Ook resistente bacteriën in groenten

19-04-2011 00:27 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook resistente bacteriën in groenten

AMSTERDAM - Niet alleen in kip maar ook in groenten zijn bacteriën gevonden die resistent zijn voor een groot aantal antibiotica. Een woordvoerster van het VU Medisch Centrum (VUmc) in Amsterdam heeft maandag een bericht van de NOS hierover bevestigd. Onderzoekers van het VUmc vonden een resistente bacterie in vijftien groenten, waaronder taugé, radijs, lente-ui en pastinaak.

In radijs zijn resistente bacteriën gevonden.

Als mensen de stoffen binnenkrijgen, kan het zijn dat ze bij ernstige ziekte moeilijker te genezen zijn, omdat antibiotica niet meer aanslaan.

De wetenschappers onderzochten 120 groentemonsters. Bij zeven daarvan werd een ESBL-houdende resistente bacterie aangetroffen. ESBL is een groep van enzymen die bacteriën aanmaken waardoor ze resistent worden voor veel antibiotica.

Volgens het VUmc waren vijf van de zeven besmette monsters van biologische teelt.

De onderzoekers nemen aan dat de groenten besmet raken door dierlijke mest. Het kan ook zijn dat de grond waarin de groenten zijn gekweekt, al vervuild was met de resistente bacteriën.

Wat kunnen we zo direct nog wel eten?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Café Noir van Verkade.

Hoop ik. En appelstroop.

Als je het kookt?
quote:Lenthe81 schreef op 19 april 2011 @ 04:00:

Als je het kookt?Ja, maar radijs koken?
Dat probleem hebben we toch ook al met vlees en dat eet ik meer dan groente.
Om dit soort redenen eet ik alleen dingen die ik lekker vind want het maakt toch geen bal uit.
quote:Lizzl schreef op 19 april 2011 @ 03:22:

Café Noir van Verkade.

Hoop ik. En appelstroop.

en perenijsjes
En patat natuurlijk. 180 graden vet overleeft geen enkele bacterie
Denk dat het beste is om niets meer te eten.
We kunnen alles nog gewoon eten hoor! Wat Aubrey zegt dus eigenlijk.

Zelfvoorzienend gaan leven kan ook, dan heb je zelf in de hand wat je met je eten doet voor het op je bord terecht komt.
Radijs koken zal niet smaken haha. Maar vind dat geen gemis eerlijk gezegd (0:
De Radijs is wel vaker negatief in het nieuws geweest, weet alleen niet meer waarvoor.
Van leven ga je dood. De een eerder dan de ander. Soms heeft dat te maken met leefstijl. Soms ook niet.

Aangezien ik niet in mijn eentje 150 wil worden doe ik er niet moeilijk over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven