Geld & Recht alle pijlers

Net geopende verzekering... direct weer opzeggen

22-03-2011 09:56 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat er in Nederland een wet is wat maakt dat je net afgesloten producten bijvoorbeeld verzekeringen gelijk weer op kunt zeggen omdat je, je bijvoorbeeld vergist hebt. Ik dacht dat er een doorlooptijd voor bestaat van max een week ofzo?

Ik kan er alleen op google even zo snel niets over vinden.

Wie helpt?
Maar als je huis in die week is afgefikt dan wel claimen?
Colportage is denk ik waar jij naar op zoek bent. Weet niet of dat ook voor verzekeringen geldt overigens...
Misschien bedoel je de colportagewet? Al is die bedoelt voor huis-aan-huis verkoop, of verkoop op straat.
quote:JohnnyCake wrote on 22 March 2011 @ 09:57:

Maar als je huis in die week is afgefikt dan wel claimen?Huh?...
Dat geldt bij mijn weten bij kopen via internet of aan de deur/op straat/via de telefoon.

Zie hier.

Heb je iets in een winkel gekocht (weet niet of dat kan met verzekeringen?) dan is er geen recht om te ruilen, behalve als de winkel dat aanbiedt.
Bij mijn weten kan dat: een verzekering annuleren. Wilde dit wel zeker weten, dus heb even gegoogled voor je. Dit was wat ik erover kon vinden:

Bij het afsluiten van een financiële dienst op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een koopsompolis of een ziektekostenverzekering) heeft de consument een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Voor het afsluiten van een levensverzekering op afstand geldt een bedenktijd van 30 kalenderdagen.

Bedenktijd

Op de aanvraag van een verzekering is een bedenktijd van toepassing. Dit betekent dat verzekerde na ontvangst van de polis en de polisvoorwaarden, de verzekering ongedaan kan maken. Hierbij geldt het volgende:

1. de bedenktijd bestrijkt een termijn van veertien kalenderdagen;

2. de bedenktijd gaat in op het moment van ontvangst van de polis en de polisvoorwaarden;

3. de verzekering moet een contracttermijn van ten minste één jaar hebben;

4. wanneer gebruik wordt gemaakt van het recht de overeenkomst met terugwerkende kracht te ontbinden, wordt gehandeld alsof de verzekering nooit heeft bestaan;

5. op contracten waarvan, met instemming van verzekeringnemer, de (voorlopige) dekking ingaat voordat de bedenktijd zou zijn afgelopen, is de bedenktijd niet van toepassing.
quote:JohnnyCake schreef op 22 maart 2011 @ 09:57:

Maar als je huis in die week is afgefikt dan wel claimen?Waar slaat dat nou op?
Bazinga!
Als je verzekering dus direct ingaat, heb je geen bedenktijd en kun je niet annuleren begrijp ik uit jouw stuk mastermind?
Dank voor de reacties; het is al opgelost
* Mosterd *
Fijn dat het al is opgelost TO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven