Lijf & Lijn alle pijlers

Dwangmatig eten

11-04-2011 11:26 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik een dwangmatig eter?

Onderstaande vragenlijst kan je helpen om vast te stellen of je een probleem hebt met dwangmatig eten.

Eet je als je geen honger hebt?

Heb je vreetbuien zonder aanwijsbare reden?

Heb je gevoelens van schuld en spijt nadat je teveel gegeten hebt?

Besteed je teveel tijd en aandacht aan voedsel?

Verheug je je op de momenten dat je in je eentje kunt eten?

Plan je van te voren geheime vreetbuien?

Eet je verstandig waar anderen bij zijn, en haal je dat weer in als je alleen bent?

Heeft je gewicht invloed op de manier waarop je leeft?

Ben je vergeefs op dieet gegaan?

Word je boos als anderen zeggen dat je 'alleen een beetje wilskracht moet gebruiken' om op te houden met overeten?

Heb je, ondanks bewijs van het tegendeel, volgehouden dat jij in je eentje een dieet kan volgen wanneer je maar wilt?

Heb je waanzinnige behoefte om te eten op een bepaalde tijd, overdag of 's nachts, buiten maaltijden om?

Eet je om te ontsnappen aan zorgen of problemen?

Ben je ooit behandeld voor overgewicht, ondergewicht of voor een andere conditie die met voedsel te maken heeft?

Maakt je eetgedrag jezelf of anderen ongelukkig?

Heb je drie of meer vragen met 'ja' beantwoord? Dan heb je waarschijnlijk een probleem met dwangmatig eten.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben dus een dwangmatig eter.

Dan zit je op een bank te lezen en je MOET gewoon wat eten.Je wordt onrustig en kunt niet meer gewoon doorlezen.Jij blijft zitten maar iemand anders loopt uit je lichaam naar de keuken en pakt wat uit de kast,loopt terug naar je lichaam en wordt weer 1 dezelfde persoon die het in de mond stopt.

Ben jij ook een dwangmatig eter?
Hoe veel vragen moet je met Ja beantwoorden om een dwangmatige eter te zijn?
Ik heb geen rem, zit nooit vol. Ik kan echt een buffet leegeten als je mij mijn gang laat gaan. Ik doe het wel niet, maar ik denk dat ik een flink eind kom. Maar het moet wel lekker zijn.

Ik eet op wat er voor me staat, groot bord, klein bord, prima. Het is dan weer niet zo dat wat er in de kast ligt op moet. Ik kan ook wel klaar zijn met eten, maar dat is geestelijk klaar. Ik kan uren tafelen. Maar dan weer niet alleen, ongezellig.
Owh ik plan mijn eetbuien hoor. Ik ga bij iemand op visite en dan neem ik heel netjes geen koekje bij de thee. Als ik dan thuis kom ren ik naar mijn slaapkamer, en trek ik zo zacht mogelijk alles uit de kast wat eetbaar is. Als ik iemand de trap op hoor komen gooi ik snel mijn dekbed er overheen.

Of ik heb 's ochtends al verzonnen dat ik na het avondeten lekker langs da Mac ga rijden. En dan ook niet voor 1 hamburger, maar voor zoveel als mijn ogen op kunnen.

Ik eet ook duidelijk dwangmatig, er was maar 1 vraag waarom het antwoord nee was
quote:festina_lente schreef op 11 april 2011 @ 12:19:

[...]

Neuh, dat is het voor mij ook niet helemaal. Poeh.. Ik zou ook niet willen stellen dat ik een eetprobleem heb, maar merk dat voedsel me in toenemende mate (negatief) bezig houdt. Dat is misschien de opmaat voor een eetprobleem of iig voor overgewicht.. Daarom baart het me een beetje zorgen.

Wat ik wel gemerkt heb: geen boodschappen doen als je honger hebt! Dan is de verleiding om te veel/ongezond/snel eten in huis te halen namelijk nog veel groter..

De klassieke en beste tip!

Wat zonde dat je genieten van uitgebreide diners hebt ingeruild voor snel en vet eten.. Dat kan er zo insluipen he!..

Misschien eet je snel en vet omdat je die dinertjes mist? Misschien kun je her en der een leuk dinertje plannen om in je "behoefte" te voorzien?
Ik heb zelf jarenlang last gehad van eetbuien (ook obesitas en boulimia gehad) en er is echt vanaf te komen, maar het vraagt wel veel van je. Natuurlijk wel afhankelijk van hoe vaak je het hebt en hoe lang al.
[Misschien eet je snel en vet omdat je die dinertjes mist? Misschien kun je her en der een leuk dinertje plannen om in je "behoefte" te voorzien?[/quote]

Daar heb je een punt inderdaad, dankjewel voor de tip! Toen ik laatst een dagje vrij nam om uitgebreid voor een grote groep vrienden te koken (en ingrediënten te zoeken en wijn in te slaan) was ik zo blij als een kind! Het is heerlijk om op die manier met eten bezig te zijn. Vandaar ook mijn afkeer van de ongezonde troep die ik nu af en toe naar binnen prop. Al helpt zo'n 'neus op de feiten' lijstje al wel.

Ik hoop dat mensen met een 'echte' geschiedenis van eetproblemen overigens geen aanstoot mijn gemiereneuk.. Ik begrijp dat voor jullie dwangmatig eten iets héél anders betekent!
quote:Kalliope schreef op 11 april 2011 @ 12:10:

Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen die denken dat een reep chocolade eten tijdens het lezen van een tijdschrift een eetbui is...Dit ging ook niet over een eetbui maar het vooraf plannen
quote:Nici007 schreef op 11 april 2011 @ 12:24:

Owh ik plan mijn eetbuien hoor. Ik ga bij iemand op visite en dan neem ik heel netjes geen koekje bij de thee. Als ik dan thuis kom ren ik naar mijn slaapkamer, en trek ik zo zacht mogelijk alles uit de kast wat eetbaar is. Als ik iemand de trap op hoor komen gooi ik snel mijn dekbed er overheen.

Dit kan dus ook weer andersom. Als je bij iemand anders bent lekker een koekje bij de thee en "gewoon" eten.

En juist als je alleen thuis bent helemaal niks. Daarmee doel ik dan op anorexia.
Wat een onzin!!

Als je er 3 met JA beantwoordt ben je al Dwangmatige eter, noem mij dan iemand die dat niet is.

(even voor de duidelijkheid: Ik ontken niet dat dwangmatig eten bestaat, ik vind alleen dit lijstje erg kort door de bocht).
Als ik erover nadenk,laatst had ik een familie etentje maar door al het praten en praten rondom me geniet ik wel van het eten maar ik geniet er nog meer van als ik alleen in stilte eet.

Herkennen jullie dat?
Mag ik jullie vragen wat voor jullie een vreetbui inhoudt? Ik zit wel eens voor de koelkast vanalles te eten en eet dan vleesbeleg, kaas, salades etc zonder brood, maar wanneer is het een echte (vr)eetbui?
Schuddebuikje, in principe is het niet echt afhankelijk van welk voedsel je eet en de hoeveelheid (in principe wel meer dan een normale portie), maar met welk gevoel je eet, of het ongecontroleerd gaat en hoe je je daarna voelt.
Zo'n lijstje geeft wel een beetje een vertekend beeld.

Als je een paar keer ja hebt geantwoord is dat misschien reden om even stil te staan bij waar je mee bezig bent.

Het is niet normaal om in het geheim te willen eten ongeacht hoeveel het is, schuldgevoelens hebben na eten is niet normaal, het is ook niet normaal om te eten als troost of ontsnapping.

Pas als je eetgedrag nadelige consequenties heeft voor jou of je omgeving; dan pas mag je echt spreken van een stoornis, alleen een arts kan die diagnose stellen. Praat jezelf dus ook geen probleem aan.

De officiele term voor wat dwang-eet stoornis genoemd wordt is binge eating disorder vaak afgekort als BED. Een ernstige aandoening en heel moeilijk vanaf te komen.

Ik spreek uit ervaring, ik ben in een jaar 40kg aangekomen door BED ik heb het nu soort van onder controle maar de kilo's gaan er niet meer af. Zodra ik ook maar iets doe dat op een dieet lijkt beginnen de vreetbuien weer... een hele nare vicieuze cirkel. Ik gun het niemand.

@sterremix_sterremix hoe ben jij er vanaf gekomen?

@ellemichelle als het voor jou een probleem is dan is dat zo ongeacht wat wie er dan ook van zegt of denkt. zoek hulp.
quote:Lotte35 schreef op 11 april 2011 @ 11:46:

[...]

Je hebt duidelijk geen kennis van eetstoornissen, anders zou je die smiley niet gebruiken.

Geheime vreetbuien plannen doe je alleen als je Boulimia hebt, en dat is vrij ernstig.Das niet helemaal waar want ik deed dit ook en mijn diagnose is BED. Het nieuwere zusje van anorexia en boulimia. Wel eetbuien en alles wat er bij komt kijken maar niet gevolgd door periode van lijnen/overgeven/dwangmatig sporten
quote:Kalliope schreef op 11 april 2011 @ 12:10:

Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen die denken dat een reep chocolade eten tijdens het lezen van een tijdschrift een eetbui is...heel herkenbaar. Ik zit in een therapiegroep voor iets heel anders en had "stiekem" een eetprobleem. Ineens begint iemand in de groep over haar geheime eetbuien. Dus ik kijk geinteresseerd haar kant op. Verteld ze dat ze soms een flink aantal koekjes eet. Dus ik kijk haar aan: zo van vertel verder. Was dat het. Nou voelde me gelijk nog rotter. Dacht echt van: wat moeten mensen dan wel van mij denken als dit een eetbui is.
Ik ben regelmatig naar OA bijeenkomsten geweest. (ook in het geheim zelfs tegen mijn man zei ik dat ik naar een eetgroepje ging. Volgens mij dacht hij dat we recepten uitwisselde ofzo, op een gegeven moment wel aan mijn zussen verteld en dus ook aan mijn man) Voor mij was het te weinig en ik ben in therapie gegaan.
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 23 april 2011 @ 17:57:

Das niet helemaal waar want ik deed dit ook en mijn diagnose is BED. Het nieuwere zusje van anorexia en boulimia.

Je hebt gelijk, BED had ik er ook bij moeten vermelden.

Lijkt me heel moeilijk om dat te hebben.

Vandaar voor jou:
quote:festina_lente schreef op 11 april 2011 @ 12:19:

[...]Wat ik wel gemerkt heb: geen boodschappen doen als je honger hebt! Dan is de verleiding om te veel/ongezond/snel eten in huis te halen namelijk nog veel groter..Dit werkt bij mij dus niet. Ik doe boodschappen voor het moment dat ik weet wanneer ik zin heb in lekkere dingen. Ik plan vooruit zeg maar .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven