Samenwonend, maar recht op niets...

23-03-2011 14:32 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi, ik woon sinds 8maanden samen met mijn vriend, alles gaat goed en we hebben het leuk samen. Ik wil graag jullie kijk op mijn verhaal, want zit toch wel met wat dingen.

Mijn vriend woonde al in dit huis, ik ben hier ingetrokken. We hebben het over samen wonen gehad, maar vonden dit beide iets te snel gaan. Dus dan eerst proberen om in zijn huis samen te 'overleven' ;)

Dit gaat tot nu toe super! We hebben het heerlijk.

Nu hebben we een 2maanden terug een gezamenlijke rekening genomen en een spaarrekening. Hij vond het eerlijker ivm de maandelijkse lasten, want betaalde tot op heden niets, alleen de boodschappen. En ik was van mening dat als onze toekomst samen is, we toch meer moesten gaan sparen. Oké, dus samen een rekening genomen.

Mijn spaarrekening, waar een leuk bedrag al opstond, heb ik hier ook op gezet.. Met de gedachte, we gaan ervoor.

Nu heb ik de laatste tijd een vervelend gevoel, over het feit, dat ik dus eigenlijk alles geef, maar als het puntje bij paaltje zal komen, dat deze relatie over zal gaan, ik niets meer heb..

We hebben geen samenlevingscontract niets... Dus ja, de gedachte, wat als, zit me nu behoorlijk hoog.

Ik weet heus dat ik op hem moet vertrouwen. Maar ik mis dat het niet van ons is, ik nergens recht op heb, en dus eigenlijk in het nadeel sta. Misschien egoïstisch, maar ja, het gevoel is er nu eenmaal.

Ik geef me volledig, maar wat staat er tegenover...?

Dankjewel alvast voor jullie reactie!
Wat zegt je vriend?
Tsja, noem mijn wantrouwens maar ik zeg: ben je helemaal gek geworden meis dat je je hele eigen spaarrekning gelijk gezamenlijk bezit hebt gemaakt ?!! Of heeft een evenredig groot bedrag op de rekening gestort?

Wonen jullie in een koop of een huurhuis?
Hoezo je hebt nergens recht op? Je bedoelt het huis? Of nog andere dingen? Je hebt sowieso recht op je eigen spullen en op de helft van wat jullie samen hebben aangeschaft.

Wat betreft het huis: er kan er maar eentje blijven wonen. Jij of hij. De ander zal een ander huis moeten zoeken. Zou jij het in je eentje kunnen betalen? Vind je het fair als jij er zou blijven en hij moet wat anders zoeken?
Volg je gevoel en zet je eigen geld terug op je eigen spaarrekening.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Je kunt naar de notaris gaan en daar wat dingen bespreken. Misschien een samenlevingscontract op laten maken.

Wonen jullie in zijn huurhuis of koophuis? Bij een huurhuis kun je het contract laten veranderen, maar daar weet ik niets van.

Bij een koophuis zou je een bepaald bedrag kunnen gaan sparen per maand. Dat jij bijvoorbeeld 200 euro minder op de gezamenlijke rekening stort, maar dat juist op een eigen rekening spaart.

Ik weet niet of ik het wel zo slim vind dat je jouw eigen spaargeld, nu op jullie gezamenlijke spaarrekening hebt overgeschreven.

Ik zou het in ieder geval eens bespreken met je vriend, dat lijkt me de eerste stap.
En ja, ik vind het ook dom om je eigen spaargeld opeens gezamenlijk bezit te maken. Je had ook een spaarrekening kunnen openen waarop je vanaf dat moment samen spaart en jouw spaargeld apart kunnen laten staan. Maar ja, dat is jouw keuze.
Spaargeld direct van de gezamelijke rekening halen!

Bijdragen naar inkomen, bijvoorbeeld ieder hetzelfde bedrag aan "zak en/of spaargeld" houden, de rest op de gezamelijke om vaste lasten van te betalen. Wat over is, of een vast bedrag op een gezamelijke spaarrekening.

Verder adviseer ik je echt om een samenlevingscontract te nemen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:jas schreef op 23 maart 2011 @ 14:37:

Volg je gevoel en zet je eigen geld terug op je eigen spaarrekening.Kan ook nog steeds.
Je spaarrekening? Nee toch? Ik zou, tot je een samenlevingscontract hebt, je eigen zaken veilig houden.

Een voorbeeldje:

- je eigen rekening, met daarop je salaris;

- je spaarrekening, met daarop je 'leuk bedrag'

Per maand stort je een bepaald bedrag op de samenrekening, waarmee je samen de boodschappen doet en andere vaste lasten betaald.

Wat je naast dat bedrag overhoud, kun je aan jezelf besteden, en sparen! Je kunt eventueel nog op de samenrekening een spaarrekening openen, zodat jullie samen een buffer hebben. Voor het geval de wasmachine kapot gaat.

Mocht nou jouw auto stuk gaan, kun je dat zelf betalen. Mocht het onverhoopt uitgaan, heb je zelf nog een goed bedrag.

Mijn tip: stel je spaargeld veilig op een eigen spaarrekening en bepaal vanuit daar wat je uit zou willen geven aan zaken die er volgens jou toe doen.
Nee hoor, niets egoïstisch aan, juist heel realistisch. Relaties kunnen nu eenmaal over gaan en als dat gebeurt is het fijn als er helderheid is en je niet in alle emotie nog moet gaan onderhandelen.

Dat jij, nu je samen in zijn huis woont, ook daar aan mee betaalt is niet gek in mijn ogen, maar dat je je spaarsaldo op een gezamenlijke rekening gezet hebt vind ik wel onverstandig.

Wat ik zou doen? Bepaal je gezamenlijke lasten en bepaal hoeveel jullie samen willen sparen. Daar stort ieder zijn bijdrage voor op een gezamenlijke betaal- en spaarrekening, de rest blijft apart, dus je houdt ieder je eigen rekening met inkomsten en eigen spaargeld. Mochten jullie over een tijd wat definitiever samen verder gaan (trouwen, samen huis kopen o.i.d) dan kun je meer samenvoegen, maar dan moet je ook óf trouwen of een gang naar de notaris om alles goed te regelen ivm samenlevingscontract en erfenis.
We wonen in een koophuis, en weet wel heel zeker dat hij mij niet zal bedonderen met het spaargeld. zo is hij niet.

Ik heb het nog niet echt met hem besproken..

Is toch ook vertrouwen hebben in elkaar?
ik ben misschien wel heel pessimistisch hoor, maar ik zou dit nooit doen. Ik heb een eigen huis gekocht (alleen) zodat ik ook weet dat wanneer mijn relatie zou stranden, ik niet weer mijn huis uit zou moeten (is me al eens gebeurd). Mijn vriend is van harte welkom, maar mijn geld en mij huis is en blijft van mij.

Niet erg romantisch, wel heel realistisch.
Niet slim om je spaargeld op 'n gezamenlijke rekening te zetten. Zou dat acuut op 'n eigen rekening zetten en alleen meebetalen aan de gezamenlijke kosten tot je n huis op beide namen hebt en de kosten en de rechten evenredig kunt gaan delen.

Ook als je op die manier officieel samenwoont is het beslist niet slim om je spaargeld er in te steken. Hou dat lekker voor jezelf. Als de relatie strandt moet jij tenslotte weer opnieuw beginnen en zul je 't hard nodig hebben om weer 'n eigen huis in te richten.
quote:bult schreef op 23 maart 2011 @ 14:39:

We wonen in een koophuis, en weet wel heel zeker dat hij mij niet zal bedonderen met het spaargeld. zo is hij niet.

Ik heb het nog niet echt met hem besproken..

Is toch ook vertrouwen hebben in elkaar?

Als hij je niet zal bedonderen met het spaargeld is het geen enkel probleem als je het op een eigen rekening terugstort.

En je weet nooit hoe iemand reageert als je niet meer samen verder wilt. Menigeen heeft verbaasd gestaan over zijn expartner.

Als het een koophuis is dan zou ik alleen meebetalen aan de kosten van het huis, de rente. Niet aan de aflossing, want dat blijft van hem. Dat je wel wat meebetaalt lijkt me logisch, je woont er ook voor.
quote:kaatje_85 schreef op 23 maart 2011 @ 14:40:

ik ben misschien wel heel pessimistisch hoor, maar ik zou dit nooit doen. Ik heb een eigen huis gekocht (alleen) zodat ik ook weet dat wanneer mijn relatie zou stranden, ik niet weer mijn huis uit zou moeten (is me al eens gebeurd). Mijn vriend is van harte welkom, maar mijn geld en mij huis is en blijft van mij.

Niet erg romantisch, wel heel realistisch.Ik heb ook 'n eigen huis en zal dat nooit officieel delen met 'n man. Relatie prima, maar ik zorg liever goed voor mezelf zodat ik na 'n eventuele relatie hooguit 'n gebroken hart heb maar verder niets verlies.
Waarom heb je in vredesnaam al je spaargeld naar de gezamenlijke rekening over gemaakt als jullie nog in de 'laten we eens zien of onze relatie dit overleeft' fase zitten?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ja 'vertrouwen hebben in elkaar' da's mooi romantisch gedacht en soms werkt het ook zo maar ik denk dat je ook realistisch mag denken, zeker als je hier vaker op het forum leest.

Je zult namelijk niet de eerste zijn die vol vertrouwen alles geeft om daarna bedrogen uit te komen.

Als er nu al iets bij je knaagt, of een stemmetje op de achtergrond dan geeft het wel aan dat het tijd is om realistisch te zijn. Dat doet niks af aan de liefde en warmte maar heet gewoon opkomen voor jezelf en jezelf beschermen!
Hij heeft trouwens wel gezegd, toen we de rekeningen samen gingen voegen, dat ik misschien beter mijn spaargeld op mijn eigen rekening kon houden.

Ik wilde er gewoon voor gaan, dus zag er geen kwaad in, totdat er nu dat gevoel komt...
quote:bult schreef op 23 maart 2011 @ 14:43:

Hij heeft trouwens wel gezegd, toen we de rekeningen samen gingen voegen, dat ik misschien beter mijn spaargeld op mijn eigen rekening kon houden.

Ik wilde er gewoon voor gaan, dus zag er geen kwaad in, totdat er nu dat gevoel komt...Nou, stort het dan terug!
Spaargeld terugstorten. Je kunt af en toe wat storten op de gezamenlijke spaarrekening, maar onthou ook je eigen rekening.

Dat is een mooie buffer voor slechte tijden. Het kan nu heel goed gaan, maar je weet nooit hoe het gaat lopen.

Zorg ook voor samenlevingscontract.

Better safe than sorry.
quote:patchouli_ schreef op 23 maart 2011 @ 14:43:

[...]

Nou, stort het dan terug!Helemaal mee eens!
Heeft hij er ook spaargeld op gezet?

Is het idee van een gezamenlijke spaarrekening niet samen sparen?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:patchouli_ schreef op 23 maart 2011 @ 14:42:

[...]

Als hij je niet zal bedonderen met het spaargeld is het geen enkel probleem als je het op een eigen rekening terugstort.

En je weet nooit hoe iemand reageert als je niet meer samen verder wilt. Menigeen heeft verbaasd gestaan over zijn expartner.

Als het een koophuis is dan zou ik alleen meebetalen aan de kosten van het huis, de rente. Niet aan de aflossing, want dat blijft van hem. Dat je wel wat meebetaalt lijkt me logisch, je woont er ook voor.

Helemaal eens! Dat je aan de rente meebetaald is eerlijk, je maakt immers ook gebruik van de woning, maar aan de aflossing moet je niet meebetalen: daar maak je immers nooit recht op.

Uiteraard denk je nu dat hij je nooit zal bedonderen, maar inderdaad zijn veel mensen je voorgegaan: je weet nooit hoe iemand reageert als een relatie strand.

Ik zou gaan voor EN een gezamenlijke betaal & spaar rekening EN ieder een eigen betaal en spaarrekening. Als je gaat trouwen kun je altijd nog beslissen alles op 1 hoop te gooien. Klinkt misschien niet zo romantisch maar neem maar van mij aan: het is wel realistisch....!
Dat is dus ook hetgeen waar ik bang voor ben.. Bij mijn ex hetzelfde, alles gegeven en kwam bedrogen uit..

Geen huis meer, geen geld..

Ik wil niet weer op mijn mond gaan.

Dat ik straks op straat staat met mijn koffers, met niets..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven