Kattenvoer

06-04-2011 20:16 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort mogen wij ons nieuwe vriendje ophalen!

Maar nu heb ik wat vragen over de voeding.

- Hoe bewaar je de brokjes? Lijkt me niet zo goed om die zak elke dag open te hebben.

Vooral niet als ik straks over een jaar bijv. een 10kg zak heb.

- Bij de eigennaar krijgt ie nu Cat chow kitten. Lang niet overal te koop. En kan er dus ook slecht informatie over vinden.

Weet iemand hoeveel gram een kitten van 2 mnd- 4 mnd van deze brokjes mag hebben??? Zelf ben ik van plan over te gaan op Royal Canin.

Kan niet wachten tot ie er is!!!!
Hoi hoi,

Proficiat met je nieuwe kitten, leuk!

Voeding kun je het beste lucht-en lichtdicht bewaren, in een blik of ton dus. De luxere dierenspeciaalzaken kunnen je hier wel aan helpen (zeker de Shop-in-shops van Royal Canin)

Op iedere zak voeding staat een richtlijn, vaak gebaseerd op leeftijd en gewicht. Die is vaak wat aan de hoge kant, maar wel een prima 'idee' om ongeveer te weten welke maat je aan moet houden. Belangrijk is dat je op je oog blijft voeren, dus goed kijken en voelen naar je kat.

Kies ook voor een specifieke kitten of junior voeding, gezien een jonge kat een andere voedingsbehoefte heeft dan een volwassen of oudere kat.

Veel plezier!
Wat leuk dat je een katje krijgt! Ik heb er zelf twee, die zijn nu ongeveer 8 maanden. Op de meeste verpakkingen van kattenvoer staat wel een richtlijn qua aantal gram dat ze mogen (ofwel per leeftijdscategorie, ofwel ingedeeld op gewicht van de poes/kat). Ik zou zo niet weten hoeveel gram een kitten mag hebben van Cat Chow Kitten of Royal Canin. Wij hebben Purina One voor kittens en die gaat hier erg goed...

Wat betreft het bewaren... Wij hebben twee ruime, goed afsluitbare plastic dozen gekocht en daar storten we steeds een of twee zakken voer in. Dat zijn dan ook geen 10 kilo zakken (geen auto, dus met de fiets boodschappen doen = regelmatig kleine zakjes voer halen).

Hoe dan ook: heel veel plezier en geluk met je nieuwe huisgenootje!
Er zijn ook regelmatig acties van dierenvoer waarbij je gratis een bewaarblik of iets dergelijks krijgt. Ik heb er namelijk een van de whiskas en een van royal canin. Past geen 10 kilo in, maar de grote zakken van royal canin hebben ook een sluitstrip, dus dan heb je op zich niet echt een blik ofzo nodig denk ik. En anders bij blokker ofzo kijken, het hoeft toch niet per se een dierenblik te zijn?
Oh, nog vergeten te vertellen. Van een merk als Royal Canin (en andere super premium merken) voor je snel te veel! Houd je dus een beetje aan de richtlijn, al is het voor je gevoel misschien erg weinig.

Door de hoge verteerbaarheid van de voeding hoef je dus ook een stuk minder te voeren. Makkelijk gezegd: bijna alles wat in het brokje zit is 'te gebruiken' door je kittens lijf, waardoor het rendement van het brokje veel hoger is en je dus minder kunt voeren dan wanneer je een brok geeft met een minder hoge verteerbaarheid.

Bijkomend voordeel: mooiere vacht, minder belasting voor het maagdarmstelsel én minder (en minder stinkende!) ontlasting.
Wij hebben Royal Canin. We hebben een witte ton met rode deksel en daardoor blijft het voer vers.

Een tijdje terug zijn we over gegaan op Whiskas brokjes. Onze borre kreeg toen een hele doffe vacht en zag er minder energiek uit. We zijn weer overgestapt naar Royal Canin en hij heeft weer een glanzend vachtje.
Gelukkig kun je een energiek kittentje dat in de groei is niet snel te veel geven, dus geef gewoon wat op de verpakking staat.

Sommige kittens krijgen echter liever niet 1 keer per dag een volle bak die ze dan leeg kunnen eten, maar eten een stuk beter als ze meerdere keren per dag een beetje krijgen, dat moet je dus even uitproberen.

Als je gaat overstappen op RC moet je eerst gaan mengen met het oude voer, want anders raakt hun spijsverteringssysteem van de leg en gaat hij aan de diarree en dat is heel slecht voor een kitten (dan verliest hij veel kostbouwe bouwstoffen en wordt zwak en dus vatbaar voor van alles en nog wat).

Dit doe je door eerst een paar dagen 2/3 oude brokjes en 1/3 nieuwe brokjes te geven en als dat goed gaat ga je naar 2/3 nieuwe brokjes en 1/3 oude brokjes en zo uiteindelijk naar helemaal nieuwe brokjes.

Je kunt ze trouwens stimuleren van een nieuw brokje te eten als dat nodig is door er lauwwarm water bij te doen, dan komende geuren vrij en eten ze er beter van.

Als je het kittentje laat castreren (vanaf 6 maanden) moet je trouwens op gaan passen met de hoeveelheid brokjes die je gaat geven, want ze kunnen dan heel snel dik worden. Dit zie je door het dikker worden van de taille, een hangbuikje is niet erg. Dan moet je dus minder gaan geven en zeker niet de hoeveelheid die op de verpakking staat.

De meeste katten stappen rond 1 jaar over op adultvoer en dan moet je weer opnieuw even goed kijken naar de hoeveelheid brokjes. Dat hangt dan af van zijn bouw en zijn speelsheid.
Ik koop altijd royal canin bij de dierenwinkel. Vaak krijg je er ook een bewaarblik / -emmer bij.
Royal Canin heeft een erg duidelijke site met veel informatie met uitleg over de verschillende voedingen en het advies hoeveel gram per dag.

Helaas die van CatChow niet.... maar ander even spieken op een pak als ik die kan vinden in een winkel.
Ik heb het voor je gevonden:

Because kittens continue to develop throughout their first year, it's important that they get the extra nutrition of Purina Kitten Chow Nurturing Formula for a full 12 months.

3–6 weeks

Daily amounts: 1/4 to 1/3 cup (1/2 to 1oz)

Frequency: 3 to 4 times a day

After 3 to 4 weeks on mother's milk, kittens can begin to eat solid food moistened with water. Just add 1 part liquid to 3 parts Purina Kitten Chow Nurturing Formula.

7 weeks to 6 months

Daily amounts: 1/3 to 3/4 cup (1 to 3 oz.)

Frequency: 3 to 4 times a day

After 6 to 8 weeks of age, kittens can eat either dry or moistened food. Start a self-feeding program, leaving food in dish at all times.

7 months to 1 year

Daily amounts: 1/2 to 3/4 cup (2 to 3 oz.)

Frequency: 2 times a day

Calorie content:

o Metabolize Energy (ME)

o 4090 kcal/kg

o 1857 kcal/lb

o 457 kcal/cup
Iris> Bedankt voor de tip over voeding na castratie (het is een katertje)

En was bekent met het mengen van nieuwe voeding.

Zag op internet dat droogvoer van Zooplus wel wat euro's scheelt met dat in de winkels. + gratis thuisbezorging.

Ik denk dat ik iets van een blik of stevige plastic bak haal waar iets van 1 kg of iets meer. voer in kan.

En dan die steeds bijvullen. En grote zak moet maar goed worden ingepakt of zo!

Bedankt voor de tip's tot nu toe!

Heb ook 2 boekjes gekocht over kat/kitten.

Lees toch even wat prettiger als op internet.

Dit is trouwens de voeding wat die nu krijgt bij z'n baasje.
@Kroes: Zooplus is inderdaad een stunter qua prijs. Toch zou ik adviseren om eerst eena langs een dierenspeciaalzaak te gaan om je voeding te halen. Hier krijg je namelijk meteen een passend (voedings)advies en andere nuttige tips en weetjes over alles wat met je kitten te maken heeft.
Misschien domme vraag....

Maar hoeveel is 1 cup???
klopt, ben van de week ook in dierenwinkel geweest.

En me daar wat laten adviseren.

En toen besloten es online te neuzen
quote:Kroes schreef op 06 april 2011 @ 21:50:

Misschien domme vraag....

Maar hoeveel is 1 cup???Er zit een maatbakje (=cup) in de verpakking.
quote:iris1969 schreef op 06 april 2011 @ 21:56:

[...]

Er zit een maatbakje (=cup) in de verpakking.Ah! Dan moet dat wel goed komen! Thanx!
Bij mijn dierenwinkel kun je die maatbekertjes gratis krijgen, maar staan achter de balie, dus moet je even om vragen. Want in de zakken van Royal Canin ben ik ze nog nooit tegengekomen hoor.
Wat leuk! veel plezier met de kat! Hier ook Royal Canin, en af en toe Felix (vinden ze lekker, maar dan moet ik konten wassen, heb van die langharige krengen ).

Veel plezier met katje!
quote:prulletje schreef op 06 april 2011 @ 23:12:

Bij mijn dierenwinkel kun je die maatbekertjes gratis krijgen, maar staan achter de balie, dus moet je even om vragen. Want in de zakken van Royal Canin ben ik ze nog nooit tegengekomen hoor.Ik heb geen RC, dus ik weet niet hoe zij het regelen, maar bij mijn merk zit het in de zak, vandaar
wat je koopt in de supermarkt is vaak te zout en bevat minder voedingsstoffen. De kat eet er graag van door het zout en veel. Welk goed merk je koopt maakt niet zo veel uit. Een beetje afwisselen kan geen kwaad. Doe er ook eens grote brokken doorheen (b.v. Maine Coon brokken) dan moeten ze kauwen. Die kitten brokjes slikken xe al snel heel door. Veel plezier met je nieuwe vriendje
RC maatbeker zag ik liggen bij de Jumper.

Mocht ik zo meenemen.

Nog dik 2 week wachten.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven