Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Even uitzweten voordat ik onder de douche spring. Mijn loopmaatje heeft me erin geluisd want ik wilde 3 uur gaan lopen. Volgens hem konden we nog wel een lus extra meepakken langs de paters. Maar dat hadden we dus niet gered binnen de 3 uur. Precies 37km rond gelopen (hoe heb ik het voor elkaar gekregen zonder aanpassingen), maar dus wel 22 min te lang onderweg.

Morgen twee uur in de planning. Maar dan ga ik in mijn eentje en ga ik eerst uitslapen en eerst uitgebreid ontbijten met het gezin.
juudje ik vind het juist knap van jou! (hier nu 6 maand bezig, loop de 5 km in 40 min.!)
@baukje.. Even 22 minuten extra lopen.. Poeh zeg! Loop jij al lang hard? En een duurloop van ruim 3 uur. Nou, dat zie ik mezelf niet doen.

Tijgermeisje.. Uberhaubt 5 km uitlopen achter elkaar is toch al een hele prestatie :D Niet dan? Of dat nou in 40 minuten of in 30 minuten is. We doen het maar wel mooi!

Ik moet zeggen dat het opbouwen me ontzettend is meegevallen. Ik ben begonnen met de serie van Evy op de mp 3. Momenteel loop ik al een een 3 tal weken met eigen muziek en zet dan via runnersworld routes uit waarin ik ook makkelijk de km's bereken. Ook houd ik hier een logboek bij.

15 april a.s. loop ik samen met een collega de cityrun ( zorgloop) in Hardenberg. Had dus een mooi doel om aan te werken.

Ik wil in het najaar de diepe hel loop van Nijverdal/Hellendoorn lopen ( 8 mijl is dat geloof ik) Heb dus nog even om te werken naar de 10 km.

Ik heb natuurlijk niet het hele topic gelezen, lees al wel stiekem een tijdje mee. Maar ben wel nieuwschierig wat de reden is dat jullie zijn begonnen met lopen?

Ik ben vorig jaar 20 kg afgevallen, na een zwangerschap en een lastige tijd met familie etc was ik te zwaar, zat niet goed in mijn vel etc. 20 kg lichter maakte dat ik mee en stuk zekerder voelde en ook weer trots kon zijn op mijn lijf. Echter moeten die 20 kg er ook afblijven. En een wat strakker lijf is ook niet erg dus leek hardlopen me wel leuk. Heb wel meteen goede schoenen aangeschaft en inmiddels heb ik 2 goede broeken een aantal shirtjes en een jasje.

Ik loop trouwens trouw 3x per week. Het is goed te combineren naast mijn werk in de zorg.

Ik wil morgen kijken of ik de duur van het lopen iets kan opbouwen. Mijn 5 km rondje loop ik net iets onder de 30 minuten. Heb ook een mooi 7km rondje. Zal eens kijken of ik 35 of 40 minuten achter elkaar kan lopen en dan een kleine wandel pauze.
Juudje inderdaadmaatk het niet uit hoe ver en/of hoe snel je loopt. Ik denk dat bijna iedereen hier wel bezig is langzaam de grenzen te proberen te verleggen in afstand of in snelheid. En het mooie van hardlopen is dat je je door de jaren heen met jezelf kunt meten.

Een leuke motivatie dat je al wedstrijden in de planning hebt. Gericht ergens naar toe werken werkt vaak erg goed.

Ik loop nu 5 jaar en 4 maanden. Ik ben begonnen met hardlopen omdat en man en kinderen vonden dat ik nodig ook wat aan sport moest doen (terwijl ik het normale leven altijd al een sportieve uitdaging genoeg vond) en ik met de hondensport was gestopt omdat ik dat vanwege de sport van de kinderen niet meer kon uitvoeren op een niveau dat ik van mezelf gewend was. Alle zes de kinderen zitten op de atletiek en mijn man loopt al 37 jaar hard (alhoewel hij wat lopen betreft hij al een jaar in de lappenmand zit).

Heb me overigens pas na twee jaar aangesloten bij de atletiek vereniging van de kinderen.
Baukje, leuk om te lezen hoe en wat jou gemaakt heeft tot wat jij nu loopt. Je hebt door de jaren heen langere afstanden leren lopen? Een atletiek vereniging zal voor mij niet werken ben ik bang. Ik werk onregelmatig.. Voor tips kan ik vast bij jou terecht! En een doel stellen werkt voor mijzelf i.d. motiverend. Ik ben wat dat betreft wel een strebertje. Hier trouwens geen fanatiek sportende vrienden en familie. Al heb ik wel een aantal collega's ( ga met 1 collega de cityrun lopen) en mijn beste vriendinnetje is vorige week voor het eerst wezen hardlopen. Wow, 6 kinderen. Dan is het draaien van het huishouden etc i.d. een sport op zich! Respect zeg!!
De letters Asics zegt het in het kort waarom ik ben gaan hardlopen: een gezonde geest in een gezond lichaam (Asics is afko voor die kreet in Latijn)
Vanmorgen toch nog redelijk vroeg op pad gegaan. Gevuld met sausijzen broodjes en croissantje (niet de ideale loopbasis) de deur uitgegaan. Na een uurtje kwam het zonnetje en werd het weer aangenaam lopen. Genoten van al het moois wat momenteel in de natuur ontluikt. De drommen wandelaars die ik had verwacht waren schijnbaar nog niet wakker dus ik heb in alle rust mijn rondje kunnen doen. 23,3 km gelopen hetgeen mijn weekend totaal weer boven de 60 brengt.

Juudje het kan best hoor een loopgroep of av ook als je onregelmatig werkt. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen de recreant groepen waarin men helemaal geen specifieke verwachtingen van je heeft. Kom je wel dan krijg je begeleiding, kom je niet dan is het ook goed. Wil je een specifiek schema hebben dan proberen ze je te helpen.

Daarnaast is er een atleten groep. Daar ben ik zelf bij. Hier verwacht met wel dat je 4 of 5 keer per week traint (afhankelijk van je schema/doel) en dat je het persoonijke schema volgt en precies houd aan de tijden. Maar ook daar geen enkele verplichting om te komen. Alleen gaat men er dan van uit dat je voor jezelf wel het schema (desnoods een aangepast schema) blijft volgen.

Het is enorm motiverend en je krijgt er ineens een heleboel hardloopmaatje bij waarmee je dan ook buiten de gezamelijke trianingen kunt afspreken.

Ik heb na een kleine twee jaar pas mijn eerste halve marathon wedstrijd gelopen en een jaar later mijn eerste marathon. Sindsdien heb ik me hoofdzakelijk gericht op de langere afstanden. Maar die belastbaarheid bouw je maar langzaam op. Het is niet zo zeer de conditie maar de spieren en pezen waarvan de belastbaarheid maar langzaam opgevoerd kan worden.

Ja met werk en het het naar school/sport/vriendjes brengen van de kinderen maak ik per week al meer dan 200fiets km's.Daarbij nog een hond die 4 keer per dag uitgelaten wil worden. Dat was ook de reden dat ik vond dat ik wel genoeg aan 'sport' deed. Had aanvankelijk niet kunnen bedenken ooit zoveel lol in het hardlopen te krijgen.
quote:baukje schreef op 25 maart 2011 @ 21:45:

Vanaf die 15km gaat het meespelen of je lichaam wel geschikt is voor de lange duur.

Hoe bedoel je dat? Ik dacht dat met voldoende training iedereen dat moest kunnen..

@"Tijgermeisje: ik voetbal ook, en daar wil een tegenstander je nog wel eens onderuithalen. zen dan hoef je maar 1x verkeerd terecht te komen:(
Dat dacht ik aanvankelijk ook. Gewoon een kwestie van trainen en goed opbouwen. Het menselijk lichaam is ten slotte prima geschikt als draver. Maar ik zie nu in mijn omgeving dat dat toch te simpel gedacht is en de sportarts besvestigde dit ook. Niet ieder lichaam kan de belasting van de lange duur aan. Ook niet indien verantwoord opgebouwd.

Mijn man is daar een voorbeeld van. Die kan conditioneel gemakkelijk een halve marathon aan, heeft ook wel een paar halve marathons gelopen. Maar het is steevast een elende van opeenvolging van blessures. Ik zie dat ook terug bij een aantal clubgenoten.

Te hopen dat de blessures nu dan weer helemaal verleden tijd zijn michelle. En inderdaad netjes hoor die 8km in 44min.

Michelle helemaal gratis nog wel. Heb zelf de garminFR 305. Een sporthorloge met gps. Sinds ik die horloge heb loop ik veel ontspannender mijn duurlopen omdat ik weet dat ik op vreemd terrein altijd de weg weer terug kan vinden. (En dat heeft in het verleden nog wel eens problemen opgeleverd).

Maar ook heerlijk dat je je trainingen nauwkeurig kunt doseren en door regelmatige controle je lichaam zelf ook steeds beter leert kennen. Zodat je na een aantal jaar dus zonder horloge en puur op gevoel ook vrij nauwkeurig kunt doseren.
@ tijgermeisje.. Mooi omschreven. Jij loopt ook op Asics?

@ baukje.. Het opbouwen is door de jaren heen gegaan. Conditie opbouw gaat i.d. snel, had dat nooit verwacht. Maar merk aan mijn spieren dat ik echt wel een rustdag nodig heb. Al heb ik alleen de eerste keer spierpijn gehad.

Je had een goede bodem voor je loopronde, krijg je dan geen last van je maag?

Vanmorgen mijn 7 km rondje gelopen. Wou eens kijken of ik het 35 minuten achter elkaar kon vol houden, liep eigenlijk wel heel lekker dus er nog 5 minuten achter aan geplakt. Toen wel een wandel pauze ingelast. Mijn benen zijn nog niet zo veel gewend. In 40 minuten 6,25 km gelopen. 9.4 km per uur. Niet slecht al zeg ik het zelf.

Daarna even 2 minuutjes gewandeld en de laatste 3 minuten naar huis gelopen.

Totaal 6.97 km in 45.17 minuten. Totaal: 9.2 km per uur.

Nu 2 rustdaagjes. Ga woensdagochtend en vrijdagmiddag weer lopen ( 5 km).

Straks 16 km fietsen.. Als we dan toch lekker sportief bezig zijn!!
Beste allemaal,

Welkom alle nieuwe lopers! Leuk om te lezen dat iedereen weer helemaal enthousiast wordt van het lenteweer! Over 3 weken ben ik van plan de Dijkenloop te doen. De eerste keer dat ik 10km ga lopen. Iedere dins- en donderdag loop ik op de AV en op zondag doe ik dan een duurloopje(alleen). Enkele weken geleden heb ik ontspannen 9km gelopen en voor vandaag was het plan om de 10 te gaan doen. Het ging voor geen meter! Na 40min bleek dat k verkeerd was gelopen en moest ik stoppen om de weg te vragen en daarna kwam ik niet meer in het goede ritme. Hoewel ik enorm genoten heb van het prachtige weer, baal ik ontzettend. Had ik niet op een lege maag moeten lopen? Niet ontspannen genoeg? Die 2 borreltjes van gisterenavond? Het is de eerste keer dat ik zo ontevreden terugkom...
Met mijn been gaat het echt waardeloos. Ben blij dat ik morgen naar de fysio mag. Ik heb vandaag heel de dag in de dierentuin rondgeslenterd en nu valt mijn been er bijna af.

Ben wel op de fiets naar de dierentuin geweest en heb wel 25km knoerdhard gefietst met kind voor en achterop de fiets.

De halve marathon die volgende week op de planning staat moet ik maar uit mijn hoofd zetten.....
Charlar, wat balen van je been. Ga je de halve echt niet redden? Jammer joh, zou er ook flink van balen.

He Daan, jou ken ik nog niet volgens mij. De dujkenloop klinkt leuk en vooral mooi nu het lente is. Klopt dat of heb ik teveel fantasie .

Ben zelf net terug van een 3,5 uurs duurloop. Het weer was prachtig en in het bos was het gelukkig ook erg rustig. Na een uur maakte ik een flinke smak omdat mijn teen achter een wortel bleef hangen. Kan gebeuren, kwam gelukkig zacht neer. Na 2,5 uur voelde ik een blaar onder mijn linker teen. Balen. Ik moest er nog een uur mee door. Maar goed, ook dat uurtje gaat voorbij en al het moois in het bos maakt toch veel goed . Net lekker gedouchte, daarna een verse fruit smoothie gemaakt en nu lig ik even op de bank na te genieten. Heerlijk.

Oh ja, ik heb de blaar lek geprikt en het vocht eruit gelaten. Geen idee of dit de manier is. Ik hoop er woensdag alweer mee te kunnen lopen.

Fijn weekend nog iedereen. Wat ervannover is althans
Nou was bijna klaar met typen alles weer verdwenen grr. Ben al een paar dagen erg verkouden, dat wordt ik altijd wel in de overgang van koud weer naar warm weer. Maar nu was het toch wel erg. Zelfs vrijdag de fitness overgeslagen omdat mijn hoofd vol snot zat en zelfs mijn stem klonk beroerd. Gelukkig voelde ik me vanmorgen weer fit genoeg om te gaan trainen. Alleen is het dan weer wat trek ik aan. Misschien had ik afgelopen dinsdag te veel aan en zweette ik te veel en loop je dan toch een beetje een klets op.

We hadden coopertest en ik baalde eigenlijk wel, want ik verwachtte er niet zo veel van. Maar toch bijna 2500 meter gelopen in 12 min. Denk 2485 meter. Helaas had ik mijn garmin niet op lap geduwd, anders had ik het precies geweten.

Charlar, balen zeg, het ging weer zo lekker. Hopelijk kan de fysio er morgen wat aan doen, zodat je weer snel lekker kunt lopen.

Driewieler, ik heb ook vaak last van blaren alleen doen ze bij mij bijna nooit pijn en gaan ze vanzelf weer kapot. en dan na het douchen beetje overtollig vel weghalen en klaar. Hoop dat het voor jou ook meevalt.

Juudje, goed bezig, en ook nog zo veel afgevallen knap hoor!!
Karen, voetballen en hardlopen, leuk. Voetbal heb ik ook heel lang gedaan, maar niet allebei te gelijk. Wel in de winter- of zomerstop. Maar na 23 jaar ben ik gestopt en overgegaan op hardlopen. Gaat iets minder tijd in zitten. Kan ik ook doen als de kinderen naar school zijn.
Die marathon kun je strakjes zo uit je mouw schudden driewieler met al die km's die je maakt. En gelukkig goed neergekomen want zo struikelpartij had ook ineens een streep door de rekening kunnen zijn.

Wat jammer nu charlar dat het echt mis lijkt te zijn met je been. Volgende week een halve marathon lijkt me inderdaad sowieso geen goed plan. Want dan heb je kans dat je de boel helemaal forceerd. Welke halve had je eigenlijk in de planning?

Daan de ene keer loopt het nu eenmaal lekkerder dan een andere keer. Voor mij werkt een lege maag nooit goed en alcohol zit bij mij de dag erop standaard in de benen. Vandaag dat ik nu met die vele en lange trainingen helemaal geen alcohol drink. Gewoon volgende keer beter.

Juudje normaal gesproken doe ik dat niet hoor. Nu maakt het voor een rustige duurloop niet zo heel veel uit. Maar ik was bijna gelijk na het ontbijt gegaan en had aanvankelijk wel het idee dat het sauzijzenbroodje langs mijn neus naar buiten wilde komen. Verder er geen last meer van gehad.

En lekker bezig hoor!
Beterschap lauwe! Hier worden de cooper test en andere testlopen gelukkig aangekondigd in het schema.
Hallo Ladies,

Ik wist niet dat deze post bestond: leuk! Ik loop nu 3 jaar en sinds enkele maanden ben ik aan het trainen voor de halve marathon in augustus. Ik heb nu 5x een wedstrijd van 10km gelopen en mijn verste train afstand is 1x 21,5km geweest.

Lopen jullie met een loopmaatje, vereniging of alleen?
hoi Vivamies, lekker bezig jij!

Ik loop alleen.
juudje ja ik heb Asics. Denk dat de volgende Adidas worden. Dat was destijds bij Starshoe optie 2.
Baukje: er worden komende weken een paar kleinschalige halve georganiseerd. Er zijn nauwelijks kosten aan verbonden en je bent gegarandeerd van ene mooie tocht en drinken onderweg. Aanstaande zaterdag is er een gepland en begin april. Die van aanstaande zaterdag loop ik niet, hopelijk is mijn been over 3 weken weer een beetje beter. Ik zal dan wel rustig aan lopen.

Ben benieuwd wat de peut morgen zegt..
@ tijgermeisje,

ik lees dat je met de 5km bezig bent. Wat is jouw doel?

Ik trainde de eerste 2jaar ook alleen. sinds dit jaar train ik met mijn buurvrouw waardoor het leuker geworden is lange afstanden te lopen (het is een gezellig mens!). Helaas gaat ze deze week verhuizen dus als er mensen in de buurt van utrecht zijn die rond de 15 km trainen?

wat vinden jullie van sportdrankjes?
Ben ook benieuwd charlar.

Tijgermeisje wat is de reden dat je de volgende keer voor optie 2 wil gaan wat betreft schoenen? Of gewoon om te proberen?

Welkom vivamies. Welke halve heb je op het oog?

Jammer dat je loopmaatje gaat verhuizen. Ik heb de eerste twee jaar alleen gelopen (of met man of kinderen). En train nu ruim 3 jaar bij een atletiek vereniging. Sindsdien loopmaatjes in overvloed.

En wat betreft sportdrankjes, ik vind ze heel belangrijk vanaf de halve marathon afstand. Neem zelf meestal isotar en dan gewoon isotoon. Maar ik ben de laatste tijd wat aan het expirimenteren omdat de gels me soms de strot uitkomen. En het moet misschien niet gekker worden maar cola met marsjes en dan zo nu en dan een tukkoekje tussendoor lijkt ook goed te doen. Maar ik zou het voor een snelle halve marathon niet aandurven.
roosvisé schijnt ook best een goed alternatief te zijn voor sportdrank. Tot en met de halve marathonafstand doe ik het gewoon met water en tijdens een (tempo) wedstrijd met een energygel, die mijn collega (heel decadent) vanuit de VS naar me opstuurd. Ik heb een aantal merken geprobeerd, maar van de meeste wordt ik heel misselijk.

Wanneer de afstanden langer worden 21+ km wil ik wel sportdrank mee gaan nemen.

Gezellig trouwens, nieuwe schrijfsters! Welkom allemaal.
Hi Dames,

Roosvisée, vroegah als kind favoriet!

Ik heb nog geen specifieke halve op het oog maar heb me al wel ingeschreven voor de 15km AMC loop wat toch een aparte ervaring moet zijn. Sinds (kort) ik wedstrijdjes loop (2-3x per maand), kijk ik op de hardloopkalender waar wat te doen is en er is genoeg!

Ik merk dat er tussen mensen behoorlijk wat verschil is qua energievoorziening. Vandaar de vraag over drankjes. Als mijn buurvrouw en ik lopen is zij op het eind kapot en ik kan rustig nog een tijdje door. Maar "in het gewone leven" heb ik een hele langzame stofwisseling (dus altijd problemen met gewicht, ik kom overal van aan) en zij juist niet. Met als gevolg dat zij afvalt van het lopen en ik niet. Terwijl ik veel meer loop. Hoe ervaren jullie dat (snelle stofwisseling versus lang/kort kunnen volhouden zonder sportdrankjes e.d.)?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven