Gezondheid alle pijlers

Moeite met beheersen snoepgedrag

30-03-2011 12:31 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic had onder verschillende pijlers gekund, maar omdat ik me het meeste zorgen maak om mijn gezondheid (en dat van m'n kindje), plaats ik 'm toch maar hier.

Even een situatieschets: ik ben klein en zeer tenger gebouwd en heb altijd alles kunnen eten wat ik wilde, zonder aan te komen. Naast de standaard gezonde voeding, heb ik dan ook altijd gebruik gemaakt van dit voorrecht

Nu ik zwanger ben én al sinds het begin van de zwangerschap voornemens om de ongezonde dingen wat meer te laten staan, maak ik me nu toch grote zorgen. Omdat het niet lukt. Ik eet iedere dag koekjes en/of chocolade. Of allebei. Moet ook kunnen, mits het normale hoeveelheden zouden zijn. Om een voorbeeld te geven: gisteren heb ik zeker 15 paaseitjes gegeten (achter elkaar, ik blijf doorgaan tot ik er echt genoeg van heb) en later op de dag nog een stuk gebak. De dag ervoor 9 koekjes (van die dubbele, met van dat creme ertussen -> dus eigenlijk 18 stuks). Ik eet een pak koekjes doorgaans helemaal op, van een reep chocolade blijft niks over. En dat zo'n beetje elke dag. Het zijn geen vreetbuien overigens, althans, zo zie ik het niet. Maar wel iets waar ik meer controle over wil, omdat ik me altijd schuldig voel achteraf. En me iedere dag weer voorneem om vanaf dat moment alleen nog maar gezond te eten. Als ik aan mensen vertel hoeveel ik eet, schrikken ze meestal...waardoor ik zelf nog ongeruster word.

Iemand hier iets zinnigs op te zeggen? Tips zijn welkom!
Ik heb zo'n vreetbui (want ik noem een hele reep wel een bui hoor:) alleen als ik niet genoeg gezond gegeten heb. Dus met diner of lunch te weinig, dan krijg ik zo'n trek na een uurtje of wat... Misschien moet je gewoon meer eten van het fruit en de groente die je eet, zodat je vol zit.
Je weet maar nooit
Idd wat meer gezonde voeding eten, dat helpt bij meestal wel. En het niet in huis halen.
This is not kosher!
Zoek afleiding. Ga werken, tuinieren, sokjes breien, whatever.

Drink veel water/thee, dan ben je ten eerste druk bezig met drinken en naar de wc gaan en ten tweede krijg je er een wat voller gevoel van.

Vervang snaai door worteltjes, tomaatjes, etc.

Koop gewoon geen chocola en koek.
Ik vind t wel meevallen eigenlijk. Ik snap overigens wel dat je ook ivm je kindje goed voor je lichaam wil zorgen. Heeft het zin om op het moment van trek een lekkere boterham te smeren (bv met pindakaas en hagelslag), of een lekkere fruitshake. Iets zoets wat vult?

Verder zou ik me er niet te veel zorgen om maken, stress is vast schadelijker dan die paar chocolaatjes. Als je nou 7 dagen per week friet zou eten en liters cola, dan zou ik zeggen: misschien niet zo goed voor t kindje in je buik, maar als je verder ook de gezonde dingen binnenkrijgt...
Sorry kan je niet helpen, zit met hetzelfde probleem. Lees dus wel graag mee..

Ik snap er zelf niets van, want snoep normaal nooit zoveel!

Het zal dan ook waarschijnlijk juist de zwangerschap zijn..
Ja, ik heb wat zinnigs te zeggen: Stoppen met snoepen want je kunt zwangerschapssuiker ontwikkelen!

Ik snoepte ook enorm tijdens mijn zwangerschap. Ik kwam zeker 25 kilo aan en ben ook klein. Ik ben tijdens mijn zwangerschap wel drie keer getest op zwangerschapssuiker. Gelukkig heb ik dat niet gekregen.

Inmiddels is het gewicht dat ik ben aangekomen er weer af. Ik heb daar bijna een jaar voor moeten buffelen.

Probeer een gezond alternatief te nemen: yoghurt met musli, een volkoren boterham e.d. Vraag anders advies aan je verloskundige. Die van mij wou me doorsturen naar een diëtiste. Dat heb ik zelf tegen gehouden, maar achteraf had ik beter wel naar een diëtiste kunnen gaan.

En gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik weet niet of het in deze situatie ook telt, maar...

Mijn moeder (tenger, maar lang) at in haar zwangerschap bákken patat met dubbel zout..

Toen ze hiermee stopte kreeg ze in eens last van een te lage bloeddruk. Toen de dokter haar vroeg of ze iets veranderd had, biechtte ze haar patatverhaal op..

Het advies was: Je lijf geeft tijdens de zwangerschap erg goed aan wat het wil en nodig heeft. Zolang je daarnaast maar gezonde voeding eet..

Dus vraag het je huisarts/VK! En wie weet valt het allemaal wel mee en hóef je niet eens te stoppen.
Niet in huis halen inderdaad.

Als je één paaseitje gehad hebt smaakt het naar meer. Als je ze niet in huis hebt dan 'moet' je een boterham eten, of yoghurt. Of een handje noten.

Of maakt iets meer voedzaams zoals pastasalade of een stevige soep waar je af en toe een bakje van neemt.
quote:Mayala schreef op 30 maart 2011 @ 12:31:

Dit topic had onder verschillende pijlers gekund, maar omdat ik me het meeste zorgen maak om mijn gezondheid (en dat van m'n kindje), plaats ik 'm toch maar hier.

En me iedere dag weer voorneem om vanaf dat moment alleen nog maar gezond te eten. Als ik aan mensen vertel hoeveel ik eet, schrikken ze meestal...waardoor ik zelf nog ongeruster word.

Iemand hier iets zinnigs op te zeggen? Tips zijn welkom!

Waarom alleen nog maar gezond? Dat kan toch niemand en waarom zou je dat willen?

Tja, 15 passeien heb je wel gezien hoe klein die krengen zijn? Ik vind niet dat je nu niks meer in huis moet halen. Wat misschien helpt is het om de lekkere dingen in boterhamzakjes te doen en als je er zin in hebt dat je jezelf toe staat 1 zakje te nemen. Doe ik vaak met een zak drop. Doe ze per 8 in een zakje en neem per dag 1 max 2 zakjes. Omdat ze echt zo verpakt zijn in dat veel makkelijker te accepteren. Bovendien heb je dan voor je gevoel toch een heel pakje op!

En als je er echt mee zit idd. eens naar je HA. Misschien vind die het allemaal wel mee vallen. Of juist niet maar dan kan je er ook wat mee.
Wat een goed idee, Ikbenik, van drop in zakjes verpakken.

Dat ga ik ook eens proberen, de volgende keer dat wij wat lekkers in huis hebben.
Nou volgens mij is dat wel normaal hoor! Kan best komen door je hormonen. En zolang je verder wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, denk ik niet dat het veel kwaad kan. Ik heb wat jij beschrijft nu al vaak, en ik ben niet eens zwanger!! Eet alles wat los en vast zit, dus kun je nagaan hoe ik eruit zie als ik zwanger ben :D
Bedankt voor alle reacties en tips!

Misschien moet ik inderdaad grotere hoeveelheden gezonde dingen eten, zodat ik ook écht vol zit. Hoewel ik de indruk heb dat dit ook wel gebeurt. Alleen zodra er weer ruimte komt, duikt de gedachte aan chocolade automatisch op. Of als ik al m'n gezonde etenswaren naar binnen heb gewerkt, ben ik geneigd te denken: wat goed, dan mag ik nu wel een chocolaatje.

Niet in huis halen heb ik ook geprobeerd, maar bv op m'n werk staat op iedere hoek van het gebouw een grote pot chocolade/dropjes enz., waardoor ik dat weer ruimschoots compenseer. En met zoveel collega's is er vrij vaak gebak/vlaai en dat kan ik gewoon niet afslaan. Beheersen lukt beter als het er niet is (hoewel ik ook in staat ben om er speciaal voor naar de winkel te gaan als ik enorme zin heb), maar op de één of andere manier IS het er altijd

En zwangerschapssuiker ben ik ook beetje bang voor ja. Scheelt wel dat ik verder nergens suiker in doe: eet 's ochtends havermoutpap zonder suiker, drink thee zonder suiker...

Zakjes is op zich ook een idee, maar daar raak ik alleen maar gefrustreerd van. Als ik niet kan dooreten totdat ik echt 'verzadigd' ben, vind ik dat alleen maar heel irritant. Dus dan kan ik beter niks eten denk ik.

Het is trouwens niet de zwangerschap, want ik had dit altijd al. Maakte me er alleen niet zo'n zorgen om.

Ik ga maar eens een kopje thee halen...
Je bent zwanger nu is het moment om lekker te genieten van al die lekkere dingen.En zo lang je ook nog gezonde dingen eet en niet 50 kilo aankomt zou ik er lekker van genieten.
Heel herkenbaar.

Hier ook klein en tenger.

Wat ik deed tijdens de zwangerschap was gewoon heel goed eten zodat de behoefte vanzelf verdwijnt.

Dus 's morgens 3/4 boterhammen. Lunch 4/5 boterhammen en altijd de laatste met zoet (b.v pasta of iets dergelijks) en ik kan je verzekeren dat je daarnaast minder behoefte hebt aan zoet. Werkte voor mij heel goed.
quote:merell schreef op 30 maart 2011 @ 13:31:

Heel herkenbaar.

Hier ook klein en tenger.

Wat ik deed tijdens de zwangerschap was gewoon heel goed eten zodat de behoefte vanzelf verdwijnt.

Dus 's morgens 3/4 boterhammen. Lunch 4/5 boterhammen en altijd de laatste met zoet (b.v pasta of iets dergelijks) en ik kan je verzekeren dat je daarnaast minder behoefte hebt aan zoet. Werkte voor mij heel goed.En 's avonds dan? Had je dan geen zin meer in zoet?
Ik ben ook een ontzettende snoepert (maar ben niet zwanger). Ik merk ook verschil als ik goed en bewust hebt gelunched of snel een boterham achter mn buro. Als ik in de kantine eet, met 2 boterhammen, soep en een beker melk heb ik minder snoepbehoefte 's middags.

's Avonds thuis scheelt het als ik veel avondeten neem, en om 20.00 uur een toetje (yoghurt/vla). Dan heb ik geen trek meer om te snoepen.
Of na het eten om 19.00 uur ofzo alvast je tanden poetsen. Dan is het "zonde" om weer wat te eten.
Ik nam 's avonds meestal na het eten (zo rond 8 uur) een hele grote bak kwark (soms wel 400 gram) met vers fruit erin en vaak wat cruesli, daarna moest ik echt niet meer denken aan zoetigheid, terwijl ik normaal een enorme snoeper ben.
quote:ossiepossie schreef op 30 maart 2011 @ 13:40:

Of na het eten om 19.00 uur ofzo alvast je tanden poetsen. Dan is het "zonde" om weer wat te eten.Haha, dat gaat bij mij niet werken!
Ik heb altijd 'n lekkere trek behoefte, ondanks het eten van gezonde maaltijden. Drang naar lekker en slechte snacks blijft.

Overigens mijn super tengere vriendin heeft tijdens haar zwangerschap (13 jaar geleden) dagelijks frikandellen speciaal gegeten. Ze was wel 20 kilo bijgekomen, maar dat vloog er daarna weer af. Zij is gezegend met zo'n tengere bouw en bij haar maakte t blijkbaar niet uit wat ze allemaal in d'r mond stak tijdens de zwangerschap. Ze ziet er beter uit dan menige vrouw die 10 jaar jonger is en geen kinderen heeft gekregen.
ik ben ook gezegend met een vrij tengeren bouw...dus dat is ook voor mij nooit een reden geweest te stoppen met snoepen...

ik probeer idd alles met mate te doen...

anders gaat het een aantal dagen goed en krijg ik vervolgens wel een bui waarbij alles opgaat wat ik maar vinden kan qua zoetigheid.

Wat bij mij wel hielp is 'kleine porties' kopen. bijvoorbeeld mini zakjes chips...koekjes die in een pakje zitten met 2-4 koekjes...

Ik zou denk ik wel een hele zak chips naar binnen kunnen werken...maar zou nooit 3-6 minizakjes achter elkaar eten...

koekjes per stuk verpakt koop ik ook wel...na een paar koekjes heb k dan geen zin meer...om ze uit te paken...
quote:merell schreef op 30 maart 2011 @ 13:41:

Ik nam 's avonds meestal na het eten (zo rond 8 uur) een hele grote bak kwark (soms wel 400 gram) met vers fruit erin en vaak wat cruesli, daarna moest ik echt niet meer denken aan zoetigheid, terwijl ik normaal een enorme snoeper ben.

En had je daar dan ook altijd zin in? Want als ik aan chocolade of koekjes denk, heb ik dus echt geen zin in kwark met fruit. Dan zou ik mezelf al moeten 'dwingen' om zoiets te gaan eten.

Laatst heb ik 't wel geprobeerd met beschuit en banaan. Daar had ik best zin in. Eenmaal de beschuit gepakt, werd ik als vanzelf naar het pak hagelslag gezogen...en at ik vervolgens 5 beschuiten met een dikke laag hagelslag ipv banaan. En soms lijkt het ook wel hoe harder ik probeer m'n drang naar zoetigheid te onderdrukken, hoe groter 'ie wordt.
Alles wat je eet opschrijven.

Voor mij helpt het want ik schaam me voor mezelf als ik voor de zoveelste keer wat te snoepen op schrijf.
[quote]elninjoo schreef op 30 maart 2011 @ 13:44:

Ik heb altijd 'n lekkere trek behoefte, ondanks het eten van gezonde maaltijden. Drang naar lekker en slechte snacks blijft.

quote]

Precies, dat heb ik dus ook. Vaak probeer ik dan iets gezonds als alternatief, om daarna alsnog te snacken. Wellicht eet ik dan wel minder van het ongezonde, omdat ik sneller propvol zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven