Getver, weer verstopte afvoer

06-04-2011 12:47 27 berichten
De titel zegt het al, de keukenafvoer is verstopt.

Nou verstopt hij best vaak, vanwege een of andere constructiefout. Dat is niet 1,2,3 te veranderen want dan zouden we een hele nieuwe keuken moeten nemen en dat zit er even niet in.

Maar goed, meestal krijg ik de afvoer wel weer doorlopend door ontstopper (die superkrachtige van HG) erin te doen of door met een plopper aan de gang te gaan, maar deze keer dus niet...

Ik baal ervan, want dit betekent dat we de kasten van hun plek moeten halen, de leiding open moeten maken en de verstopping ter plekke er uit moeten halen.

Een trekveer erin stoppen gaat ook niet lukken, omdat de leiding een bocht maakt en daar krijg ik het ding weer niet door.

iemand nog een ultieme tip voor we aan het verbouwen slaan?

En iemand nog tips om verstopping te voorkomen? We hebben al een zeefje voor de afvoer zodat dingetjes zo min mogelijk de afvoer in gaan. Vetresten spoelen we ook niet door, maar verzamelen we in een melkpak.
Alle reacties Link kopieren
Hoge drukspuit? Zelf een paar gekeer gedaan met afvoer in de douche, was een succes.

Maar als het niks uithaald heb je water over zeg maar, lijkt me ook niet prettig.

Hoop dat er nog andere tips komen.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Bij mijn vriend thuis hadden ze ook een dergelijk probleem met de douche. De loodgieter die kwam goot er gewoon een halve fles zwavelzuur 98% in, en alles liep weer als een trein weet niet of je daar als consument aan kan komen (is ook gevaarlijk spul) maar dat zou je kunnen proberen.
IPV hoge drukspuit heb ik de afvoer altijd uitgezogen met een waterstofzuiger. Hielp uitstekend.
Ik hou zelf erg van caustic soda. Korrels in de afvoer gieten, kokend water erover, boeiend geborrel en klaar is je gootsteen. Maar geen idee of dat beter werkt dan HG...
quote:Elmira schreef op 06 april 2011 @ 12:52:

Bij mijn vriend thuis hadden ze ook een dergelijk probleem met de douche. De loodgieter die kwam goot er gewoon een halve fles zwavelzuur 98% in, en alles liep weer als een trein weet niet of je daar als consument aan kan komen (is ook gevaarlijk spul) maar dat zou je kunnen proberen.

don't try this at home.
Die korrels en soda heb ik ook wel eens geprobeerd, maar probleem is dat als er bochten in je afvoer zitten ze waarschijnlijk niet op de goede plek gaan liggen borrelen.
quote:Vilma schreef op 06 april 2011 @ 13:00:

[...]

don't try this at home.Tsja, het was 'at home' en wie het erin giet, maakt dat dan nog uit? Het stinkt wel heel erg en je moet het natuurlijk niet over jezelf heen gooien. Of je huurt een loodgieter die het voor 70 euro in tien minuten oplost door zo'n fles erin te gooien.
hier ook een "fan" van caustic soda. Pas alleen wel op dat je zeker bij plastic leidingen niet te veel gebruikt, want dan brandt het een gat in je leiding
Hier komt de huismeester ook altijd met de waterstofzuiger, stinkt verschrikkelijk, maar werkt beter dan HG die ik er zelf dan al doorheen heb gegooid. Misschien kun je die voor 1 dagdeel huren?
Ik kreeg van een bevriende loodgieter de tip om koffiedrap door het putje weg te spoelen,dit "schuurt"de afvoer schoon.

Sinds ik dit doe is het niet meer verstopt geraakt dus het helpt wel voor mijn gevoel.
quote:Starshine schreef op 06 april 2011 @ 12:47:

We hebben al een zeefje voor de afvoer zodat dingetjes zo min mogelijk de afvoer in gaan.

Zeefje eruit halen

Je gooit ongemerkt veel vet door de leidingen, en dat gaat aankoeken. Als jij dan dat zeefje gebruikt blijft dat vet zitten. Stel dat het zeefje eruit is, en er komt bijv kleine stukjes eten door je afvoer neemt dat het vet weg
quote:coeberghmetijs schreef op 06 april 2011 @ 13:10:

Ik kreeg van een bevriende loodgieter de tip om koffiedrap door het putje weg te spoelen,dit "schuurt"de afvoer schoon.

Sinds ik dit doe is het niet meer verstopt geraakt dus het helpt wel voor mijn gevoel.Ja dat dus Echt je zeefje wegdoen hoor!
het zeefje is zo'n los ding in de gootsteen. Houdt allerlei etensresten zoals rijstkorrels tegen.

En vetresten verzamelen we dus zoveel mogelijk in een leeg melkpak zodat het niet in de afvoer komt.

Maar goed, hogedrukreiniger en waterzuiger hebben we niet. Zwavelzuur en caustic soda is volgens mij niet aan te komen als gewone consument
Waterstofzuiger is ook te huur. Zelfs voor 4 uur.
een snelle google-actie leerde me dat caustic soda ook in de gewone HG ontstopper zit gewoon HG-onstopper is. en die werkte niet.

Zwavelzuur heb ik ook gegoogled, maar daar wordt ik niet vrolijk van, zo gevaarlijk als dat spul is. Denk ook niet dat ik het gewoon bij de bouwmarkt kan halen in ieder geval.

Zucht, nou dan misschien inderdaad die stofzuiger huren.
quote:miss_anoniempje schreef op 06 april 2011 @ 13:02:

hier ook een "fan" van caustic soda. Pas alleen wel op dat je zeker bij plastic leidingen niet te veel gebruikt, want dan brandt het een gat in je leiding

*belt even naar huis. Daar wordt nu elk uur even wat in de gootsteen gemieterd totdat het weer doorloopt*
Je kunt als consument wel aan ontstopper met zwavelzuur komen hoor, vorige week nog gekocht. Werk als een trein! Ik heb het gehaald bij een plaatselijke 'doehetzelvert' Heb daar gevraagd naar het meest agressieve spul waar de leidingen nog wel heel van bleven. Ik had een goedje wat ook gebruikt wordt in de horeca.

Was een eng experiment maar mijn afvoer is nog nooit zo schoon geweest

duurt wel even als je dat spul gebruikt en je moet heel goed na spoelen.

Ik heb hetzelfde probleem als jij met die rare leidingen, heel vervelend...
quote:Starshine schreef op 06 april 2011 @ 13:46:

het zeefje is zo'n los ding in de gootsteen. Houdt allerlei etensresten zoals rijstkorrels tegen.

En vetresten verzamelen we dus zoveel mogelijk in een leeg melkpak zodat het niet in de afvoer komt.

Maar er zit vet in bijna alles! Je shampoo, je afwasmiddel..

Maargoed het waren just my 2 cents
oh goed, zeefje exit dan.
neee zeefje niet exit doen mn ex was loodgieter en kwam vaak bij mensen zonder zeefje,,,, en alle rijstresten bleven daardoor plakken

Hij advieseerde dus een zeefje te gebruiken
lol, nou ja, we gaan de boel omgooien.

Buiten verstopt, lekt de leiding nu ook (ja, het kan).

Nu behelpen met een emmer onder de afvoer en hopelijk binnenkort een verbouwde keuken zonder verstopte leidingen.
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 14:06:

[...]

*belt even naar huis. Daar wordt nu elk uur even wat in de gootsteen gemieterd totdat het weer doorloopt*

Alles nog heel Hanneke?

Vervelend Starshine.....maar hopelijk is dan het euvel wel definitief verholpen.
quote:miss_anoniempje schreef op 07 april 2011 @ 12:29:

[...]

Alles nog heel Hanneke?

Vervelend Starshine.....maar hopelijk is dan het euvel wel definitief verholpen. Het is bijna ontploft (serieus, de troep zat tegen de spiegel!), maar de afvoer is nog nooit zo schoon geweest en loopt beter door dan ooit. Dus ik ben erg tevreden
Bij ons vorige huis bleek het probleem veel verderop te zitten.

De afvoerbuizen liepen godzijdank buiten het huis langs, bleek uit de bouwvideo van de vorige bewoner, en één buis bleek stuk te zijn. Er had een struik bovenop gestaan, en de wortels daarvan waren door de buis heen gegroeid. Alle aarde kwam door de scheur in de buis terecht.

De buizenmeneer heeft een nieuw stuk buis geplaatst, en de rest doorgespoeld. Nooit meer problemen gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven