alternatief voor stediril / ethinylestradiol levonorgestrel

woensdag 23 maart 2011 om 09:45
Hoi forummers,
Inmiddels slik ik al een aantal jaar de pil (een jaar of 10 nu). Ik ben begonnen met Microgynon. Die werd een paar jaar geleden vervangen door Stediril 30. Bij deze pil had ik al veel last van stemmingswisselingen en gewichtstoename. Nu heb ik sinds een klein half jaar de merkloze variant van Stediril 30: ethinylestradiol levonorgestrel heet ie.
Ik heb al een behoorlijke tijd last van een aantal bijwerkingen: stemmingswisselingen (vooral de 3e week, de week voor mijn menstruatie), gewichtstoename en een erg laag libido.
Wie heeft positieve ervaringen met de nieuwere generatie pillen?
Zijn die natuurlijker dan de oude eenfase-pillen?
Welke pil werkt prima zonder de bovengenoemde bijwerkingen?
Ik zou heel blij zijn als de bijwerkingen op zijn minst minder zouden worden. De enige manier lijkt mij is overstappen op een andere pil. Nu de pil toch niet meer vergoed wordt, maakt het mij niet meer uit.
Bedankt alvast!
Inmiddels slik ik al een aantal jaar de pil (een jaar of 10 nu). Ik ben begonnen met Microgynon. Die werd een paar jaar geleden vervangen door Stediril 30. Bij deze pil had ik al veel last van stemmingswisselingen en gewichtstoename. Nu heb ik sinds een klein half jaar de merkloze variant van Stediril 30: ethinylestradiol levonorgestrel heet ie.
Ik heb al een behoorlijke tijd last van een aantal bijwerkingen: stemmingswisselingen (vooral de 3e week, de week voor mijn menstruatie), gewichtstoename en een erg laag libido.
Wie heeft positieve ervaringen met de nieuwere generatie pillen?
Zijn die natuurlijker dan de oude eenfase-pillen?
Welke pil werkt prima zonder de bovengenoemde bijwerkingen?
Ik zou heel blij zijn als de bijwerkingen op zijn minst minder zouden worden. De enige manier lijkt mij is overstappen op een andere pil. Nu de pil toch niet meer vergoed wordt, maakt het mij niet meer uit.
Bedankt alvast!
woensdag 23 maart 2011 om 10:04
Sorry ik heb geen positieve ervaring met de nieuwere pillen.
Ik zit zelf namelijk ook aan de Stediril 30 en ik vind het een prima pil. Eigenlijk heb ik nooit problemen ondervonden van pilgebruik. Het schijnt dat de Yaz pil goed werkt en dat je daarvan geen gewichtstoename krijgt en eventueel zelfs van afvalt.Verder kan ik je niet helpen helaas.
Ben wel benieuwd naar de reacties.
Ik zit zelf namelijk ook aan de Stediril 30 en ik vind het een prima pil. Eigenlijk heb ik nooit problemen ondervonden van pilgebruik. Het schijnt dat de Yaz pil goed werkt en dat je daarvan geen gewichtstoename krijgt en eventueel zelfs van afvalt.Verder kan ik je niet helpen helaas.
Ben wel benieuwd naar de reacties.

woensdag 23 maart 2011 om 10:44
Ik denk dat je even met je huisarts zult moeten overleggen. De verschillende generaties hebben praktisch allemaal een andere samenstelling in hormonen. Ik denk dus dat je moet gaan voor een andere generatie? Maar over 2e generatie heb ik laatst negatieve dingen gelezen, weet niet meer precies wat, maar wellicht kom ik er nog op. Ik denk dat de huisarts de enige is die jou hierin kan adviseren. Iedereen reageert anders op bepaalde hormonen natuurlijk.. Ik stel een afspraak ook altijd uit hoor, haha!
Over Yaz weet ik niet zo heel veel...
Over Yaz weet ik niet zo heel veel...
woensdag 23 maart 2011 om 11:24

woensdag 23 maart 2011 om 13:29
Ik ben ook 12 jr aan de pil geweest. Eerst micro 30, daarna heette het stederil en later die nog lastigere naam. Begin ging goed, laatste jaren bijna elke maand doorbraakbloedingen, buikpijn en hoofdpijn. Ik heb nu de pil aan de kant gedaan, wilde ook de nieuwere niet proberen en gebruik nu de nuvaring! Voor mij een uitkomst... Geen hormonen meer door hele lichaam maar een plaatselijke afgifte. Voel me fitter dan ooit, serieus!