Geld & Recht alle pijlers

Aangifte inkomstenbelasting 2010

17-01-2011 09:43 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw jaar is weer begonnen. Dit betekent voor de meeste mensen ook belastingaangifte. Daarom open ik hierbij een topic voor alle tips, vragen en antwoorden omtrent de belastingdienst.





Ik begin want ik heb een vraag waar ik het antwoord even niet zo snel op kan vinden.



Ik heb flink wat tandartskosten gemaakt vorig jaar. Nu weet ik dat ik de niet vergoede kosten (nog) kan aftrekken in aftrekposten bij specifieke zorgkosten. Nu heb ik ook gelezen dat ik mijn reiskosten kan aftrekken. Echter vind ik in het programma niet duidelijk waar ik die kan invullen. Ik ben toch 4 keer heen een weer van Rotterdam naar Alphen a/d Rijn en terug geweest. Ik vind in het programma alleen reiskosten voor ziekenbezoek en ziekte invaliditeit hogere vervoerskosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb best veel bij moeten betalen dit jaar, maar kom net niet aan die drempe ( wat is die hoooog!) Waar wij voorgaande jaren nog redelijk wat terug konden krijgen kan dat nu helaas niet meer. En dat geldt voor al die dingetjes.



We krijgen alimentatie voor mijn dochter uit een vorige relatie, moeten we daar dan belasting over betalen??? Dat is toch alleen over partner alimentatie en dat krijg ik niet. Hoe zit dat? Ik dacht dat mijn ex het op kon voeren en een deel terug kon krijgen. Maar ík hoef daar toch niet over te betalen? Het is toch geen inkomen??
Alle reacties Link kopieren
En hoe zit dat nou met de 'definitieve aanslag' ? Hoe definitief is die? Wij hebben een aanslag van bijna 5 jaar geleden waartegen wij al ik weet niet hoe lang aan het in beroep gaan zijn. En welke we ook nog eens hebben verloren ( dikke 4000 euro terug betalen, do not ask!) Dus na bijna 5 jaar kregen we daar ineens nog allemaal brieven en weet ik veel wat over. Zelfs nadat we keer verhuisd waren. Niks niet definitief dus!
Alle reacties Link kopieren
grrr..... word nu al gek achter dat programma... en nu ik dit allemaal probeer te lezen nog meer !!



Maar ik heb een vraag:



Onderdeel aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning... Ik heb een deel rendementhypotheek en een deel aflossingsvrije hypotheek... moet ik die 2 delen in rekening gebrachte rente bij elkaar optellen en invullen ??



grrr... volgende x maar weer niet zo eigenwijs zijn en gewoon een mannetje met een ribbroek en bril vragen
Alle reacties Link kopieren
@ Jipsel: Niks mannetje, zo ingewikkeld is het allemaal (meestal) niet! Je moet het alleen een keer gedaan hebben.

Je kunt inderdaad alle rente die je voor je hypotheek betaald hebt, bij elkaar optellen en invullen.
Alle reacties Link kopieren
thanks lariba..... ben gwn bang dat ik wat verkeerd doe en over een aantal jaren een dikke aanslag krijg..
Alle reacties Link kopieren
Fisbel, hoop dat je er nog bent!! Wij hebben gedeeltelijk een spaarhypotheekverzekering en aflossingsvrij. Nu net een brief gekregen van het bedrijf waar we de spaarhypotheekverzekering loopt met de waarde en wat de huidige rente is. Met de datum per 28 februari 2011. Moet ik dat ook ergens opschrijven??



En weet je toevallig wat het toetsingsonderwerp is dit jaar???
Alle reacties Link kopieren
2 x, beetje overdreven..
Alle reacties Link kopieren
En reiskosten die we gemaakt hebben voor ziekenhuisafspraken voor ons kind voor testen, mogen we die ook aftrekken?
Alle reacties Link kopieren
@ bloempje

je hoeft alleen de betaalde rente in te vullen, verder dus niets.



die reiskosten kun je volgens mij wel aftrekken, maar je moet wel boven de drempel uitkomen met de extra ziektekosten (en die is vaak wel hoog). In het aangifte-programma kun je bij ziektekosten op het vraagtekentje klikken en daar staat dan verder uitgelegd welke kosten je mag opvoeren en hoe je die moet berekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nadanni schreef op 29 maart 2011 @ 20:20:

Wauw fisbel..thanx..



Wij wonen beide op papier bij mijn ouders.

Irl wonen wij in een normale koopwoning op een recreatiepark waar het gedoogd wordt.

Mijn ouders krijgen geen huurtoeslag.



Begrijp ik nou dat algemene heffingskorting iets anders is dan de toeslagen?

En die gezamelijke aangifte is voor de algemene heffingskorting?



Concreet..welke formulieren moet ik of moeten wij nu exact invullen?

Even ter bevestiging van mijzelf



=============================================

A\;s het goed is valt uw koopwoning op het recreatieterrein in Box3 (bezittingen) Omdat u ingeschreven staat bij uw ouders, is hypotheekrenteaftrek (Box1) voor deze woning niet mogelijk. Formeel is de koopwoning niet uw hoofdwoning.



Voor 2010 kunt u gezamenlijk aangifte doen. Het (digitale) aangifteformulier is te downloaden. Kijkt u even hoe de eigen woning hierin is opgenomen. En hoeveel uw te verzilveren heffingskorting is. NB: de te verkirjgen heffingskorting heeft niets te maken met de toeslagen.



Aangifte 2011 komt volgend jaar. Ik lees in een vorig bericht van u dat u deze zomer gaat trouwen. Een samenlevingscontract is dan niet noodzakelijk om gezamenlijk aangifte te kunnen doen. Als getrouwden kunt u voor geheel jaar 2011 kiezen voljaars fiscaal partnerschap.



Toeslagen

Voor de toeslagen is het van belang of u nu al zorgtoeslag krijgt. Voor uw dochter krijgt u mogelijk kindgebonden budget. (en de kinderbijslag) De hoogte van het kindgebonden budget is afhankelijk van uw BEIDER inkomen. Maar het kan ook zijn dat uw dochter bij uw ex is ingeschreven. Als het met de toeslagen in 2010 of eerder fout is geregeld, zal in principe via de aangifte 2010 het een en ander rechtgezet worden.



Voor de toeslagen 2011 kunt u de Belastingtelefoon bellen en vragen wat u het beste tav de lopende toeslagen 2011 kunt doen. Zo op afstand is dat voor mij moeilijk te zeggen. Digitaal wijzigingen insturen heeft de voorkeur omdat dit sneller gaat en fouten kan voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariamena schreef op 29 maart 2011 @ 20:34:

Ik heb best veel bij moeten betalen dit jaar, maar kom net niet aan die drempe ( wat is die hoooog!) Waar wij voorgaande jaren nog redelijk wat terug konden krijgen kan dat nu helaas niet meer. En dat geldt voor al die dingetjes.



We krijgen alimentatie voor mijn dochter uit een vorige relatie, moeten we daar dan belasting over betalen??? Dat is toch alleen over partner alimentatie en dat krijg ik niet. Hoe zit dat? Ik dacht dat mijn ex het op kon voeren en een deel terug kon krijgen. Maar ík hoef daar toch niet over te betalen? Het is toch geen inkomen??

Er is 1 troost voor u; als de drempel hoog is, is het inkomen van u samen ook niet slechts.

De kinderalimentatie hoeft u niet aan te geven. Onder voorwaarden is de kinderalimentatie voor uw ex aftrekbaar als: Levensonderhoud kinderen tot 30 jaar. Uw tweede bericht kan ik slechts ter kennisgeving aannemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloempje797 schreef op 29 maart 2011 @ 21:35:

Fisbel, hoop dat je er nog bent!! Wij hebben gedeeltelijk een spaarhypotheekverzekering en aflossingsvrij.

En weet je toevallig wat het toetsingsonderwerp is dit jaar??? quote:bloempje797 schreef op 29 maart 2011 @ 22:02:

En reiskosten die we gemaakt hebben voor ziekenhuisafspraken voor ons kind voor testen, mogen we die ook aftrekken?

Uw vraag over de spaarhypotheekverzekering is al beantwoord.

Uw vraag over de reiskosten:

Reiskosten is een gevaarlijke term. Want er zijn twee aftrekposten:

1. Reiskosten ziekenBEZOEK. Zie: http://www.belastingdiens ... kziektekosten2009-14.html

2. De vervoerskosten. De term extra vervoerskosten is misleidend. Het is impel-simpel. De werkelijke kosten tellen als u voor uw kind naar de dokter, tandarts, specialist moet. Als gemiddelde kilometerprijs auto kan ¤ 0,35 / km aangehouden worden. Parkeerkosten tellen ook mee. Als u met de bus / fiets gaat tellen die werkelijke kosten.



Dan het controlethema 2010

Een veelbesproken onderwerp. De laatste jaren maakt de belastingdienst in het begin van het jaar het controlethema bekend. Dit jaar niet! Wel is aangekondigd dat er verscherpt gelet zal worden op tijdige aangifte en dat de boetes bij (grof) verzuim worden verhoogd. Media en ook bonden jagen belastingplichtigen in de gordijnen met allerlei schrikberichten.



Wat is nu de nuchtere waarheid

Volgens een medewerker van de Belastingdienst (back-office) die ik hierover belde, wordt er elk jaar gelet op tijdige aangifte. Iemand is gekomen met het bericht over verscherpte controle + boetes en die berichten zijn rond gaan zingen. Wel is een feit dat de boetes bij niet tijdige aangifte dwz na herinnering en aanmaning miv heden zijn verhoogd.

Volgens een artikel in de Telegraaf zullen pas in de loop van mei 2011 de eerste herinneringen de deur uitgaan (voorheen juni / juli) Weer volgens inside-information. Maw: het zal allemaal zo'n vaart niet lopen.



Maar wat is nu het controlethema???

De alom gerespecteerde Elsevier fiscaal vermeldt het prive-gebruik van de auto als controlethema 2010. Dit bericht is massaal overgenomen door belastingkantoren enz. De controle prive-gebruik auto gaat overigens buiten de belastingaangifte om. Voor 2011 zou het controlethema worden: verscherpt boetebeleid (....)

Wie het echt weet mag het zeggen!

http://www.elsevierfiscaa ... lastingdienst-2011-bekend
Alle reacties Link kopieren
Nou ben er bijna uit. Door veel ziekenhuis-specialist-bezoeken komen we boven de zorgkosten drempel. En ik had vergeten de eigenwoningforfait aan te passen, want we woonden maar 75% op dat adres (huis vorig jaar gekocht). Scheelde weer flink!!
Alle reacties Link kopieren
Fisbel, hoe zit het met parkeren. Ik heb geen bonnetjes, moet ik dat dan maar laten schieten? Of kan ik logischerwijze wel een bedrag opvoeren voor ziekenhuisbezoeken?
Alle reacties Link kopieren
U kunt met behulp van afsprakenkaartjes bepalen hoe vaak u in het ziekenhuis bent geweest. Als die afsprakenkaartjes ontbreken, kunt u om een uitdraai van uw bezoeken vragen. Zo kunt u zien hoeveel keer er parkeergeld is betaald.
Bedankt Fisbel..



Begrijp ik dan goed dat ik het formulier van algemene heffingskorting 2010 moet downloaden en die gezamenlijk invullen?
Alle reacties Link kopieren
(Ik heb niks gelezen in dit topic)



Ik moet mijn toetsingsinkomen invullen (voor de huurtoeslag).



Op mijn jaaropgave staat fiscaal loon bedrag x

en loon voor de zvw bedrag y

(y is iets lager dan x)



Wat is nu mijn toetsingsinkomen?

(ik heb geen partner)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:nadanni schreef op 30 maart 2011 @ 12:47:

Begrijp ik dan goed dat ik het formulier van algemene heffingskorting 2010 moet downloaden en die gezamenlijk invullen?

Je vriend heeft nog geen aangifte 2010 gedaan toch?

Jullie vullen de aangifte 2010 in. Met de keuze voor fiscaal partnerschap. Als er DIGID is kan je de persoonlijke gegevens en inkomensgegevens downloaden. Dat kan allemaal met dit digitaal formulier: http://www.belastingdienst.nl/download/2750.html

De heffingskorting die jij krijgt zal ¤ 1723 zijn - tenminste als je in of na 1972 bent geboren. Voor 1972 geboren is dat ¤ 1987.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moonlight82 schreef op 30 maart 2011 @ 16:36:

(Ik heb niks gelezen in dit topic)



Ik moet mijn toetsingsinkomen invullen (voor de huurtoeslag).



Op mijn jaaropgave staat fiscaal loon bedrag x

en loon voor de zvw bedrag y

(y is iets lager dan x)

(ik heb geen partner) Wat is nu mijn toetsingsinkomen? Je moet het het fiscaal loon nemen voor de huurtoeslag (het hoogste inkomen op de jaaropgave) Dit is ook je toetsingsinkomen. Aannemende dat er geen Box3 hoeft te worden ingevuld. Als er aftrekposten zijn kunnen / moeten die in mindering op het fiscaal loon worden gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Dank je fisbel, nu kan ik weer verder.

Heb echt geen verstand van die dingen, blij dat anderen hier dat wel hebben
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben net als jullie ook druk bezig met mijn aangifte. Echter, mijn aangifte is voor de laatste keer gelukkig, wederom dit jaar voor mij best complex. Het volgende is het geval. Ex en ik hadden een woning gekocht, die ik in 2008 heb verlaten wegens echtscheiding. Woning is in 2010 verkocht. Wij zijn geen fiscale partners (geweest). Dien ik de eigen woning nu in box 1 of 3 op te voeren?De infolijn van de belastingdienst wist het ook niet helemaal, en heeft mij verzocht de situatie schriftelijk aan de belastingdienst te vragen. Zij gaf aan dat indien ik de eigen woning in box 1 onder vermogen zou opvoeren, ik er dan vermogensbelasting over diende te betalen. Indien de woning in box 3 zou komen, dan kan dat volgens haar kennelijk alleen als de woning ooit samen is bewoond door een fiscale partner. Zoals vermeld, wij zijn geen fiscale partners geweest..Wie kan mij op weg helpen?
Alle reacties Link kopieren
Of de woning in 2010 voor u in Box 3 valt hangt af van het tijdstip waarop u de woning in 2008 heeft verlaten. Tav de echtscheidingsregeling geldt dat u de hypotheekrente nog precies 2 jaar in aftrek mag nemen nadat u de woning heeft verlaten.



Ook vermeldt u niet wanneer de woning in 2010 is verkocht. Graag het tijdstip dat u de woning verliet en de datum van verkoop woning. Dat voorkomt antwoorden die helemaal niet van toepassing zijn.



Overige vragen:

1. Heeft u in 2008 en 2009 - 50% van de hypotheekrente in uw aangifte opgenomen? En uw ex de andere helft? En geldt hetzelfde voor het Eigen Woningforfait?

Maw: hoe heeft u de eigen woning in de aangifte 2008 en aangifte 2009 opgenomen? (renteaftrek e.d.)

2. Is uw ex in de woning blijven wonen? Zo ja, tot hoe lang?

3. Wanneer is de woning te koop gezet?

4. Is de woning nog een tijdlang leeg (en te koop) geweest?
Fisbel..maar in 2010 zijn wij nog geen fiscaal partner..dan moet ik dat toch ook nog niet invullen?



Dat formulier voor inkomsten belasting is tevens de wijziging dat wij zijn gaan samenwonen?

Excuus voor al deze vragen, maar er zijn zoveel verschillende dingen die je moet doorgeven/wijzigen etc, zie soms door de bomen het bos niet meer..
Alle reacties Link kopieren
Als iemand me nog kan helpen: Bij de aankkoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten, welke kosten zijn de aankoopkosten? Totale notariskosten? Overdachtsbelasting? Makelaarskosten? Hypotheekadviseur? Financieringskosten?
Als het goed is staat er een vraagtekentje wat je kunt aanklikken om te zien welke kosten daar onder vallen.

Iig de notariskosten als ik me niet vergis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven