Geld & Recht alle pijlers

Huis verhuren

26-03-2011 20:09 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb sinds een paar maanden een relatie. Omdat wij beide ons eigen huis hebben, zit ik er over na te denken om mijn huis te verhuren, maar de vraag is, mag dit? En zo ja, zit er dan een tijdelijke duur aan? Daarnaast vraag ik mij af of dit illegaal of legaal is (oftewel, kan iemand mij dan aangeven bij de belastindienst of iets dergelijks?)
Er zitten heel veel haken en ogen aan het verhuren van je huis. Het allerbelangrijkste is dat je hypotheekverstrekker toestemming moet geven voor de verhuur. Bovendien moet je de inkomsten opgeven bij de belastingdienst en je moet rekeninghouden met het feit dat het invloed heeft op de hypotheekrenteaftrek. Ook kan het nog weleens lastig zijn om de huurders weer uit je huis te krijgen. Iets om heel goed over na te denken dus.
Tuurlijk kan je je (koop) woning verhuren. Kijk wel even je evt stukken van de VVE erop na.

In mijn VVE stukken stond dat ik niet korter dan 1 jr mocht verhuren.

Het is zeker niet illegaal, maar je zal misschien iets bij je aangifte volgend jaar moeten opgeven. Je zou is bij een verhuur bedrijf wat info op kunnen vragen of bij een makelaar.

Vergeet niet een huurcontract op te stellen (even googelen en downloaden) en vergeet niet dat je je huurder er niet uit kan zetten in de periode van het contract
Wanneer je een paar topics omlaag had gescrold had je bijna alle antwoorden al gevonden in dit recente topic.

Koophuis (onder) verhuren/ belasting

Inkomsten niet opgeven bij de belastingdienst is altijd illegaal.

Deze komt trouwens van Wikipedia:

Een hoofdwoning valt in box 1 van het belastingstelsel. Bezit iemand meerdere woningen? Dan vallen deze woningen in box 3 (de box van het vermogen). De wetgever gaat ervan uit dat het (ook weer) fictieve inkomen over dit vermogen (in box 3) 4% per jaar is. Over die 4% fictief inkomen, betaalt men 30% belasting (dit komt dus neer op een belasting van 1,2% over het totale vermogen in box 3).

Deze heffing geldt voor alle bezittingen van spaargeld tot onroerende zaken. Daarmee zijn huizen die door beleggers, particulieren etc. beschikbaar zijn voor de verhuur belast. Als uitgangspunt voor de heffing over onroerende zaken geldt de WOZ-waarde. Het is niet van belang of het vermogen/de onroerende zaak ook daadwerkelijk 4% rendement oplevert. Ook doet het er dus niet toe of een huis daadwerkelijk wordt verhuurd of niet. Kortom, als iemand een woning verhuurt, betaalt hij geen belasting over de inkomsten uit verhuur - maar betaalt hij wel 1,2% belasting over de WOZ-waarde.

Een eigenhuizenbezitter betaalt over de hoofdwoning dus inkomstenbelasting (variërend van 33,65% tot 52%) over maximaal 0,55% van de WOZ-waarde van het huis tot een waarde van 1.020.000. Daarboven loopt het percentage op tot een grenswaarde van 2,35% in 2016. Voor een tweede huis (niet de hoofdwoning) is dit anders. Indien de woning voor tenminste 30% van de tijd beschikbaar is voor de eigenaar, dan is de belasting gebaseerd op 1,2% over de WOZ-waarde van het huis. Indien de woning voor minder dan 30% van de tijd beschikbaar is voor de eigenaar, dan is de belasting gebaseerd op 1,2% over de economische waarde van de woning. Het bedrag is aanmerkelijk hoger dan het eigenwoningforfait, maar lager dan wanneer de verhuurder inkomstenbelasting zou moeten betalen over de ontvangen huurpenningen. Bij verhuur van een woning zijn de huurinkomsten uit de woning belastingvrij, daar staat tegenover dat kosten (zoals hypotheekkosten) niet aftrekbaar zijn.
Als je huurt, mag dat niet zomaar en bij koop ook niet. Idd toestemming nodig van hypotheekverstrekker. Zou t niet zomaar doen
P.s. Ik ben er wel vanuit gegaan dat je beiden een koopwoning hebt, bij een huurwoning is onderhuur zonder overleg vooraf zeer illegaal en kunnen jij en je nieuwe huurder eruit gezet worden als ze erachter komen...

http://www.huurders.info/?id=291
wortelsoep wijzigde dit bericht op 26-03-2011 20:38
Reden: linkje erbij
% gewijzigd
quote:plops schreef op 26 maart 2011 @ 20:14:

Er zitten heel veel haken en ogen aan het verhuren van je huis. Het allerbelangrijkste is dat je hypotheekverstrekker toestemming moet geven voor de verhuur. Bovendien moet je de inkomsten opgeven bij de belastingdienst en je moet rekeninghouden met het feit dat het invloed heeft op de hypotheekrenteaftrek. Ook kan het nog weleens lastig zijn om de huurders weer uit je huis te krijgen. Iets om heel goed over na te denken dus.De inkomsten hoef je bij verhuur van de eigen woning niet op te geven. Dat is weer een andere regeling bijvoorbeeld tijdelijke verhuur door expats.

De verhuur heeft hier invloed op de hypotheekrenteaftrek. Dit omdat de woning tijdens de periode van verhuur in Box3 terechtkomt - zie de link waar wortelsoep naar verwijst.

Voor het overige ben ik het geheel met Plops eens.
Ik zou het goed overleggen met je hyptheekverstrekker, ik wilde dit vorig jaar ook doen maar kwam er toen achter dat mijn hypotheekverstrekker een boete geeft. Mijn rente zou gigantisch omhoog gaan als ze erachter kwamen dat ik mijn huis zou verhuren.

Ik heb zo'n situatie als Plop het over heeft gehad met een onderhuurder. Een voormalige vriend van mijn man, die was al jaren met hem bevriend. Alles ging prima en hij betaalde altijd netjes zijn huur, totdat hij zijn baan kwijt raakte, hij zat fulltime thuis en gebruikte zoveel gas/licht/energie en adsl dat wij 1000 euro moesten bijbetalen bovenop onze rekeningen. Toen wij hem daarmee confronteerde kregen we ruzie en heeft het een half jaar geduurd (zonder iets van huur te betalen) voordat hij weg ging.
Koop breekt geen huur! Als je contract niet goed juridisch is afgedicht, wordt je huis onverkoopbaar omdat de huurder erin mag blijven zitten (en wie wil een huis kopen met een huurder erin)
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven