Werk & Studie alle pijlers

Afstudeerproblematiek

18-04-2011 09:56 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ff mn hart luchten hier, net een beetje gesprek gehad met mn stagebegeleider (die het volgens mij overigens wel gewoon goed bedoelde) die vond dat ik maar eens vaart moest gaan maken met mijn onderzoek..

Ik ben alweer 2 maanden geleden begonnen met mn afstudeerstage bij een adviesbureau. De bedoeling is dat ik hier ongeveer 3 dagen in de week meewerk aan lopende projecten en 2 dagen in de week aan mijn scriptie besteed. Hoewel ik op deze manier wel uitloop met mijn master (moet officieel gewoon een half jaar aan scriptie besteden ipv stage/scriptie maar ze raden het bij mijn master heel erg aan om uit te lopen en meer tijd tenemen voor stage én scriptie).

Vanaf dag 1 was er bij mijn stage al niet helemaal duidelijk hoe ze dachten mijn scriptie te kunnen gebruiken bij de lopende projecten. Oftewel ik werd aan een bureau gezet en kreeg de mededeling: ga maar eens wat lezen over zus en zo, bekijk deze projecten is etc. De afgelopen weken heb ik mij dus bezig gehouden met lezen lezen lezen lezen en lezen (en natuurlijk meewerken aan mijn projecten maar die staan er dus redelijk los van). Nu had ik vanochtend een gesprek met mn begeleider en kwamen we tot de conclusie dat ik nog steeds geen onderzoeksvraag heb die zowel toepasbaar is voor mijn stagebedrijf als bruikbaar voor mijn scriptie. En dat ik hier gewoon ontzettend mee worstel.

Mijn begeleider draagt mij keer op keer wel ideeen aan en ik vise versa, maar ik blijf het gewoon ontzettend lastig vinden om die stage en die scriptie goed op elkaar aan te laten sluiten. EN vooral om een goede onderzoeksvraag af te bakenen. Ik ben dit ook maar voor me uit aan het stellen de afgelopen tijd. Ik blijf gewoon heel erg hangen aan die fase en baal hier gewoon ontzettend van! Het loopt dus gewoon niet lekker voor mn gevoel terwijl ze hier bij mn stage juist zooo proberen om er wel iets van te maken maar voor mijn gevoel lukt het me gewoon niet.

Dus eigenlijk wil ik graag van jullie weten: hoe hebben jullie dit aangepakt? Hoe hebben jullie vanuit je stage en vanuit je studie een onderzoeksvraag afgebakend (los van heel veel literatuur lezen)? En hebben jullie tips hoe ik uit deze sleur kan komen?
DIT:quote:onderzoeksvraag heb die zowel toepasbaar is voor mijn stagebedrijf als bruikbaar voor mijn scriptieis iets anders dan DIT:quote:om die stage en die scriptie goed op elkaar aan te laten sluiten

Waarom moet je stage en je scriptie op elkaar aansluiten? Dat meewerken kan toch los staan van je onderwerp? Stel dat je op de marketingafdeling zit en je werkt 3 dagen mee door leveranciers te bellen, klanten te woord te staan, promoties op te stellen etc. Dan kun je nog steeds een scriptie schrijven over het aanboren van een nieuwe markt of het ontwikkelen van een nieuw product.

Waar ligt de behoefte van het bedrijf? Wat willen zij?
Waar ligt de behoefte van het bedrijf? Wat willen zij?: Het bedrijf wil graag dat ik een scriptie schrijf waaruit conclusies naar

voren komen die zij weer kunnen gebruiken binnen hun projecten.

Ik wil het op elkaar laten aansluiten omdat dit een opzet is volgens mijn docenten op de universiteit die heel goed werkt voor veel eerdere studenten. Mensen schrijven dus een onderzoek bij hun stage.
quote:Het bedrijf wil graag dat ik een scriptie schrijf waaruit conclusies naar voren komen die zij weer kunnen gebruiken binnen hun projecten. Dat is te vaag, dat is geen wens maar een randvoorwaarde. Dat is hetzelfde als dat jij op zoek bent naar een nieuwe auto, kunt kiezen uit 1000 types en dan zegt "ik wil er graag één waarmee ik van A naar B kan rijden". Dwing ze om specifieker te zijn want hier heb je niks aan.quote:Ik wil het op elkaar laten aansluiten omdat dit een opzet is volgens mijn docenten op de universiteit die heel goed werkt voor veel eerdere studenten. Mensen schrijven dus een onderzoek bij hun stage.

Ik snap dat je als je een marketingstage doet, je ook een marketingonderzoek doet en geen logistiek probleem oppakt. Dus, wat doe je voor stage?

PS Ik krijg het vermoeden dat jij geen idéé hebt wat er van je verwacht wordt en wat het kader is van dit onderdeel van je studie...
Begrijp ik het nou goed dat je eerst een bedrijf hebt gezocht en pas nadat je daar kon beginnen, je je bent gaan orienteren op een eventueel afstudeeronderwerp? Hebben er, in het verleden, meer studenten daar hun (afstudeer)stage gelopen? Zo ja, dan zou je hun rapporten als voorbeeld kunnen nemen.

Of kijk eens in de bibliotheek van je uni, daar liggen ook afstudeerrapporten, kun je ze mooi vergelijken met elkaar en zien hoe andere mensen hun project hebben afgebakend.

Belangrijk is om 1 hele goede onderzoeksvraag (probleemstelling) te hebben, van waaruit je d.m.v. meerdere deelvragen tot een conclusie kunt komen.
Maar goed, ik vind het wel raar dat je er al 2 maanden rond hobbelt zonder enig idee te hebben met wat te gaan doen...

Ben je al begonnen met je projectplan (de voorloper van je uiteindelijke rapport)?
Een belangrijk onderdeel van een succesvolle stage en scriptie is in mijn ervaring, weten wanneer je hulp moet vragen.

Dit is het moment dat je hulp moet vragen, zoals al gezegd is moet je nu binnen je stagebedrijf gaan vragen wat ze precies willen. Als ze je dit nu niet kunnen vertellen zou ik gaan kijken welke patronen je ziet in projecten en wat je daarvan kunt relateren aan je opleiding. Vervolgens doe je een voorstel dat je daar je scriptie over gaat schrijven, eerst met je opleiding bespreken, vervolgens met je stagebedrijf. Mochten ze er niet blij mee zijn geef je aan dat dit het beste voorstel is wat je kunt doen en of zij een beter voorstel hebben.

Verder, het duurde bij mij relatief lang voor ik een concrete onderzoeksvraag had. Ik had al heel veel literatuur doorgenomen en zelfs al gestructureerd voor ik een concrete onderzoeksvraag kon bedenken. Ik schreef een literatuurscriptie en heb EERST bedacht hoe ik mijn scriptie wilde opbouwen en vervolgens welke onderzoeksvraag ik daarmee nou precies beantwoorde. Dit omdat ik het moeilijk vond om vanuit de informatie tot een concrete vraag te komen, terwijl ik al wel heel duidelijk structuur zag in de informatie.
Thanks voor alle reacties! Helpt me echt heel erg op weg!

@Verli: het is niet zo zwartwit dat ik al 2 maanden rondhobbel zonder een duidelijk richting te hebben. Al bij mijn sollicitatiegesprek kwamen we tot de conclusie dat het onderwerp waar ik mijn in intereseer goed aangesloten kan worden op een ander onderwerp. Binnen de projecten schrijf ik daar dus ook over mee en doe ik daar onderzoek naar.

Ik ben de eerste universitaire student die hier zijn afstudeeronderzoek doet, wel hebben er eerder studenten van mijn studie meegelopen en dingen uitgezocht. Eentje heeft een rapport geschreven in die richting, die zal ik eens gaan bekijken!

@Kaaaaaaaaaatje: ik heb nu een aantal onderwerpen aangedragen gekregen van mn stagebegeleider waarvan hij zei: dit vind ik nou interessant en dit kunnen wij gebruiken binnen verschillende projecten.

We hebben nu ook heel concreet afgesproken dat ik volgende week een voorstel op papier moet hebben zodat we iets hebben om te bespreken. Het is nu dus wel concreet geworden.. begin er nu ook wel vertrouwen in tek rijgen maar ik was vanochtend gewoon ff heel verdrietig
Als tip wil ik je ook nog meegeven, kijk goed wat er speelt in de samenleving en trends.

Zijn er reeds politieke besluiten over genomen, hoe zit het met technische ontwikkelingen, maatschappelijke ontwikkelingen etc.

Hierdoor wordt je onderzoek innovatiever en levendiger en kan je er vaak meer informatie over vinden, erg handig voor je deskresearch!

Succes!!
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 18 april 2011 @ 10:53:

Ik schreef een literatuurscriptie en heb EERST bedacht hoe ik mijn scriptie wilde opbouwen en vervolgens welke onderzoeksvraag ik daarmee nou precies beantwoorde. Dit omdat ik het moeilijk vond om vanuit de informatie tot een concrete vraag te komen, terwijl ik al wel heel duidelijk structuur zag in de informatie.

TO het is echt belangrijk dat je allereerst begint met een projectplan, dat is jouw persoonlijke leidraad. Hierin komt niet alleen jouw stappenplan te staan, maar ook bijvoorbeeld de afspraken die je maakt met het bedrijf/school.

Als voorbeeld neem ik even mijn eigen pplan, heb wel het een en ander eruit gehaald, vanwege vaktechnische begrippen)

1. Inleiding

1.1 Kader

1.2 Aanleiding

1.3 Gebiedsbeschrijving

1.4 Doelstelling

2. Probleembeschrijving en analyse

2.1 Probleemstellingen

2.2 Deelvragen

2.3 Randvoorwaarden

2.4 Afbakening

3. Plan van aanpak en methoden (het stappenplan)

3.1 De ...Fasen

Fase 1: Projectplan

Fase 2: Gebiedsanalyse (literatuurstudie)

Fase 3: Historische analyse (literatuurstudie)

Fase 4: Beleidsanalyse (literatuurstudie)

Fase 5: Subsidie analyse (literatuurstudie)

Fase 6: Oriëntatie in het veld, specifieke informatie verzamelen

Fase 7: Opstellen conceptrapport (fase 1 t/m 6)

Fase 8: Uitwerking toekomstbeeld 1

Fase 9: Uitwerking toekomstbeeld 2

Fase 10: Afweging toekomstbeelden

Fase 12: Conclusie en aanbevelingen

Fase 13: Opstellen uiteindelijke conceptrapport (fase 1 t/m 12)

Fase 14: Opstellen afstudeerscriptie

Fase 15: Opstellen presentatie voor het Colloquium

3.2 Tijdsplanning

3.2.1 Tijdbalk

4. Risico-analyse

5. Projectorganisatie

5.2 Bereikbaarheid

5.3 Faciliteiten

5.4 Kwaliteits- en voortgangsbewaking

5.5 Rapportage

6. Opbouw van het rapport

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

P.S: aanvulling op jouw latere post: ik snap dat het niet zo zwart-wit is, maar wat ik bedoel te zeggen is dat je als student er voor moet waken dat men je niet gaat gebruiken als een goedkope arbeidskracht. Je hebt maar een half jaar de tijd voor jouw scriptie (ik ga er ook even vanuit dat je een Colloquim (afstudeerpresentatie) moet geven, daar moet je ook nog tijd voor reserveren). Die maanden gaan sneller dan je denkt helaas, dus ik snap wel waarom jouw stagebegeleider zich enige zorgen maakt.
anoniem_97344 wijzigde dit bericht op 18-04-2011 11:53
Reden: aanvulling
% gewijzigd
@Verli; thanks voor je nuttige input!

Eventjes als eerste op je ps aanvulling:

P.S: aanvulling op jouw latere post: ik snap dat het niet zo zwart-wit is, maar wat ik bedoel te zeggen is dat je als student er voor moet waken dat men je niet gaat gebruiken als een goedkope arbeidskracht. Je hebt maar een half jaar de tijd voor jouw scriptie (ik ga er ook even vanuit dat je een Colloquim (afstudeerpresentatie) moet geven, daar moet je ook nog tijd voor reserveren). Die maanden gaan sneller dan je denkt helaas, dus ik snap wel waarom jouw stagebegeleider zich enige zorgen maakt

Ik waak er zeker voor dat ik geen goedkope arbeidskracht ben ik studeer niet voor niets aan een universiteit en wil gewoon écht iets leren, vandaar dat ik ook een meeloop+afstudeerstage doe. Het meewerken en lopen gaat heel goed, inhoudelijk veel leuke discussies en interessant onderzoek om te doen.

Échter dat scriptieonderwerp blijft inderdaad lastig. Ik besef me heel goed dat ik een aanpak moet formuleren (Ik noem dit zelf gewoon altijd een onderzoeksopzet) waarin ik zet:

-Aanleiding

-Doel

-Hoofdvraag + subvragen

-Relevantie (wetenschappelijk & maatschappelijk)

-Eerste idee van aanpak empirie

-Literatuurlijst

-Planning

Een inhoudsopgave formuleren is misschien wel een goed idee inderdaad!
Die inhoudsopgave is een hele goede tip. Ik begeleid promovendi, en wij laten ze na 6 maanden (van de vier jaar onderzoek) al een inhoudsopgave van hun proefschrift maken. Dat levert meestal een hoop wanhopige gezichten op, maar uiteindelijk lukt het wel, en hebben ze zelf ook een duidelijker lijn voor ogen. En in ons geval veranderd de inhoud altijd door de jaren heen door de aard van het werk (we laten ze dan ook elk jaar een new and improved versie

maken) maar het dwingt ze om een soort lijn in hun hoofd te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven