studeren in belgië
maandag 11 april 2011 om 14:07
15 jaar geleden 1 jaar aan een belgische hogeschool gestudeerd en ik heb er een superjaar gehad.
Maar de opleiding was schools en je moest zeer veel discipline hebben om aan de eisen te voldoen.´
Ik ben een intelligente en ijverige leerling, zo heb ik mijn VWO met allemaal 8-en op mijn eindlijst gehaald, maar dat is niet voldoende. De vlaamse leerlingen waren gewend om gedrild te worden en cursussen uit hun hoofd te leren en die kennis tijdens een examen zo weer op te kunnen noemen.
Op het VWO was ik toch meer gewend om verbanden te leggene en te argumenteren dan dat je parate kennis moest hebben.
Voor mij was het een zeer leerzaam jaar en de kennis die ik heb opgedaan komt me nog dagelijks van pas.
Ik heb daarna geen hbo of wo opleiding meer gedaan, maar losse cursussen en verder veel in de praktijk geleerd.
En ik heb toch een erg leuke en goed betalende baan gekregen.
De kans is overigens wel aanwezig dat je als hollandse moeilijker geaccpeteerd wordt, maar dat ligt grotendeels aan je eigen instelling.
Ben je gewend om overal commentaar op te hebben, of begin jij elke zin met ja maar, dan zou ik je adviseren niet in Belgie te gaan studeren.
Assertief gedrag wordt niet zo op prijs gesteld.
Maar de opleiding was schools en je moest zeer veel discipline hebben om aan de eisen te voldoen.´
Ik ben een intelligente en ijverige leerling, zo heb ik mijn VWO met allemaal 8-en op mijn eindlijst gehaald, maar dat is niet voldoende. De vlaamse leerlingen waren gewend om gedrild te worden en cursussen uit hun hoofd te leren en die kennis tijdens een examen zo weer op te kunnen noemen.
Op het VWO was ik toch meer gewend om verbanden te leggene en te argumenteren dan dat je parate kennis moest hebben.
Voor mij was het een zeer leerzaam jaar en de kennis die ik heb opgedaan komt me nog dagelijks van pas.
Ik heb daarna geen hbo of wo opleiding meer gedaan, maar losse cursussen en verder veel in de praktijk geleerd.
En ik heb toch een erg leuke en goed betalende baan gekregen.
De kans is overigens wel aanwezig dat je als hollandse moeilijker geaccpeteerd wordt, maar dat ligt grotendeels aan je eigen instelling.
Ben je gewend om overal commentaar op te hebben, of begin jij elke zin met ja maar, dan zou ik je adviseren niet in Belgie te gaan studeren.
Assertief gedrag wordt niet zo op prijs gesteld.
maandag 11 april 2011 om 20:11
Ik ben van plan om psychologie te gaan studeren.
Oke, ja dat strenge heb ik al vaker gehoord. Vind het in principe geen probleem, maar vraag me af of ik daar wel slim genoeg voor ben..
Met de belgen zelf zal ik geen problemen hebben, ik ben terughoudender dan de meeste nederlanders en heb een hekel aan mensen die bij alles hun mond open trekken
Kortom, die bescheidenheid staat me wel aan
Oke, ja dat strenge heb ik al vaker gehoord. Vind het in principe geen probleem, maar vraag me af of ik daar wel slim genoeg voor ben..
Met de belgen zelf zal ik geen problemen hebben, ik ben terughoudender dan de meeste nederlanders en heb een hekel aan mensen die bij alles hun mond open trekken
maandag 11 april 2011 om 20:17
hoi rooss_oss, ik heb ooit een jaar psychologie gestudeerd in Leuven (1997-1998). Het was inderdaad schools, je moet heel veel uit je hoofd leren, en slechts 1 keer per jaar tentamens (maar dat is later veranderd naar 2 keer per jaar). Wat ik een enorm groot voordeel vond is dat je (toen althans) in je 1e jaar psychologie ook allerlei andere vakken krijgt, zoals medische genetica, sociologie, culturele antropologie, logica en filosofie. Ik ben nog steeds blij met de brede basis die ik tijdens dat eerste studiejaar heb opgedaan. Verder is Leuven een super leuke studentenstad. Succes met je keuze!
vrijdag 15 april 2011 om 22:02
nee, niet zozeer vanwege de hoeveelheid stof, maar vanwege de manier waarop de stof behandeld wordt. In Belgie was het (toen, misschien is er wel iets veranderd) vooral gericht op reproduceren, terwijl het in Nederland meer gericht is op begrijpen/toepassen. Ook is de afstand docent-student in Nederland een stuk kleiner (is wat minder 'officieel'). Maar nogmaals, ik ben nog steeds blij met de basis die ik in mijn eerste jaar in Leuven heb opgedaan.
En Leuven = leuk!
En Leuven = leuk!