoor ik niet uitrust (druk in m'n hoofd).

Ben nu zwanger en val om 8 uur gelukkig al bijna in slaap...

Hou m'n hart vast... Hoop niet dat ik mijn "aandoening" overgegeven heb aan m'n kindje.
Mimomimosa, je argumenten maken niet dat iemand als bio genuanceerder over de zaken gaat denken helaas...

Ik sta er ook niet om te springen om mijn zoontje medicijnen te geven. Hij heeft ze alleen nodig als hij zich moet kunnen concentreren op dingen waar hij op dat moment niet zelf voor kiest, op school dus. En soms voor iets anders, zoals aankomende zondag het proefzwemmen voor zwemdiploma C. Dat helpt hem dan echt. We hebben het ook zonder geprobeerd, en zullen dat over een poos wederom gaan proberen, maar vooralsnog werkte het niet. Hij heeft dan zo veel moeite om aan het werk te komen, laat staan te blijven, en zijn aandacht te richten. Op zich heb ik wat dat betreft totaal geen moeite met medicatie, het enige punt is dat niet echt goed bekend is wat de effecten op langere termijn zijn. Dus soms twijfel ik en zou ik liever zonder doen.

Zelf gebruik ik nu ook weer methylfenidaat omdat ik meer uit het leven wil halen dan mij 'uit mezelf' lukt. Ik heb veel talenten en potentie, maar het komt er te weinig uit en dat frustreert enorm. Als een pilletje mij daarbij kan helpen, al is het maar een beetje, dan gebruik ik dat. En ja, soms dat stemmetje: wat als later blijkt dat het toch niet goed voor je is...

Maar dat is iets dat je ook hebt bij medicijnen voor 'concrete', meetbare klachten waarvoor medicijnen nodig zijn. Het is jammer dat daar toch anders tegen aangekeken wordt.

xYella.
quote:mimomimosa schreef op 16 maart 2011 @ 16:34:

[...]

wat is dat?

ook adhd medicatie maar dit werkt op een andere manier

ik plak even de info

Hoe werkt Strattera?

Iedereen heeft chemische stoffen in zijn of haar hersenen die helpen om signalen tussen zenuwcellen door te geven. Deze stoffen heten neurotransmitters. Een voorbeeld van een neurotransmitter is de stof noradrenaline. Onderzoekers denken dat bij patiënten met ADHD op bepaalde plekken een tekort is aan de stof noradrenaline.

Strattera helpt om de hoeveelheid noradrenaline op peil te houden, waardoor het doorsturen van signalen beter verloopt.

Wat maakt Strattera bijzonder?

Strattera is een nieuw geneesmiddel voor de behandeling van ADHD. Het bijzondere aan Strattera is het feit dat het, in tegenstelling tot andere geneesmiddelen voor ADHD, niet enkele uren, maar de gehele dag werkt. Strattera hoeft maar een keer per dag ingenomen te worden en werkt toch van het moment van opstaan tot en met het slapen gaan. Na start van de behandeling duurt het wel even voordat verbeteringen zichtbaar zijn: doorgaan duurt het zo´n 6 weken voordat het effect van Strattera kan worden geëvalueerd.

Een andere reden waarom Strattera bijzonder is, komt doordat het in tegenstelling tot ander ADHD medicijnen geen afgeleide van amfetamine is en daarom niet onder de opiumwet valt. Het werkt niet op die delen van de hersenen die geassocieerd worden met gevoelens van euforie en verslaving, maar alleen op die delen die van de hersenen die belangrijk zijn voor het verminderen van de symptomen van ADHD.

Hoe lang duurt het voordat Strattera werkt?

Hoewel de effectiviteit van Strattera bij ADHD de gehele dag aanhoudt, duurt het na start van de behandeling zo´n 6 weken voordat het effect duidelijk zichtbaar is. Dit betekent dat het belangrijk is om in het begin van de behandeling geduld te hebben. Evalueer het effect van een behandeling met Strattera dus pas na 6 weken met de behandeld arts.
Nadeel van Strattera is dat het in Nederland nog niet vergoed wordt door de zorgverzekeraars, en dat je dus wel behoorlijk wat kosten maakt.
concerta wordt ook niet vergoed, dus wat dat betreft zijn we wel wat gewend. Ik heb morgen een afspraak met haar psych en zal het haar dan voorleggen.

ik wil graag alle adhd'ers die hebben gereageerd heel erg bedanken dat ze zo open hebben vertelt hoe het in hun hoofd 'werkt'. Ik kan me daar zo moeilijk een voorstelling van maken en ik ben blij dat ik zo iets beter begrijp wat er in mijn meisje omgaat. Thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven