het psyche forum

18-03-2011 21:03 606 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier in het psyche forum nogal wat "toestanden" .

vaak van mensen die lichamelijk prima in orde zijn en dus eigenlijk gezegend zijn met het leven dat ze gekregen hebben.

toch raar dan eigenlijk dat ze psychische problemen hebben met bijvoorbeeld de rouwverwerking van hun overleden cavia die ze als kind verloren hebben.

Ik zou tegen diegene willen zeggen. kijk naar de andere kant van de wereld of dichterbij naar de invalide buuf/buum en besef hoe SCHATrijk je bent en zeik niet zo.
Mamz, ik wil even zeggen dat ik het goed vind dat je deze discussie aangaat en jezelf aan alle oordelen blootstelt. Je doet jezelf niet beter voor dan je bent. Volgens mij erken je allang dat je een probleem hebt en is het een kwestie van onmacht, niet onwil, dat je het niet hebt overwonnen.

Wat ik me afvraag is hoe je agressieregulatiecursus is verlopen? Wat heeft je die voor handvatten opgeleverd? Waarom werken ze niet? Waarom krijg je niet genoeg hulp om dit echt op te lossen? Waarom lukt het je niet er zelf voor te zorgen dat je de hulp krijgt die je nodig hebt?
Ga in therapie!
quote:Julus schreef op 19 maart 2011 @ 01:26:

Het komt neer op zelfbeheersing en dat is aan te leren.klopt elk gedrag is te veranderen. Moet je wel gemotiveerd zijn en het belang ervan inzien
quote:mamzelle schreef op 19 maart 2011 @ 01:25:

kwetsend mopper. Ja, zo kan je het ook noemen, natuurlijk...................
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:mamzelle schreef op 19 maart 2011 @ 01:25:

Dubio, het is geen algemene woede, het is woede die is gericht op bepaald gedrag. Ik zou niet weten hoe ik die elders moet kanaliseren, ik weet rationeel wel dat dat gedrag op andere manieren ook aan te pakken is, maar ik moet heel goed opletten dat ik niet te dichtbij ben, of dat ik niet teveel in de stress schiet over dat gedrag, wil ik voorkomen dat ik ga schelden. En het probleem bij opvoeden is nu precies dat je níet uit een situatie kunt stappen als die al aan het escaleren is, zeker niet als daar andere kinderen bij betrokken zijn.

'Normaal' is woede iets dat alsmaar groter wordt en dan ontploft. Bij mij is woede iets dat plotseling opkomt terwijl ik een seconde eerder nog meen de situatie en mijn emoties onder controle te hebben. Zou ik buitenshuis in zo'n situatie komen dan sta ik ook niet ervoor in dat ik rustig blijf (maar ik heb minder 'belang' bij slecht gedrag van iemand buiten de deur dan bij slecht gedrag van mijn kinderen).

Ik ben van heel verschrikkelijk ver gekomen en ik hoop dat mijn kinderen het me vergeven dat ik af en toe te kwetsend mopper. Omdat ik oprecht niet weet hoe ik uit de situatie moet als ik niet op tijd heb zien aankomen dat ik te ver doorschiet in het boos zijn.

Het lijkt me erg lastig. Maar kun je jezelf niet een ander soort scheldwoord aanleren, eentje die minder beschadigend of kwetsend is? Je moet het in je systeem zien te krijgen, lijkt me.

Constant jezelf verbeteren en herhalen, herhalen, herhalen.
quote:dubiootje schreef op 19 maart 2011 @ 01:27:

Mamz, ik wil even zeggen dat ik het goed vind dat je deze discussie aangaat en jezelf aan alle oordelen blootstelt. Je doet jezelf niet beter voor dan je bent. Volgens mij erken je allang dat je een probleem hebt en is het een kwestie van onmacht, niet onwil, dat je het niet hebt overwonnen.

Wat ik me afvraag is hoe je agressieregulatiecursus is verlopen? Wat heeft je die voor handvatten opgeleverd? Waarom werken ze niet? Waarom krijg je niet genoeg hulp om dit echt op te lossen? Waarom lukt het je niet er zelf voor te zorgen dat je de hulp krijgt die je nodig hebt?Ben je ook zo eerlijk naar hulpverleners etc. ?
quote:Julus schreef op 19 maart 2011 @ 01:27:

[...]

Ik lees aandachtig mee ghehe

Ik heb als puber mijn ouders wel eens uitgescholden. Vaker dan eens.

Nu, als volwassene doe ik dat uiteraard niet meer. Niet alleen omdat ik zielsveel van ze hou, maar ook omdat ik simpelweg volwassen ben. Als volwassenen ben je altijd verantwoordelijk voor je eigen gedrag.
quote:meds schreef op 19 maart 2011 @ 01:28:

[...]

klopt elk gedrag is te veranderen. Moet je wel gemotiveerd zijn en het belang ervan inzienPrecies. En daarom ben ik verbaasd om te lezen dat bv Mamzelle het niet voor elkaar krijgt, ondanks dat ze het van zichzelf zo erg vindt.
quote:Nightfall schreef op 19 maart 2011 @ 01:23:

[...]

Hoe kan je daar voor zorgen dan? Wij riepen ook trut op straat, maar echt niet thuis.Nogmaals: ze heeft het over zichzelf, niet over haar kinderen.
Ga in therapie!
ik heb zelfs in de puberteit mijn ouders nooit uitgescholden

maar ja, ik ben ook veel te braaf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Floks schreef op 19 maart 2011 @ 01:27:

[...]

Wat wil je daar mee zeggen?Dat ik denk dat ze nog wel eens uitgescholden zal worden.
quote:rosanna08 schreef op 19 maart 2011 @ 01:30:

maar ja, ik ben ook veel te braaf Das wel heel braaf inderdaad.
quote:Julus schreef op 19 maart 2011 @ 01:29:

[...]

Precies. En daarom ben ik verbaasd om te lezen dat bv Mamzelle het niet voor elkaar krijgt, ondanks dat ze het van zichzelf zo erg vindt.Dat het niet lukt kan verschillende oorzaken hebben. Maar ik lees niet dat Mamzelle het schelden nu zo'n probleem vindt, gezien het feit dat ze verbale agressie afdoet als kwetsend gemopper, en door bijvoorbeeld te stellen dat mensen die zich storen aan kwetsende uitingen "overdrijven". Of met de theorie van de semantiek recht praat wat krom is. Je kan pas veranderen als je echt werkelijk beseft hoe diep je iemand (je eigen kind) kan kwetsen/ kapot maken door dergelijke taal
quote:Zanne schreef op 19 maart 2011 @ 01:30:

[...]

Dat ik denk dat ze nog wel eens uitgescholden zal worden.Nou............een nanoseconde dan toch maar, neem ik aan? Duurt héél lang hoor, voor je geen indruk meer op ze maakt.
quote:rosanna08 schreef op 19 maart 2011 @ 01:30:

maar ja, ik ben ook veel te braaf Ik ook niet en dat heeft niks te maken met braaf zijn, maar alles met beschaving. Ik geloof dat ik eens kut zei...ai. Mijn moeder heeft een keer godverdomme gezegd, nou, we hebben het er nu nog over
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 01:31:

[...]

Nou............een nanoseconde dan toch maar, neem ik aan? Duurt héél lang hoor, voor je geen indruk meer op ze maakt.? Snap ik niet.
quote:Zanne schreef op 19 maart 2011 @ 01:32:

[...]

? Snap ik niet.Dat ze daar hooguit een beginnetje mee maken voor je dat héél resoluut afkapt.

[...]

Dat ik denk dat ze nog wel eens uitgescholden zal worden.Ik heet geen Floks, maar ik durf met stelligheid te zeggen dat mijn zoon mij nooit zal uitschelden.
het kwam gewoon niet bij me op om dat te doen, maar mijn ouders scholden ook nooit. Niet naar elkaar, niet naar mij en ook niet naar anderen
quote:Julus schreef op 19 maart 2011 @ 01:32:

[...]

Ik ook niet en dat heeft niks te maken met braaf zijn, maar alles met beschaving. Ik geloof dat ik eens kut zei...ai. Mijn moeder heeft een keer godverdomme gezegd, nou, we hebben het er nu nog over

Wat een brave pubers hier allemaal!

*druipt af*

[...]

Dat ik denk dat ze nog wel eens uitgescholden zal worden.Door de kinderen? Ik ben stapelgek met mijn kinderen, maar schelden is geen optie,
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 01:33:

[...]

Dat ze daar hooguit een beginnetje mee maken voor je dat héél resoluut afkapt.

Ja, dat deden mijn ouders ook...... Me naar mijn kamer sturen...

Maar laat maar, ik heb geen zin in allerlei verwijten net als bij Mamzelle.
Ik kan elke kwetsende opmerking die mijn ouders maakte nog woord voor woord reproduceren, ze zitten ingebakken in mijn systeem en draaien als non stop grammofoonplaten op de meest uiteenlopende situaties weer af.

Als je kankerjong tegen je kind zegt dan heeft ie daar de rest van zijn leven last van. Hij deugt niet, dat is de boodschap
quote:meds schreef op 19 maart 2011 @ 01:31:

[...]

Dat het niet lukt kan verschillende oorzaken hebben. Maar ik lees niet dat Mamzelle het schelden nu zo'n probleem vindt, gezien het feit dat ze verbale agressie afdoet als kwetsend gemopper, en door bijvoorbeeld te stellen dat mensen die zich storen aan kwetsende uitingen "overdrijven". Of met de theorie van de semantiek recht praat wat krom is. Je kan pas veranderen als je echt werkelijk beseft hoe diep je iemand (je eigen kind) kan kwetsen/ kapot maken door dergelijke taalIk lees ook tegenstrijdigheden idd. En ik lees ook iemand (mamzelle) die het allemaal prima kan verwoorden maar waarvan ik toch een Tokkie-idee krijg. Vreemd.
quote:Julus schreef op 19 maart 2011 @ 01:33:

[...]

Ik heet geen Floks, maar ik durf met stelligheid te zeggen dat mijn zoon mij nooit zal uitschelden.Dat kun je nooit met zekerheid zeggen.
Julus, ik heb Mamz een aantal keer ontmoet, maar ze is echt geen tokkie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven