Afweging risico's? Java/Bali

15-03-2011 21:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
De twijfel slaat even toe nu we op het punt staan om een retourticket Jakarta te boeken, dus ik zou graag jullie input krijgen.. misschien maakt het dat allemaal wat helderder. Het gaat om het volgende:

Mijn vriend en ik willen komende zomer (eind juli) ongeveer 3 weken naar Indonesie; vliegen op Java en dan naar Bali reizen en eindigen met een paar dagen op een van de Gili-eilanden of Lombok. Tot nu toe nog niets heel extreems, maar toch beginnen we door alle berichten uit Japan een beetje te twijfelen.. Niet alleen omdat het relatief in de buurt ligt (in het geval dat er een echte kernramp plaatsvindt), ook lees ik op de site van BuZa over vulkanisch gevaar op Java en ligt Indonesie natuurlijk in een aardbevingsgevoelig gebied.

We willen niet overdrijven en natuurlijk komen met reizen altijd risico's mee. De moeder van mijn vriend is echter vorig jaar op reis verongelukt en overleden, dus het kan dat onze blik op dit soort zaken op dit moment nogal vertroebeld is, en dat we hierdoor niet meer goed weten hoe we 'normale' risico's van een reis moeten afwegen. Maar we willen ons ook niet laten tegenhouden door irrationele angsten, het zal altijd eng blijven om de eerste keer weer ver weg te gaan.

Hoe maken jullie afwegingen wat betreft risico's bij het reizen naar dit soort bestemmingen? En wat zouden jullie ons in dit specifieke geval aanraden? Alvast superbedankt voor de reacties.
Indonesie ligt een heel eind bij Japan vandaan, hoor. Dus ivm de eventuele kernramp zou ik mij geen zorgen maken.

Wel is de natuur in die regio wat onvoorspelbaar. Er kunnen idd aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en tsunami's voorkomen. Maar natuurrampen kunnen zich overal voltrekken. Ik zou mijn vakantieplannen daar niet door tegen laten houden.
Ik kan me jullie angst best voorstellen door wat er gebeurt is met de moeder van je vriend. Toch denk ik dat jullie je druk maken om relatief niks. Als er een kernramp gaat gebeuren (door deze aardbeving) dan zal dat echt wel gebeurd zijn voor juli. Bovendien geeft de site van Buza een code 3 aan, die staat nog in groen gebied en leggen ze duidelijk uit waar wel en waar geen gevaar is. Het gevaar van de vulkanen speelt echt direct rond de vulkaan (max 3km).

Laat je niet weerhouden mooie dingen te doen door de angst wat er zou kunnen gebeuren.
Wij gaan eind juli naar Bali en laten ons beslist niet weerhouden door wat er nu speelt in Japan. Wij zitten zelfs dicht bij een van de actiefste vulkaan van Bali . Wij gaan een heerlijke vakantie tegemoet en ik verheug me er nu al op!
Ik stel mezelf bij een dergelijke reis ook altijd de vraag die jullie jezelf stellen, maar kom dan tot de conclusie dat ik net zo goed thuis kan blijven als ik daarover na moet gaan denken.

Juli is nog ver, zoals er al gezegd werd. Ik ben vorig jaar naar Bali geweest. Ik heb er een geweldige vakantie gehad. Die ervaring had ik nooit willen missen. Gaan dus!
Wij gaan begin augustus ook naar Bali. Als er een negatief reisadvies wordt afgegeven, zou je in aanmerking kunnen komen voor vergoeding uit het Calamiteitenreisfonds. Dat zou je even moeten nakijken op de site.

Volgens mij moet je dan wel boeken via een nederlandse touroperator/reisbureau. Ik vlieg met een buitenlanse maatschappij dus geen uitkering bij negatief reisadvies.
Wat een afschuwelijk verhaal trouwens over je schoonmoeder.
In elk land kan wel wat gebeuren van natuurlijke ramp tot iets anders maar als je daar allemaal rekening mee zou moeten houden dan kan je net zo goed thuis blijven...........en Nederland ligt ook onder de zeespiegel ..............dus ja...
Bedankt voor de reacties, fijn om van jullie een wat realistischer perspectief te krijgen..! We hadden het gisteren nog even over andere bestemmingen zoals Vietnam/Laos of juist iets in Zuid-Amerika.. maar toen realiseerden we ons ook wel dat elk (ver) land zijn risico's heeft dus dat dat nou ook weer niet zoveel uitmaakt.

Vandaag krijgen we een boek binnen over Java/Bali/Lombok en legt mijn vriend zijn vakantieperiode vast.. Dus ik denk dat we dan weer wat meer in de voorpret-modus kunnen komen .

@ Runningmonster: met welke maatschappij ga jij vliegen? Ik heb een beetje rondgekeken op internet en Emirates was de enige maatschappij die een retourticket onder de 1000 euro had (psychologische grens ).

We willen waarschijnlijk van Bali met een binnenlandse vlucht terugvliegen naar Jakarta. Hebben jullie tips voor een betrouwbare luchtvaartmaatschappij? Misschien Airasia?
Groot gelijk Tigmo, gewoon gaan en genieten!
Toevallig dat mijn vriend zojuist zich dezelfde stelde.... Wat heeft het voor 'n gevolgen als er een kerncentrale ontploft in Japan. Volgens hem lag Tjernobil ook een heel eind weg maar is er wel radioactiviteit bij ons in Nederland gemeten.

Tja.... ik had er nog niet over nagedacht. Ik kan me dus wel voorstellen dat jullie je dit soort dingen ook afvragen.

Wij zijn nu ook aan het kijken naar een vakantie op Bali... begin juni. Ticket kunnen vinden voor 863 pp bij Singapore, maar misschien in juli duurder? Egyptair biedt ook aan. Zag iets bij BMair in Maarssen. Ben nog zoekende en mannetjelief is nog niet helemaal overtuigd van plannen Bali volgens mij dus het zou zo maar kunnen zijn dat het toch Italie gaat worden. Ben ik ook nog niet geweest overigens. Dus heel erg is dat niet, maar Bali heb ik al langer in mijn hoofd zitten ;)

Ik zou in jullie geval gewoon gaan en lekker in de stemming komen vanavond met het boek erbij.
quote:lise30 schreef op 16 maart 2011 @ 18:02:

Toevallig dat mijn vriend zojuist zich dezelfde stelde.... Wat heeft het voor 'n gevolgen als er een kerncentrale ontploft in Japan. Volgens hem lag Tjernobil ook een heel eind weg maar is er wel radioactiviteit bij ons in Nederland gemeten.

Dit is dus precies waar ik ook aan dacht, ik weet dat dat in Nederland toen ook wel effect heeft gehad, bijv bij kindjes die even daarna geboren zijn.

Maar ik vind het dus moeilijk om in te schatten in hoeverre dit reele risico's zijn of onze eigen overdreven angst op dit moment die ons overgevoelig maakt voor mogelijke gevaren.
ja hij zei het niet voor niets... misschien even nieuws afwachten....

ik begrijp je wel... komt vast meer over in het nieuws
@Tigmo, ik heb al op 1 oktober geboekt en was voor 4 personen 3200 euro kwijt. Vlieg met Qatar Airways. Diezelfde tickets kosten nu overigens 5400 voor 4. Vlieg wel vanaf Brussel, omdat dat veel goedkoper was en parkeren op vliegveld Brussel is niet heel duur. Krijg ook wel een beetje de kriebels hoor als ik de beelden zie van Japan maar goed. Afwachten maar.
Ja en dan is het maar net weer een kwestie van......welke kant staat de wind op (als er wat gebeurt in Japan).
quote:Tigmo schreef op 16 maart 2011 @ 13:36:

We willen waarschijnlijk van Bali met een binnenlandse vlucht terugvliegen naar Jakarta. Hebben jullie tips voor een betrouwbare luchtvaartmaatschappij? Misschien Airasia?

Tigmo, ik ben afgelopen september met Garuda naar Indonesië gevlogen: prima vlucht! Binnenlands gevlogen met Lion Air en Merpati. Staan geloof ik allebei wel op een (zwarte) lijst van niet perse heel betrouwbare luchtvaartmaatschappijen (al heb ik me laten vertellen dat dat meer met het gebrek aan toezicht door de Indonesische regering te maken heeft dan met de kwaliteit van de maatschappijen). Ik ben niet echt een held in vliegtuigen, dus wel enigzins met samengeknepen billen in die vliegtuigjes gezeten, maar ik ben er nog steeds

Garuda vliegt ook binnenlands (tussen Jakarta en Denpasar bijvoorbeeld), maar is geloof ik een stuk duurder dan bijv. Merpati en Lion Air. Met AirAsia heb ik zelf niet gevlogen maar heb van anderen gehoord dat ze er goede ervaringen mee hebben. Succes met zoeken en veel plezier vast! Ik heb er echt een fantastische vakantie gehad!
Sunlight over me no matter what I do
Ik heb boven op de Merapi gestaan op Java, was niks aan de hand toen.
Lion Air is prima!!!
quote:lise30 schreef op 16 maart 2011 @ 18:02:

Maar het scheelt wel een hele boel qua afstand.Tsjernobyl ligt op 2000 km afstand en Japan op 9400!
Het gaat om de afstand vanaf Java/Bali. Maar ook dat lijkt wel mee te vallen. Zag net bij de FAQ van RTL-nieuws het volgende:

10. Zijn er risico's voor (vakantie)landen in de omgeving van Japan, zoals bijvoorbeeld Indonesië?

Niet voor wat betreft radioactieve stoffen en straling.

Dus daar gaan we maar van uit . En andere risico's blijven natuurlijk altijd bestaan, daar wil ik me niet door laten tegenhouden. En nou hopen dat Indonesie zich als we er zijn een beetje rustig houdt, voor onze gemoedsrust .
dubbel
@Tigmo Fijn dat je gerustgesteld bent! Wij gaan in juni en heb er onwijs veel zin in. Nu de LP aan het lezen, en beetje plannetjes maken wat we willen gaan doen. We hebben besloten niets meer dan de 13 nacht te gaan regelen, we zien per dag wel waar we zin in hebben. Plan is vanaf Jakarta naar Bali, eventueel Lombok als het qua tijd uitkomt.

Tickets heb ik eind januari geboekt (Malaysia Airlines, ¤ 650,- pp), een week later waren de tickets alweer ¤100,- duurder. Nu zijn ze geloof ik wel redelijk stabiel in prijs.
In Indonesie is een van de landen waar je per jaar de meest aardbevingen hebt van de hele wereld. Dat is ook niet zo gek want het ligt in een erg actief gebied. Ook weer een reden voor prachtige natuur boven en onderwater.

De kans dat je een (mini) aardbeving mee maakt is dus wel groot. Ik ben drie keer in Indonsie geweest en heb er 1 (bewust) meegemaakt. Die duurde maar een paar minuten. Tja, ik zou zeggen als je je er zo'n zorgen over maakt is het misschien een goed idee een ander land te kiezen.
In Indonesie is een van de landen waar je per jaar de meest aardbevingen hebt van de hele wereld. Dat is ook niet zo gek want het ligt in een erg actief gebied. Ook weer een reden voor prachtige natuur boven en onderwater.

De kans dat je een (mini) aardbeving mee maakt is dus wel groot. Ik ben drie keer in Indonsie geweest en heb er 1 (bewust) meegemaakt. Die duurde maar een paar minuten. Tja, ik zou zeggen als je je er zo'n zorgen over maakt is het misschien een goed idee een ander land te kiezen.
Je weet nooit hoe je vakantie zal verlopen. Vorig jaar zaten we in Bali en lazen daar in de krant dat in de Provence (waar we elk jaar gaan kamperen met onze caravan) mensen dood waren vanwege overstromingen! Ik bedoel maar: dan ben je op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. En dat kan gebeuren in je woonplaats, in Nederland, in Europa en overal! De kans dat er niets gebeurt is groter dan andersom, ik zou me er niet door laten tegenhouden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven