de hond uitlaten

05-04-2011 13:18 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik zit met een dilemma waar ik niet uit kom en ik het even tegen jullie wil aanhouden.

Wij hebben 2 honden en die moeten natuurlijk uit gelaten worden. Nu is het tegenwoordig zo dat mijn vriend alleen zijn eigen hond meeneemt, want anders kan hij er niet mee trainen zegt hij. , als ik dan zeg dat hij die andere hond ook wel mee kan nemen zegt hij dat hij daar geen zin in heeft. Die andere hond is eigenlijk mijn hond en die andere is van hem. Alleen wat ik niet begrijp is dat hij zijn hond dan wel uitlaat en die van mij gewoon thuis laat. Als dit een keer gebeurd dan zeg ik oke maar dit tafereel speelt zich 2 keer per dag af. Ik snap het niet zie ik het nou verkeerd en is het normaal dat mensen die 2 honden hebben ze apart uitlaten.? Het enige verschil is dat zijn hond gewoon los kan en die van mij niet, ja kan wel maar is niet verstandig, hij is een beetje wild in de vrolijke zin

Wie heeft er voor mij een advies
quote:Zespri79 schreef op 08 april 2011 @ 21:35:

Mesohappy legt t goed uit.. Zo bedoel ik dat ook..

Wanneer de 1 de hond al heeft sinds pup zijne , is de hond gewoon gefocust t meest op zijn/haar eigen baasje.

Zo moet mijn hond nu leren dat er nog een *baas* is en zo moet de hond van mijn vriend ook leren dat er nu nog een *baas* is.

Jep, onze jongste hebben we van pup. Die luistert naar ons beide, maar iets beter naar mn vriend, en is ook super gefocust op hem.

De oudste hebben we net, die luistert nu naar ons beide evengoed, maar is meer gefocust op mij, precies wat we willen.

Maar dit bereikt door dat ik hem de eerste week eten heb gegeven, en dat nu nog het vaakst doe, en omdat ik met hem train en oefen en daar natuurlijk ook heel veel lekkers als beloning voor gebruik. En ik speel heel veel met hem. Balletje gooien enz.

Mijn vriend doet met hem alleen de huis tuin en keuken dingen zeg maar maar tijdens die huis tuin en keuken dingen moeten hij wel naar hem luisteren!

En andersom dus precies zo.

We bemoeien ons ook niet met de manier van trainen of opvoeden van de 'andere' hond. Ze worden opgevoed hoe het 'eigen' baasje het wil. Ook al hebben we soms andere ideeen, we doen het zoals de hond gewend is van de trainbaas zeg maar.

Maar ik heb het dan wel over honden waar we pakwerk mee trainen (hij dan, ik ben net begonnen).
quote:iris1969 schreef op 08 april 2011 @ 21:44:

Aha, dan blijft er inderdaad een onderscheid tussen "mijn hond" en "zijn hond", dat zou voor mij echt heel vreemd voelen.

Mijn kijk op honden is trouwens anders, ik denk dat een mens geen baasje van een hond is, omdat hij of zij de alfa hond niet is, maar dat hij naast de hond staat ipv er boven. Dit is een totaal andere kijk op hondengedrag, waar steeds meer aanhang voor komt in hondenland.Snap wel dat dat vreemd voelt, ik had er eerst ook moeite mee om onze eerste hond na de puppy tijd 'af te staan' aan mn vriend, vanaf 5 maanden ongeveer ben ik opgehouden met hem te oefenen/'trainen' thuis.
Elke hond heeft een voorkeur voor 1 van de 2 bazen. Kijk maar naar de honden in je omgeving. Ook al is de hond als pup bij een stelletje gekomen dan nog zal die hond de voorkeur hebben voor 1 persoon.
Als je hond een beetje wild is in de vrolijke zin dan doe je er juist goed aan om hem wel los te laten (op een stille plek), zodat hij lekker zijn energie kwijt kan raken. Vast laten is erg zielig...

Als je hier issues over hebt (en kinderen hebt etc. dus het druk hebt), is het dan wel verstandig om 2 honden te hebben? Als je goed voor je hond zorgt dan plan je je dag om je hond heen, al naar gelang de behoefte van je hond (dus een wilde hond hoort los te lopen, etc.). Daar hoor je tijd en aandacht in te steken. Als dat issues zijn zou ik me serieus afvragen of ik het beste aan mijn hond kan bieden.

Ik denk in het belang van de honden, zoals je merkt.
quote:iris1969 schreef op 08 april 2011 @ 21:44:

Aha, dan blijft er inderdaad een onderscheid tussen "mijn hond" en "zijn hond", dat zou voor mij echt heel vreemd voelen.

Mijn kijk op honden is trouwens anders, ik denk dat een mens geen baasje van een hond is, omdat hij of zij de alfa hond niet is, maar dat hij naast de hond staat ipv er boven. Dit is een totaal andere kijk op hondengedrag, waar steeds meer aanhang voor komt in hondenland.

Ik denk wel dat honden "uitkiezen" of tenminste een voorkeur hebben. Voor mijn vorige hond Polleke was ik de hele wereld. Ze hield ook van mijn vriend maar ik was haar absolute nr. 1. Dat ben ik ook voor onze jack russel Peppie (waarschijnlijk om het feit dat ik een vrouw ben en mijn vriend een man). Sokkie en Bobbes hebben geen voorkeur.

Verder heb ik het principe dat het mijn honden zijn, en mijn vriend het principe dat het zijn honden zijn.

Maar natuurlijk heb IK gelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven