Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Hallo allemaal,

Even een kort vraagje. Mijn zoontje is nu twee weken oud en krijgt - net als zijn grote broer en zus - weer borstvoeding. Heerlijk ;-)!!

Nu is het al een paar nachten gebeurt dat hij niet uit zichzelf komt voor een voeding. Hij slaapt dan echt nog diep en geeft nog geen teken van wakker worden. Tot nu toe heb ik hem dan zelf wakker gemaakt en aangelegd, zodat hij in ieder geval wat drinkt, maar ik hoor van veel mensen: "waarom laat je hem niet gewoon doorslapen?"

Ik voed op verzoek en overdag komt hij ook echt wel om de 3-4 uur. Maar 's nachts dus meestal niet.

Wat vinden jullie kan ik nu al ook 's nachts op verzoek voeden of moet ik hem na - max. 6 uur - toch nog even wakker maken?

Hij groeit overigens verder goed en is heel tevreden.
Geen idee Regina, die van mij is het andere uiterste dus ik heb geen tips. Maar ze komen vast wel

Mango, hoe voel ik met je mee. Hier komt Skippy vanaf een uurtje of 3 's nachts om lekker aan mama te hangen. En oh wee als ik hem loskoppel of wegleg. Aangezien manlief veel op de weg zit gun ik hem zijn slaap. Maar mijzelf intussen ook wel. Vannacht ook weer zo ontzettend veel gevoed dat ik er gewoon chagrijnig van ben vandaag.

Voeden is prima, maar ik lig gewoon zo gemakkelijk wakker op het moment. Blergh.

Kennelijk ligt het aan de leeftijd als ik jou zo lees Mango?
Oh Mango pittig is het dan he! Wel heerlijk dat je zoontje je dan toch een goed nachtje tussendoor gunt om bij te tanken

Hier is het nog steeds de viermaandendip aan de gang, en wil zoontje 's nachts vaak drinken... Blijkbaar is het ook wat aan mij te zien, gisteren kwam manlief thuis na zijn werk (ik had een dagje met B.), hij bekeek me een tijdje en sprak toen de legendarische woorden: Je hebt vandaag zeker vaak voeding moeten geven?

Ik: niet meer dan anders.

Hij: Heb je dan geen bh aan?

Ik: (even checken) jawel.

Hij: dan is het vast optisch bedrog

Fijn daar gaat mijn volle decollete.

@ Regina: je zoontje maakt 's nachts meer dan zes uur? Ik denk dat ik voor het door laten slapen zou kiezen, maar ik kan me voorstellen dat dat wat 'eng' aanvoelt.
Regina, volgens mij is t ook zo dat je even naar z'n gewicht moet kijken. Boven de 5kg 'mág' doorslapen geloof ik wel. Mits hij voor de rest maar gezond oogt (plasluiers, alert zijn etc). Maar kan me voorstellen dat je 2wkn vroeg vindt. Ik maakte mijn kindje stiekem ook wel eens wakker omdat ik t doorslapen te vroeg vond of eigenlijk vonden mijn borsten dat

OGG: aaaarrrgggh! Erg irritant hè! Ik zit ook altijd met klapperende oren als ik zo iets hoor en wil dan gillen: neeeee, dat werkt niet zo!!!!

Maar wat Wen zegt: 'te weinig melk' is een geaccepteerd excuus.

Laatst ook een hele trieste, zit me nog dwars. Zus van vriendin is bevallen, kindje heeft veel krampen, huisarts zegt na twee weken "misschien moet je even een paar dagen flesvoeding geven" .... dat geloof je toch niet!? ... Uiteraard maakte dat voor de krampjes niets uit. Arme meid probeert na 3dgn weer bv, maar ja, toen werkte t niet meer :(
Regina, ik zou zelf met twee weken nog niet door laten slapen. Iets ouder wel. Nachtvoedingen zijn ook nodig om je productie goed op peil te krijgen / houden voor later en voor een baby is de overgang van continue voeding in de baarmoeder naar meer dan 6 uur geen voeding wel erg groot. Ik zou nog even blijven kiezen voor voeden op jouw verzoek 's nachts.

En nog van harte! Wat heerlijk, zo'n vers baby'tje.

Woesel, je zou zo'n huisarts toch... en flesvoeding zorgt juist voor meer krampen omdat het zwaarder verteerbaar is. Verplichte bijscholing!
De ezeltje prik ligt hier in de kolfkamer. Briljant, deze: 'flesmoeders zijn het erover eens dat flesvoeding met de huidige wetenschappelijke kennis en technologie, niet onderdoet voor borstvoeding.' Het is vast de bedoeling dat je de eerste helft van die zin even vergeet en dit leest als vaststaand feit. Er wordt nog wel een bv moeder opgevoerd die zonder onderbouwing zegt dat ze daar niet in gelooft, maar dat is het dan.

Ook grappig: er staat in dat babybladen pro-bv zouden zijn. Uhuh.

Edit: en er staat een rijtje voor- en nadelen van flessen en bv, waarbij er bij bv voor het gemak maar niet bijstaat dat het aantoonbaar de gezondste voeding is (uitzonderingen daar gelaten), toch wel het allergrootste voordeel van bv in mijn ogen.
Regina ik had dat ook met zoontje, maar wij zetten de wekker om te voeden. Vanaf dat hij 5 kilo was zijn we daarmee gestopt, toen was hij bijna 8 wk. Toen werd hij een paar weken zelf wakker en ging dat opschuiven. Vanaf 11 weken sliep hij door van 11.00 - 6.30 à 7.00 uur.

*geen garantie*
Keeprunning, optisch bedrog??? WAt zei je? Dan is het zeker ook optisch bedrog dat jij zo'n goddelijk lichaam hebt??? Of kon je je hormonen in bedwang houden?

Heeft er al iemand een klacht ingediend tegen ezeltje prik? Ik zal woensdag kijken of ik hem te pakken krijg.
Mijn meisje drinkt weer aan de borst! Ze komt gelijk weer 3-4 keer per nacht, maar daar hebben we het maar even niet over. Ik ben zo blij, kan haar nu ook weer goed troosten nu ze gisteren haar prikjes heeft gehad. Niets helpt, behalve de borst

Jammer dat er zo negatief over bv wordt geschreven. Ik vind het sowieso jammer dat je je moet verdedigen als je een bewuste keus voor iets maakt. Zelfs als dat dan flesvoeding zou zijn. Leven en laten leven. Alleen zie ik toch veel dat flesvoeding-moeders denken dat ze een weloverwogen keuze maken, waarvan ik me dan af vraag of ze wel alle info hebben die ik heb (en dat is echt niet zo heel veel info).

OGG, wat jammer voor je vriendin. Je zou ze toch, die geschoolde mensen die het allemaal zo 'goed' weten. Gisteren bij het cb kreeg ik te horen dat Tirsini echt niet vaker dan om de 2 uur mag komen, en dat ik dat moet gaan rekken, want anders wordt ze een luie drinker. En gaat het mij te veel energie kosten. Dat bepalen Tirsini en ik toch lekker zelf, ik ben al blij dat ze de borst weer wil!

Keeprunning, hoe heb je gereageerd?
Tirsa wat super fijn!
Dank jullie wel dames! Mijn gevoel zei idd dat wakker maken wel beter is, dus dat doen we dan nog maar even. Ik vind hem idd echt te jong nog en mijn borsten vinden het ook niet zo leuk.. Haha
ik heb me idd ook al over de ezeltje prik zitten verbazen. Heel eenzijdig de info er in, vooral omdat ze er zo'n hip lullig puntenlijstje van maken waarbij elke nuance verloren gaat.

Mango en Fussie, het is de leeftijd denk ik hoor. Hier ook een zwaan kleef aan kindje dat het liefst de halve nacht op/in/tegen me aan ligt. Ze gaat om ongeveer 7 uur naar bed, slaapt dan ogeveer 4 uur, dan slaapt ze ongeveer 2,5 a 3 uur, dan een uurtje, dan een half uur, dan anderhalf uur helemaal niet, en dan gaat ze weer een uurtje tukken.

Brit heeft het laatst een avond overgenomen, en ik heb een voeding overgeslagen. Ik heb de 11 uur voeding gedaan, om half 3 Brit wakker gemaakt, oordoppen ingedaan en doorgeslapen. Ik dacht niet dat het kwaad kon, een nachtvoeding een keer over te slaan, dus heeft ze gewoon een flesje kv gehad bij gebrek aan voorraad. Maakt trouwens geen enkel verschil, ze slaapt er niet een seconde langer om. Was wel heerlijk uitgerust moet ik zeggen.
quote:regina75 schreef op 22 maart 2011 @ 09:51:

Wat vinden jullie kan ik nu al ook 's nachts op verzoek voeden of moet ik hem na - max. 6 uur - toch nog even wakker maken?

Hij groeit overigens verder goed en is heel tevreden.

Toevallig, dit wilde ik net vragen.

Mijn productiedip is weer helemaal over en nu zit ik met het luxeprobleem dat dochter 's nachts heel lang slaapt!

Gister ging ze om 19 uur naar bed en om 5 uur 's nachts was ze nog niet wakker! Toch heb ik haar aangelegd, ik ontplofte zowat!

Wat is verstandig bij n baby van 10 weken en zo'n 6 kg?
met tien weken zou ik lekker laten slapen, zelf desnoods de druk er even een klein beetje afkolven als je in een zwembad wakker wordt... Heerlijk man, een doorslapend kind! Ik hoop dat het zo blijft voor je!
Ja hoor, met 10 weken lekker laten pitten!

Tirsa, wat fijn! Heerlijk zeg.

(en wat stom van je CB, zeker bij een kind dat net zo ziek is geweest ga je toch geen restricties opleggen?)
Regina, ik had dat ook met mijn dochtertje, maar na de eerste week had ik haar wel laten doorslapen, ze was toen 4kg. Dit "doorslapen" duurde helaas maar 2 weken, daarna werd ze weer netjes meerdere keren per nacht wakker ;) Het échte doorslapen (hele nacht) begint nu pas eigenlijk, ze is nu bijna 10 maanden.

Ik heb ook weer een vraagje. Mijn dochter krijgt nu nog zo'n 3x per dag een voeding ('s cohtends, 's avonds en 's nachts. Overdag krijgt ze vast eten en één fles kv, 210/7)

Begin mei (dochter is dan 11 maand) moet ik 7 dagen op reis voor mijn werk. Mijn idee was dan ook om aftebouwen en geheel te stoppen midden april. Dat gaat de goede kant op, heb nu steeds minder melk. Maar....... ik wil dit eigenlijk niet :( Vind bv geven zo leuk en merk ook dat dochter het ook heel fijn vindt, een stuk fijner dan een flesje.

Maar tijdens mijn reis (ik ga naar een beurs) heb ik helemaal geen tijd om te kolven of wat dan ook. Of moet gaan kolven als ik ga slapen. (heb deze beurs 2 jaar geleden ook al gedaan en het programma is erg intensief, zowel overdag als 's avonds) Zou je na een week zonder voeding weer kunnen beginnen, of is dat hopeloos ? Zou mijn dochter nog weten "hoe het moet" ? Weet iemand dat ?

11 maanden is idd al een hele prestatie (had ik in het begin helemaal niet verwacht !) en ik heb er denk ik ook vrede mee als ik dan helemaal ga stoppen, vooral omdat ik nu steeds minder melk heb. Maar toch, nu D-Day opeens een stuk dichter bij komt, heb ik het er wel een beetje moeilijk mee, vandaar mijn vraag ...
Grrrr, ik vrees dat het hier een onverwachtse menstruatie of doorbraak is die me parten speelt. Mijn humeur is om te schieten en het kolven was om te janken. En zoonlief heeft 2 lekker volle flesjes mee. Zeg maar "dahaaag" tegen de voorraad

(en waarom heb ik een mirena als dit soort shit toch nog gewoon tussendoor komt )
quote:allis schreef op 22 maart 2011 @ 12:30:

met tien weken zou ik lekker laten slapen, zelf desnoods de druk er even een klein beetje afkolven als je in een zwembad wakker wordt... Heerlijk man, een doorslapend kind! Ik hoop dat het zo blijft voor je!

Ik hoop t ook, maar weet wel dat t ook zo weer anders kan zijn.. Mijn 2-jarige slaapt een stuk slechter dan haar kleine zusje..

Vanavond neem ik de kolf mee naar boven!

Stom he, dat je bij n tweede nog zulke vragen kan hebben. Maar bij de oudste heb ik dit nooit meegemaakt!
Fussie ik ken het, het is shit. Het begint met een B en eindigt op ijkolven. Maar leuk is anders!
opgoedgeluk: jammer als dat gebeurt vanwege verkeerde voorlichting maar de vraag is of de wil bij de persoon er zelf ook is. Blijkbaar heeft ze zich er ook de tweede keer niet goed in verdiept.

ik zie in mijn omgeving juist het andere uiterste iemand die toch bv wil geven en haar kind daar mee tekort doet. wordt af en toe wel met kv bijgevoed maar niet als ze zelf bv wil geven of daar dan na. kind huilt meerder keren per dag van de honger en mag dan geen kv. Ik snap wel dat ze bv wil geven maar als het niet gaat dan gaat het niet en na 5 maanden is het toch wel duidelijk. Ze wil ook wel bv geven maar daar ook verder niets voor laten of zich op de kleine aanpassen qua inrichting van haar (sociale)leven. Vanaf het begin voede ze maar om de 4 uur want kleine had niet meer honger of werd niet goed wakker dus dan dronk ze toch niet goed (jaja en als die huilde werd er een speen in geplopt) Toch vreemd dat ze niet groeide... In mijn ogen is zo'n ukkie beter af met kv.

Zelf valt het kolven me momenteel even zwaar. het is nu heerlijk weer waardoor ik van alles wil ondernemen waar ik me nu in beperkt voel door de bv/kolven. ook is de hele tijd erg goed gegaan maar de opbrengst valt nu echt even tegen, meisje gaat nu steeds minder vaak drinken nu we met fruit en groentehap zijn begonnen en dat merk ik in mijn produktie. ben zelf een paar dagen thuis ivm studie en examen en meisje is op kdv en kolf nu op de 2,5 tot 3 uur om de produktie weer een beetje op poten te krijgen en hoop dat dat gaat lukken. verder toch maar overgestapt op elektrisch kolven want ik begon rsi achtige verschijnselen te krijgen van het kolven met de hand. ben net een melkkoe en het duurt twee keer zo lang als met de hand....
Tirsa wat fijn fijn fijn! Lekker elke twee uur laten komen hoor, ze mag toch wel wat ultime troost krijgen na zo'n drama. Wordt vast daarna weer minder vaak.

fussie
Tirsa: wat heerlijk dat je je kleintje weer zelf kunt voeden! Heerlijk om haar op die manier ook te kunnen troosten.

Mijn reactie op het optisch bedrog was zoiets:

Dan waren de woorden van Fabindia toch wat sterker

Succes fussie: bijkolven is niet fijn... Ik heb het de laatste keren ook moeten doen, op mijn werkdagen 's morgens na de voeding nog kolven, moet wel want ik heb geen vooraad meer. Hoop dat jouw dip snel weer over is!
Regina, geen tips voor je. Maar wel gefeliciteerd met je zoontje!

Fussie, vervelend he, dat wakker liggen. Dochter wordt 's nachts wel eens wakker door tandjes en slaapt dan vrij snel weer in, maar ik kan dan helaas niet meer slapen. Dus ook al slaapt zij fijn door, ik maak nachtjes van 5 uur slaap....zucht....

Balen van je productiedip! Hopelijk is het snel weer goed.

Keeprunning, die man van jou

Miffy, ik heb het ook vol verbazing gelezen. Ik vond het nog negatiever dan veel artikelen in de tijdschriften.

Tirsa, wat fijn! Wat zul jij blij zijn.

JGH, vervelend is dat he, als je in zo'n kolfdip zit! Maar aan de borstvoedingsthee dan... Welke electrische kolf heb je? Sterkte
ananas:de avent. ik kolfde al met de avent handkolf. nu dus elektrisch maar dat duurt twee keer zo lang. hij is wel lekker simpel te bedienen en doordat ik meerdere handkolven heb waar deze op past hoef ik gelukkig niet zo vaak af te wassen. alleen een ventieltje is anders maar die zijn nogal snel te reinigen.

ik had een paar maanden geleden de medela swing geprobeerd maar daar lukte het niet mee.

Klopt het dat de BV thee te verkrijgen is bij de Tuinen? Morgen na mijn examen maar even proberen om de stad in te gaan om deze te gaan halen.
Als er iemand nog wat BVthee wil? Ik heb het hier bij een drogist laten maken maar dat ga ik van zijn lang zal zijn leven niet opkrijgen zoveel is het. Ikke met de grote ogen weer

Ik kan het opsturen naar je, het is wel 'losse thee'.

Mail maar, fussilla@gmail.com

En bedankt voor jullie berichtjes, doet goed! Nu maar weer even kolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven