Hoeveel procent onder de vraagprijs is nu een reële koopsom?

zaterdag 16 april 2011 om 10:05
Wij zijn druk op zoek naar een huis maar weten niet zo goed wat ons budget is. Het is voor ons de eerste keer dat we een huis kopen.
We weten wel precies wat we kunnen lenen, maar welke vraagprijzen horen daar dan bij? Wat kun je er nou vanaf onderhandelen? Ik heb weleens gehoord dat je er meestal zo'n 10% af krijgt, kan dat kloppen? Maar is dat in de huidige kwakkelende woningmarkt ook zo?
En hoe laag begin je dan te bieden? Ga je dan 20% onder de vraagprijs zitten?
We weten wel precies wat we kunnen lenen, maar welke vraagprijzen horen daar dan bij? Wat kun je er nou vanaf onderhandelen? Ik heb weleens gehoord dat je er meestal zo'n 10% af krijgt, kan dat kloppen? Maar is dat in de huidige kwakkelende woningmarkt ook zo?
En hoe laag begin je dan te bieden? Ga je dan 20% onder de vraagprijs zitten?
zaterdag 16 april 2011 om 13:10
zaterdag 16 april 2011 om 13:14
de volgende vragen zou je helder moeten hebben
1. wat is je budget (hou rekening met Kosten Koper)
2. hoe lang staat het huis te koop?
3. wat heb je ervoor over?
Ik zou die 1,5% voor de onderhandelingen lekker in je eigen zak laten, je kan gewoon heel scherp onderhandelen nu. Je hebt weinig te verliezen, gaat de verkoper niet akkoord, jammer dan, er staat zoveel te koop dat je vast een andere verkoper vindt die wanhopiger is.
1. wat is je budget (hou rekening met Kosten Koper)
2. hoe lang staat het huis te koop?
3. wat heb je ervoor over?
Ik zou die 1,5% voor de onderhandelingen lekker in je eigen zak laten, je kan gewoon heel scherp onderhandelen nu. Je hebt weinig te verliezen, gaat de verkoper niet akkoord, jammer dan, er staat zoveel te koop dat je vast een andere verkoper vindt die wanhopiger is.
zaterdag 16 april 2011 om 13:22
Hoe lang een huis te koop staat, zegt ook niet altijd iets over hoe hard mensen er vanaf moeten. Omdat iedereen in de huidige markt eerst verkoopt en dan pas koopt, staan er veel huizen te koop die niet echt perse weg "moeten". veel mensen die isschien over een jaar of twee willen verhuizen of eigenlijk liever een extra slaapkamer zouden willen hebben zetten hun huis te koop, maar blijven wel zitten tot hun huis verkocht is. Mijn eigen huis staat nu ruim een half jaar te koop, maar ik kan het nog prima betalen. het is jammer dat het geld iedere maand naar de hypotheekverstrekker gaat terwijl het huis leeg is, maar als ik veel in prijs zak, heb ik een restschuld zonder huis als onderpand, dus het huis een jaar langer te koop hebben kost mij uiteindelijk minder dan 10.000 euro in prijs zakken. De huidige vraagprijs is wel zo dat er nog wat onderhandelingsruimte voor de koper is, maar als iemand 20% onder de vraagprijs zou bieden, zou ik dat meteen afwijzen, want zoveel marge heb ik niet.

zaterdag 16 april 2011 om 13:24
Ik heb mijn huis gekocht voor 167.000 + 3000 aan roerende goederen (ivm koopsubsidie). Ik keek destijds naar huizen van max 175/180.000. Mijn koophuis stond in eerste instantie te koop voor 180, is verlaagd naar 175, waarna ik het kocht (dit dus nog zonder k.k). Iets er boven gaan zitten is meestal dus wel haalbaar.

zaterdag 16 april 2011 om 13:58
Als ik naar een huis kijk en ik zie dat er véél aan gedaan moet worden (nieuwe ketel, nog geen dubbel glas, voor het laatst geverfd aan het begin van de jaren 80) ga ik er vanuit dat ik meer kan zakken van de vraagprijs dan bij een soortgelijk huis dat helemaal top eruit ziet. Dan moeten die twee huizen om te beginnen al een vergelijkbare vraagprijs hebben natuurlijk, als het eerste huis met zijn vraagprijs al rekening gehouden heeft met het onderhoud voor de koper, is het gelijk al weer een ander verhaal.
Maar ik blijf het gevoel houden dat iedereen hier een beetje tegen een steen aan het praten is, de reacties van Saudade getuigen in mijn ogen niet van echt begrip/inzicht voor wat iedereen haar uitlegt.
Maar ik blijf het gevoel houden dat iedereen hier een beetje tegen een steen aan het praten is, de reacties van Saudade getuigen in mijn ogen niet van echt begrip/inzicht voor wat iedereen haar uitlegt.

zaterdag 16 april 2011 om 14:04
Saudade, misschien kunnen we je wel helpen met zoeken? In welke plaats zoek je een huis? Door je Funda zoektermen hier te noemen, ben je echt niet opeens te traceren als de vriending van het voetbalmaatje van de broer van mijn buurvrouw. Ofzo.
Het kan ook zijn dat je teveel wil met jouw budget. Dan moet je of je eisen bijstellen, of je budget verruimen. Meestal is het eerste gevoelsmatig heel moeilijk, terwijl feitelijk het laatste natuurlijk veel moeilijker is.
Bij ons in het dorp staan er voor nog geen 150 nieuwbouwappartementen te koop voor starters. Ze zijn klein, maar wel nieuwe en compleet.
Het kan ook zijn dat je teveel wil met jouw budget. Dan moet je of je eisen bijstellen, of je budget verruimen. Meestal is het eerste gevoelsmatig heel moeilijk, terwijl feitelijk het laatste natuurlijk veel moeilijker is.
Bij ons in het dorp staan er voor nog geen 150 nieuwbouwappartementen te koop voor starters. Ze zijn klein, maar wel nieuwe en compleet.
zaterdag 16 april 2011 om 14:07
Het is een kopersmarkt. Als je de tijd neem en zorgt dat je je goed informeert, is een prijs van 10 tot 20% onder de vraagprijs in specifieke situaties prima haalbaar.
Bedenk dat verkopers vaak de markt ngeren, hun kop in het zand steken en vragen wat ze nodig hebben voor hun hypotheek. Alsof dat jouw probleem ls koper is.
Bedenk dat verkopers vaak de markt ngeren, hun kop in het zand steken en vragen wat ze nodig hebben voor hun hypotheek. Alsof dat jouw probleem ls koper is.
zaterdag 16 april 2011 om 14:19
quote:return_of_kreng schreef op 16 april 2011 @ 13:22:
Hoe lang een huis te koop staat, zegt ook niet altijd iets over hoe hard mensen er vanaf moeten. Omdat iedereen in de huidige markt eerst verkoopt en dan pas koopt, staan er veel huizen te koop die niet echt perse weg "moeten". veel mensen die isschien over een jaar of twee willen verhuizen of eigenlijk liever een extra slaapkamer zouden willen hebben zetten hun huis te koop, maar blijven wel zitten tot hun huis verkocht is. Mijn eigen huis staat nu ruim een half jaar te koop, maar ik kan het nog prima betalen. het is jammer dat het geld iedere maand naar de hypotheekverstrekker gaat terwijl het huis leeg is, maar als ik veel in prijs zak, heb ik een restschuld zonder huis als onderpand, dus het huis een jaar langer te koop hebben kost mij uiteindelijk minder dan 10.000 euro in prijs zakken. De huidige vraagprijs is wel zo dat er nog wat onderhandelingsruimte voor de koper is, maar als iemand 20% onder de vraagprijs zou bieden, zou ik dat meteen afwijzen, want zoveel marge heb ik niet.De vraag is of wachten wel zo verstandig is. De verwachting is dat de prijzen nog veel verder zullen zakken. Zolang de hypotheekrente nog ter discussie staat (en dat blijft totdat de maatregel is toegepast) staat de markt op slot. Vergeleken met de landen zonder hypotheekrenteaftrek om ons heen, moet er nog ca. 20 tot 30% af om de markt weer gezond te krijgen.
Hoe lang een huis te koop staat, zegt ook niet altijd iets over hoe hard mensen er vanaf moeten. Omdat iedereen in de huidige markt eerst verkoopt en dan pas koopt, staan er veel huizen te koop die niet echt perse weg "moeten". veel mensen die isschien over een jaar of twee willen verhuizen of eigenlijk liever een extra slaapkamer zouden willen hebben zetten hun huis te koop, maar blijven wel zitten tot hun huis verkocht is. Mijn eigen huis staat nu ruim een half jaar te koop, maar ik kan het nog prima betalen. het is jammer dat het geld iedere maand naar de hypotheekverstrekker gaat terwijl het huis leeg is, maar als ik veel in prijs zak, heb ik een restschuld zonder huis als onderpand, dus het huis een jaar langer te koop hebben kost mij uiteindelijk minder dan 10.000 euro in prijs zakken. De huidige vraagprijs is wel zo dat er nog wat onderhandelingsruimte voor de koper is, maar als iemand 20% onder de vraagprijs zou bieden, zou ik dat meteen afwijzen, want zoveel marge heb ik niet.De vraag is of wachten wel zo verstandig is. De verwachting is dat de prijzen nog veel verder zullen zakken. Zolang de hypotheekrente nog ter discussie staat (en dat blijft totdat de maatregel is toegepast) staat de markt op slot. Vergeleken met de landen zonder hypotheekrenteaftrek om ons heen, moet er nog ca. 20 tot 30% af om de markt weer gezond te krijgen.
zaterdag 16 april 2011 om 14:20
quote:saudade schreef op 16 april 2011 @ 13:23:
Meds, van de huizen die we bekijken staan de meeste langer dan zes maanden te koop (en dat is niet geheel toevallig).als ze ook leegstaan, dan kan je scherp onderhandelen hoor, velen willen nog niet verkopen omdat ze hun verlies niet willen nemen, maar dat moment gaat heus aanbreken, het wordt steeds nijpender.
Meds, van de huizen die we bekijken staan de meeste langer dan zes maanden te koop (en dat is niet geheel toevallig).als ze ook leegstaan, dan kan je scherp onderhandelen hoor, velen willen nog niet verkopen omdat ze hun verlies niet willen nemen, maar dat moment gaat heus aanbreken, het wordt steeds nijpender.

zaterdag 16 april 2011 om 14:42
Leuk dat jullie zo meedenken. Katherina, ik wil toch een beetje anoniem blijven. Maar we weten precies wat we willen. We zien deze huizen ook op funda staan. Maar eerlijk gezegd moet er van die vraagprijs dan wel 8 tot 13 % af onderhandeld worden, anders gaat het gewoon niet lukken.
Als we goedkopere huizen gaan kijken komen we uit bij huizen met dezelfde eigenschappen als waar we nu wonen, alleen zitten we nu veel goedkoper. Dan kunnen we beter niet verhuizen.
Als we goedkopere huizen gaan kijken komen we uit bij huizen met dezelfde eigenschappen als waar we nu wonen, alleen zitten we nu veel goedkoper. Dan kunnen we beter niet verhuizen.

zaterdag 16 april 2011 om 14:47
quote:saudade schreef op 16 april 2011 @ 14:42:
Leuk dat jullie zo meedenken. Katherina, ik wil toch een beetje anoniem blijven. Maar we weten precies wat we willen. We zien deze huizen ook op funda staan. Maar eerlijk gezegd moet er van die vraagprijs dan wel 8 tot 13 % af onderhandeld worden, anders gaat het gewoon niet lukken.
.
En waarom zou je niet eens in gesprek gaan met de aanbieder van dat soort woningen? Je hebt toch niets te verliezen. In plaats van uit te gaan rekenen hoevel procent er van de prijs af kan, kun je gewoon eens met de verkoper van zo'n huis gaan praten.
Een oom en tante van mij hebben ook over de prijs van hun nieuwbouwwoning onderhandelt. Uiteindelijk ging er 10% van de vraagprijs af en heeft de bouwer nog voor niks wat muren voor ze verzet.
Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over het specifieke huis wat jij op het oog hebt. Daarom heb je hier niks aan. Je zult op pad moeten en met makelaars moeten praten. Ben je op pad geweest op de openhuizendag vorige maand? Dat was voor jouw echt ideaal geweest.
.
En waarom zou je niet eens in gesprek gaan met de aanbieder van dat soort woningen? Je hebt toch niets te verliezen. In plaats van uit te gaan rekenen hoevel procent er van de prijs af kan, kun je gewoon eens met de verkoper van zo'n huis gaan praten.
Een oom en tante van mij hebben ook over de prijs van hun nieuwbouwwoning onderhandelt. Uiteindelijk ging er 10% van de vraagprijs af en heeft de bouwer nog voor niks wat muren voor ze verzet.
Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over het specifieke huis wat jij op het oog hebt. Daarom heb je hier niks aan. Je zult op pad moeten en met makelaars moeten praten. Ben je op pad geweest op de openhuizendag vorige maand? Dat was voor jouw echt ideaal geweest.
zaterdag 16 april 2011 om 14:56
Het is inderdaad helemaal situatie afhankelijk, dus wanneer je een erg mooi/goed/leuk huis ziet waar echter nog wel 10% van de prijs af moet: ga gewoon kijken en wanneer het wat blijkt te zijn (kan in het echt vaak ook nog wel eens vies tegenvallen, namelijk), ga de onderhandelingen dan aan. Je ziet dan vanzelf wat er mogelijk is qua onderhandelingen en waar het schip al dan niet strandt, toch? Houd dan wel je/jullie hoofd koel en ga niet voor tóch die 5000/10000 hoger dan je wilt en goed kan betalen qua hypotheek.
Zelf een tijd geleden alweer een huis voor 175 gekocht, dat voor 190 te koop stond. Onderhandelingen waren errrrg spannend, maar huis stond al lang te koop (meer dan 2 jaar) en voor die mensen was het toen een kwestie óf dat huis verkopen (met denk ik wel restschuld) óf hun nieuwgebouwde huis verkopen. Dat was toen mijn geluk: drie huizen verder ook wezen kijken naar soortgelijk huis en die wilden nog geen 5000 zakken met de prijs. Dus tsja...
Edit: Zo druk aan het typen
Wat Katherina ook zegt, dus: gewoon gaan kijken.
Zelf een tijd geleden alweer een huis voor 175 gekocht, dat voor 190 te koop stond. Onderhandelingen waren errrrg spannend, maar huis stond al lang te koop (meer dan 2 jaar) en voor die mensen was het toen een kwestie óf dat huis verkopen (met denk ik wel restschuld) óf hun nieuwgebouwde huis verkopen. Dat was toen mijn geluk: drie huizen verder ook wezen kijken naar soortgelijk huis en die wilden nog geen 5000 zakken met de prijs. Dus tsja...
Edit: Zo druk aan het typen

pingpong wijzigde dit bericht op 16-04-2011 14:58
Reden: Edit
Reden: Edit
% gewijzigd

zaterdag 16 april 2011 om 14:57
Ja, we hebben al verschillende huizen gezien. Sommige makelaars zeggen dat er best wel wat ruimte is voor onderhandeling, omdat het huis heel lang te koop staat en de verkoper ook graag weer verder wil. Echter, de verkoper woont er zelf dan nog wel. We hebben nog geen huizen gezien van mensen in echtscheiding, die dubbele huizen hebben, en dergelijke.
Maar wat betekent het bovenstaande? Kun je er dan wel 12 % vanaf krijgen? En hoe doe je dat? Begin je dan met een openingsbod van 24 % lager?
Want dat bedrag klinkt in mijn oren echt belachelijk ten opzichte van de vraagprijs. Als deze bijv. 167.000 is dan zouden we als openingsbod 127.000 euro moeten noemen, ik kan me toch niet echt goed voorstellen dat de verkoper er dan op ingaat...
Maar wat betekent het bovenstaande? Kun je er dan wel 12 % vanaf krijgen? En hoe doe je dat? Begin je dan met een openingsbod van 24 % lager?
Want dat bedrag klinkt in mijn oren echt belachelijk ten opzichte van de vraagprijs. Als deze bijv. 167.000 is dan zouden we als openingsbod 127.000 euro moeten noemen, ik kan me toch niet echt goed voorstellen dat de verkoper er dan op ingaat...
zaterdag 16 april 2011 om 15:01
Heb ik toen wel gedaan; openingsbod van rond de 155 genoemd; werd me ook echt niet in dank afgenomen. Maar werd wel gezegd dat ik met een ander bod kon komen, wat toen op (geloof ik) 160/162 ofzo lag. Vanuit daar zijn zij al met een tegenbod gekomen, waardoor er dus wel degelijk wat mogelijk bleek. Zeg er trouwens niet voor niets bij dat de onderhandelingen erg spannend waren; volgens mij kon de makelaar van de verkopers op een gegeven moment mn bloed wel drinken... Maar ja, ik hoef geen vriendjes te blijven met hem of de verkopende partij...

zaterdag 16 april 2011 om 15:07