Hoeveel procent onder de vraagprijs is nu een reële koopsom?

zaterdag 16 april 2011 om 10:05
Wij zijn druk op zoek naar een huis maar weten niet zo goed wat ons budget is. Het is voor ons de eerste keer dat we een huis kopen.
We weten wel precies wat we kunnen lenen, maar welke vraagprijzen horen daar dan bij? Wat kun je er nou vanaf onderhandelen? Ik heb weleens gehoord dat je er meestal zo'n 10% af krijgt, kan dat kloppen? Maar is dat in de huidige kwakkelende woningmarkt ook zo?
En hoe laag begin je dan te bieden? Ga je dan 20% onder de vraagprijs zitten?
We weten wel precies wat we kunnen lenen, maar welke vraagprijzen horen daar dan bij? Wat kun je er nou vanaf onderhandelen? Ik heb weleens gehoord dat je er meestal zo'n 10% af krijgt, kan dat kloppen? Maar is dat in de huidige kwakkelende woningmarkt ook zo?
En hoe laag begin je dan te bieden? Ga je dan 20% onder de vraagprijs zitten?
zaterdag 16 april 2011 om 10:13
Dat is geen 'wet' maar hangt totaal van de vraagprijs zelf af, en het huis. Soms is de prijs al heel scherp en kan er weinig af. Je moet bepaalde dingen eerst goed uitzoeken, zoals de tijd dat het huis al te koop staat, voor welke prijs en wanneer het destijds is aangekocht dor de huidige kopers, wat er aan het huis sindsdien gedaan is (of niet). Wat is de WOZ waarde etc. Daarnaast natuurlijk goed kijken naar het huis zelf. Hoe is de staat van onderhoud wat moet er nog gebeuren etc. Laat het hus eventueel ook keuren.
Je kunt zeker niet zeggen de vraagprijs is zus en dan is de werkelijke verkoopprijs zoveel procent lager. Zo werkt het helaas niet.
Succes!
Je kunt zeker niet zeggen de vraagprijs is zus en dan is de werkelijke verkoopprijs zoveel procent lager. Zo werkt het helaas niet.
Succes!

zaterdag 16 april 2011 om 10:16
Barbarella, we weten precies wat we kunnen lenen. Maar we weten niet welke vraagprijzen daarbij horen.
Een voorbeeld: we kunnen een hypotheek krijgen waarbij 150.000 de koopsom is.
Kun je dan gaan kijken naar huizen met een vraagprijs van 167.000 euro? Of is dat niet realistisch, omdat de meeste verkopers niet 10% onder de vraagprijs willen zakken?
Een voorbeeld: we kunnen een hypotheek krijgen waarbij 150.000 de koopsom is.
Kun je dan gaan kijken naar huizen met een vraagprijs van 167.000 euro? Of is dat niet realistisch, omdat de meeste verkopers niet 10% onder de vraagprijs willen zakken?

zaterdag 16 april 2011 om 10:19
@ saudade: kan je ook niet zeggen, want er is misschien een iets durder huis waar je zó inkunt, of een een huis met dezelfde prijs waar nog een keuken en badkamer in moet en dus te duur is... ga gewoon kijken naar huizen onder en rond de vraagprijs, dan krijf je een idee wat je voor het geld zou kunnen krijgen. wees kritisch, kijk niet alleen met het hart maar ook met verstand want je hebt kosten aan de verhuizing, aan opknappen etc. er gaan altijd dingen ineens kapot, dingen vallen tegen etc. als er geen spaargeld is of extra geld, dan kan dat dus een problem worden.
zaterdag 16 april 2011 om 10:20
Het is Barbabella. Met een B!
Maar je budget is het maximale wat je kan besteden en daar moet je dus naar zoeken.
Niet een huis bekijken wat bv 10% boven je budget is. Want er zijn geen "wetten" mbt het accepteren van een bod door de koper.
Als je een budget hebt van 150. Dan kijk je niet verder dan 150.
Maar je budget is het maximale wat je kan besteden en daar moet je dus naar zoeken.
Niet een huis bekijken wat bv 10% boven je budget is. Want er zijn geen "wetten" mbt het accepteren van een bod door de koper.
Als je een budget hebt van 150. Dan kijk je niet verder dan 150.
zaterdag 16 april 2011 om 10:21
Eens met max.
Wij hebben onlangs een huis gekocht, de verkopers hadden hun vraagprijs al verlaagd met 20.000 euro dus er was niet heel veel ruimte voor onderhandeling. We hadden in ons hoofd waar we op uit wilden komen en zijn daar dus nog een stukje onder gaan zitten. Het blijft altijd een gok, een spel, bluffen en ook een beetje geluk!
Wij hebben onlangs een huis gekocht, de verkopers hadden hun vraagprijs al verlaagd met 20.000 euro dus er was niet heel veel ruimte voor onderhandeling. We hadden in ons hoofd waar we op uit wilden komen en zijn daar dus nog een stukje onder gaan zitten. Het blijft altijd een gok, een spel, bluffen en ook een beetje geluk!
zaterdag 16 april 2011 om 10:21
zaterdag 16 april 2011 om 10:26
Hou je rekening met ongeveer 10-12 procent kosten koper? Dat komt er meestal nog bij, bovenop de uiteindelijke koopsom. Dus dan krijg je misschien wel 10% van de vraagprijs af, maar moet je dat wel alsnog betalen aan k.k.
En moeten er nog andere dingen meegenomen worden (nieuwe keuken, vloeren enz) Of hebben jullie zelf al een flinke spaarpot?
Wij hebben ook een tijdje rondgekeken en bezichtigd. Sommige huizen waren moesten echt nog opgeknapt worden. Dan ga je wellicht meer dan 10% onder de vraagprijs zitten (al is er dan wel vaak al rekening mee gehouden door de verkopers en is de vraagprijs ook al laag). Anderen waren echt instapklaar incl. redelijk nieuwe keuken. En idd, je kan op verschillende manier meer te weten komen over het huis. Hoe lang het al te koop staat, of ze al in prijs gezakt zijn, of er vaak bezichtigingen zijn.
Voor onze persoonlijke situatie zou ik bij een mogelijke hypotheek van 150.000 kijken naar huizen waar de vraagprijs niet hoger is dan 130.000. Maar dat komt dus ook omdat wij geen zak geld op zolder hebben liggen en een nieuwe keuken e.d. er, naast de k.k., ook vaak nog bij moet. Maar dat verschilt dus voor iedereen.
En moeten er nog andere dingen meegenomen worden (nieuwe keuken, vloeren enz) Of hebben jullie zelf al een flinke spaarpot?
Wij hebben ook een tijdje rondgekeken en bezichtigd. Sommige huizen waren moesten echt nog opgeknapt worden. Dan ga je wellicht meer dan 10% onder de vraagprijs zitten (al is er dan wel vaak al rekening mee gehouden door de verkopers en is de vraagprijs ook al laag). Anderen waren echt instapklaar incl. redelijk nieuwe keuken. En idd, je kan op verschillende manier meer te weten komen over het huis. Hoe lang het al te koop staat, of ze al in prijs gezakt zijn, of er vaak bezichtigingen zijn.
Voor onze persoonlijke situatie zou ik bij een mogelijke hypotheek van 150.000 kijken naar huizen waar de vraagprijs niet hoger is dan 130.000. Maar dat komt dus ook omdat wij geen zak geld op zolder hebben liggen en een nieuwe keuken e.d. er, naast de k.k., ook vaak nog bij moet. Maar dat verschilt dus voor iedereen.

zaterdag 16 april 2011 om 10:26
150.000 is je budget. Je kunt dan niet naar duurdere huizen kijken omdat je ook nog de kosten koper erbij moet tellen. Bovendien kost de verhuizing ook geld en eventueel het opknappen van het nieuwe huis. Vaak zul je minimaal moeten schilderen en nieuwe vloerbedekking en gordijnen o.i.d. moeten bekostigen. Daarnaast is het verstandig om een potje voor onvoorziene kosten te hebben voor als er iets stuk gaat en voor het onderhoud van het huis.

zaterdag 16 april 2011 om 10:27
Hé fijn, al veel reacties. BarbaBella
kijken naar huizen met als vraagprijs de koopsom die we kunnen betalen lijkt me geen goed idee. Want meerdere mensen hebben tegen me gezegd, hypotheekadviseurs, dat de vraagprijs altijd hoger is dan de koopsom. En aangezien in ons geval elke duizend euro uitmaakt, doen we onszelf dan tekort!
Christiana, betekent dat dan dat je er gemiddeld dus maar 2% vanaf kunt krijgen?

Christiana, betekent dat dan dat je er gemiddeld dus maar 2% vanaf kunt krijgen?
zaterdag 16 april 2011 om 10:28
Als je een huis van 150.000 max zou kunnen kopen, dan zou ik naar huizen van rond de 140.000 gaan kijken. Dan heb je ruimte voor eventuele verbouwingskosten en als dat niet nodig zou zijn is het mooi meegenomen. Bovendien vind ik het niet verstandig om een huis aan de max. van je kunnen te kopen. Je moet naast het hebben van een koopwoning namelijk ook nog een beetje leuk kunnen leven. Wij hebben toen een woning gekocht waarbij het indien nodig mogelijk was het op 1 salaris te betalen. Nu ben ik daar heel blij mee, aangezien ik zonder werk kwam te zitten en nu op oproepbasis werk.

zaterdag 16 april 2011 om 10:28
Ik heb vrienden die een huis wat te koop stond voor 340 (al meer dan 3 jaar en weinig in prijs gedaald) voor 280-290 hebben kunnen krijgen.
Maar ook een huis met vraagprijs 260 die ze uiteindelijk na veel onderhanden voor 250 gekocht hebben, stond nog niet lang in verkoop en kopers wilden huis graag hebben.
Het is dus helemaal situatieafhankelijk. En vergeet je kosten koper niet, die kosten je ook rond de 10% vd aanschafprijs. De meeste mensen financieren dat mee in hun hypotheek.
Maar ook een huis met vraagprijs 260 die ze uiteindelijk na veel onderhanden voor 250 gekocht hebben, stond nog niet lang in verkoop en kopers wilden huis graag hebben.
Het is dus helemaal situatieafhankelijk. En vergeet je kosten koper niet, die kosten je ook rond de 10% vd aanschafprijs. De meeste mensen financieren dat mee in hun hypotheek.
zaterdag 16 april 2011 om 10:33
Een huis kost altijd meer dan wat je voor het huis an sich betaalt. Dus als je een hypotheek kunt krijgen voor 150.000 en je wilt k.k. meefinancieren, dan moet je dus kijken naar een huis onder de 150.000. Je kunt er misschien iets afkrijgen, maar daar moet je niet vanuit gaan, dat is geen goede uitgangspositie. Bespaar jezelf de teleurstelling van een huis wat je uiteindelijk toch niet blijkt te kunnen kopen.
zaterdag 16 april 2011 om 10:34

zaterdag 16 april 2011 om 10:39
quote:Pelikaan schreef op 16 april 2011 @ 10:33:
Een huis kost altijd meer dan wat je voor het huis an sich betaalt. Dus als je een hypotheek kunt krijgen voor 150.000 en je wilt k.k. meefinancieren, dan moet je dus kijken naar een huis onder de 150.000. Je kunt er misschien iets afkrijgen, maar daar moet je niet vanuit gaan, dat is geen goede uitgangspositie. Bespaar jezelf de teleurstelling van een huis wat je uiteindelijk toch niet blijkt te kunnen kopen.
Dat is inderdaad wel belangrijk.
Ik ben een beetje aan het kijken en hoewel ik meer kan lenen, wil ik niet meer dan een bepaald bedrag per maand kwijt zijn aan hypotheek. Dus mijn budget is niet gebaseerd op mijn maximaal mogelijke lening, maar op het bedrag wat ik redelijk vind om aan een huis kwijt te zijn. Als ik dan eens een echt heleemaal geweldig superhuis tegen kom en het zou me 30 euro per maand meer kosten, dan wordt dat eerder gestelde budget wat uitgerekt hoor
Dat is inderdaad wel belangrijk.
Ik ben een beetje aan het kijken en hoewel ik meer kan lenen, wil ik niet meer dan een bepaald bedrag per maand kwijt zijn aan hypotheek. Dus mijn budget is niet gebaseerd op mijn maximaal mogelijke lening, maar op het bedrag wat ik redelijk vind om aan een huis kwijt te zijn. Als ik dan eens een echt heleemaal geweldig superhuis tegen kom en het zou me 30 euro per maand meer kosten, dan wordt dat eerder gestelde budget wat uitgerekt hoor