Gepocheerd ei

18-04-2011 18:31 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft voor mij de ideale manier om een ei te pocheren? Het lukt me niet.

Water met en zonder azijn, draaikolkje en stil water, in folie.. Het is allemaal jammerlijk mislukt. Die eggs benedict zijn een soort obsessie aan het worden want ik kan geen eieren pocheren!
Ik laat het water altijd eerst koken, dan zet ik het vuur wat lager, zodat ie net op het kookpunt zit. Dán gooi ik er pas een flinke plens azijn en wat zout bij. Ik roer het even door, en maak dan met een eetlepel -door flink in het midden van het pannetje te roeren- een draaikolkje. Daar gooi ik dan het ei in. Als je het makkelijker vind kan je het ei eerst alvast breken boven een kopje, voordat je het in het water gooit.

Dan zorgen dat het water niet weer echt gaat koken (want dan "bubbelt" je ei kapot) en het ei een minuut of 4 laten garen, en het er dan met een schuimspaan voorzichtig uithalen.
Ik zag in een of ander kookprogramma dat de profs de rommelige randjes gewoon een beetje bijknippen zodat het er netter uitziet.
Eieren pocheren ziet er altijd messy uit in de pan. Laat je hierdoor niet ontmoedigen!

In ieder geval:

- laagje water met een flinke hoeveelheid azijn in een hapjespan

- als het water nog net niet kookt, de eieren er een voor een in laten glijden

- water mag niet koken en niet bewegen

- ik test met een lepeltje tegen het eitje aan om te voelen hoe hard/zacht het eitje is en haal het eruit met zo'n gaatjesschep als het de gewenste hardheid heeft.

Bij mij lukt het ook niet met het draaikolkje maar wel op deze manier.

Ik pocheer best vaak, vind het heerlijk vooral op een bagel met creamcheese en zalm, paar rode uienringetjes en kapertjes over het eitje. Succes!
Optimist tot in de kist!
Mij lukt het wel met het draaikolkje, ik doe het ei eerst in een glaasje en laat het dan in het water glijden. Een gepocheerd ei zit er zelden tiptop rond uit, dat kun je na het koken bijwerken. Kijk een op foodtube, daar staan filmpjes over eieren pocheren. Succes!
een grote pan gebruiken.. Zeggen ze hier!
een grote pan gebruiken.. Zeggen ze hier!
Ja hapjespan werkt bij mij het beste. Ik "gooi" er 10 tot 12 tegelijk in.
Optimist tot in de kist!
Tik op youtube in: ei pocheren en je ziet talloze filmpjes.

Na het pocheren even met een uitsteekring de slordige slierten bijwerken.
Hier huishoudfolie en een kopje. folie over het kopje, eitje er in en dichtbinden. In de restaurants waar ik gewerkt hebt deden ze het bijna allemaal zo.

mmmh eggs benedict met brioche en hollandaise saus! latste keer dat ik dat ggeten heb was in het Waldorf in NY. Goed idee voor pasen
Ik kook gewoon water (of bouillon) en laat het ei er voorzichtig inglijden. Het lukt altijd.

Waar is de azijn voor nodig?
om het uitlopen van het eiwit te voorkomen.
Aha. Ok. (Bijna) nooit last van.
Vanzelfsprekend maar hier nog niet genoemd:

hoe verser de eieren, hoe beter
quote:antroewa schreef op 18 april 2011 @ 20:24:

Aha. Ok. (Bijna) nooit last van.Dan heb je goede verse eieren (idd een must)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven