Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. post Tijgermeisje maar eens op online wibrafolder gekeken en verhip; ze hebben ook tuindingen!!! Eens kijken waar hier in de buurt een wibra is.Bedankt voor de tip!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Het is hier de hoogste tijd om te gaan uitdunnen/verspenen. Ik heb het steeds uitgesteld omdat ik met mijn gebrek aan fijne motoriek er al gauw n babyplantjesslagveld van maak :/

Tips welkom!
leuk louise, doe er je voordeel mee
Ja, de boeken van Peter Bauwens zijn erg leuk! Overzichtelijk en niet te ingewikkeld. Ik heb er al meerdere bij de bieb geleend.Ook allemaal handige tips, bijvoorbeeld dat je mais tussen je bonen kunt planten, zodat de mais als klimstok werkt.

Oh, en de Wibra zit bij ons naast de Lidl, denk dat ik een kwartiertje eerder naar huis ga vandaag
quote:Muispijltje123 schreef op 10 februari 2010 @ 09:17:

We hebben een systeem op de schutting (diervriendelijk!) waardoor de katten niet uit de tuin kunnen. Andere kattten komen er ook niet in.

Enigszins offtopic: wat voor systeem is dat als ik vragen mag. Ik ben al tijden op zoek naar iets wat mijn kat op het balkon houdt en de buurtkatten (die 'gezellig' binnen komen plassen) buiten houdt.

Wij hebben overigens, om weer off-topic te gaan , een stukje grond gehuurd voor maar 30 euro het gehele jaar. Dit wordt bemest en omgespit en klaar voor gebruikt ter beschikking gesteld. Toch handig als je geen tuin hebt. Het wordt mijn eerste moestuintje en ben al volop aan het kweken.
Hee wat leuk 2 medezwangeren. Wanneer zijn jullie uitgerekend?

Ik ga denk ik ook even bij Lidl langs voor een frambozenstruik, maar alles is hier altijd al in no time op :(

Ik ga denk ik ook even bij Lidl langs voor een frambozenstruik, maar alles is hier altijd al in no time op :(
quote:suikervrij schreef op 24 maart 2011 @ 18:59:

Ik ben medio augustus uitgerekend, nu dus op de helft!

Ja, bij de lidl bij mijn werk stonden nog maar 2 zwarte bessen Snel doorgesjeesd naar de lidl vlak bij huis en een braam, witte kruisbes en aalbes gescoord, oh en een perenboom (waar ga ik dat ding in vredesnaam zetten...)

Ik zag trouwens in de folder van de G*mma dat ze daar ook kleinfruit hebben, voor maar 2,49.

Waar hebben jullie je zaadjes vandaan?
hoihoi,

wat leuk allemaal nieuwe mensen!! welkom welkom.

Hier mijn zaadjes bij de volkstuinvereniging maar ben ook bij vreeken in dordrecht geweest (ook online vreeken.nl). O daar word je hebberig van!!! pfff....

Hier geen fruit nodig (staat er al een heleboel) maar probeer wel even langs de wibra te gaan, met name dat bonending lijkt me meer dan handig!
Jippertje; Wij huren ook 2 stukjes grond voor wel 13 euro per jaar per stukje. Kost echt niets en dan hebben we het over 75m2 per stuk. Heerlijk. Bij ons werd het alleen de 1e keer klaargemaakt voor gebruik. Daarna moesten we het zelf doen helaas.

Ik ga van het weekend maar eens beginnen met voorzaaien. Wij zijn nogal kleinbehuisd om al die potjes 1 maand binnen te hebben staan met voldoende daglicht.

Op de vensterbank vertrouw ik niet zo met onze kat maar ook niet meer met onze dochter...

Waar zaaien jullie in voor? In van die kleine bakjes? Of gewoon meerdere zaadjes in een 'chinees plastic bakje'? Ik deed het nu eigenlijk altijd per potje maar dat hoeft dus eigenlijk niet echt begrijp ik nu. Dat scheelt natuurlijk een hoop ruimte.

Zaadjes koop ik op de markt of via internet. Laatst ook gewoon bij een tuincentrum. Niet echt goedkoop ofzo maarja.....het zij zo.

Vivaholic; Ik zal morgen even de titel van het boek opzoeken. Ik vind het mijn moestuinbijbel. Alles staat erin. Misschien wel heel veel informatie maar liever dat dan net te kort.....
Bedankt voor de LIDL tip ! ik heb twee aalbes gehaald, verder was er niet zo veel (meer)

Ook bedankt voor de Wibra tip! daar ga ik vandaag even heen

Vixen en suikervrij wat leuk, jullie ook gefeliciteerd.

ik ben nu 6 weken zwanger , 1 april de eerste echo (geen grapje)
Yanuma, wat was je vroeg!!!

Gefeliciteerd! Waar is je draagdoek avater gebleven eigenlijk?

Vixen ook gefeliciteerd, ik ben 21 september uitgerekend.

Gisteren kwam mijn citroenkomkommer al op, dat is in minder dan een week dus!

Pammi,/Jippertje wel relaxed dat ze het de eerste keer klaarmaken voor je. Ik had ook gekeken voor een tuin, maar die heb ik i.v.m de zwangerschap toch afgezegd. Maar daar moest ik echt alle rotzooi van de vorige eigenaar er ook uithalen enzo.

Vreeken is echt fijn, ook de echte winkel in Dordrecht is leuk!

Zaadhandel van der Wal is ook goed vind ik.

En nieuwetuin.be natuurlijk!

Voor mensen die liever planten bestellen is easyplant wellicht een idee. Ik (en kennissen) hebben daar echt goede ervaringen mee.
Oh, dan ben ik dus al het langst zwanger.. Maar goed, laten we het ontopic houden .

Ik heb zaadjes besteld bij de tuinkabouter, dan betaal je 50 ct per soort en ontvang je een paar zaadjes, dat is wel fijn om te proberen en voor de MM heb je dan precies genoeg. Ik heb ook bij 123-zaden besteld, zelfde principe, voor 95ct per zakje. En verder gooi ik bij de super of de bouwmarkt nog wel eens wat in mijn kar.
Tuinkabouter is ook een goede site zeg, en lekker cheap :D

Bustani vind ik ook een hele fijne site, jammer dat Heli niet meer op het forum actief is :(
Ja, dat cheap is wel leuk natuurlijk! En wat ik al eerder zei: het is genoeg voor 1 vak, als je dan wat oogst en een gedeelte laat staan voor de zaadjes kun je zelf weer opnieuw zaaien, volgend jaar. En als het niet lekker is/niet goed groeit/niet mooi is zit je niet met nog 200 zaden.

Van de Tuinkabouter heb ik de tomaatjes, de paksoi en de paprika gezaaid. Alles komt mooi op. Ga denk ik volgende week zaterdag eens bij Vreekens kijken, is wel goed aan te rijden!

Heeft iemand nog een goedkoop adresje, in ZH, voor boomschorssnippers en compost?
Hoi

net samen met mijn moeder een stuk van de tuin afgezet waar in mijn terras wil, dan kan ik steeds een beetje grond weg graven en tegen de tuin dat ik weet wat ik daar wil hebben heb ik hopelijk al mooi genoeg uitgegraven!

Ben ook weer even terug naar de Lidl gereden en heb nu ook nog een witte kruisbes en witte bes gehaald (verder was er hier inderdaad ook niets meer).

De andere plantjes had ik al even zo lang in de grond gezet totdat ze een difinitief plekje in de verhoogde border krijgen. maar die moet dus ook nog komen!

verder heb ik meteen bij de karwei 3 zaken crocus bollen gehaald voor 50% dus die bewaar ik mooi in mijn berging voor volgend jaar. en een hele leuke knal rode gieter (was 35% korting). hij is wel van ijzer dus zal wel snel gaan roesten als de verf los laat maar dat zie ik dan wel weer.

moest nu steeds met mijn ikea binnen gietertje de plantjes buiten water geven en dat was geen doen aangezien ik geen kraantje buiten heb!

nou ik ga weer snel aan het werk.

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ga morgen eens kijken voor zo'n vierkante meter tuin en kijken wat ik er dan in zou willen laten groeien. Ik denk aan radijsjes, sla.....

En weet iemand hoevel tuinbonen één plant ongeveer oplevert? Die vind ik nl. zo ontzettend lekker, maar ik vrees dat je daar een boel planten voor nodig heb om één maaltijd te kunnen hebben.
Koekkie ik had vorig jaar twee tuinboonplanten en kon daar één flinke gezinsmaaltijd op tafel mee zetten (4 volwassen personen) ... maar brrrrr die dingen waren niet te eten vond ik , (en mn man en mn dochter) ... dus t werd die avond "friet van piet"
Yamuna,

hoe veel kilo had je? We zijn met 3 grote eters die het superlekker vinden dus ik heb wel zo'n 7 a 8 kilo nodig voor een maaltijd.....

Je mag mij er midden in de nacht voor wakker maken: tuinbonen, spek, aardappelen en pannekoekenstroop! Ooit geprobeerd zo te eten?
quote:koekkie schreef op 26 maart 2011 @ 08:35:

Je mag mij er midden in de nacht voor wakker maken: tuinbonen, spek, aardappelen en pannekoekenstroop!...

Is net of ik mijn vader hier hoor praten haha (maar dan zonder de stroop

Ik vind ze te eten maar niet zo lekker dat ik er een plant van wil haha.

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
ik heb het niet gewogen,
Verse tuinbonen zijn zo lekker! Net zoals verse erwten, of jonge kapucijners. Hmmmm!

Yanuma, nu weten we nog niet waarom jij om 04:00 uur al op bent
Koekie; 7 a 8 kilo voor 1 maaltijd.... wel erg veel denk ik he .

Lage sperzibonen vind ik lekkerder dan stokbonen. Wij hebben zo'n 20 plantjes ofzo. Vriezen het in en het is na ontdooien prima te eten. Ik denk dat wij ( 2 volwassenen, 1 kind ) het redden, 1 struikje per maaltijd. Bij roerbakken nog minder omdat je dan andere groentes ook gebruikt.

Die komen er zeker weer in.

Nog even terugkomend op de vraag van het zaaien in bakjes. Hoeveel zaadjes doen jullie dan in 1 plastic bakje? Of is dat afhankelijk van de plantjes die eruit komen.

Rode kool is ook erg lekker uit eigen tuin!

Gele courgette is ook lekker maar vorig jaar zoveel gegeten dat we het dit jaar maar bij 1 plant houden......
Huh???? 7-8 kilo bonen voor drie man????? Wat een grote eters zijn jullie zeg!
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:suikervrij schreef op 26 maart 2011 @ 11:31:

Verse tuinbonen zijn zo lekker! Net zoals verse erwten, of jonge kapucijners. Hmmmm!

Yanuma, nu weten we nog niet waarom jij om 04:00 uur al op bent

omdat ik om 19.00 mn ogen niet meer open kan houden. dus samen met dochter ga slapen.

dan ben ik half vier wakker, en als iedereen nog slaapt kan ik even lekker achter de naaimachine zonder dreumeshandjes in de buurt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven