Allergisch voor mosselen

30-03-2011 14:24 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is allergisch voor mosselen. Ik zag echter in een kookboek van Jamie Oliver (Kook met Jamie) een lekker spaghettigerecht staan met mosselen. Heeft iemand een suggestie voor wat ik als vervanger kan gebruiken?

De overige ingredienten zijn basilicum, ansjovisfilets, citroensap, olijfolie, spaanse peper, witte wijn.

Van basilicum, ansjovisfilets etc. wordt een basilicumolie gemaakt, die wil ik er wel graag in houden. De mosselen moeten in de wijn worden gekookt. Die wijnsmaak wil ik er ook wel in houden.
Gamba's en olijven
Oja, en dan de gamba's afblussen met witte wijn. Bedankt voor de tip.
In ieder geval ook geen andere schelpdieren. Als hij ook allergisch is voor schaaldieren vallen gamba's ook af. Dun gesneden kipfilet misschien?
verba volant, scripta manent.
Ach, hij is vroeger een paar keer heel ziek geworden van mosselen. Volgens mij was dat gewoon voedselvergiftiging. Ik heb het zelfs een keer uitgetest door st. jakobsschelpen te maken. Deze heb ik voor hem natuurlijk coquilles genoemd. Haha. Dat ging verder goed en hij is niet ziek geworden. Mosselen zijn echter zo herkenbaar dat ik hem dat niet kan voorschotelen en om ze nou te pureren...
In oudere films wordt die methode gebruikt door echtgenotes om semi-per ongeluk hun man om te brengen.
quote:muffin1978 schreef op 30 maart 2011 @ 14:42:

Ach, hij is vroeger een paar keer heel ziek geworden van mosselen. Volgens mij was dat gewoon voedselvergiftiging. Ik heb het zelfs een keer uitgetest door st. jakobsschelpen te maken. Deze heb ik voor hem natuurlijk coquilles genoemd. Haha. Dat ging verder goed en hij is niet ziek geworden. Mosselen zijn echter zo herkenbaar dat ik hem dat niet kan voorschotelen en om ze nou te pureren...Dat vind ik nou niet zo'n handige zet. Er zijn mensen die daadwerkelijk overlijden als ze een allergie voor schaal-en schelpdieren hebben en ze binnenkrijgen. Het klinkt alsof je zijn allergie afdoet als aanstellerij.
Ik ben door zo'n stommiteit twee keer met gierende sirenes in het ziekenhuis beland, de tweede keer was het net op het nippertje. Iemand had paella gemaakt, zonder mosselen zei ze. Bleek dat ze die er later uit had gehaald maar die mosselen waren wel meegekookt in de paella, gevolg: een week aan het infuus, de eerste keer gelukkig maar drie dagen, de volgende keer kan mijn dood zijn.
verba volant, scripta manent.
Inderdaad gamba's. Als dat niet mag vanwege schaal en schelpdierenallergie zou ik gaan voor een ander stukje witvis.
Je kan ook een allergie voor alleen mosselen hebben hoor. Mijn vader heeft dat ook maar kan prima gamba´s eten.

Ik zou het even goed navragen.
Hij heeft al vaak gamba's en andere schaaldieren gegeten, dus het zijn alleen de mosselen. Bedankt voor jullie tips, ik ga voor de gamba's. En ik beloof dat ik hem nooit zal proberen mosselen te laten eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven