abnormale kosten vrijgezellenfeest

zondag 20 maart 2011 om 10:24

Goeiemorgen,
ik wou graag jullie mening over het volgende,
mijn zwager is vorig jaar met zijn vrouw getrouwd voor de wet.
Hier hebben wij een vrijgezellenavond voor gehad.
De kosten daarvan waren 100 euro per persoon.
Geweldige avond en echt vreselijk veel lol gehad
Maar nu een goed 1 1/2 jaar later trouwen ze voor de kerk en hebben de vrienden wederom een vrijgezellenfeest georganiseerd.
Aangezien wij de broer/schoonzus zijn hebben ze ons er automatisch bijgerekend (natuurlijk doe je als broer mee! hebben ze gedacht).
Nu is er zonder overleg een vrijgezellenWEEKEND van gemaakt met overnachting en al, kosten tussen de 150 en 200 euro. Graag binnen 2 dagen over te boeken aangezien er al gereserveerd is.
Woest ben ik!
Ten eerste vind ik het onnodig om voor een getrouwd stel een tweede vrijgezellenfeest te geven, want vrijgezel zijn ze immers niet meer en ten tweede hebben wij een gezin van 7 personen dus komt zo'n bedrag niet even 1 2 3 uit de mouwen vallen...
Graag jullie mening hoe ik dit op een fijne manier op kan lossen zonder het getrouwde paar voor het hoofd kan stoten en onder deze enorme kosten uit kan komen. Ik wil geen kwade blikken omdat wij "ons deel" in de kosten voor het feest niet betaald hebben en alles in het honderd hebben laten lopen, maar betalen kunnen we het ook niet.
Alvast bedankt voor jullie reacties
                    ik wou graag jullie mening over het volgende,
mijn zwager is vorig jaar met zijn vrouw getrouwd voor de wet.
Hier hebben wij een vrijgezellenavond voor gehad.
De kosten daarvan waren 100 euro per persoon.
Geweldige avond en echt vreselijk veel lol gehad
Maar nu een goed 1 1/2 jaar later trouwen ze voor de kerk en hebben de vrienden wederom een vrijgezellenfeest georganiseerd.
Aangezien wij de broer/schoonzus zijn hebben ze ons er automatisch bijgerekend (natuurlijk doe je als broer mee! hebben ze gedacht).
Nu is er zonder overleg een vrijgezellenWEEKEND van gemaakt met overnachting en al, kosten tussen de 150 en 200 euro. Graag binnen 2 dagen over te boeken aangezien er al gereserveerd is.
Woest ben ik!
Ten eerste vind ik het onnodig om voor een getrouwd stel een tweede vrijgezellenfeest te geven, want vrijgezel zijn ze immers niet meer en ten tweede hebben wij een gezin van 7 personen dus komt zo'n bedrag niet even 1 2 3 uit de mouwen vallen...
Graag jullie mening hoe ik dit op een fijne manier op kan lossen zonder het getrouwde paar voor het hoofd kan stoten en onder deze enorme kosten uit kan komen. Ik wil geen kwade blikken omdat wij "ons deel" in de kosten voor het feest niet betaald hebben en alles in het honderd hebben laten lopen, maar betalen kunnen we het ook niet.
Alvast bedankt voor jullie reacties

zondag 20 maart 2011 om 13:06

Het zou me niet eens om het geld gaan, ik vind het werkelijk bespottelijk dat er een 2e vrijgezellenfeest wordt gegeven.
Ik vraag me ook echt af of het bruidspaar dit wel leuk vind, kan me voorstellen dat die het ook raar en zeker genant vinden.
Verder vermoed ik ook minstens de helfst die net als TO denkt, en niet meegaat
                    Ik vraag me ook echt af of het bruidspaar dit wel leuk vind, kan me voorstellen dat die het ook raar en zeker genant vinden.
Verder vermoed ik ook minstens de helfst die net als TO denkt, en niet meegaat

zondag 20 maart 2011 om 13:14

Ik vind het echt belachelijk, ten eerste dat er een tweede vrijgezellenfeest komt, ten tweede dat het zo nodig een heel weekend moet zijn, ten derde dat het zoveel moet kosten en ten vierde dat er gewoon al is geboekt zonder overleg. Ik zou niet meegaan, de kosten die dan blijven liggen zijn zeer zeker niet jullie probleem. Wel vervelend voor jou dat je man daar blijkbaar anders over denkt en zich toch in allerlei bochten wil wringen om toch mee te kunnen, want het lijkt me makkelijker als je daar samen over op één lijn zit.
Ik zie geen enkele reden om je schuldig te voelen naar dat broertje toe.
                    Ik zie geen enkele reden om je schuldig te voelen naar dat broertje toe.
                                    Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
                                                                                Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 20 maart 2011 om 14:20

De organisatie heeft dit totaal verkeerd aangepakt. Zonder overleg andermans geld uitgeven is vragen om problemen. Het enige dat je kunt doen is de organisatie mededelen dat jullie helaas niet willen/kunnen komen. Vertel op een nette manier dat jullie niet vooraf zijn ingelicht over dit feest en dat je hier geen geld voor (over) hebt. Als ze moeilijk gaan doen wees dan gewoon duidelijk en zeg dat het nieuw jouw probleem is. Ik zou trouwens ook het bruidspaar hiervan op de hoogte stellen (om vervelende verhalen te voorkomen). En bedenk dat dit waarschijnlijk toch wel voor moeilijke gezichten gaat zorgen (bij de organisatie). Niets van aantrekken, hadden ze maar beter moeten overleggen. 
Los daarvan vind ik een 2e vrijgezellenfeest totaal niet nodig. Ook vind ik het vreemd om iets als een heel weekend te boeken. Dit is erg lang zeker voor mensen met kinderen. Je belast ook weer anderen ermee door een oppas te moeten zoeken (en betalen!). En alles bij elkaar gaat dit huwelijk jullie belachelijk veel geld kosten.
                    Los daarvan vind ik een 2e vrijgezellenfeest totaal niet nodig. Ook vind ik het vreemd om iets als een heel weekend te boeken. Dit is erg lang zeker voor mensen met kinderen. Je belast ook weer anderen ermee door een oppas te moeten zoeken (en betalen!). En alles bij elkaar gaat dit huwelijk jullie belachelijk veel geld kosten.

zondag 20 maart 2011 om 14:26

Eens met ElNinjo en Susan, gewoon zeggen zoals het is, al zou het 'zo vriendelijk mogelijk' al een stap te ver gaan. Jij bent niet de fout in gegaan maar de organisatie.
En het geld dat je man bij elkaar aan het schrapen is: lekker samen iets leuks van doen om een ander tijdstip.
En de extra kosten voor de organisatie: jammer de bammer. Niet jouw probleem (van maken).
                    En het geld dat je man bij elkaar aan het schrapen is: lekker samen iets leuks van doen om een ander tijdstip.
En de extra kosten voor de organisatie: jammer de bammer. Niet jouw probleem (van maken).

zondag 20 maart 2011 om 15:14

Wat dom van de organisator zeg, om zonder overleg een 2e vrijgezellenfeest te organiseren, gewoon alvast maar te boeken en mensen voor enorme kosten te zetten. Zo zet je mensen wel voor het blok.
Net als zoveel vóór mij zou ik ook gewoon zeggen dat ik niet meega, dat ik er geen geld voor heb en dat ik het raar vindt dat er zonder overleg een 2e vrijgezellenfeest wordt georganiseerd.
                    Net als zoveel vóór mij zou ik ook gewoon zeggen dat ik niet meega, dat ik er geen geld voor heb en dat ik het raar vindt dat er zonder overleg een 2e vrijgezellenfeest wordt georganiseerd.
                                    There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

zondag 20 maart 2011 om 15:29

Ik ben het met alle voorgaande post eens:
- belachelijk dat er een 2e vrijgezellenfeest komt.
- idioot dat er vooraf geen overleg is gepleegd over wat iedereen wil en kan besteden.
Jammer voor de organisatie, maar laat het hun probleem zijn. Ik zou ze vriendelijk mededelen dat jullie je het financieel niet kunnen veroorloven. Je hoeft je daar echt niet bezwaard over te voelen!!
                    - belachelijk dat er een 2e vrijgezellenfeest komt.
- idioot dat er vooraf geen overleg is gepleegd over wat iedereen wil en kan besteden.
Jammer voor de organisatie, maar laat het hun probleem zijn. Ik zou ze vriendelijk mededelen dat jullie je het financieel niet kunnen veroorloven. Je hoeft je daar echt niet bezwaard over te voelen!!

zondag 20 maart 2011 om 15:37

quote:capricorn schreef op 20 maart 2011 @ 11:27:
[...]
Schoonmoeder die het vrijgezellenfeest regelt? Hmm...De aanstaande bruid en bruidegom hebben hun lijstje van personen die mee mogen aan de vader van de bruidegom resp. moeder van de bruid meegegeven. De vader heeft echter de lijst afgestaan aan de vrienden en die hebben dat geregeld. De moeder dus van haar dochter. Het paar wilde zelfs de vader, schoonvader, moeder en schoonmoeder op het feestje hebben......... In mijn beleving hoeft dat niet en regelen vrienden het.
                    [...]
Schoonmoeder die het vrijgezellenfeest regelt? Hmm...De aanstaande bruid en bruidegom hebben hun lijstje van personen die mee mogen aan de vader van de bruidegom resp. moeder van de bruid meegegeven. De vader heeft echter de lijst afgestaan aan de vrienden en die hebben dat geregeld. De moeder dus van haar dochter. Het paar wilde zelfs de vader, schoonvader, moeder en schoonmoeder op het feestje hebben......... In mijn beleving hoeft dat niet en regelen vrienden het.

zondag 20 maart 2011 om 15:40

OMG, als bruidspaar een lijstje geven 
Dan ga je dus bij voorbaat al uit DAT er iets wordt georganiseerd. Kan me voorstellen dat ze bij die namen ook nog data, locatie en minimale bedrag hebben genoemd.
Blij dat ik DAAR niet naar toe hoef en hoop voor het bruidspaar dat ze niet denken dat de regie over hun hele leven zo gaat lopen. Brrrr.
TO, heb je al iets besloten/gemeld aan de organisator/organisatie?
                    Dan ga je dus bij voorbaat al uit DAT er iets wordt georganiseerd. Kan me voorstellen dat ze bij die namen ook nog data, locatie en minimale bedrag hebben genoemd.
Blij dat ik DAAR niet naar toe hoef en hoop voor het bruidspaar dat ze niet denken dat de regie over hun hele leven zo gaat lopen. Brrrr.
TO, heb je al iets besloten/gemeld aan de organisator/organisatie?

zondag 20 maart 2011 om 16:32

Zo vreemd is het toch niet dat er een lijstje wordt gegeven met namen/emailadressen/telefoonnummers? Vaak is het 1 vriendin of zus die het organiseert en die heeft niet altijd alle gegevens van alle vriendinnen/collega's/schoonzussen bij de hand.
Wat betreft de OP: ik zou gewoon zeggen dat je het betreffende weekend wat anders hebt gepland, dat je 2 vrijgezellenfeesten onnodig vindt en dat je er geen geld voor hebt. Je kan toch niet zomaar onaangekondigd een weekend weg? Zeker niet met 5 kinderen.
                    Wat betreft de OP: ik zou gewoon zeggen dat je het betreffende weekend wat anders hebt gepland, dat je 2 vrijgezellenfeesten onnodig vindt en dat je er geen geld voor hebt. Je kan toch niet zomaar onaangekondigd een weekend weg? Zeker niet met 5 kinderen.

zondag 20 maart 2011 om 16:51

quote:elninjoo schreef op 20 maart 2011 @ 10:46:
Kan me niet voorstellen dat veel van de voor 't blok gezette genodigden hier gewoon mee accoord gaan. Denk dat ze nog veel afmeldingen zullen krijgen en dat is dan mooi voor hun eigen rekening. Dit is gewoon geen manier van handelen dus voel je maar niet schuldig als je je afmeldt.
En ik heb zo het idee, dat als iemand af durft te zeggen, er meerderen zullen volgen. ER zijn er vast meer, die bang zullen zijn voor vrekkig, of niet-sociaal, of wat dan ook uitgemaakt te worden.
Dus ik zou zeggen, geef het goede voorbeeld en zeg gewoon af.
                    Kan me niet voorstellen dat veel van de voor 't blok gezette genodigden hier gewoon mee accoord gaan. Denk dat ze nog veel afmeldingen zullen krijgen en dat is dan mooi voor hun eigen rekening. Dit is gewoon geen manier van handelen dus voel je maar niet schuldig als je je afmeldt.
En ik heb zo het idee, dat als iemand af durft te zeggen, er meerderen zullen volgen. ER zijn er vast meer, die bang zullen zijn voor vrekkig, of niet-sociaal, of wat dan ook uitgemaakt te worden.
Dus ik zou zeggen, geef het goede voorbeeld en zeg gewoon af.
                                    De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

zondag 20 maart 2011 om 17:18

Ik zou overigens NIET het bruidspaar hierbij betrekken, als zij niet de organisator zijn.  Verderop stond een topic van een bruid met ruzie over het vrijgezellenfeest, en zij had het gevoel dat ze tussen twee vuren stond vanwege kinderachtig gedoe tussen "vriendinnen".
bruidspaar kan er ook weinig aan doen, en het lijkt me dat TO en organisatie volwassen genoeg zijn om iets wat buiten het bruidspaar om georganiseerd is, ook buiten het bruidspaar om op te lossen. Dus gewoon organisator bellen en zeggen dat je niet mee zult gaan, omdat je een tweede vrijgezellen feest onzin vind, en het geld niet kunt missen. Dat zij al geboekt hebben zonder overleg is hun fout en hun probleem, niet dat van jou.
                    bruidspaar kan er ook weinig aan doen, en het lijkt me dat TO en organisatie volwassen genoeg zijn om iets wat buiten het bruidspaar om georganiseerd is, ook buiten het bruidspaar om op te lossen. Dus gewoon organisator bellen en zeggen dat je niet mee zult gaan, omdat je een tweede vrijgezellen feest onzin vind, en het geld niet kunt missen. Dat zij al geboekt hebben zonder overleg is hun fout en hun probleem, niet dat van jou.

maandag 21 maart 2011 om 08:52

Financiën was één van de redenen dat ik het hele concept 'vrijgezellenfeestje' voor mijn huwelijk niet wou. En het idiote 'een lijstje met namen inleveren', vind ik ook zo raar.
UIteindelijk werd ik echt compleet verrast met een high tea bij een vriendin thuis, met precíes de goede vriendinnen (manlief en zus zijn niet gek en kunnen dat dus echt wel bedenken) die allemaal wat lekkers hadden gemaakt. Hartstikke goedkoop, hartstikke gezellig!! Zo'n feestje wil ik nog wel eens en blijkbaar kan dat dus ook, als we gewoon nog een trouwfeest geven
                    UIteindelijk werd ik echt compleet verrast met een high tea bij een vriendin thuis, met precíes de goede vriendinnen (manlief en zus zijn niet gek en kunnen dat dus echt wel bedenken) die allemaal wat lekkers hadden gemaakt. Hartstikke goedkoop, hartstikke gezellig!! Zo'n feestje wil ik nog wel eens en blijkbaar kan dat dus ook, als we gewoon nog een trouwfeest geven

maandag 21 maart 2011 om 09:10

Als je het heel vervelend vindt om te zeggen dat het boven je budget is, omdat je bang bent voor gedonder en gezeur.
zeg dan dat je kinderen niet allemaal uit logeren krijgt of dat er een belangrijke sportwedstrijd is van de kids of iets waar je echt niet onderuit kan.....
Hoewel ik wel denk dat je het gewoon eerlijk zou kunnen zeggen.
                    zeg dan dat je kinderen niet allemaal uit logeren krijgt of dat er een belangrijke sportwedstrijd is van de kids of iets waar je echt niet onderuit kan.....
Hoewel ik wel denk dat je het gewoon eerlijk zou kunnen zeggen.

maandag 21 maart 2011 om 13:00

quote:Primabella schreef op 20 maart 2011 @ 15:51:
Gewoon zeggen dat je niet komt. Ik hou er niet van als mensen MIJN geld zomaar uitgeven en dat ook maar normaal vinden. No way dat ik me dan schuldig zou voelen over het niet-gaan.
Eens!
Duidelijk zeggen. Ook om te voorkomen dat er straks weer iemand met een "leuk idee" komt waar JIJ krom voor moet liggen.
                    Gewoon zeggen dat je niet komt. Ik hou er niet van als mensen MIJN geld zomaar uitgeven en dat ook maar normaal vinden. No way dat ik me dan schuldig zou voelen over het niet-gaan.
Eens!
Duidelijk zeggen. Ook om te voorkomen dat er straks weer iemand met een "leuk idee" komt waar JIJ krom voor moet liggen.

maandag 21 maart 2011 om 13:38

Helemaal eens met Primabella.
Het is NIET normaal om zomaar zo'n bedrag te vragen voor een feestje waar je niet op zit te wachten.
Wees eerlijk. Zeg nee. Je hebt het geld niet én je hebt het geld er niet voor over.
Voor je het weet is er volgend jaar een afschuwelijk duur kado bedacht voor (ik noem maar wat) het éénjarig-getrouwd zijn. Of wordt er een belachelijk duur kado van je gevraagd voor hun eerste kind. Of krijg je over je heen dat zeeman-/wibra-kleding voor de kinderen toch écht niet kan.
Weet je hoeveel mensen in de schulden raken omdat ze niet eerlijk zijn tegen hun vrienden/familie over de bodem van hun portemonnee?
                    Het is NIET normaal om zomaar zo'n bedrag te vragen voor een feestje waar je niet op zit te wachten.
Wees eerlijk. Zeg nee. Je hebt het geld niet én je hebt het geld er niet voor over.
Voor je het weet is er volgend jaar een afschuwelijk duur kado bedacht voor (ik noem maar wat) het éénjarig-getrouwd zijn. Of wordt er een belachelijk duur kado van je gevraagd voor hun eerste kind. Of krijg je over je heen dat zeeman-/wibra-kleding voor de kinderen toch écht niet kan.
Weet je hoeveel mensen in de schulden raken omdat ze niet eerlijk zijn tegen hun vrienden/familie over de bodem van hun portemonnee?
                                    ...

maandag 21 maart 2011 om 17:13

Ik had waarschijnlijk niet eens gewacht met hier een topic openen. Ik had de organisator meteen gevraagd of hij wel helemaal goed bij zijn hoofd was. En zonder overleg een tweede vrijgezellefeest plannen, en VEEL te duur, en al aanbetalen zonder overleg. Die heeft vast nog nooit iets georganiseerd. Ik zou me daar helemaal niet schuldig over voelen, zoveel domheid is zeker niet jou probleem. 
Mocht ik ooit nog gaan trouwens, dan hoop ik dat mijn vriendinnen me goed genoeg kennen om te weten dat picknicken/wandelen/sleen en lekker eten het beste feestje is wat ze voor me kunnen doen. (Dat wat Kastenjez had dus, dat wil ik ook!)
                    Mocht ik ooit nog gaan trouwens, dan hoop ik dat mijn vriendinnen me goed genoeg kennen om te weten dat picknicken/wandelen/sleen en lekker eten het beste feestje is wat ze voor me kunnen doen. (Dat wat Kastenjez had dus, dat wil ik ook!)

maandag 21 maart 2011 om 19:10

Beetje gewaagd: maar met een link naar dit topic is het denk ik wel duidelijk (of wil je de organisator te vriend houden)...
Andere optie: Uniek zo'n tweede vrijgezellenfeestje. Helaas passen de plannen niet in ons budget. Graag horen wij of wij een gedeelte van het feest aanwezig kunnen zijn (tegen bijbehorend tarief).
---
M'n zus had mijn vrijgezellenfeestje georganiseerd. Met precies de juiste vriendinnen. Weekendje Amsterdam. Slapen en eten (gourmetten) bij een vriendin. Overdag workshop high tea gedaan en een boottocht door de grachten. 's Avonds droomtelefoon gedaan en 'Win je droombruiloft'. We hebben ons kapot gelachen (terwijl we onze zuurstokroze pyjama's van de Wibra aanhadden). Het hele feest heeft nog geen 50 euro p.p. gekost.
Wil eigenlijk wel weer...
                    Andere optie: Uniek zo'n tweede vrijgezellenfeestje. Helaas passen de plannen niet in ons budget. Graag horen wij of wij een gedeelte van het feest aanwezig kunnen zijn (tegen bijbehorend tarief).
---
M'n zus had mijn vrijgezellenfeestje georganiseerd. Met precies de juiste vriendinnen. Weekendje Amsterdam. Slapen en eten (gourmetten) bij een vriendin. Overdag workshop high tea gedaan en een boottocht door de grachten. 's Avonds droomtelefoon gedaan en 'Win je droombruiloft'. We hebben ons kapot gelachen (terwijl we onze zuurstokroze pyjama's van de Wibra aanhadden). Het hele feest heeft nog geen 50 euro p.p. gekost.
Wil eigenlijk wel weer...