Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Ja maar die 7/8 kilo is ongedopt, als je ze gedopt hebt blijft er niet zo heel veel over hoor.

Gele courgette ga ik dit jaar ook proberen!

Haha Yanuma, klinkt als een bekende zwangerschapskwaal. Hoewel ik mijn ogen al weken amper open kan houden. Ook overdag.

Ik zaai zaadjes in oude boterkuipjes enzo. Ik laat er voldoende ruimte tussen zodat ik ze na ontkiemen met een theelepel in een groter potje kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
overdag , jaaah ... ik ga nu even op de bank liggen met yammini aan de memmen.. uurtje de ogen dicht gaaap ....

maar mag niet klagen , ben nog geen minuut misselijk geweest
Ohhh, ongedopt. Ik dacht al

Ik heb vorig jaar ook gele courgettes gehad. Maak je mooie gele soep van, ziet er echt lekker uit!
Poep, wie heeft jou gescheten?
arrrgggggg mag ik even gillen

kijk zojuist naar mijn zaaibakjes en zie dat er alweer (die ik dinsdag heb gezaaid) kleine pluljes schimmel op zitten! alweer! weet echt niet wat ik fout doe. ik spriets het water mooi midden in het bakje zodat de rand niet te nat wordt en het kasje ventileerd een beetje door de openstaande schuifjes.

Nouja maar meteen weer over gezet in nieuwe bakjes ennu maar hopen dat het wel goed gaat!

verder al een deel van mijn tuin afgegraven maar dat schiet eerlijk gezegt ook niet zo op. Heb nu al last van spierpijn haha.

Ik doe meestal 3 zaadjes in 1 zaaitraybakje en dan kijk ik welke het beste opkomt en die gebruik ik dan.

in de bakjes van de courgette heb ik er 2 gedaan anagezien dat van die grote zaden zijn.

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Wat jammer toch van het weer vandaag, we zouden vandaag lekker naar de tuin gaan. Onze tuin ligt op ong 15min fietsen, en we zijn beiden te druk om er doordeweeks heen te gaan. Helaas helaas weet ik dus vandaag nog niet hoe het gaat het de uitgeplantte tuinbonen en de in de koude bak gezaaide slasoorten (krop, pluk, rucola) en raapstelen. Misschien laat in de middag nog, of anders morgen! Deze week willen we in ieder geval ook de aardappelen poten.

Ik ben trouwens ook in z'n geheel geen fan van gekookte tuinbonen (die kreeg ik vroeger thuis, bleehh :P). Dubbelgedopt (het is veel werk ja, dat wel) vind ik ze wel erg lekker! En het lekkerst zijn ze rauw als ze net van de plant af komen.

Mijn tomaten (ong 10dgn geleden gezaaid) komen helaas nog niet op. En ook de paprika niet, maar die staat er pas een week dus dat kan nog wel ff duren als ik dat zo lees hier. De kropsla binnen komt goed op. Ook de 2 zaden van een Sharonfruit (of Kaki) die we weeeeken geleden in een potje hadden gestopt komen opeens goed op! Ik ben bang dat het jaaaren zou duren voor ze vruchten geven, en dat het hier ook nog eens te koud is, maar vind het toch altijd leuk te proberen. Zo hebben we ook een avocadoboompje van on 50cm staan.

Trouwens nog een vraag, weten jullie of een courgetteplant aan het eind van het seizoen stopt met vruchten geven omdat ie is uitgeput, of omdat het te koud wordt? Maw, heeft het zin om na een maand (of 2) nog een nieuwe courgetteplant te zaaien om de oogstperiode te verlengen?
Ik was gister bij de Hornbach en zag daar al aardbeiplantjes, 6 voor 3,99 geloof ik. Lang getwijfeld of ik ze mee zou nemen, maar ik ben bang dat het 's nachts nog te koud voor ze is buiten. Of toch niet?
Volgens mij zijn aarbeiplantjes overblijvers dus die kunnen gewoon tegen nachtvorst.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Aardbeienplantjes staan ook al bij Intratuin. En ze kunnen tegen vorst!
Nou, keb net de 'heirloom tomaten mix' (van tuinkabouter) zaailingen overgezet in grotere potjes. Ik kan het ook echt niet over mijn hart verkrijgen om het teveel weg te gooien, dus gaan ze per 3 in een potje. Heb alleen van die mix al 15 plantjes, en dan heb ik nog een aantal andere soorten... wordt een hoop soep en saus dit jaar (hoop ik).

Gisteren kaneel en drop basilicum, citroenbergamot, romanesco, broccoli en little gem voorgezaaid. Morgen ga ik de courgette en zo voorzaaien. Vandaag de tuin ontdaan van het grofvuil (je moet wat dingen weggooien als je je extra kamertje gaat verbouwen tot babykamer), morgen de loungebank draaien en klimrekken aan de achterkant schroeven (gaan we bonen tegenaan laten groeien).

@tuinbonen, jegh, nee bedankt... doe mij maar sugarsnaps en sperziebonen

@zwangerschapsvermoeidheid.... gaaaaaaaaaaap, ik weet er alles van, maar ben echt een avondmens, dus blijf 's avonds nog wel eens te lang zitten, waardoor ik op mijn werk verschrikkelijk zit te geeuwen. Ik ben ook niet misselijk geweest, wel 12 dagen onafgebroken migraine gehad :(

@adios: leuke score van nieuwe tuinspulletjes!

@Eefje; lijkt mij wel een testje waard, een paar zaaien aan het begin van de zaaiperiode, en een paar aan het eind, wie weet wat het je oplevert!.

Oh en ik had ergens gelezen dat rauwe bonen giftig zijn...? weet alleen niet meer waar ik dat gelezen had :(

Nou, ik ga weer verder sikkeneuren dat het vandaag zo koud was.
Ah, had ik ze dus toch gewoon kunnen kopen
Ik weet wel dat je van rauwe erwten buikpijn kan krijgen....
Denk dat dat wel losloopt, die 2e courgette kweek n paar maanden later.
Ik heb vorige week aardbeienplantjes geplant, maar haal ze voorlopig elke nacht nog wel even binnen.

Jippie...het eerste groene puntje van de tomatenplantjes is zichtbaar! Die zit in een yoghurtpot. Ik heb ook wat in een lege mona puddingbakje gezaaid, maar de zaadjes die toevallig aan de zijkant zitten, groeien volgens mij ook naar de zijkant.....

Een collega van mij heeft een moestuin en die zaait speciaal voor mij tuinbonen omdat ik ze zooooo lekker vind. Het eerste jaar had ie 6 kilo ongedopte tuinbonen voor me en dat was eigenlijk te weinig. Vorig jaar had ie 8 kilo voor me en dat is schoon op gegaan.

Heb vandaag wat zakjes met zaad gekocht: paprika, bloemkool, brocolli, tuinbonen , radijsjes, gemengde sla. En van die kweekbakjes.

Via internet ga ik nog zo'n slabak kopen (kreeg ik op de fiets niet mee). Ga eens kijken of dat dit jaar bevalt, kan ik altijd volgend jaar eens kijken of ik hier in de buurt een moestuin kan regelen. Weet iemand wat de kosten daarvoor gemiddeld voor zijn?
hoihoi,

zo wat lekker bezig geweest. Hier niet geweest dit weekend, maar we waren een weekend weg, dus tja, keuzes ;)

Wel thuis de tomatenplantjes die gaan steeds harder groeien de paprika's verschillen, had meerdere rassen, maar niet elk ras komt goed op. vanavond misschien even op de tuin kijken...

@Adios: is de schimmel steeds heel erg, want bij mij staat er ook wel eens wat schimmel op, maar al laat ik het staan, dan komt het er wel door.... en af en toe even lucht geven aan de plantjes en niet alleen maar de deksel op de bak kan zeker helpen, wal weet ik niet of je dat ook deed....

@ tuinbonen story: hierook geen tuinbonen, maar krijg ik vaak nog wel van medetuinders, maar vind ook alleen de dubbelgedopte lekker, maar wat een werk is dat.....

@ aardbeien: kunnen inderdaad prima buiten, zijn altijd overblijvers (al worden ze in de winkel niet altijd zo verkocht). Want je kunt van je aardbeienplant dit jaar ook weer stekjes afhalen voor volgend jaar. Gemiddeld gaan aardbeienplanten drie jaar mee (geldt eigenlijk voor elke plant) maar kun je ieder jaar stekjes er af halen. dus eigenlijk zijn alle plantjes doordragers...

@ eefje: zou het inderdaad gewoon proberen. al moet ik zelf zeggen dat ik na 1 courgetteplant (en soms per ongeluk 2 planten) wel helemaal klaar ben met de courgette. hahaha.

Heb hier zelf ook alleen maar de gele, vele malen lekkerder alsde groene vind ik..

@ koekkie: het verschilt enorm per tuin: ik ben zelf 40 euro per jaar kwijt, maar in de omgeving zijn sommigen ook 200 euro per jaar kwijt. Bij ons is echter wel de beperking dat wij vaste kassen hebben staan en je mag niet je 'eigen' tuinhuisje gaan bouwen ofzo....
Volgens mij heb ik ontdekt wat de oorzaak van schimmel is.

Ik heb nooit schimmel gehad. Maar mijn man had voor mij 2 potjes gezaaid, en die had hij redelijk nat gemaakt. En daar zit nu ook schimmel op.

Zelf zaai ik de zaadjes gewoon in de droge aarde (die vrij vochtig uit de zak komt) en ik spray alleen de boven kant even met een plantenspuit. En zo geef ik ze ook dagelijks water.

Nog nooit schimmel gehad.
Hoi

@moi: er zat echt groene schimmel op dus durfde het niet aan. Maar gelukkig lijken ze niet geleden te hebben want zie zojuist dat mijn gele en groene courgette op komt. mijn nieuwe tinytims, golden sunrise en golden egg tomaten komen ook al op! woehoe

en mijn spinazie en rucola gaan ook al de goede kant uit.

wortel/radijs bak zie ik nog niets gebeuren en ook de snijsla zie ik ook nog niet opkomen maar geduld is een schone zaak!

@koekkie: wat houd die slabak in? is dat hetzelfde als dat ze met kruiden hebben? dus een langwerpige bak met verschillende soorten sla?

@vixen: pff met een beetje geluk (of pech) wordendat inderdaad heeeeeeeel veeeeeeel tomaten dit jaar. Zijnhet ook echt verschillende soorten omdat je het over een mix hebt. Misschien kan je wat plantjes weggeven aan familie/vrienden als ze wat groter zijn.

@eefje: ohh wat leuk dat je een sharonfruit plantje in wording hebt! Ik ben erg benieuwd of dat wat wordt!

Vorig jaar hadden we ook regelmatig foto's hier op het forum. Ik ben nu ook weer foto's aan het maken maar kan ze nog niet uploaden want ik ben mijn snoertje van het fototoestel kwijt (naweeen van de verhuizing zal ik maar zeggen) dus moet even ergens een kaartlezer te voorschijn toveren. dan zal ik mijn site hier wel neerzetten voor de liefhebbers!

groetjes
Wat ik de laatste twee keer gedaan heb: ongeveer 1 deel potgrond, 1 deel speelzand (uit zandbak van kinderen gehaald) en dat vermengd. Is wat luchtiger voor je zaailingen en veel minder kans op schimmel.
Na dat de vorige keer mijn aardbeien niet opkwamen en de augurken komkommers werden, wil ik met goede moed opnieuw beginnen. Welke dingen zijn nou echt makkelijk? liefst dingen die in potten kunnen, de hond houd ook van tuinieren namenlijk :-) Ik heb trouwens geen vensterbank om voor te zaaien.
quote:louise1 schreef op 28 maart 2011 @ 12:06:

Wat ik de laatste twee keer gedaan heb: ongeveer 1 deel potgrond, 1 deel speelzand (uit zandbak van kinderen gehaald) en dat vermengd. Is wat luchtiger voor je zaailingen en veel minder kans op schimmel.hee dat is wel slim, is dat gewoon wit zand? Ik ben nu bezig met de tuin en heb een bergje witzand van de buren gekregen (handig als iedereen een nieuwe tuin aan moet leggen). Er moet nog een kwak bij komen maar zal wat apart houden om mee te zaaien!
quote:Flashy schreef op 28 maart 2011 @ 12:12:

Na dat de vorige keer mijn aardbeien niet opkwamen en de augurken komkommers werden, wil ik met goeie moet opnieuw beginnen. Welke dingen zijn nou echt makkelijk? liefst dingen die in potten kunnen, de hond houd ook van tuinieren namenlijk :-) Ik heb trouwens geen vensterbank om voor te zaaien.

hi

sommige tomaten kunnen in een pot gekweekt worden en ik dacht courgette ook (moet je wel een stevige stok bijhouden om het op te binden.

Misschien kan je een tafeltje oid voor je raam zetten waar je je zaaibakjes op kan zetten (zo deed ik het vorig jaar nu staat de minikas op mijn brede convector).

Maare zijn augurken eigenlijk niet een soort komkommers?

succes

groetjes
Wat voor zaaibakjes kun je het beste gebruiken? augurken zijn inderdaad een soort komkommers maar dit was echt niks. Heeft het nog zin om paprika te zaaien nu?
quote:adios schreef op 28 maart 2011 @ 12:26:

[...]

hee dat is wel slim, is dat gewoon wit zand? Ik ben nu bezig met de tuin en heb een bergje witzand van de buren gekregen (handig als iedereen een nieuwe tuin aan moet leggen). Er moet nog een kwak bij komen maar zal wat apart houden om mee te zaaien!Jep, gewoon witzand.
quote:Flashy schreef op 28 maart 2011 @ 12:32:

Wat voor zaaibakjes kun je het beste gebruiken? augurken zijn inderdaad een soort komkommers maar dit was echt niks. Heeft het nog zin om paprika te zaaien nu?

Je kan van alles gebruiken: echte kweekbakjes gekocht van het tuincentrum of lege bakjes boter, saladebekers (zo'n meeneemding waar zo'n deksel op zit) of van de afhaalchinees.

Wat betreft paprika's die ontkiemen vrij laat dus echt nu beginnen daarmee anders wordt het misschien te laat.

Verder zou ik als ik jou was wat gaan googlen op tomaten kweken of op moestuinsites kijken.

Tomaten kun je wel in pot groeien, vooral cherrytomaten, grote tomaten lijken mij minder geschikt voor in een pot tenzij die heel groot is.
Hoi Allemaal,

Allereerst:gefeliciteerd Yanuma & Vixen!

Drie weken geleden heb ik gezaaid (binnen achter glas): komkommer, Pompoen "Uchiki Kuri", Mukaatpompoen, Pompoen "Big max", Snackpaprika, Puntpaprika, Romatomaat, Gele tomaat, Cherry tomaat, Bolcourgette, Gewone corugette, Galia meloen, Watermeloen, Extra hete peper, Rode ui, Aubergine, Basilicum. In de catergorie bloemen: Gemengde lamsoor, goudsbloem en gele afrikaantjes.

Buiten in bakken: kropsla, rucola, radijs, spinazie, gekleurde zonnebloem en gewone zonnebloem. Alles is wel opgekomen, alleen de basilicum en de rode ui niet. Vooral het ontkiemen van de parika's, de pepers en de aubergine duurde erg lang.

In de (volks)tuin heb ik 2 weken geleden de peultjes en de tuinbonen gezaaid en gisteren zomerwortels, waterspinazie, red choy sum (=rode bladkool) en Red Amaranth (= rode spinazie). Daarnaast heb ik binnen alvast wat suikermais en rode biet, rode kool en broccololi gezaaid.

Nieuw dit jaar (en tevens een uitprobeersel): waterspinazie, red choy sum, red amaranth, choy sum en snackpaprika.

Een tip voor diegene die ook altijd een tekort heeft aan stekers: ik gebruik van die plastic (wegwerp) mesjes en houten chopsticks als plantenstekers. Echt ideaal!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven