Tips voor binnenhuisarchitect?

30-03-2011 14:58 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij hierbij helpen? Wij hebben de afgelopen tijd ons jaren-30 huis behoorlijk verbouwd. Alles is zo goed als klaar, behalve de zolder. Daar is nog niets aan gedaan. Het is nog niet geisoleerd, je kijkt zo tegen de planken van het dak aan. Het mooie vind ik wel dat je alle balken en het spant nog ziet.

Nu ben ik op zoek naar een idee om deze grote ruimte in te delen. Het is nu één grote ruimte, maar het liefst zou ik er 3 kamers van maken: kinderkamer, logeerkamer en berghok (met ook de ketel). De trap zit precies in het midden, dus dat maakt het wat lastiger. Ook wil ik graag het spant blijven zien.

Al met al ... ik vroeg me af of het een goed idee is een binnenhuisarchitect te raadplegen. Heeft iemand hier ervaring mee? En nog tips voor een goede architect? Ik heb al wat gegoogled, en ik vind vooral veel 'interieuradviseurs'. Mijn idee is dat zo iemand vooral advies geeft over meubels, verlichting e.d, en minder over grotere zaken zoals de indeling in verschillende ruimtes. Of heb ik het mis?

Dank alvast!
Dan kun je beter bij gewone architecten kijken, die zijn er voor het gebouw.
Ik zou zeggen, kijk eens naar Huizenjacht op SBS van 18.00 uur tot 19.00 uur. Daar heb je elke dag dit soort dingen en komt er een architect met een oplossing. Bij dit soort verbouwingen zetten ze een architect in.

(ik wou een link neerzetten, maar die doet het niet)
Bedankt voor de tip, Nike. Ga ik zeker doen en ik kan het programma vast vinden.

Ik dacht werkelijk dat een architect voor nog 'grotere' dingen was, het bouwen van een heel huis bijvoorbeeld. Bij mij is het allemaal 'binnen huis', vandaar dat ik dacht aan een binnenhuisarchitect. Beetje simpel gedacht misschien
Berggeit.. geen idee hoe mijn vader t heeft gedaan toendertijd ... Maar ik geloof dat hij de dakpannen er allemaal heeft afgehaald en dus de buitenkant van het dak heeft aangepakt met isolerende materialen en wind en regendicht gemaakt heeft. Daarop de dakpannen dus weer gelegd. En aan de binnenkant heeft hij ook geisoleerd en afgewerkt met o.a gipsplaten en de balken die zijn behouden. Her en der zijn ze verstevigd en behandeld met speciaal hout spul omdat er in 1 balk boktor zat.

Waar de trap uitkomt in t midden zou je een soort van kast kunnen maken waar de ketel in komt. En dan houd je de linker en rechterkant van de trap vrij om kamers te maken ??
Zespri: dat is inderdaad een mogelijkheid, van buitenaf isoleren. Wel prijzig geloof ik. Maar dat overwegen we wel. Heeft jouw vader dat zelf gedaan? Verder is de ketel al een tijd geleden geplaatst, dus daar hebben we niet meer in te kiezen.

Nike: net even gekeken naar dat sbs-6 programma. Inderdaad een architect, en ze doen wel dingen die lijken op wat wij willen. Ik ga er eens verder in duiken. Ik zag dat je je zelfs kunt opgeven voor dat programma, maar om nou op tv/sbs6 te verschijnen ...
Leuk programma,

Die architect zit altijd boven het budget, soms wel 60-80 %.

Dat valt echt op als je het programma vaker kijkt
Ik denk dat als je iemand inschakelt die goed tekeningen kan lezen en goed maten kan inschatten en jullie wensen kan vertalen naar de werkelijkheid dat je al een heel eind bent.

Een goede bouwkundig tekenaar kan je dat ook bieden hoor.
Kan je de zoldertrap niet verplaatsen naar de zijkant? Dat heb ik gedaan en dat scheelt enorm veel ruimte op zolder! Daarnaast heb ik op de plek van de oude trap 2 vaste kasten gemaakt zodat de kleine slaapkamer niet nog kleiner wordt omdat je daar nog n kast moet plaatsen.

Bij mij zit de nieuwe draaitrap naar zolder boven de trap van de begane grond naar de 1e verdieping.
Bedankt voor de reacties allemaal!

- ik ga eens hier in de buurt op zoek naar een 'gewone' architect en vragen wat zij kunnen betekenen. Wie weet!

- de trap verplaatsen gaat nu niet meer lukken. Dat hadden we eerder moeten doen ... ga nu mijn nieuwe plafond niet meer openbreken, dat zou iets te ingrijpend zijn

Als er nog mensen zijn die ervaring hebben met een (binnen)huisarchitect voor dergelijke vraag, dan houd ik mij nog aanbevolen.
Berggeit.. mijn vader heeft t helemaal zelf gedaan toendertijd.

En jeketel kan heel simpel verplaatst worden hoor. Die installateurs hebben dat in een poep en scheet geregeld..
quote:berggeit schreef op 30 maart 2011 @ 14:58:

Wie kan mij hierbij helpen? Wij hebben de afgelopen tijd ons jaren-30 huis behoorlijk verbouwd. Alles is zo goed als klaar, behalve de zolder. Daar is nog niets aan gedaan. Het is nog niet geisoleerd, je kijkt zo tegen de planken van het dak aan. Het mooie vind ik wel dat je alle balken en het spant nog ziet.

Nu ben ik op zoek naar een idee om deze grote ruimte in te delen. Het is nu één grote ruimte, maar het liefst zou ik er 3 kamers van maken: kinderkamer, logeerkamer en berghok (met ook de ketel). De trap zit precies in het midden, dus dat maakt het wat lastiger. Ook wil ik graag het spant blijven zien.

Al met al ... ik vroeg me af of het een goed idee is een binnenhuisarchitect te raadplegen. Heeft iemand hier ervaring mee? En nog tips voor een goede architect? Ik heb al wat gegoogled, en ik vind vooral veel 'interieuradviseurs'. Mijn idee is dat zo iemand vooral advies geeft over meubels, verlichting e.d, en minder over grotere zaken zoals de indeling in verschillende ruimtes. Of heb ik het mis?

Dank alvast!Ik weet in elke regio waarschijnlijk wel iemand voor je. Mail me als je meer info wilt op thee39 at hotmail dot com
quote:berggeit schreef op 30 maart 2011 @ 22:06:

Bedankt voor de reacties allemaal!

- ik ga eens hier in de buurt op zoek naar een 'gewone' architect en vragen wat zij kunnen betekenen. Wie weet!

- de trap verplaatsen gaat nu niet meer lukken. Dat hadden we eerder moeten doen ... ga nu mijn nieuwe plafond niet meer openbreken, dat zou iets te ingrijpend zijn

Als er nog mensen zijn die ervaring hebben met een (binnen)huisarchitect voor dergelijke vraag, dan houd ik mij nog aanbevolen.

Als de buurhuizen hetzelfde zijn kun je vragen of je bij hun op zolder mag kijken?

Wel brutaal, maar je leert wel de buren beter kennen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Voor dit soort dingen moet je een binnenhuisarchitect hebben, een normale architect houdt zich meer met de bouw van een huis bezig. Mijn vader was binnenhuisarchitect, vandaar dat ik dit weet. Weet zo direct geen goede en houd er rekening mee dat het soms vrij prijzig is. Misschien zou een goede klusjesman ook wel oplossingen weten.
Ivy: bedankt, dus toch een binnenhuisarchitect. Best moeilijk hoor, wat de verschillende expertises zijn en bij wie je dus moet zijn. Maar je vader zal het wel weten!

Thee: ga je even mailen, dank je wel!

Zespri: das waar natuurlijk, we moeten niet te vast denken aan die ketel. Alhoewel, er zit ook een gat in het dak waardoor de pijp naar buiten gaat ....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven