Interne verhuizing: hoe aanpakken?

07-04-2011 14:05 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als eerstvolgende project staat er een kleine interne verhuizing in ons huis op het programma. Aanvankelijk was het plan om de zolder eerst te gaan verbouwen. Qua project zou dat makkelijk zijn: alle zooi weer in dozen pakken, zolder opknappen, studeerkamer inrichten, onze slaapkamer inrichten, nieuwe slaapkamer voor oudste opknappen en inrichten, en dan de kamer voor middelste.

Omdat dit financieel nog niet gaat passen binnen nu en twee jaar, maar we geen twee jaar willen wachten met het doorschuiven van slaapkamers voor de kinderen, willen we nu toch zelf alvast op zolder gaan slapen. Dit betekent dat het nodige geschoven en geruimd moet gaan worden met spullen. Er zullen spullen van de zolderkamer naar de bergzolder kunnen, maar die staat ook al behoorlijk vol.

Bij voorkeur hou ik het huis nog een beetje leefbaar. En om het overzicht te houden, wil ik het opruimen en overgaan in stukken hakken. Maar ik weet niet waar te beginnen.

Iemand tips om het leegmaken van de zolder enigszins gestructureerd aan te pakken? Ik ben me ervan bewust dat er ook het nodige weggegooid zal moeten worden, man zit nog in de ontkenningsfase
Marktplaats voor al je overbodige spul!

Gooi je het niet weg, dus dan kun je uit je ontkennende fase komen
Als aanvulling wat praktische vragen:

In de 'opruimtopics' zie ik wel eens voorbij komen dat je door iedere kamer gaat met een aantal dozen/mandjes, en alles in het betreffende doosje/mandje doet, om vervolgens dat mandje op te ruimen in de juiste kamer. Is dat hier ook een handigheid? Of creëer ik hier meer chaos mee?

Is het handig om per kast bijvoorbeeld te kijken waar ik alle spullen ga laten?

Is het handig om spullen die nu achter een bergluik in onze slaapkamer zitten maar die eigenlijk op zolder zouden kunnen (of misschien wel weg, het gaat om oude gordijnen die we hoogstwaarschijnlijk niet meer gaan ophangen) al meteen op zolder neer te leggen, of om dat pas te doen als we onze oude slaapkamer naar zolder gaan verplaatsen en de kamer gaan opknappen voor oudste?

Ik heb het idee gehad om oude babyspullen die we voor jongste niet meer gebruiken, te gaan verkopen. Heeft dat zin? Het gaat dan om zowel gebruiksvoorwerpen, als babykleding. Ik denk dat het niet meer gaat lukken om dit nog voor koninginnedag bijvoorbeeld allemaal goed uitgezocht te hebben, werkt het om dat via marktplaats te doen of ben je dan onwijs veel tijd kwijt?

Aan de ene kant heb ik er ontzettend veel zin in, want ik zie natuurlijk een fantastisch eindresultaat al voor me. Aan de andere kant ben ik bang dat het een ontzettend ongestructureerde chaos gaat worden, en ik halverwege geen zin meer heb en we met een puinhoop blijven zitten Vandaar het in stukken hakken, dat is te overzien, en zo is het mogelijk om per dag iets te doen.
Maar zelfs dan vind ik het lastig. Ik ben inmiddels zover dat ik zo allerlei boeken, en vooral dus oude babyspullen op marktplaats zou willen zetten. Man is het daar wel mee eens, die ziet daar het nut wel van in. Behalve dan van mijn boeken, want "dat is toch zonde"? Plus dat hij vindt dat we nu in een groot huis wonen, dan wil hij ook alles neer kunnen zetten. Tja, de hoeveelheid spullen is niet echt verminderd toen we gingen verhuizen, en toch kunnen we niet alles kwijt
Gewoon doen!

Zet alles uit je bergzolder en van je zolder bij elkaar, maak 3 stapels: 1 voor de dingen die je echt wilt houden, 1 voor de dingen die echt weg kunnen en 1 met twijfelgevallen, doe dit alvast alleen en laat je man later helpen met de twijfelgevallen!

Ruim daarna de dingen die je wilt houden op in overzichtelijke dozen, label ze en zet ze op je bergzolder.

Kost wat tijd maar doordat je eerst zelf je kritische blik er op gooit zal voor je man de beslissing om dingen weg te doen ook makkelijker gaan.

Succes!
quote:poppedotje schreef op 07 april 2011 @ 14:16:

Zet alles uit je bergzolder en van je zolder bij elkaar, maak 3 stapels: 1 voor de dingen die je echt wilt houden, 1 voor de dingen die echt weg kunnen en 1 met twijfelgevallen, doe dit alvast alleen en laat je man later helpen met de twijfelgevallen!

Tnx voor je reactie!

Helaas ( ) is man van het principe "bij twijfel, niet doen". Twijfelgevallen blijven hier dus altijd
Je zegt dat er nogal wat op te ruimen en weg te gooien valt, dat lijkt me stap 1. Gewoon kamer voor kamer/ruimte voor ruimte/kast voor kast alles eruit zorgen dat je weet wat er in zit en dat er alleen nog maar dingen in zitten die je ook daadwerkelijk wilt bewaren.

Daarna heb je als het goed is: minder spullen om te verhuizen, een goed overzicht van alles wat je hebt.

Daarna pas beginnen met het verschuiven van spullen, dan kan alles in 1 keer naar de juiste plek. Begin met ergens ruimte maken om dingen tijdelijk te stallen (zolder of garage lijkt mij logisch), daar maak je ruimte zodat 1 kamer leeg kunt halen en die op kunt gaan knappen, vervolgens ga je van kamer naar kamer.
De beste manier om chaos tegen te gaan is om zo min mogelijk spullen te hebben :D Daarom sowieso beginnen met opruimen en vooral WEGGOOIEN.
quote:tieger schreef op 07 april 2011 @ 14:24:

[...]

Tnx voor je reactie!

Helaas ( ) is man van het principe "bij twijfel, niet doen". Twijfelgevallen blijven hier dus altijd Zet de twijfelspullen dan apart ergens anders en gooi ze na een maand/halfjaar definitief weg. want wedden dat je ze tussendoor nieteens gemist hebt?
Misschien is "iets nieuws erin, iets ouds eruit" wel een handige vuistregel voor je. Ik pas het toe bij mijn kledingkast, koop ik iets nieuws, dan moet ik een oud item in de Humanitas-bak gooien.
Misschien een hele foute tip

Je kunt ook een berging huren. Zo te zien zit je komenden tijd steeds met één kamer die leeg moet zijn omdat er geklust wordt.

Het kan handig zijn als je dan wat spullen tijdelijk in een berging kunt zetten.

Weggooien is vast beter. Maar als sommige dingen echt bewaard moeten en constant van de ene naar de andere kamer gesleept gaan worden, is een berging misschien handiger.
Nog een reactie: waarom twijfelt jouw man over JOUW boeken wegdoen? Het zijn toch jouw spullen en wegdoen van persoonlijke spullen gaat bij mij in huis per persoon. Gezamelijke spullen, zoals kampeerspullen en dat soort dingen zijn weer anders, maar zelfs dan, als mijn vriend of ik dat in ons eentje opruimen komt het zelden voor dat de ander het uberhaupt doorheeft en dan ook nog iets mist. De meeste dingen die je bewaart kun je, mocht het echt nodig zijn, weer opnieuw kopen voor een lage prijs. Goedkoper in ieder geval dan het huren van extra opslagruimte bij Shurguard oid.
Ik kom later terug, dank alvast voor alle reacties. Nu eerst oudste uit school halen.
Boeken wegdoen via bol.com, werkt veeel prettiger dan MP
Bij werkt dit eigenlijk alleen door heel streng voor mijzelf te zijn. Ik stel mij de vraag , het staat op zolder heb ik dit de afgelopen 5 jaar (je kan hier natuurlijk ook een ander aantal jaren invullen) gemist? Zo nee, gaat het meteen weg. Dat ruimt al erg op. Dan gooi je alles weg wat beschadigd, kapot e.d. is.

Je kunt e.e.a. misschien verkopen via marktplaats. Ik ben hier te lui voor en gooi het weg. Dan ben ik er ook meteen vanaf en kan me niet bedenken.
Ruim eerst je huis eens goed op. Alles wat weg kan, weggeven, kringloop bellen, marktplaats, weggooien.

Neem hier even rustig de tijd voor.

Daarna kun je gaan verhuizen. Niet alles is weg op de dag dat je het uitzoekt.

Wij zijn zelf ook al een tijdje bezig met een interne verhuizing en je moet gewoon accepteren dat 1 kamer lang rommelig blijft, dat daar spullen blijven staan die hun bestemming nog moeten vinden.

Als je zorgt dat je andere kamers goed zijn, is dat makkelijker te accepteren. Bij ons kregen de kamers van de kinderen (qua opknappen, opgeruimdheid en orde) absoluut voorrang op onze slaap en studeerkamer.

En verder? Niet teveel nadenken, gewoon doen.

Succes!
dank voor alle reacties tot nu toe.

Ik heb soms het idee dat we te snel van alles hebben ingericht na onze verhuizing, nu ruim 1,5 jaar geleden. We lijken ook nog wel aan het zoeken te zijn naar de meest handige indeling voor alles, hiervoor heb ik een poosje terug ook al eens een topic geopend, en dat heeft al wel wat geholpen.

Het scheelt ook al heel veel dat onze huidige slaapkamers opgeruimd zijn, alle overbodige dingen liggen op zolder. Wel hebben we vaste kasten, met daarboven een opbergruimte achter een luik. Voor de minder gangbare dingen ideaal, maar dus ook voor zooi die er eigenlijk helemaal niet handig is.

Ik denk dat het al een hoop zou schelen al we inderdaad weten dat hetgeen we in huis hebben, we ook nog gaan gebruiken. Daar met man maar eens over hebben, en er misschien keuzes in maken en anders toch ook maar spullen wegdoen. Wieweet krijgen we er nog wat voor, maar dan hebben we in ieder geval de ruimte om nog eens handig in te richten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven