Geld & Recht alle pijlers

dierenartsen goudmijntje?

05-04-2011 08:59 107 berichten
Lees al tijden mee, maar nu toch maar eens geregistreerd om jullie mening te vragen.

Ik sla al een tijdje achterover van de tarieven van dierenartsen de laatste jaren. Die zijn wel met 300 procent omhoog gegaan in 6 a 7 jaar tijd. Ik woon in het oosten van het land en ben benieuwd of het in andere delen van nederland nog erger is. Ik heb 2 honden en 3 katten, en er zijn nog nooit kosten noch moeite gespaard voor hen, maar het is tegenwoordig echt niet leuk meer.

Afgelopen jaar mijn reu laten castreren, 1 bal niet ingedaald, moest naar gezocht worden dus iets meer tijd voor nodig dan een normale castratie, kosten 580 euris. Rontgenfoto, 55 euro, ter vergelijking, heb zelf laatst een foto van mijn pols laten maken in het ziekenhuis, rekening 33 euro, enting, 60 euro. Normale castratie, vanaf 190 euro op gewicht. Een castratie(ben zelf dierverzorger) is voor een dierenarts nog geen 20 minuten werk. 5 jaar terug kostte zoiets 45 euro. Een echo bij faculteit utrecht, 350 euro, nadat mijn hondje lek geprikt was door een stomme student. Dieetvoer? zak kattevoer a 65 euro per zak. Bij iedere dierenarts staat groot aangegeven a contant of pin. Een gebroken poot? spoed? vanaf circa 2000 euro voor een operatie a contant, kenettergek zijn ze! Nou kan ik het betalen, vind het alleen niet leuk meer, maar heb dierenartsen mensen zien weigeren, omdat ze dat niet gelijk op hun betaalrekening hadden staan. Er bestaat toch zoiets als een eed voor dierenartsen om spoedeisende hulp te verlenen? Aangereden dier gevonden? Er wordt eerst gezeurd over wie de rekening betaald voordat er naar het dier wordt gekeken. Er worden geen diagnoses meer gesteld, nee eerst ik weet niet hoeveel onderzoeken laten doen en dan werken volgens de manier van uitsluiting, als het dit niet is, dan kan het nog dit, dit of dit zijn, en zo ben je 500 euro verder en weet je nog niet wat je dier heeft. Zakkenvullers zijn het geworden OVER DE RUG VAN HUN PATIENTEN, dat durf ik wel te zeggen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, sommigen zijn nog om de juiste reden dierenarts.

Hebben wij hier in twente nou alleen maar idioten of is het overal zo erg tegenwoordig?
Alle reacties Link kopieren
quote:Miriammm schreef op 05 april 2011 @ 09:51:

Maar Rammelkont, het is toch van de gekken dat je die 60 euro ook hebt moeten betalen? Zij hebben niet goed gehecht, daar kun jij niets aan doen.. Dat vind ik echt achterlijk. Ja, het is voor hun extra tijd en producten, maar dat is wel hun eigen fout (mogelijk omdat ze te snel en dus slordig gewerkt hebben)

Ja ben ik met je eens.. alleen er was een meningsverschilletje over.. volgens de dierenarts waren de draadjes doorgebeten.. dus mijn eigen schuld. Echter, poes in kwestie heeft dat uur na ophalen doodstil op mijn schoot gelegen, onder mijn streng toeziend oog, toen ik na dat uur even wilde kijken hoe het met buikwond ging stond hij open, touwtjes in tact knoopje los... dus het is denk ik in de praktijk al gebeurd of tijdens vervoeren. Ik ga er dan verder geen woorden aan vuil maken, die buik moest dicht en het beest moest antibiotica, ze verging van de pijn.

Later toen ik er op terug kwam werd het afgedaan als een welles nietes gebeuren dus heb ik de eer aan mezelf gehouden.
Verschillen zijn enorm. Ik ben wel rond gaan sjoppen omdat het de spuigaten uitloopt. Een consultje van 10 minuten kostte bij mijn ex-dierenarts al 55 euro, bij mijn huidige 26 euro (cavia).

Ik zat onverwacht met een zwangere cavia met complicaties... ik ben er in die zwangerschap zeker 400 euro aan kwijt geweest. Idioot. Ik zal nog is een huis/tuin/keuken cavia ophalen uit een caviaopvang
Ik ben onlangs verhuisd van de randstad naar Gelderland, de dierenarts is hier zo'n 50% goedkoper. Scheelt aardig dus!
quote:Noortje118 schreef op 05 april 2011 @ 10:00:

Een tijdje terug ging ik met onze hond naar de (dure) dierenartsenpraktijk omdat ze zo uit haar bek stonk en bruine aanslag op sommige tanden had. Daar werd voorgesteld om tandsteen te verwijderen, dit zou onder narcose moeten en 150 euro kosten.

Vrienden raadden mij de veearts in een ander dorp aan, en die zei dat ik haar regelmatig een bot moet geven, dit is goed voor de tanden. Ook werd hier naar haar voeding gevraagd (droge brokken) en werd geadviseerd afwisselender voer te geven, dus ook rauw vlees. Dit heb ik nu een tijdje gedaan en inderdaad ze stinkt niet meer uit haar bek en haar tanden zijn een stuk witter geworden.

Super he!!

Mijn kleine terrier zijn gebid was al te ver heen... hier in de randstad was ik voor alleen tandsteen verwijderen 150 eur kwijt.. bij mijn vader in het dorp was ik voor saneren van heel het gebit incl al zijn kiezen trekken 200 eur kwijt (och germ mn oude mannetje :-))... Bizar verschil!!
HIer, Het Midden der Betuwe zijn de prijzen ook behoorlijk. Vorig jaar eens wezen rondbellen voor de entingen, kennelhoest ende standaardenting voor 3 honden... EUR 265,-

Een keer had mijn (toen nog) pup een stuk plastic gegeten, DA had alleen gevoeld. Kétjing; EUR 35,- (die heb ik uitgelachen en niet betaald)

Keertje HD-foto's; EUR 90,- een Roesje EUR 35,-

De honden heb ik uiteindelijk voor EUR 32,- per hond bij een reizende DA laten enten. (dat is een DA die bijv. dierenspeciaalzaken of asiels aandoet) En voor het verdere onderhoud breng ik ze, net als de konijnen en paarden bij de veearts.

Het gebit onderhoud ik door alleen BARF (bones and Raw Food) te geven en zo nu en dan voor EUR 1,- bij de slager een stel Koeienknietjes te kopen dat ze lekker afschrapen. Ook krijgen mijn honden eens per week een lekkere vette makreel en eten ze graag doperwten en fruit.
Verzekeren heb ik voor mijn katten eigenlijk nooit overna gedacht... Mijn paard daarintegen was god zij dank (!!!!!) wel verzekerd. Die heeft eens een week op een kliniek gestaan omdat hij langdurig kreupel was.. ik was toen echt heel blij dat ik de rekening kon doorsturen naar de verz.maatschappij.

Hmm Misschien toch maar eens navragen hoe dat zit voor mijn katjes..
quote:Gwendolyn schreef op 05 april 2011 @ 09:52:

Biebelien, er is een duidelijk verschil tussen een castratie bij een kater ( sneetje in de balzak, ballen eruit, hechten, klaar) en die van een reu (via de buik, inwendig hechten, meer werk, grotere kans op complicaties).

Het castreren van een hond kost dus ook meer als het kastreren van een kat.

Daar hoor je mij helemaal niet over.

Wat ik probeerde te vertellen is dat de castratie van een kater,die nu gemiddeld 80 euro kost... vrogger gewoon effies tussendoor gedaan werd (5 minuten werk) voor 25 gulden.

Honden heb ik niets over gezegd toch ?
quote:nouschi schreef op 05 april 2011 @ 09:55:

Hoe duur is een verzekering dan ongeveer Spijker?

bv Kruidvat heeft een redelijke die goed betaalbaar is.

Zo'n 7 euro per maand en een hoop vergoedingen.

helaas komen mijn oude dames niet meer in aanmerking (boven de 7 jaar kan je niet meer beginnen met verzekeren)

en de kater kan ook niet meer door zijn blaasprobleemverleden.

Maar als ik ooit een kittentje weer neem verzeker ik die wel.

zo opgeteld hebben die van mij meerdere maandsalarissen aan DA kosten gekost.
Nog zoiets,

Mijn katten staan op royal canine urinary so, vanwege blaasgruisproblemen van een poes. 1 zak kost 65 euro. Inkoopsprijs voor de da is 23, 30 per zak, waarom moeten ze daar meer dan 100 procent! winst op maken? Omdat ze weten dat dat dier daar voor altijd aan vast zit.
quote:cadou schreef op 05 april 2011 @ 10:30:

Nog zoiets,

Mijn katten staan op royal canine urinary so, vanwege blaasgruisproblemen van een poes. 1 zak kost 65 euro. Inkoopsprijs voor de da is 23, 30 per zak, waarom moeten ze daar meer dan 100 procent! winst op maken? Omdat ze weten dat dat dier daar voor altijd aan vast zit.je zou kunnen overwegen Sanabelle Urinary 10 kilo voor 50 euro

Die van mij doen het er erg goed op en vinden het alledrie lekker!

http://www.zooplus.nl/sho ... belle_speciaalvoer/100612
Ik ben onlangs weer terug verhuisd van flevoland naar het gooi ivm werk en reisafstand. Maar jeetje wat een verschil wat betreft dierenartskosten en mentaliteit. Scheelt minstens 30% op de reguliere behandelingskosten, spoed/ avond tarief nog meer. Daarbij heeft deze dierenarts geen 24 uurs bereikbaarheid, ik moet dan naar een ander toe, ook ergens in de regio. Zit dus nu weer te overwegen terug te gaan naar oude dierenarts, al is dat 25 minuten reisafstand. Want als de beesten hier iets hebben, is het nooit tijdens kantooruren. Heb in het verleden ook domme pech gehad met de hond en 1 kat in zeer korte tijd, aardige rekeningen. Toen een regeling kunnen treffen wat betalen betreft, deden ze totaal niet moeilijk over gelukkig. Ik bedoel, er is wel een dierenartspotje, maar de bodem was in zicht.
quote:biebelien schreef op 05 april 2011 @ 10:36:

[...]

je zou kunnen overwegen Sanabelle Urinary 10 kilo voor 55 euro

(bij zooplus.nl)

Ah goeie tip. Dank je.

Hier boven Amsterdam is de dierenarts ook schreeuwend duur. Toen ik her en der gevraagd heb naar prijzen is het hier duurder dan bijv. in de buurt van Almere.

Bij ons hebben de dierenartsen ook prijsafspraken gemaakt dus ze houden het kunstmatig hoog.

Ik heb daar bewijzen voor en dat een paar jaar geleden doorgegeven aan Radar. Die hebben het onderzocht en wilde er een item over maken. Ze zochten een kat om mee naar een dierenarts te gaan om ze erop te betrappen. Mijn vriendin wilde daar wel aan mee werken. En toen was het stil bij Radar.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Die had ik je al eens gegeven toch MV?

Ik mail je NU even een linkje!
quote:cadou schreef op 05 april 2011 @ 10:30:

Nog zoiets,

Mijn katten staan op royal canine urinary so, vanwege blaasgruisproblemen van een poes. 1 zak kost 65 euro. Inkoopsprijs voor de da is 23, 30 per zak, waarom moeten ze daar meer dan 100 procent! winst op maken? Omdat ze weten dat dat dier daar voor altijd aan vast zit.Heb je al gekeken op online medicijnen bestellen voor dieren? Kan aardig schelen weet ik uit ervaring. (bv bij medpets)
quote:steenbok0701 schreef op 05 april 2011 @ 10:46:

[...]

Heb je al gekeken op online medicijnen bestellen voor dieren? Kan aardig schelen weet ik uit ervaring. (bv bij medpets)heb ik ook naar gezocht voor de RC Urinary maar dat scheelt niet meer dan 3 euro...
Royal Canin is het goedkoopste bij het tuincentrum, kwam ik achter. Scheelt een tientje per 10 kg. En je kan vast ook de speciale varianten bestellen via de dierenspeciaalzaak, tenminste hier wel.

6 pilletjes om een parasiet uit te sluiten bij katten: 40 euro.
quote:biebelien schreef op 05 april 2011 @ 10:17:

[...]

Daar hoor je mij helemaal niet over.

Wat ik probeerde te vertellen is dat de castratie van een kater,die nu gemiddeld 80 euro kost... vrogger gewoon effies tussendoor gedaan werd (5 minuten werk) voor 25 gulden.

Honden heb ik niets over gezegd toch ?

Ahhh... oke, dan heb ik je verkeerd begrepen. Had het idee dat je de prijzen van honden en katten aan het vergelijken was. Sorry!

Ben het wel eens met het feit dat de prijzen de afgelopen tien jaar oid. de pan uit gerezen zijn.

Enige nuancering die ik daar bij aan wil brengen is dat ik dat niet alleen voor dierenartsen vind, maar eigenlijk voor (bijna) alles.

Blijft het feit dat ik de dierenarts ontzettend prijzig vind en ook niet altijd snap waarom dat zo duur moet zijn.

Consult bij mijn DA kost bv standaard 32,50. En dan heb je nog niks, dan ben je alleen de behandelkamer ingelopen zeg maar.

Entingen vallen me wel redelijk mee. Dierenarts heeft entspreekuur waarbij je geen consultkosten betaald. Ben per hond ongeveer 50 euro kwijt, en als ze kennelhoest nodig hebben iets van 15 euro meer.
Hier in limburg ook een groot verschil.

Vorig jaar was ik voor de jaarlijkse enting incl kennelhoest en consult ¤76,- kwijt.

Inmiddels een andere leukere dierenarts!Voor precies hetzelfde als bovenstaande ben ik bij hem dit jaar ¤36,- kwijt!!

En chippen ook zoiets bij de ene ¤45,- de andere vraagt ¤19,-.

Belachelijk gewoon!
quote:biebelien schreef op 05 april 2011 @ 10:36:

[...]

je zou kunnen overwegen Sanabelle Urinary 10 kilo voor 50 euro

http://www.zooplus.nl/sho ... belle_speciaalvoer/100612Bedankt voor de tip, maar dit heb ik eens 3 maand gebruikt, ging niet goed, en toen was ik mijn winst op het voer alweer kwijt omdat de da zonodig 60 E moest vragen voor een antibioticakuur. Dus betaal nu maar weer trouw 65 euro per zak. Gaat me ook meer om het principe, er zijn totaal geen plafond tarieven, een da kan vragen wat hij wil, en het hek is van de dam als je het mij vraagt.
Voor diegenen met een dierenverzekering: moet je hond of kat gekeurd worden of kun je zo'n verzekering makkelijk afsluiten?
quote:Noortje118 schreef op 05 april 2011 @ 12:01:

Voor diegenen met een dierenverzekering: moet je hond of kat gekeurd worden of kun je zo'n verzekering makkelijk afsluiten?Ze zijn vanaf klein af aan verzekerd en niet gekeurd. Als een beestje al iets heeft moet je het wel opgeven, maar bij een normaal kitten is dat niet aan de orde.
Pfff wat een bedragen lees ik hier. Ik heb een dierenarts die eigenlijk alleen vee behandeld en huisdieren erbij doet. Laatste rekening even bekeken; Castratie reu incl antibiotica en nacontrole 100 euro
quote:Mac123 schreef op 05 april 2011 @ 10:53:

Royal Canin is het goedkoopste bij het tuincentrum, kwam ik achter. Scheelt een tientje per 10 kg. En je kan vast ook de speciale varianten bestellen via de dierenspeciaalzaak, tenminste hier wel.

6 pilletjes om een parasiet uit te sluiten bij katten: 40 euro.

Zou je ook de speciale voor darmproblemen bij het tuincentrum kunnen bestellen?

Dierenarts zegt van niet omdat het onder de geneesmiddelen valt.
Wat ik vreemd vind is dat mijn dierenarts de prijzen aan kan passen. Daaruit blijkt dat ze gewoonlijk veel te veel vragen.

Na een operatie aan een bloedoor (links & rechts, 500 euro per oor) ben ik gaan vragen naar een indicatie van de kosten.

Ze schatte bijvoorbeeld een operatie voor een drain in de schouder op 300 euro, vertelde later dat het 450 was geworden en dan gingen we in het midden zitten. Ook bij zijn gebit heb ik eerst een prijsindicatie gevraagd, dat scheelde wel. Tanden schoonmaken, 220 euro. Stukje weefsel op de buik weghalen, ook ruim 200 euro. Ik vind het allemaal wel heel veel geld, maar dit is mijn eerste hond dus ik weet niet veel beter....

Het is dan weliswaar een Golden Retriever (dus groot) en er zat bij bovenstaande gevallen telkens narcose bij, maar toch...

Hahaha, als ik ga rekenen (brokken en andere bezoekjes arts) is mijn golden echt GOUD waard! (Is hij sowieso in mijn ogen, hoor :-))
Wat toevallig, dit topic. Ik heb dus net bijna 700 euro betaald bij de DA. Twee katten waren op seniorencontrole, de 1 is 8 en de ander 9 jaar. De controle was gratis, maar doordat beide katten slechte gebitten hebben, en bij eentje beginnend nierfalen werd geconstateerd kwam er toch zo'n hoog eindbedrag uit.

Begrijp me goed, ik ben dol op mijn beestjes, maar ik vind wel dat de kosten echt de pan uit rijzen.. O en ik woon in Amsterdam, heb in verschillende stadsdelen gewoond, en volgens mij ontlopen de dierenartsen elkaar qua prijs in ieder geval niet veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven