(Bewust) jonge moeders?
donderdag 17 maart 2011 om 14:22
Hoi, ik ben nu 19 jaar, mijn vriend en ik zijn nu ruim een jaar samen en binnenkort trek ik bij hem in. Gisteren hadden we het erover hoe we onze toekomst zagen, en toen vertelde hij dat hij echt heel erg graag een kindje met me wil, hoe eerder hoe beter. We zijn realistisch genoeg om er niet nu meteen al aan te beginnen dan, eerst maar eens kijken hoe dat samenwonen verloopt. Maar als we samen een kindje willen, moeten we daar beter niet nog jarenlang mee wachten. Mijn vriend heeft namelijk al kinderen uit een vorige relatie, en als ik nu al zwanger zou worden, zou ons kindje 8 jaar schelen met zijn oudste broer. Dat vinden we beide al best veel, en hoe langer we wachten hoe meer dat dus wordt. Ik zit nu nog in het eerste jaar van mijn studie, en moet sowieso nog 3 jaar. Als we er daarna pas aan beginnen is die oudste waarschijnlijk al 12, en dat vinden we eigenlijk wel teveel leeftijdsverschil. Hij heeft gezegd dat het hem een goed idee leek om tenminste een half jaar te wachten, eerst zien dus hoe het gaat met het samenwonen, en als onze relatie dan nog steeds echt goed zit gaan proberen voor een kindje. Ik zou dan 21 zijn als dat geboren zou worden. Hoe leuk het me ook lijkt (wilde altijd al jong moeder worden, hoewel niet zo jong), en hoewel ik echt wel snap dat we niet te lang kunnen wachten ivm het leeftijdsverschil van de kinderen, vraag ik me wel af hoe dat gaat worden, moeder op zo'n jonge leeftijd. Zijn er misschien vrouwen hier die ook jong moeder werden, tijdens de studie bijvoorbeeld? Kan je mij daar dan wat over vertellen? Over reacties uit de omgeving, hoe dat gaat als je nog zo jong bent (ze zeggen wel eens dat je je jeugd kwijt bent), hoe het gaat met studeren enz.? En kozen jullie er bewust voor om zo vroeg aan kinderen te beginnen (waarom dan), of was het ongepland?
groetjes
groetjes
donderdag 17 maart 2011 om 14:26
donderdag 17 maart 2011 om 14:28
donderdag 17 maart 2011 om 14:32
Wat een kulreden om aan kinderen te beginnen zeg, neem me niet kwalijk hoor.
Je hebt een prille relatie (1 jaar), bent 19 jaar, je studeert nog, woont nú nog niet samen en alleen omdat je vriend al een kind heeft moet jij je nu ook opeens halsoverkop gaan voortplanten?
Hoe gaat dat straks in zijn werk? Met opvang, met je studie?
Echt, als alleen dat leeftijdsverschil de reden is om nu al een kind te krijgen, zou ik nog maar eens goed gaan nadenken.
Je hebt een prille relatie (1 jaar), bent 19 jaar, je studeert nog, woont nú nog niet samen en alleen omdat je vriend al een kind heeft moet jij je nu ook opeens halsoverkop gaan voortplanten?
Hoe gaat dat straks in zijn werk? Met opvang, met je studie?
Echt, als alleen dat leeftijdsverschil de reden is om nu al een kind te krijgen, zou ik nog maar eens goed gaan nadenken.
donderdag 17 maart 2011 om 14:34
quote:Maar als we samen een kindje willen, moeten we daar beter niet nog jarenlang mee wachten. Mijn vriend heeft namelijk al kinderen uit een vorige relatie, en als ik nu al zwanger zou worden, zou ons kindje 8 jaar schelen met zijn oudste broer. Dat vinden we beide al best veel, en hoe langer we wachten hoe meer dat dus wordt. Ik zit nu nog in het eerste jaar van mijn studie, en moet sowieso nog 3 jaar. Als we er daarna pas aan beginnen is die oudste waarschijnlijk al 12, en dat vinden we eigenlijk wel teveel leeftijdsverschil.
Waarvoor is dat teveel leeftijdsverschil?
Ik scheel 14 en 10 jaar met mijn broertjes en die 4 jaar maakt echt niets uit. Ik heb niet me de een een diepere band omdat we minder schelen, veel verschil is er toch wel. En zelfs dat maakt niet uit, het zijn nog steeds mijn broertjes. En al scheelden we 18 jaar, dat zou me nog niets uitmaken, ik zou ook niet weten waarom het erg zou zijn.
Waarvoor is dat teveel leeftijdsverschil?
Ik scheel 14 en 10 jaar met mijn broertjes en die 4 jaar maakt echt niets uit. Ik heb niet me de een een diepere band omdat we minder schelen, veel verschil is er toch wel. En zelfs dat maakt niet uit, het zijn nog steeds mijn broertjes. En al scheelden we 18 jaar, dat zou me nog niets uitmaken, ik zou ook niet weten waarom het erg zou zijn.
donderdag 17 maart 2011 om 14:35
donderdag 17 maart 2011 om 14:35
en hoewel ik echt wel snap dat we niet te lang kunnen wachten ivm het leeftijdsverschil van de kinderen
Dit vind ik echt geen goede reden om kinderen te 'nemen'. Overigens gaat dit om een kind uit een eerdere relatie die waarschijnlijk niet fulltime bij jullie woont (?)
Maak maar eerst lekker je studie af, zodat je enigzins je onafhankelijkheid bewaard. Over 3 jaar ben je nog steeds jong!
Dit vind ik echt geen goede reden om kinderen te 'nemen'. Overigens gaat dit om een kind uit een eerdere relatie die waarschijnlijk niet fulltime bij jullie woont (?)
Maak maar eerst lekker je studie af, zodat je enigzins je onafhankelijkheid bewaard. Over 3 jaar ben je nog steeds jong!
donderdag 17 maart 2011 om 14:36
Je vriend is 38 en probeert jou zo snel mogelijk aan zich te binden. Hij is als de dood dat je - gezien je leeftijd - snel genoeg van hem zult hebben en daarom zou hij graag zien dat je al snel zwanger bent van hem. Op die manier 'heeft' hij je de komende tijd wel even bij zich.
Als jouw vriend heel veel om je geeft, geeft hij je de ruimte om eerst eens volwassen te worden. Zodat je, wanneer je echt volwassen een keuze maken kunt, tegen die tijd eens opnieuw kijkt of je echt al wel kinderen wilt, of dat je toch ook eerst eens andere dingen in het leven wilt meemaken.
Als jouw vriend heel veel om je geeft, geeft hij je de ruimte om eerst eens volwassen te worden. Zodat je, wanneer je echt volwassen een keuze maken kunt, tegen die tijd eens opnieuw kijkt of je echt al wel kinderen wilt, of dat je toch ook eerst eens andere dingen in het leven wilt meemaken.
donderdag 17 maart 2011 om 14:38
Als het leeftijdsverschil nu al 8 jaar zou zijn, maakt een paar jaar extra ook niet meer uit. Ze zouden in dit geval toch ook al in een totaal verschillende levensfase zitten (als in: wanneer het kind van je vriend begint te puberen, gaat jullie gezamenlijke kindje net naar groep 1).
Ik weet niet of het zwaarder is om een kind op te voeden als je nog studeert dan wanneer je al afgestudeerd bent en een baan hebt, maar mij lijkt het het belangrijkst dat je een stabiele relatie hebt (en dus al een tijdje hebt samengewoond) én dat je er zelf helemaal aan toe bent. En dat je duidelijk hebt afgesproken hoe je zorgtaken, inkomen etc. gaat verdelen.
Ik weet niet of het zwaarder is om een kind op te voeden als je nog studeert dan wanneer je al afgestudeerd bent en een baan hebt, maar mij lijkt het het belangrijkst dat je een stabiele relatie hebt (en dus al een tijdje hebt samengewoond) én dat je er zelf helemaal aan toe bent. En dat je duidelijk hebt afgesproken hoe je zorgtaken, inkomen etc. gaat verdelen.
donderdag 17 maart 2011 om 14:39
quote:azura schreef op 17 maart 2011 @ 14:22:
Hoe leuk het me ook lijkt (wilde altijd al jong moeder worden, hoewel niet zo jong), en hoewel ik echt wel snap dat we niet te lang kunnen wachten ivm het leeftijdsverschil van de kinderen, vraag ik me wel af hoe dat gaat worden, moeder op zo'n jonge leeftijd. Je wil helemaal niet zo jong moeder worden, maar je snapt dat het moet vanwege het leeftijdsverschil met de andere kinderen? Dan snap je meer dan ik, want ik zie met de beste wil van de wereld niet wat de leeftijd van zijn andere kinderen ermee te maken heeft.
Hoe leuk het me ook lijkt (wilde altijd al jong moeder worden, hoewel niet zo jong), en hoewel ik echt wel snap dat we niet te lang kunnen wachten ivm het leeftijdsverschil van de kinderen, vraag ik me wel af hoe dat gaat worden, moeder op zo'n jonge leeftijd. Je wil helemaal niet zo jong moeder worden, maar je snapt dat het moet vanwege het leeftijdsverschil met de andere kinderen? Dan snap je meer dan ik, want ik zie met de beste wil van de wereld niet wat de leeftijd van zijn andere kinderen ermee te maken heeft.
donderdag 17 maart 2011 om 14:39
Ah, er wordt me wat meer duidelijk nu.
Nou TO, als je toch met al je levenswijsheid gaat besluiten om je zwanger te laten schieten door dit lot uit de loterij, informeer dan alvast even hoe het zit met bijstandsuitkeringen en andere uitkeringen waar je recht op hebt als je alleenstaande moeder bent.
En je vriend is niet goed wijs. Een 19-jarige proberen over te halen om alvast een kind te krijgen.
Nou TO, als je toch met al je levenswijsheid gaat besluiten om je zwanger te laten schieten door dit lot uit de loterij, informeer dan alvast even hoe het zit met bijstandsuitkeringen en andere uitkeringen waar je recht op hebt als je alleenstaande moeder bent.
En je vriend is niet goed wijs. Een 19-jarige proberen over te halen om alvast een kind te krijgen.
donderdag 17 maart 2011 om 14:42
quote:azura schreef op 17 maart 2011 @ 14:22:
worden, zou ons kindje 8 jaar schelen met zijn oudste broer. Dat vinden we beide al best veel, en hoe langer we wachten hoe meer dat dus wordt.
Als we er daarna pas aan beginnen is die oudste waarschijnlijk al 12, en dat vinden we eigenlijk wel teveel leeftijdsverschil.
hoewel ik echt wel snap dat we niet te lang kunnen wachten ivm het leeftijdsverschil van de kinderen,
groetjes
Wat is er erg aan een groot leeftijdsverschil? Mijn man en zijn oudste zus schelen 10 jaar (er zit nog een zus tussen, ze zijn met z'n drieën dus geen heel groot gezin) en heeft dit altijd als heel prettig ervaren. Toen hij klein was had hij altijd een stoere grote zus die hem op sleeptouw nam en toen hij 10/12 was woonde zijn zus op zichzelf en kon hij daar gaan logeren en leuke dingen met haar doen (kamperen, Elfstedentocht skaten). Ook nu hebben ze (we) nog steeds een fijne band en zijn wij de gekke oom en tante die in de speeltuin met haar kinderen boven in het klimrek zitten.
Mijn oma scheelt 21 jaar met haar jongste zus, dat is een wel erg groot leeftijdsverschil, maar ook daar lijkt dat geen duidelijk nadeel te zijn.
worden, zou ons kindje 8 jaar schelen met zijn oudste broer. Dat vinden we beide al best veel, en hoe langer we wachten hoe meer dat dus wordt.
Als we er daarna pas aan beginnen is die oudste waarschijnlijk al 12, en dat vinden we eigenlijk wel teveel leeftijdsverschil.
hoewel ik echt wel snap dat we niet te lang kunnen wachten ivm het leeftijdsverschil van de kinderen,
groetjes
Wat is er erg aan een groot leeftijdsverschil? Mijn man en zijn oudste zus schelen 10 jaar (er zit nog een zus tussen, ze zijn met z'n drieën dus geen heel groot gezin) en heeft dit altijd als heel prettig ervaren. Toen hij klein was had hij altijd een stoere grote zus die hem op sleeptouw nam en toen hij 10/12 was woonde zijn zus op zichzelf en kon hij daar gaan logeren en leuke dingen met haar doen (kamperen, Elfstedentocht skaten). Ook nu hebben ze (we) nog steeds een fijne band en zijn wij de gekke oom en tante die in de speeltuin met haar kinderen boven in het klimrek zitten.
Mijn oma scheelt 21 jaar met haar jongste zus, dat is een wel erg groot leeftijdsverschil, maar ook daar lijkt dat geen duidelijk nadeel te zijn.
donderdag 17 maart 2011 om 14:46
Wat ik pas een probleem vind, is het leeftijdsverchil tussen de potiëntele ouders, een meisje van nu 19 met een man die 2 keer zo oud is. Daar zou het leeftijdsverschil met oudere halfbroers en -zussen bij in het niet vallen, denk ik.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss