Open adoptie

18-04-2011 19:47 998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben inmiddels 17 weken zwanger en heb na veel gesprekken met een maatschappelijk werkster besloten om mijn ongeboren kindje ter adoptie af te staan.

Ik kan er zelf niet voor zorgen doordat ik zeer grote financiele problemen heb waar ik de komende jaren nog niet uit ben.

Nu heb ik informatie in gewonnen bij een jurist/bemiddelaar en heb ik gekozen voor een open adoptie.

Ik mag dus zelf mijn adoptie ouders uitkiezen etc.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

En hoe vind ik ze zonder een adoptie bureau in te schakelen?

Bedankt alvast!
Jeetje wat een dappere beslissing.

Ik heb hier geen ervaring mee maar wil je wel veel sterkte en succes wensen!
Wat dapper van je.

Weet je 200% zeker dat er geen andere oplossing is?

Geen hulp van familie, kerk, vrienden, omgeving?

Sterkte!
Wat een dapper besluit. Ik heb er geen ervaring mee maar wil je veel wijsheid en kracht toewensen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Bedankt allemaal!

Helaas kan ik het zelf echt niet opvoeden.

Ik kan de komende jaren niet eens zelf kleding kopen, naar de kapper etc..

Dus dit is een (uiteraard moeilijke ) maar weloverwogen beslissing.
Wat vreselijk voor je
Zo dat is een heftig besluit, ik heb altijd de droom gehad twee kinderen zelf te baren en een te adopteren om dit kindje een beter te leven te geven. Het is nog niet zo ver gekomen, maar ik denk dat dit een makkelijker besluit is dan het besluit dat jij moet nemen. Ik heb geen tips voor je behalve, denk heel goed na voordat je daadwerkelijke stappen onderneemt. Want dit besluit zal je leven veranderen.
Is een pleeggezin niet een veel beter idee?
...
Hoezo niet?

Weet je dat er verschillende instanties zijn die je kunnen helpen?

Weet je dat je kinderbijslag krijgt en waarschijnlijk heb je nog wel recht op meer vergoedingen?

Ik heb een commode over en je mag al mijn babykleertjes zo hebben als ik ze niet meer gebruik (ben zelf in juni uitgerekend).
Heftig hoor!

Ik heb er geen ervaring mee, kan je geen tips geven.

Is er niet een mogelijkheid dat een familielid tijdelijk de zorg op zich/haar neemt? Of tijdelijke pleegzorg? Maar dat zijn opties die je vast zelf ook al hebt overwogen.
Als het echt een puur financiele kwestie is, dan kan dat opgelost worden. Ik neem aan de maatschappelijk werker dat ook verteld heeft.

Is het puur financieel, of is er meer aan de hand?
quote:sosofie schreef op 18 april 2011 @ 20:06:

Hoezo niet?

Weet je dat er verschillende instanties zijn die je kunnen helpen?

Weet je dat je kinderbijslag krijgt en waarschijnlijk heb je nog wel recht op meer vergoedingen?

Ik heb een commode over en je mag al mijn babykleertjes zo hebben als ik ze niet meer gebruik (ben zelf in juni uitgerekend).Je bedoelt het natuurlijk onwijs lief wat ook een erg lief aanbod is. Maar TO heeft al een besluit gemaakt. Ze zegt dat ze geen geld heeft voor dr eigen kleren etc. Hoe moet ze luiers, voeding en alle andere dingen betalen ondanks dat ze misschien recht heeft op vergoedingen.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Ja ik ben alle instanties en opties al afgegaan samen met mijn maatschappelijk werkster.

Uiteraard heb ik recht op kinderbijslag maar daar blijft het bij.

Ik verdien ''genoeg'' om niet in aanmerking te komen voor bijvoorbeeld bijzondere bijstand.

Het cwi en de sociale dienst rekenen je schulden niet mee.

Ze kijken alleen naar je inkomsten.

Het is nu zo dat ik mijn huur kan betalen, mijn eten, en de schuldeisers.

Daar blijft dus nog geen cent van over helaas.
Heftig hoor.

Ik vind er van alles van, maar omdat ik niet wil overkomen of ik je 'om wil praten' zeg ik maar niks.

Heel veel sterkte!
Niet dat ik adoptie geen oplossing vind hoor maar als je over schulden begint denk ik: misschien kan je in de schuldsanering? Dat is heel zwaar maar als het lukt ben je na (ik geloof) 2 jaar van je schulden af en kan je opnieuw beginnen.
Uiteraard is dit besluit ook niet in éen dag genomen.

Ik heb echt alles overwogen.

En overal hulp gezocht.
quote:kaetje schreef op 18 april 2011 @ 20:15:

Niet dat ik adoptie geen oplossing vind hoor maar als je over schulden begint denk ik: misschien kan je in de schuldsanering? Dat is heel zwaar maar als het lukt ben je na (ik geloof) 2 jaar van je schulden af en kan je opnieuw beginnen.

Ik zit al bij de schuldsanering.

Over ongeveer 3 jaar kan ik schulden vrij zijn.

Maar de komende 3 jaar geef ik dus echt alles af.
Ik vind dit zo ontzettend dapper en mooi van je, dat kan ik niet verwoorden.

Ik heb helaas geen ervaringstips voor je, ik zit aan de andere kant: ik ben ongewenst kinderloos. Wij kiezen overigens niet voor adoptie.

Maar ik wilde gewoon even zeggen dat deze beslissing jullie heel zwaar moet zijn gevallen, dat ik geloof dat je alle ins en outs goed bekeken heb en dat ik daar zo ontzettend veel bewondering voor heb.

Ik lees dat je het zonder een adoptiebureau wilt doen. Dat wordt denk ik wel een moeilijke situatie. Veel mensen die adopteren staan bij een bureau ingeschreven. Zij vallen nu buiten jouw aandachtsveld. Ook zit je denk ik, met allerlei juridische valkuilen te kijken. Zelfs met je eigen jurist wordt dat een dikke brij van obstakels, juist omdat je met zoiets emotioneels bezig bent.

ik zou zelf denk ik, info inwinnen bij jeugdzorg of diverse instanties. Hoewel je niet echt een 'draagmoeder 'bent, zou je misschien kunnen googlen op sites die zich daarmee bezig houden. Wellicht kom je zo op het spoor van wensouders.

TO

wat een dappere en moedige beslissing! Dit zal geen makkelijke beslissing zijn geweest.

Ik wil zeggen dat ik je erg krachtig en zeker vindt overkomen.

Hopelijk heb je een zwangerschap zonder al te veel kwaaltjes !!
Ok. Wordt het bedrag dat je van de gemeente ontvangt niet aangepast als je een kind krijgt?
Sosofie, lief dat je dingen aanbied, maar geen geld ervoor hebben, is geen geld ervoor hebben.

Wij krijgen maandelijks 80 euro extra en dan de kinderbijslag 1x per 3 maand, maar dat dekt de lading niet. Mijn dochter van 6 maanden is al uit maat 68 aan het groeien en haar babyvoeding is met bijna 2 euro per pak gestegen. Dan hebben we het nog niet eens over de bijvoeding die ze allemaal moet, de luiers, of de kinderopvang.

Kirsten, ik vind het een moedige beslissing van jou om voor adoptie te gaan en daarmee het kindje een betere start te geven dan jij hem/haar kunt bieden. Helaas kan ik je niet helpen met jouw vraag. Kan de bemiddelaar daar niets voor jou in betekenen?
Een kennis van mij heeft flinke schulden.

Hij zit in de schuldsanering. Toen zijn vriendin per ongeluk zwanger bleek te zijn hebben ze toch besloten om het kindje zelf te houden, en met de hulp van wederzijdse familie redden ze het wel.

Het is natuurlijk geen vetpot, en ook zij houden geen geld over, maar het is wel te doen.

Ik denk dat het een heel zware beslissing is/was en ik denk dat je voor ogen moet blijven houden dat je altijd nog van gedachten kunt veranderen, omdat je nog wel 23 weken 'moet'.

Maar als jij hier zelf helemaal 100% achter staat (en als het niet aangepraat is door je maatschappelijk werkster) dan is het misschien voor jou wel het beste.
Open adopties komen tot stand door een actieve bemoeienis van de biologische ouders. Zij hebben een stem bij het bepalen van de keuze van de adoptieouders voor hun kind. Ook na het afronden van de adoptieprocedure blijven ze in beeld. Er is geregeld contact met het kind en zijn adoptieouders, soms nemen de biologische ouders zelfs een deel van de opvoeding van het kind voor hun rekening. Open adoptie is eenvoudiger te realiseren bij binnenlandse adoptie dan bij interlandelijke adoptie. Net als in veel landen is open adoptie in Nederland wettelijk gezien niet mogelijk.

Bron: www.adoptie.nl

Hier staat dat dit in NL wettelijk niet toegestaan is?!
quote:kirsten1989 schreef op 18 april 2011 @ 20:18:

[...]

Ik zit al bij de schuldsanering.

Over ongeveer 3 jaar kan ik schulden vrij zijn.

Maar de komende 3 jaar geef ik dus echt alles af.

En de eerste 3 jaar kost een kind bijna niks.

Heb je geen hulp van je ouders? Dat zij kunnen inspringen met kleertjes etc?

3 jaar is niks, dat is zo voorbij. Ik zou liever een arm amputeren dan een kind om die reden af te staan.
Ja, dat vind ik echt.
Heftige beslissing veel succes ermee. Maar is het niet verstandiger wel een adoptieburo als tussen persoon te gebruiken? Die kunnen eventuele "mogelijke gezinnen" helemaal doorlichten lijkt me? Of ze geen strafblad hebben, financieel wel alles op orde hebben en dat soort dingen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven