Samenwonend, maar recht op niets...

23-03-2011 14:32 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi, ik woon sinds 8maanden samen met mijn vriend, alles gaat goed en we hebben het leuk samen. Ik wil graag jullie kijk op mijn verhaal, want zit toch wel met wat dingen.

Mijn vriend woonde al in dit huis, ik ben hier ingetrokken. We hebben het over samen wonen gehad, maar vonden dit beide iets te snel gaan. Dus dan eerst proberen om in zijn huis samen te 'overleven' ;)

Dit gaat tot nu toe super! We hebben het heerlijk.

Nu hebben we een 2maanden terug een gezamenlijke rekening genomen en een spaarrekening. Hij vond het eerlijker ivm de maandelijkse lasten, want betaalde tot op heden niets, alleen de boodschappen. En ik was van mening dat als onze toekomst samen is, we toch meer moesten gaan sparen. Oké, dus samen een rekening genomen.

Mijn spaarrekening, waar een leuk bedrag al opstond, heb ik hier ook op gezet.. Met de gedachte, we gaan ervoor.

Nu heb ik de laatste tijd een vervelend gevoel, over het feit, dat ik dus eigenlijk alles geef, maar als het puntje bij paaltje zal komen, dat deze relatie over zal gaan, ik niets meer heb..

We hebben geen samenlevingscontract niets... Dus ja, de gedachte, wat als, zit me nu behoorlijk hoog.

Ik weet heus dat ik op hem moet vertrouwen. Maar ik mis dat het niet van ons is, ik nergens recht op heb, en dus eigenlijk in het nadeel sta. Misschien egoïstisch, maar ja, het gevoel is er nu eenmaal.

Ik geef me volledig, maar wat staat er tegenover...?

Dankjewel alvast voor jullie reactie!
En weet je ook precies wat jullie gezamenlijke vaste lasten zijn dan? Heb je inzicht in alle rekeningen die binnen komen, om welke bedragen het gaat, wat er nog open staat. Kortom heeft jou vriend je ook inzicht gegeven in zijn financiële middelen? Dat lijkt me namelijk wel handig als jij alleen maar mag bijbetalen en vervolgens al je spaargeld aan hem geeft.
Je zegt dat je meebetaalt aan alle vaste lasten, dus ook de hypotheek? Dit zou ik niet eerlijk vinden aangezien jij dus mede zijn schuld aan het aflossen bent en als jullie ooit uit elkaar zouden gaan hij daar van profiteert. Daar zie jij dan niets van terug.

Als jullie nog huiverig zijn en je je niet meteen aan de hypotheek wil binden zou ik het zo regelen dat hij nu gewoon zijn eigen hypotheek betaalt!

EDIT: mosterd zie ik alweer
quote:bult schreef op 23 maart 2011 @ 14:47:

Dat is dus ook hetgeen waar ik bang voor ben.. Bij mijn ex hetzelfde, alles gegeven en kwam bedrogen uit..

Geen huis meer, geen geld..

Ik wil niet weer op mijn mond gaan.

Dat ik straks op straat staat met mijn koffers, met niets..

Nou dan snap ik al sowieso niet waarom je je spaargeld op een gezamelijke rekening gooit.

Luister naar je gevoel en boek het terug!
Jij je eigen rekening

Hij zijn eigen rekening

+

één gezamenlijke rekening waar jullie samen maandelijks eenzelfde bedrag op storten.

Dat is het meest eerlijke en geeft jullie beide ook een rustiger gevoel.

En overweeg een samenlevingscontract.
Eeeeh, reageer eens op wat mensen zeggen? Je bent nu alleen jezelf maar aan het herhalen.
Jullie hebben ook gelijk.

Ik zag het romantische er wel van, maar toch realistisch blijven!

We sparen nu ook maandelijks op de gezamenlijke spaarrekening, en hij betaalde sowieso alleen de rente van de hypotheek. Daar was ik wel nuchter genoeg voor om na te gaan. Dus dat zit verder goed.

Maar denk dat ik goed praat en het vertel aan hem vanavond.

En een samenlevingscontract houd in dat je rechten hebt, die je afspreekt toch?
Patchouli, rustig aan, er word zo snel gereageerd.. Hihi.

We hebben alles op papier gezet, en op geteld, wat de vaste lasten waren en wat we beide vrij hebben om uit te geven en het deel wat we dan sparen.

Dus heb inzage in alle rekeningen ja.
Oh besef me nu, er is nog een probleempje..

Ik kan het spaar geld er niet zomaar af halen, omdat we een rekening hebben genomen, met een minimaal spaar inleg, voor een bepaalde rente.. Wel vrij opneembaar.

:(
Je bent nu inderdaad niet slim bezig. Doe een investering in je toekomst en schaf het boek Vrouw & Geld aan, van Schafer & Pannebakker.

Leer denken als een man als het op financien aankomt, want hij zal nooit denken als een vrouw.
quote:bult schreef op 23 maart 2011 @ 14:55:

Jullie hebben ook gelijk.

Ik zag het romantische er wel van, maar toch realistisch blijven!Romantisch is samen op een eilandje in de Stille Zuidzee.
quote:bult schreef op 23 maart 2011 @ 15:04:

Oh besef me nu, er is nog een probleempje..

Ik kan het spaar geld er niet zomaar af halen, omdat we een rekening hebben genomen, met een minimaal spaar inleg, voor een bepaalde rente.. Wel vrij opneembaar.

:(

Als het vrij opneembaar is, dan kun je 't er toch weer afhalen?

Of doek die hele rekening gewoon op en laat hem zijn deel weer naar zijn eigen spaarrekening zetten en jij jouw deel op de jouwe.

Gezamenlijke rekeningen zijn alleen leuk om beiden wat op te storten voor de gezamenlijke vaste uitgaven.
quote:bult schreef op 23 maart 2011 @ 14:39:

We wonen in een koophuis, en weet wel heel zeker dat hij mij niet zal bedonderen met het spaargeld. zo is hij niet.

Ik heb het nog niet echt met hem besproken..

Is toch ook vertrouwen hebben in elkaar?Dingen niet bespreken terwijl je wel een naar onderbuik gevoel hebt, vind ik juist een blijk van wantrouwen.
Bult hoezo betaalt hij alleen de rente? Wat betaal jij dan mee aan het huis? Eerst betaalde je niets behalve de boodschappen, en nu? Ik zou (i) je spaargeld terugzetten en (ii) meebetalen aan de rentekosten, niet aan de aflossing van de hypotheek.
quote:Frankie33 schreef op 23 maart 2011 @ 15:04:

Je bent nu inderdaad niet slim bezig. Doe een investering in je toekomst en schaf het boek Vrouw & Geld aan, van Schafer & Pannebakker.

Leer denken als een man als het op financien aankomt, want hij zal nooit denken als een vrouw.Enige voorzichtigheid is geboden: de door Schafer geleide Finanz-Coaching GmbH is onlangs failliet gegaan; er zou een schuld van ongeveer 1,7 miljoen Duitse mark zijn.

quote:bult schreef op 23 maart 2011 @ 14:47:

Dat is dus ook hetgeen waar ik bang voor ben.. Bij mijn ex hetzelfde, alles gegeven en kwam bedrogen uit..

Geen huis meer, geen geld..

Ik wil niet weer op mijn mond gaan.

Dat ik straks op straat staat met mijn koffers, met niets..Ik begrijp niet dat je dan weer dezelfde fout maakt! Bepaal voor jezelf hoe je wilt leven en hoe je zelfstandig kunt blijven in een relatie en na een relatie (als het uitgaat moet je niet slechter af zijn dan voor en tijdens de relatie). En handel daar dan ook naar! Door wat je nu doet lijkt het alsof alles in het leven je 'overkomt' maar je legt zelf de basis voor je eigen ongeluk.
Als je geen testament hebt moet je ook ontzettend oppassen met gezamenlijke (spaar)rekeningen. Als jouw vriend overlijdt erft zijn familie alles wat nu van hem is. Dan kun jij dus naar het gezamenlijk opgebouwde spaarpotje fluiten.
Er bestaat wel een ander goed, Nederlands boek over vrouwen en geld:

Vrouwen & geld

Organiseer je financieën

auteurs Denise Hulst en Wilma van Hoeflaken

uitgever Spectrum
quote:wanda_p schreef op 23 maart 2011 @ 15:22:

[...]

Ik begrijp niet dat je dan weer dezelfde fout maakt! Bepaal voor jezelf hoe je wilt leven en hoe je zelfstandig kunt blijven in een relatie en na een relatie (als het uitgaat moet je niet slechter af zijn dan voor en tijdens de relatie). En handel daar dan ook naar! Door wat je nu doet lijkt het alsof alles in het leven je 'overkomt' maar je legt zelf de basis voor je eigen ongeluk.

Inderdaad Bult. Je moet niet alleen aan het nu denken, maar aan je financiele positie op lange termijn. Dat betekent dat je zelf voor spaargeld, een goed inkomen (en pensioen) moet zorgen, en ervoor moet waken dat je meebetaalt aan dingen waarop je geen rechten opbouwt. Ga er niet te makkelijk vanuit dat liefde wel voor financiele stabiliteit zal zorgen, maar regel het zelf.

(en dat hoeft liefde gelukkig niet in de weg te staan :-) )
quote:juliaana schreef op 23 maart 2011 @ 15:19:

[...]

Enige voorzichtigheid is geboden: de door Schafer geleide Finanz-Coaching GmbH is onlangs failliet gegaan; er zou een schuld van ongeveer 1,7 miljoen Duitse mark zijn.

Ja, nee, maar het gaat hier om de financiele gezondheid van Pannebakker he, de vrouwelijke helft van het schrijversduo. Heeft Christine haar geldzaken op orde? Daar heb ik een boodschap aan want die neem ik serieus. Niet mannen die - god verhoede - Bodo heten.
quote:Dave890 schreef op 23 maart 2011 @ 14:52:

Jij je eigen rekening

Hij zijn eigen rekening

+

één gezamenlijke rekening waar jullie samen maandelijks eenzelfde bedrag op storten.

Dat is het meest eerlijke en geeft jullie beide ook een rustiger gevoel.

En overweeg een samenlevingscontract.Even hier op reageren, ik zou iedereen een % van je salaris op de gezamenlijke rekening storten. Stel je voor de een verdient veel meer dan de ander, en ze moeten beide hetzelfde bedrag storten. Dat's niet eerlijk! Ik zou een percentage van je salaris dan storten, en hij ook.
quote:bult schreef op 23 maart 2011 @ 14:39:

We wonen in een koophuis, en weet wel heel zeker dat hij mij niet zal bedonderen met het spaargeld. zo is hij niet.

Ik heb het nog niet echt met hem besproken..

Is toch ook vertrouwen hebben in elkaar?

Nee. ik dacht dat mijn ex ook niet vreemd zou gaan. Zo was hij namelijk niet.

Dus wel.
quote:Frankie33 schreef op 23 maart 2011 @ 15:04:

Leer denken als een man als het op financien aankomt, want hij zal nooit denken als een vrouw.

Ja, dat is een hele goeie.

Ik wil wedden dat geen enkele man ooit uit romantische overwegingen al zijn spaargeld op de gezamenlijke rekening stort.

Mocht je ook nog maar enige twijfels hebben: lees wat topics hier over vrouwen die financieel aan de grond zitten omdat ze hun financiele zaken niet goed geregeld hadden of belazerd zijn door hun man.
Het is juist goed om de financiele dingen zakelijk te houden, en de liefde daarvan gescheiden te houden. Zaken als spaarrekeningen, vaste lasten, rechten zijn dingen die je zakelijk moet benaderen. Vertrouwen en liefde staan daar los van. Ga er niet te makkelijk vanuit dat het wel goed zal komen met de financiele dingen als het niet goed zou lopen tussen jullie. Zorg dat dit vast wordt gelegd, zodat je zeker weet dat het goed geregeld is, zodat je straks niets van iemands goodwill afhankelijk bent. Zorg voor een samenlevingscontract, zorg dat de dingen waaraan jij bijdraagt je in de toekomst ook wat opleveren of dat zaken naderhand ook eerlijk en netjes verdeeld worden. Dat kan allee als je het schriftelijk vastlegt en goed regelt. Neem controle over dat soort zaken. Je zou niet de eerste vrouw zijn, die met lege handen straks bij vrienden of familie moet intrekken. Geen leuke gedachte als je superverliefd bent. Maar wel realistisch. En bedenk dat je ook zaken moet regelen voor als er iets gebeurt met 1 van jullie. Het gaat niet alleen om uit elkaar gaan, er kunnen ook andere dingen gebeuren en daar kun je maar beter op voorbereid zijn.
Ik zou als ik jou was heul snel m'n spaargeld van jullie gezamenlijke rekening halen. Ik ben 8 jaar terug ook bij mijn (nu) man ingetrokken en die wilde de eerste tijd niets weten over een samenlevingscontract enz. Prima, maar ik heb geen rooie cent betaald aan het huis en zelf gespaard op mijn eigen rekening. Nu zijn we al een paar jaar getrouwd en is nu alles van ons samen.

Ik snap niet zo goed, dat als je dit al eerder hebt meegemaakt, je er weer intrapt. Ik wil niet zeggen dat je nu hetzelfde zal overkomen in deze relatie, maar je weet het nooit.
quote:Mlle_j schreef op 23 maart 2011 @ 15:19:

Bult hoezo betaalt hij alleen de rente? Wat betaal jij dan mee aan het huis? Eerst betaalde je niets behalve de boodschappen, en nu? Ik zou (i) je spaargeld terugzetten en (ii) meebetalen aan de rentekosten, niet aan de aflossing van de hypotheek.Alleen daaraan betalen, als je naam ook op het huis en de hypotheek komt te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven