Open adoptie

18-04-2011 19:47 998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben inmiddels 17 weken zwanger en heb na veel gesprekken met een maatschappelijk werkster besloten om mijn ongeboren kindje ter adoptie af te staan.

Ik kan er zelf niet voor zorgen doordat ik zeer grote financiele problemen heb waar ik de komende jaren nog niet uit ben.

Nu heb ik informatie in gewonnen bij een jurist/bemiddelaar en heb ik gekozen voor een open adoptie.

Ik mag dus zelf mijn adoptie ouders uitkiezen etc.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

En hoe vind ik ze zonder een adoptie bureau in te schakelen?

Bedankt alvast!
Toen ik je verhaal las dacht ik die moet bergen schuld hebben maar ik vind 22.000 euro nog wel meevallen als ik sommige andere verhalen hoor. Ik zou er in ieder geval niet je kind voor opgeven. Is het niet mogelijk dat je familie of vrienden je helpen met die schulden? En waarom moet jij per se krom liggen terwijl de vader van je kind de schulden heeft gemaakt en met de noorderzon is vertrokken?

Waarom kies je eigenlijk voor open adoptie naast het feit dat je de ouders zelf kunt uitkiezen? Ik neem aan dat bij normale adoptie het kind ook wel goed terecht komt. Zo ver ik heb begrepen kun je dan als moeder contact houden met je kind maar ik vraag me af of je dat wel moet doen juist om het kind. Ik bedoel het lijkt me met open adoptie nog moeilijker voor een kind om te begrijpen waarom het is afgestaan want mama houd immers nog contact.

Daarnaast lijkt het me voor jezelf ook moeilijker want je bent niet bij de opvoeding betrokken en wat als je spijt krijgt? Dan zie je dat kind eventueel opgroeien bij een ander, die misschien ook wel een heel andere kijk hebben m.b.t. opvoeden etc. Je kunt niet na 3 jaar zeggen van "Nou adoptie ouders ik wil mijn kind terug/co ouderschap want ik ben schuldenvrij". Helemaal om het feit dat je je kind eigenlijk niet wilt af staan, als je geen geldzorgen zou hebben, zou ik juist gaan voor een normale adoptie.
Kijk ook eens op toeslagen.nl

Je hebt hoogstwaarschijnlijk ook nog recht op de toeslagen.

Vraag aan de schuldsanering hoe het met de kinderopvangtoeslag zit. Ik heb een proefberekening gemaakt met een schatting van jouw salaris en kom er dan op dat je nog zo'n 250-300 euro per maand zelf zou moeten bij betalen (bij 5 dagen opvang) Misschien heeft de sanering hier iets voor, neem aan van wel. Als je in de sanering zit willen ze je toch graag aan het werk houden immers.

Je situatie is heel zwaar, heb je wel iemand IRL waarmee je kan praten?
Joy4Britt, de gemeente heeft potjes om die euro's aan te vullen...
Dat verwachtte ik eigenlijk ook al.

Ik heb zelf grote schulden gehad en heb achteraf spijt dat wij niet voor sanering hebben `gekozen`. Wij hebben uiteindelijk 10 jaar schulden, betalingsregelingen en deurwaarders geleefd... Bij ons was trots de grote valkuil.

TO mocht je in mijn regio wonen, je hebt een oppas hoor!

Financieel heb ik het nog steeds niet breed, maar dat is ook een keuze want ik werk heel weinig sinds ik een kleintje heb. Maar op anderen manieren zou ik best willen helpen.
Ergens denk ik dat we maar een fractie van het verhaal lezen hier en dat dus alle pogingen om TO om te praten weliswaar goedbedoeld, maar mogelijk niet in haar belang of dat van het kind zijn.
TO, ik vat een aantal financiele dingen voor je samen:

- waarschijnlijk gaat je leefgeld omhoog, als er een kindje (op komst) is, ik zag dat je dat na zou gaan;

- kan me verder zo voorstellen dat er rekening zal worden gehouden met een nieuwe kostenpost kinderopvang, het lijkt me stug dat dat zomaar weggewimpeld wordt (aflossen van schuld zal dan wel langzamer gaan...);

- op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening maken wat je terug zou krijgen voor kinderopvang, afh. van je inkomen. Je moet dan even op een website van een creche kijken (bijv. van een bij jou in de buurt) om na te gaan wat uurprijs (meestal tussen 6 en 7 euro) is en het gem. aantal uren per dag opvang om te weten wat opvang per maand zou kosten. Maar dan heb je een idee wat je aan opvangkosten terugkrijgt;

- wellicht dus ook nog potje van de gemeente voor kinderopvang. Ik ben daar niet zo bekend mee, maar dat kun je vast vinden op site van je gemeente onder bijzondere bijstand.

Zal je niet meteen weten wat exacte hoogte is, maar wel of het mogelijk is.

Verder:

- als alleenstaand ouder heb je recht op kindgebonden budget, doe ook hier weer een proefberekening voor op www.toeslagen.nl;

- wellicht heb je ook recht op zorgtoeslag, doe weer proefberekening op www.toeslagen.nl;

- en eens in de drie maanden krijg je 195 euro kinderbijslag, dat gaat in vanaf het nieuwe kwartaal na de geboorte. Dus als kindje in september wordt geboren, krijg je in 2011 alleen het laatste kwartaal kinderbijslag.

Verder lijkt aanmelden bij voedselbank me ook een heel goed idee. En ik sluit me er bij aan dat er legio mensen zijn, waaronder ik, die je met alle liefde alle spulletjes die je nodig hebt voor je kindje, aan je willen geven.

Het is heel veel informatie, maar ik hoop dat je op deze manier een duidelijker financieel beeld zult krijgen van de situatie als alleenstaand ouder in de wsnp en dat dat je zal helpen in je beslissing, hoe die ook zal zijn.

Heel veel sterkte en succes TO!
TO, misschien kun je de raad voor de kinderbescherming of BJZ bellen om advies te vragen wat je het beste kunt doen.
quote:moppetoet schreef op 18 april 2011 @ 22:24:

Misschien dat mensen die mij gequoot hebben dit ook kunnen / willen aanpassen ?

Ik zat blijkbaar op het verkeerd spoor. Done!
quote:molie schreef op 18 april 2011 @ 23:06:

TO, misschien kun je de raad voor de kinderbescherming of BJZ bellen om advies te vragen wat je het beste kunt doen.De Raad voor de Kinderbescherming geeft geen advies/hulp aan ouders, die voor adoptie af willen staan. Zij hebben taak t.a.v. mensen, die willen adopteren. BJZ is er voor diegenen mét kind en een opvoedvraag/problemen in de opvoeding. Je moet je in dit soort zaken wenden tot het FIOM of Siriz en TO gaf al aan dat ze bij Siriz is geweest/van Siriz hulp krijgt.
Officiële adoptie gebeurt in Nederland niet meer sinds eind jaren 70.

Kinderen gaan de pleegzorg in en blijven altijd contact houden met de biologische moeder. Zelfs als die niet wil wordt hier veel moeite voor gedaan.

In Nederland is niemand zo arm dat er geen baby kan komen.

To wil duidelijk geen kind. Ik vind dit haar goed recht.

Zelf had ik voor abortus gekozen. Hoe je het wend of keert, een kind dat opgroeit met pleeggezinnen en dat moet horen dat hij niet gewenst was, krijgt een klap van de molen....
Zoals ik het lees is de financiele schuld de enige reden om je kindje te laten adopteren.

Alsjeblieft, laat je goed informeren. Geld mag niet de reden zijn, en vooral niet in NL, om je kindje af te staan.

Veel sterkte.
Misschien is het al genoemd, maar waarom laat je geen abortus plegen als je het kind zelf niet wilt/kunt houden?

Beetje zielig om 'n kind op de wereld te zetten wat weggedaan wordt door de ouders. Ook al krijgt 't lieve adoptieouders, volgens mij krijgen veel geadopteerden toch 'n trauma wegens het afdanken. En met 17 weken ben je nog niet te laat om actie te ondernemen en dan is er niemand meer de dupe van.
[quote]Neele01 schreef op 18 april 2011 @ 23:30:

Officiële adoptie gebeurt in Nederland niet meer sinds eind jaren 70.

Kinderen gaan de pleegzorg in en blijven altijd contact houden met de biologische moeder. Zelfs als die niet wil wordt hier veel moeite voor gedaan.

In Nederland is niemand zo arm dat er geen baby kan komen.

To wil duidelijk geen kind. Ik vind dit haar goed recht.

Zelf had ik voor abortus gekozen. Hoe je het wend of keert, een kind dat opgroeit met pleeggezinnen en dat moet horen dat hij niet gewenst was, krijgt een klap van de molen....[/quote]

TO, ik heb niet alle pagina's gelezen, maar heb wel meegekregen dat je voor open adoptie wilt gaan en dat je een schuld van 22.000 euro hebt.

Ten eerste: 22.000 euro is niet zoveel dat er niet mee om te gaan valt. Er zijn mensen met een hogere studieschuld. Nou weet ik wel dat de afbetaalregelingen daarvoor wat anders in elkaar zitten, maar toch. Jouw schuld is niet zo hoog dat je er met een beetje creatief budgetteren niet uit zou komen.

Verder: open adoptie is verboden in Nederland. In Amerika mag zoiets wel, maar in Nederland dus niet. Als jouw juriste je heeft verteld dat dat met een bepaalde rare constructie wel kan, zou ik daar grote twijfels bij zetten.

Maar: als jij bewust kiest om je kind op te geven voor adoptie, je staat er echt 100% achter, je weet zeker dat je vrede zult hebben met die keuze, dan moet je dat doen. Argumenten dat je dit kindje moet houden en dat je 'dan maar' je achterban in moet schakelen vind ik iets te kort door de bocht. Sommige mensen willen geen kind (en nee, dan zou je inderdaad niet zwanger moeten raken) en sommige mensen hebben gewoon weinig mogelijkheden tot hulp in het leven. Het is niet altijd zo dat iedereen het maar werkbaar kan maken. Al denk ik wel dat een kind opgeven vele malen moeilijker is dan je in eerste instantie misschien denkt (ik zou het ook niet kunnen) en is dit wel een beslissing die je niet 'even' moet nemen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Ik snap de adviezen om 't wel te houden niet. Een kind blijft geld vreten, hoe ouder 't wordt hoe meer. En laat TO nu over 3 jaar uit de schulden kunnen zijn als ze geen extra kosten hoeft te maken, waarom zou ze langer tot aan haar nek in de schulden moeten gaan zitten vanwege 'n ongewenst ongelukje? Nu kan ze na 3 jaar met 'n schone lei beginnen, als ze 'n grote kostenpost in huis heeft en wellicht minder zou moeten gaan werken of al haar geld kan afdragen aan de opvang, dat is toch geen leven meer?
Weet je Nien, je op en aanmerkingen doen me niet eens meer eens wat.

Volgens mij ben ik immuun geworden.

Het is toch veel van hetzelfde. *gaap*
Ja, dat vind ik echt.
Mijn nichtje had een goed inkomen, dat door de Belastingdienst aangevuld wordt met heel veel toeslagen omdat ze alleenstaand ouder is.

Als alleenstaande ouder ben je in Nederland beter af dan als anderhalf/tweeverdiener. Onder de streep houd je meer over.

En wat het letterlijke vreten betreft, bij de crèche zijn luiers en eten inclusief, en betalen sommige ouders maar een paar dubbeltjes per uur.

Ik heb er een proefberekening op losgelaten op de site van de Belastingdienst.

Een alleenstaande werkende ouder met een jaarinkomen van EUR 22.000,00, die elke maand 200 uur crèche afneemt voor een tarief van EUR 6,25 is EUR 1.250,00 kwijt, en krijgt een toeslag van EUR 1.119,00. Netto bedrag is EUR 131,00, gedeeld door 200 is EUR 0,65 per uur.

Daar krijg je nog geen oppasbuurmeisje van 15 jaar voor.
Overigens vind ik ook niet dat een kind de eerste drie jaar 'niks kost'. Dat is gewoon niet zo. Luiers zijn duur, babyvoeding ook. En ja, ja, je kunt ook borstvoeding geven, maar wat als dat niet goed gaat? Dan zul je toch echt aan de poedermelk moeten, hoor! Natuurlijk kun je kleertjes en dat soort dingen goedkoop krijgen. Maar een kind groeit wel overal binnen no time uit, zeker die eerste drie jaar. Dus kosten heb je echt wel.

Voor de goede orde: ik heb niet zoiets van dat ze haar kindje gewoon maar moet opgeven. Helemaal niet, want het lijkt me ongelooflijk zwaar en ik ben geneigd te denken dat je daar later vaak spijt van zult krijgen. Bovendien is het inderdaad zo dat in Nederland niemand om financiële redenen haar kind op hoeft te geven. Nederland is nog altijd een land waar je hulp kunt krijgen als je dat nodig hebt.

Wat volgens mij het belangrijkst is in deze situatie: laat je echt gedegen informeren, TO. Het lijkt erop dat je dingen verteld zijn die niet kloppen en dat er dingen mogelijk zijn waarvan je geen weet hebt. Je wilt er niet over vijf jaar achter komen dat er van alles had gekund, maar dat je er niet van op de hoogte was.

Aan de andere kant: dat je het beste voor je kindje wilt en zegt dat jij hem/haar dat gewoon niet kunt geven en daarom voor adoptie kiest, vind ik een moedige beslissing. Ik krijg niet het idee dat je er te makkelijk over denkt o.i.d. en ik vind het goed dat je op die manier bezig bent met het welzijn van dit kindje.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Je leefgeld gaat inderdaad omhoog als je situatie verandert, dus bijvoorbeeld als je een kind krijgt maar óók als je meer gaat verdienen. Het vrij te laten bedrag wordt dan herberekend en ook het aflossingsbedrag voor de schuldeisers.

Ga écht morgen in gesprek met de GKB hierover. Wat je beslissing ook wordt, zorg dat je dit eerst helder hebt. De gemeente heeft inderdaad potjes en als jij door je situatie onder het sociaal minimum zit kun je daar bij de meeste gemeentes een beroep op doen. Ook zijn er vaak voor zaken als kleding gratis mogelijkheden en alle andere opties zijn natuurlijk al genoemd.

Heel veel sterkte met je beslissing!
quote:elninjoo schreef op 18 april 2011 @ 23:41:

Ik snap de adviezen om 't wel te houden niet. Een kind blijft geld vreten, hoe ouder 't wordt hoe meer. En laat TO nu over 3 jaar uit de schulden kunnen zijn als ze geen extra kosten hoeft te maken, waarom zou ze langer tot aan haar nek in de schulden moeten gaan zitten vanwege 'n ongewenst ongelukje? Nu kan ze na 3 jaar met 'n schone lei beginnen, als ze 'n grote kostenpost in huis heeft en wellicht minder zou moeten gaan werken of al haar geld kan afdragen aan de opvang, dat is toch geen leven meer?Nou ja, kan je dit niet anders formuleren ?

http://www.woorden.org/woord/empathie

alstublieft zeg
Kirsten, het mooie van dit topic is dat je heel veel (verschillende) reacties krijgt. Maar het duizelt mij zelfs van alle info die hier allemaal staat.

Misschien is het tijd voor een lijstje, met als 1 belangrijk uitgangspunt: wat je ook beslist, zorg dat je er 100% achter staat. Een kind krijgen en zelf opvoeden is moeilijk, kostbaar en tegelijkertijd het mooiste ooit. Een kind baren en afstaan is hartverscheurend en zal altijd een hele grote rol spelen gedurende de rest van je leven. Maar je krijgt er misschien wel een bepaalde mate van vrijheid voor terug.

De eerste stap die ik zou zetten is een nieuwe maatschappelijk werker en jurist zoeken. Een jurist die impliceert op illegale wijze een kind af te staan dient vandaag nog ontslagen te worden. Ga nogmaals alle mogelijkheden na voor beide opties: houden of afstaan.

Maak een Word of Excel bestand aan en schrijf op welke toelages, opties, potjes, enz je eventueel recht op zou kunnen hebben. Bekijk het regelmatig en pas het steeds aan zodat je een steeds duidelijker beeld krijgt.

Neemt contact op met de politie. Hoe kan het dat jouw ex leningen heeft weten af te sluiten op jouw naam? Daar was toch minimaal jouw handtekening voor nodig? Zo niet, dan lijkt me dat volstrekt illegaal en het lijkt me eerlijk gezegd heel apart dat jij voor deze schulden zou moeten opdraaien. En ook, niemand verdwijnt zomaar van de aardbodem. Er zijn vast mensen die weten waar hij is, misschien weet je het zelf ook wel.

En praat. Praat erover met mensen in je omgeving. Dat hoeven niet eens goede vrienden van je te zijn. Hulp komt soms uit de meest onverwachte hoek. Als hier al wildvreemden aanbieden om je oprecht te helpen, dan zul je deze mensen ongetwijfeld in het dagelijkse leven ook tegen komen.
Vreemden die aanbieden te helpen, dat zijn eenmalige acties (als ze uberhaupt over de brug komen, dat moet je ook altijd nog maar afwachten, want makkelijk gezegd van achter de computer...) Als je jaren lang moet aankloppen bij anderen (familie, vrienden, vreemden) daar moet je ook maar tegen kunnen om jezelf zo te vernederen, buiten dat het ook je naasten wel 'ns teveel kan worden al dat gehang.

Als je familie je al niet eens uit de brand helpt met je schuld van 22.000 euro, dan denk ik niet dat je er verder al te veel van moet verwachten.

Waarom doe je het je kind aan geboren te moeten worden? Waarom geen abortus? Zelfs ik die beslist geen kind wil, zou het moeilijker vinden om iets wat ik zelf heb gemaakt op de wereld te zetten omdat ik me dan zou gaan afvragen hoe 't er mee is. Afbreken en met 'n schone lei verder lijkt mij de makkelijkste keus.
quote:elninjoo schreef op 18 april 2011 @ 23:41:

Ik snap de adviezen om 't wel te houden niet. Een kind blijft geld vreten, hoe ouder 't wordt hoe meer. En laat TO nu over 3 jaar uit de schulden kunnen zijn als ze geen extra kosten hoeft te maken, waarom zou ze langer tot aan haar nek in de schulden moeten gaan zitten vanwege 'n ongewenst ongelukje? Nu kan ze na 3 jaar met 'n schone lei beginnen, als ze 'n grote kostenpost in huis heeft en wellicht minder zou moeten gaan werken of al haar geld kan afdragen aan de opvang, dat is toch geen leven meer?Schuldsanering duurt drie jaar, met of zonder kind, dat maakt niet uit. Soweiso is er nog een kans dat de schuld kwijtgescholden wordt, omdat de schuld eigenlijk niet eens van TO is.
Een zeventien weken oude foetus ís zowat een baby EN. Alles zit er op en er aan.
quote:eleonora schreef op 19 april 2011 @ 08:10:

Een zeventien weken oude foetus ís zowat een baby EN. Alles zit er op en er aan.Vind dat geen reden om het niet te doen, dat zeggen ze van zo'n prul van 12 weken ook al en da's nog kleiner dan 'n veldmuis. Het heeft nog geen bewustzijn en is niet levensvatbaar als het er nu uit zou komen. Je voorkomt er 'n hoop verdriet mee, zowel bij degene die het baart en afstaat als bij het kind zelf als het zich later bewust wordt afgedankt te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven