Werk & Studie alle pijlers

Intern solliciteren

04-04-2011 17:21 25 berichten
Ja, ik ga kijken of ik intern hogerop kan komen.

De vacature gaat om een functie op dezelfde afdeling als waar ik al werk.

Heb voor het weekend navraag gedaan en het is de bedoeling dat ik een officiele sollicitatiebrief schrijf.

Voelt wel raar om 'geachte meneer Jansen' te schrijven aan het hoofd die ik normaal gewoon met zijn voornaam aanspreek , maar ja, 'Beste Piet' is nog gekker misschien.

Tips en trucs zijn welkom, succeswensen ook.

Spannend!
Alle reacties Link kopieren
Succes Starshine!

Heb je al eens functioneringsgesprekken (fg) gehad? De goede en relevante commentaren kan je mss gebruiken (fg hoef je niet perse te noemen) in je brief. Vooral aansluiten op de positieve beelden die er toch al van jou zijn bij je direct leidinggevende (is dat dan Piet?) zodat hij alleen maar instemmend kan knikken wanneer hij je brief leest.
Geachte heer Jansen, Beste Piet,
Er staat binnenkort een fg op de planning, we zouden een en ander kunnen combineren
Succes!
quote:ritmeester schreef op 04 april 2011 @ 17:27:

Geachte heer Jansen, Beste Piet,Dit is echt een hele goeie optie (want ik wilde 'em ook noemen ). Ik pas 'em ook toe bij zakelijke contacten die ik een mail/brief gestuurd heb met "geachte meneer huppeldepup", die mij dan een brief terugsturen ondertekend met "groeten jan".
Hé da's een goeie, nog helemaal niet aan gedacht dat 'geachte heer, beste.. ' ook kan. Tnx.

Ik had stiekum gehoopt dat ik gewoon meteen een gesprek kon hebben ipv een brief te schrijven. Het lijkt zo omslachtig...maar goed, als hij het zo wil, doe ik wel mee.
Ik heb ook net intern gesolliciteerd, zowel de brief schrijven als het gesprek voeren was raar. Vreemd om te moeten vertellen waarom je zo geschikt bent voor de baan terwijl ze je al jaren kennen Ik heb uiteindelijk mijn sollicitatie teruggetrokken, functie was toch niet helemaal wat ik ervan verwachtte. Overigens had ik gewoon 'Beste X' boven de brief gezet, het voelde zo raar om ineens heel formeel te gaan doen. Mooiste van het gesprek vond ik dat mijn CV niet helemaal aansloot op de baan, terwijl de baan alleen een stapje hoger is dan ik nu zit Welke idioot heeft me vier jaar geleden aangenomen dan haha.
Grappig dit topic... ik heb zelf zulke slechte ervaringen met intern solliciteren... toen ik nog in loondienst werkte een paar keer gedaan, heb je 0,0 onderhandelinsruimte...

Maar: wel heel leuk dat je een nieuwe uitdaging aan wilt gaan!
quote:Starshine schreef op 04 april 2011 @ 17:34:

Hé da's een goeie, nog helemaal niet aan gedacht dat 'geachte heer, beste.. ' ook kan. Tnx.

Ik had stiekum gehoopt dat ik gewoon meteen een gesprek kon hebben ipv een brief te schrijven. Het lijkt zo omslachtig...maar goed, als hij het zo wil, doe ik wel mee.Heb je ook doorgevraagd waarom je een brief moet sturen en je cv niet voldoet? Is het een 'formele' organisatie of andere afdeling? Ik wil je hoop niet in de grond boren, maar dat klinkt een beetje als afschepen/weinig enthousiasme van de andere kant.
Ik ga ook intern solliciteren.

Ik heb "Beste Piet Jansen" geschreven (om bij jouw voorbeeld te blijven).

Voelt wel vreemd inderdaad om ineens zo formeel te schrijven naar iemand die je bijna dagelijks ziet..

En Zima.. ik moest ook een motivatiebrief schrijven. Dat is gewoon de procedure ook al zijn we geen formele organisatie. Er zijn namelijk misschien wel meer collega's die voor deze functie gaan. Zo heeft ieder gelijke rechten toch?
quote:Zima schreef op 04 april 2011 @ 17:42:

[...]

Heb je ook doorgevraagd waarom je een brief moet sturen en je cv niet voldoet? Is het een 'formele' organisatie of andere afdeling? Ik wil je hoop niet in de grond boren, maar dat klinkt een beetje als afschepen/weinig enthousiasme van de andere kant.

nee hoor, het is gewoon dat er binnen de afdeling nog meer gegadigden zijn en er ook sollicitaties van buitenaf gaan komen. Ze willen iedereen dezelfde kans geven.

Ik had natuurlijk ook liever gehad dat ze meteen enthousiast naar mij zouden komen met een nieuw contract, maar helaas....

En als het niks wordt heb ik weer mooi een puntje erbij voor 'initiatief tonen'.
Goed om te horen. In de organisaties waar ik tot nu toe heb gewerkt ging intern altijd voor extern. Om die reden voldeed het cv. Motivatie kon je dan mondeling toelichten.

Ik vond het toen zo naar dat mijn naaste collega's mijn concurrenten waren voor een functie.
Intern gaat in zoverre voor extern dat wij de vacature als eerste te zien krijgen. Hij staat op de interne site, maar na een week gaat hij ook extern. Dus wie weet wie er nog allemaal op af gaan komen.

Ja, je collega's zijn ineens concurrenten, maar dat vind ik niet erg. Als ik het niet word, en mijn collega wel dan feliciteer ik haar gewoon en klaar. Geen scheve gezichten hoor.
Hoewel je het op een later tijdstip ook mondeling kan toelichten denk ik dat je vooral aandacht moet besteden aan het verwoorden van je motivatie in de brief die je gaat schrijven.

En heb je vorig jaar een functioneringsgesprek gehad? Want dan zou je eventueel daar nog wat aspecten van kunnen noemen?
Als je weet wie je concurrenten zijn dan zou ik ook vooral noemen waarin jij je onderscheid van hun. Voor de duidelijkheid: ik zou de concurrenten niet noemen maar wel het punt waarop jij je onderscheid. Wanneer je leidinggevende zijn interne kandidaten gaat vergelijken dan moet duidelijk zijn waarom jij de baan moet krijgen (en hoe je leidinggevende dat aan de andere collega's gaat verantwoorden).

By the way, dit punt is extra belangrijk als jij een leidinggevende of coordinerende rol gaat vervullen en je collega's 'onder jouw verantwoordelijkheid' vallen. Want dan moet er draagvlak bij hun zijn om jou te accepteren want (geloof me uit eigen ervaring) dat is niet iets wat vanzelf gaat omdat je de baan hebt gekregen.
goed punt Amy, want de nieuwe functie houdt inderdaad in dat sommige collega's onder mij gaan vallen.

Iedereen tot nu toe bedankt voor de feedback, want het zijn zeker punten die gevraagd gaan worden; kan ik me mooi voorbereiden op lastige vragen.

keep them coming.
Nog een tip: probeer in een of twee zinnen een aanzet te geven waar je visie en/of deskundigheid uit blijkt.

Voorbeeld

Ik ben me er van bewust dat de bezuinigingen zijn weerslag zullen hebben op onze organisatie. {inzicht in de problematiek die je te wachten staat}. Ik meen dat er veel winst te behalen is door .... {hoe je het wilt aanpakken/oplossen/etc}.
nou, ik zal even een update geven:

Brief (nou ja e-mail) is de deur uit. Wel een hele bevalling, het viel me tegen hoe moeilijk het is een brief te schrijven waarin je jezelf aanprijst t.o. iemand die je al kent.

Bang om dingen te mooi te maken en dat ze er meteen doorheen prikken, snap je.

Maar goed, nu maar afwachten...
Nog een tip trouwens: hou er bij alles wat je doet en zegt rekening mee dat er een kans is dat je het NIET wordt, en dan wel nog prettig wil kunnen werken!
doe ik, ik weet dat er meer geïnteresseerden zijn en heb al bedacht dat ik de ander dan gewoon feliciteer en niet gek ga doen.

Ik vind het leuk om me te ontwikkelen, maar het is niet grootste goed voor mij.
quote:Starshine schreef op 08 april 2011 @ 12:40:

doe ik, ik weet dat er meer geïnteresseerden zijn en heb al bedacht dat ik de ander dan gewoon feliciteer en niet gek ga doen.

Ik vind het leuk om me te ontwikkelen, maar het is niet grootste goed voor mij.

ik doel ook op: wat zeg je in je sollicitatiegesprek over je collega's, de organisatie en jezelf.

Niet om overdreven angstig te doen, maar het lijkt me gezond daar rekening mee te houden.
je hebt gelijk hoor. als ze mij per se hadden willen hebben, hadden ze me wel meteen gevraagd. Dus ik houd daar ook rekening mee. En ik zou dus nooit mijn collega's gaan afkammen in een gesprek, ben je gek.
quote:Starshine schreef op 08 april 2011 @ 12:52:

je hebt gelijk hoor. als ze mij per se hadden willen hebben, hadden ze me wel meteen gevraagd. Dus ik houd daar ook rekening mee. En ik zou dus nooit mijn collega's gaan afkammen in een gesprek, ben je gek.

volgens sommige mensen ben ik gek ja.

Wat ook een puntje is: als jij beelden over jezelf verkondigt die totaal niet stroken met de beelden die je leidinggevende van je heeft, moet je er rekening mee houden dat dat voor wat verwarring bij je leidinggevende kan zorgen. En een verwarde leidinggevende doet soms gek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven