Open adoptie

18-04-2011 19:47 998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben inmiddels 17 weken zwanger en heb na veel gesprekken met een maatschappelijk werkster besloten om mijn ongeboren kindje ter adoptie af te staan.

Ik kan er zelf niet voor zorgen doordat ik zeer grote financiele problemen heb waar ik de komende jaren nog niet uit ben.

Nu heb ik informatie in gewonnen bij een jurist/bemiddelaar en heb ik gekozen voor een open adoptie.

Ik mag dus zelf mijn adoptie ouders uitkiezen etc.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

En hoe vind ik ze zonder een adoptie bureau in te schakelen?

Bedankt alvast!
Godallemachtig.

Heb je enig benul wat de gevolgen zijn van een abortus? Dit kindje IS er al. TO IS zwanger. Door een abortus te laten doen maak je dat niet ongedaan. Je kunt dit niet terugdraaien.

Je hebt nog even tot dat het kindje geboren zal worden, TO, neem de tijd om je goed te informeren en goed na te denken. Doe dat niet zonder hulp.

En sterkte!
quote:esther766 schreef op 19 april 2011 @ 08:22:

Godallemachtig.

Heb je enig benul wat de gevolgen zijn van een abortus? Dit kindje IS er al. TO IS zwanger. Door een abortus te laten doen maak je dat niet ongedaan. Je kunt dit niet terugdraaien.

Je hebt nog even tot dat het kindje geboren zal worden, TO, neem de tijd om je goed te informeren en goed na te denken. Doe dat niet zonder hulp.

En sterkte!Er is nog geen kind. Denk je niet dat het emotioneel niet heel veel zwaarder is zo'n zwangerschap uit te zitten, te moeten baren en dan leven met de wetenschap dat er ergens 'n biologische nazaat van je rondloopt? Abortus maakt daar 'n eind aan.
elninjoo ik weet niet of je het weet, maar met 17 weken krijg je geen curretage meer hoor. Je moet bevallen! Van een kind, wat misschien niet levensvatbaar is, maar het is een kind. Na 16 weken is een curretage niet meer mogelijk. Het is ook geen embryo meer, het is een foetus en dat is toch wel even wat anders...
Maar je maakt daarmee hoe dan ook 'n eind aan 'n anders levenslange pijniging van jezelf en je voorkomt daar enpassant mee dat je zo'n kind 'n trauma aandoet van 't afgedankt zijn.
quote:elninjoo schreef op 19 april 2011 @ 08:15:

[...]

Vind dat geen reden om het niet te doen, dat zeggen ze van zo'n prul van 12 weken ook al en da's nog kleiner dan 'n veldmuis. Het heeft nog geen bewustzijn en is niet levensvatbaar als het er nu uit zou komen. Je voorkomt er 'n hoop verdriet mee, zowel bij degene die het baart en afstaat als bij het kind zelf als het zich later bewust wordt afgedankt te zijn.

Een foetus is geen prul EN.

Het is niet 'zo'n prul', het is een mens. En of je nu voor of tegen abortus bent, je kunt je nog wel normaal uitdrukken.

Jij weet niks van verdriet over een abortus. Helemaal niks. Doe niet alsof je er ook maar enige kijk op hebt.
Alsjeblieft zeg, laat dit topic deze weg toch niet opgaan! Het is zo al moeilijk genoeg voor Kirsten!

Elninjoo, we kennen allemaal je standpunten, misschien is het beter dat je hier wegblijft...
Ik wilde toch nog even iets zeggen.

Ik ben gelovig, en heb soms wat moeite met abortus. Maar feit is , dat in Nederland je een abortus kunt krijgen tot 22 weken. Ik vind de discussie of dat wel of niet een kind is dan een beetje ongepast. Niemand gaat mij vertellen dat het na 4 weken niet erg is, maar na 18 wel. Hoezeer ik er soms ook moeite mee heb, vrouwen in Nederland hebben een recht verworven, en om dan te gaan zeggen dat het vanaf een bepaald moment toch zielig is begrijp ik niet helemaal.

Verder heeft TO aangegeven dat ze eigenlijk het kind wil afstaan, dus ik deze discussie dan wel echt handig hier?

TO, ik wens je heel veel sterkte met je keuze en ik hoop dat je er sterker en wijzer uit komt .

Oh en EN, mijn familie heeft ook geen 22.000 euro . Betekent niet dat ze met niet zouden willen helpen, maar ze hebben het gewoon niet.
Kirsten,

Ik lees wat je schrijft en ik begrijp wat je zegt. Geld is belangrijk. Potverdorie meid, als íemand weet hoe belangrijk geld is dan ben ik het wel de laatste twee jaar. Wij hebben het namelijk niet of nauwelijks en het is ruk. Volkómen ruk.

Ik heb een dochter van zeven en we redden het. Niet dat het altijd makkelijk is en niet dat er nooit eens iemand helpt met het een of ander, maar we redden het, met een derdegroeper, die als een wilde groeit. Praktische problemen zijn op te lossen, geloof me. Als ik dat kan, kan jij het ook. Wij waren welgesteld en sinds de crisis zijn we arm maar ook wij houden het hoofd boven water.

Mocht je je baby houden dan heb ik een Bugaboo Frog voor je. Een zwarte. Alles er op en er aan. Tot en met parasol. Mijn dochter heeft er in gelegen.

Wiegenbak, buggy, regenscherm, voetenzak, muskietennet, de hele rataplan en alles in uitstekende staat, gewassen, schoon enzovoort.

En in tegenstelling tot de nonsens die EN uitkraamt weet ik dat de vrouwen hier doen wat ze zeggen als ze iets beloven en ik dus ook. Ik kom dat hele ding zelfs bij je brengen.

Niet dat je voor mij je kind hoeft te houden hoor, maar zoals je al gelezen hebt is open adoptie helemaal niet mogelijk in Nederland, wettelijk en daar ga je dus al, dat gaat 'm dus niet worden. Niet zoals je misschien voor ogen hebt. Daarom hoop ik dat je er ontzettend goed over nadenkt vrouw.

Een discussie over abortus is in dit topic in ieder geval misplaatst, want het is niet aan de orde.

Kopt.
eleonora. Ik ben het met je eens hoor. Ga de discussie ook niet opstarten, ik was het alleen niet eens met de opmerking dat het geen kind zou zijn. Maar klaar daarover nu!

Wat een schat ben jij, en de vele anderen die hun hulp aanbieden hier.

Ik hoop dat TO en keuze kan maken die voor haar goed is, welke keuze dat dan ook mag zijn. Het is al moeilijk genoeg.
Kirsten, wat een moeilijke keuzes heb jij te maken, dat lijkt me heel moeilijk.

Je hebt nu kunnen lezen dat open adoptie geen optie is.

Ik hoop zo dat je je heel goed laat adviseren door deskundige mensen.

Ik hoop dat je inmiddels de mail hebt verstuurd aan de forumster die jou advies kan geven (heel lief van je!)

En als je alle ins en outs weet, kun je misschien voor jezelf een goede weloverwogen keuze maken.

Ook ik heb hier nog babyspul liggen die ik met alle liefde aan je wil geven, maar probeer eerst maar alles op een rijtje te zetten voor jezelf.

Heel veel sterkte!
quote:eleonora schreef op 19 april 2011 @ 09:01:

[...]

Een foetus is geen prul EN.

Het is niet 'zo'n prul', het is een mens. En of je nu voor of tegen abortus bent, je kunt je nog wel normaal uitdrukken.

Jij weet niks van verdriet over een abortus. Helemaal niks. Doe niet alsof je er ook maar enige kijk op hebt.Ik ken diverse vrouwen die een abortus hebben ondergaan (soms voor/na dat ze bewust 'n kind hebben gekregen) en die tillen er helemaal niet zwaar aan. Ze vinden het de juiste keus geweest.
Wat mij betreft is de discussie over wel of niet abortus nu niet aan de orde.

Dus elninjoo, open een topic om erover te discussieren, maar niet hier, kirsten heeft al aangegeven dat ze dat niet gaat doen.
quote:elninjoo schreef op 19 april 2011 @ 09:39:

[...]

Ik ken diverse vrouwen die een abortus hebben ondergaan (soms voor/na dat ze bewust 'n kind hebben gekregen) en die tillen er helemaal niet zwaar aan. Ze vinden het de juiste keus geweest.

Ik ken er ook een heleboel (gaan we zo beginnen?) en ik heb er zelf een gehad. Ik ken níemand op wie het niet in ieder geval grote indruk gemaakt heeft. Níemand.

Maar genoeg hierover. Het gaat niet over abortus, jouw taak hier zit er dus op.
quote:elninjoo schreef op 19 april 2011 @ 09:39:

[...]

Ik ken diverse vrouwen die een abortus hebben ondergaan (soms voor/na dat ze bewust 'n kind hebben gekregen) en die tillen er helemaal niet zwaar aan. Ze vinden het de juiste keus geweest.

Zoals je wellicht ooit gemerkt hebt, als je uberhaupt de moeite hebt genomen om eens verder te kijken dan jezelf, is niet iedereen zoals jij of zoals de mensen die jij kent. Jouw ervaringen zijn geen wetmatigheden, sterker nog, persoonlijk vind ik jouw bijgedragen ervaringen over het algemeen getuigen van een sterk egoistisch hedonistische wereldvisie, waarin anderen alleen een rol spelen als jij er ofwel geen last van hebt, ofwel profijt van hebt.

Dus leuk voor je dat je mensen kent die het geen probleem vinden om een kind te laten aborteren, maar zoals de meeste van jouw ervaringen is deze ook weer volslagen irrelevant.
quote:herfstrood schreef op 19 april 2011 @ 09:41:

Wat mij betreft is de discussie over wel of niet abortus nu niet aan de orde.

Dus elninjoo, open een topic om erover te discussieren, maar niet hier, kirsten heeft al aangegeven dat ze dat niet gaat doen.Ze had ook al aangegeven het kind niet te houden, maar daar wordt ook al pagina's lang over doorgedramd en gezeurd dat ze het toch maar wél moet doen. Waarom hoor ik daar niemand over?
Elninjoo wat ben jij toch een ontzettend naar en verbitterd mens. Echt walgelijk! Je hebt totaal geen idee, je weet niet waar je over praat. Ben jezelf weleens zwanger geweest? Geloof het niet he? Dan weet jij totaal niet de impact!!

Kirsten: wat een ontzettend moeilijk besluit heb je moeten nemen. Ik wens je heel veel sterkte. En wat ontzettend lief dat mensen hier op het forum je zo willen helpen. Heel bijzonder!
Omdat ik me er nu mee bemoei denk elninjoo.

Dit soort topics zijn emotionele topics, iedereen heeft eigen ervaringen, ideeen en wil graag het beste voor TO (ga ik vanuit)

Ze wil het kindje 'uitdragen', wat ze daarna doet, daar is ze nog niet over uit.

En daarbij willen veel forumsters haar helpen.

Bovendien las ik ook postings van mensen die inderdaad vinden dat er niet gepraat moet worden over het kind houden.

Het is denk ik ook de manier waarop, elninjoo.

Jij noemt abortus zo even, terwijl dat voor veel mensen iets is, wat heel diep kan zitten, wat emoties oproept.

Hé, nu ga ik ook zelf hier weer op door, dat wilde ik juist niet.

Dáárom dus elninjoo.
Twijfel wijfel of ik zal reageren. Maar ja ik doe het...Ben zelf een adoptie kind. (idd open adoptie met nog contact met bio moeder)

Er is veel geschreven over wel houden of niet houden. Als je de keuze hebt gemaakt en voor adoptie wil gaan dan moet je dat doen. En eerlijk gezegd vind ik het moedig. Want het zal je hele leven impact hebben.

Ik wil je graag nog wat stof tot denken meegeven. En dit is inderdaad niet helemaal objectief want ze zijn vanuit mijn eigen perspectief (en die van mijn adoptie zus)

* juist omdat er contact mag zijn kan het lasitg worden. Als adoptie kind voel je je altijd een beetje bij beide horen. Zo is mijn bio-moeder is getrouwd en heeft "nieuwe" kinderen gekregen. Ik wilde ook bij haar wonen

* Zus had liever 0,0 % contact gehad, zij wilde altijd liever een echt kind zijn van onze adoptie ouders.

Maak een keuze, wel of niet, en niet een beetje. Zelf vind ik de pleeggezin optie die gegeven is een goede. Na een paar jaar kan je kijken of je leven op de rit is , en je wél voor het kindje kan zorgen.

Ik wil je succes wensen voor de komende lastige periode.
quote:elninjoo schreef op 19 april 2011 @ 09:51:

[...]

Ze had ook al aangegeven het kind niet te houden, maar daar wordt ook al pagina's lang over doorgedramd en gezeurd dat ze het toch maar wél moet doen. Waarom hoor ik daar niemand over?Dan heb jij niet alle posts goed gelezen.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Kosmic, goed dat je wel gereageerd hebt, jij geeft juist vanuit een heel ander standpunt jouw visie.

Het lijkt me inderdaad een heel dubbel gevoel.
Bestond al een oud onderwerp over , daar kan de abortus discussie misschien weer gevoerd worden?

http://forum.viva.nl/forum/list_message/912299
[quote]herfstrood schreef op 19 april 2011 @ 09:56:

Omdat ik me er nu mee bemoei denk elninjoo.

Dit soort topics zijn emotionele topics, iedereen heeft eigen ervaringen, ideeen en wil graag het beste voor TO (ga ik vanuit)

Ze wil het kindje 'uitdragen', wat ze daarna doet, daar is ze nog niet over uit.

En daarbij willen veel forumsters haar helpen.

Bovendien las ik ook postings van mensen die inderdaad vinden dat er niet gepraat moet worden over het kind houden.

Het is denk ik ook de manier waarop, elninjoo.

Jij noemt abortus zo even, terwijl dat voor veel mensen iets is, wat heel diep kan zitten, wat emoties oproept.

Hé, nu ga ik ook zelf hier weer op door, dat wilde ik juist niet.

Dáárom dus elninjoo.[/quote

Ik ga er dus ook nog heel even op door. Ik heb geen enkele moeite met abortus. Maar ik vind de discussie en de manier van formuleren bij Elninjoo wat ongepast.

TO heb je een beetje kunnen slapen? Heeft de Maatschappelijk werker je je huidige advocaat geadviseerd?
Ook lang getwijfeld om inhoudelijk te reageren, maar ik wil je toch een overdenking meegeven. Je bent (vermoed ik) nog vrij jong. Als je nu besluit tot adoptie (die in nederland, wanneer netjes en goed geregeld, altijd gesloten zal zijn) dan geef je daarmee je rechten op. Je zult je altijd af blijven vragen hoe/wie/wat/waar je kindje is. Zeker als je later meer kinderen zou willen (/krijgen) dan is er toch een soort vergelijking die je mist, dat kan een ontzettend leeg gevoel geven. Je mist een onderdeel van jezelf. Het moeilijke aan adoptie is dat je het hele traject van de zwangerschap en bevalling doorstaat om daarna met lege handen te staan. In die zin kan het net zo eenzaam en leeg voelen als wanneer je je kindje tijdens de bevalling verliest, je doorstaat de bevalling en blijft met lege handen over. Dat betekent niet dat je niet voor adoptie zou moeten/kunnen kiezen, maar realiseer je dat het een hele harde, zware weg is die je kiest. Wanneer je de pleegzorgroute in zou gaan heb je altijd de mogelijkheid naar je kind te informeren, je mag dan contact hebben en weten wie je kind is, bij gesloten adoptie moet je verder met je leven alsof er nooit een kind is geweest. En dat is, zeker als je er helemaal alleen voor staat, een hele zware weg.
quote:elninjoo schreef op 19 april 2011 @ 09:51:

[...]

Ze had ook al aangegeven het kind niet te houden, maar daar wordt ook al pagina's lang over doorgedramd en gezeurd dat ze het toch maar wél moet doen. Waarom hoor ik daar niemand over?

Omdat het om een kínd gaat wat je dan door een ander op laat voeden. Het gaat niet om een ouwe kast die je wegdoet. Daarbij is open adoptie niet wettelijk mogelijk in Nederland dus er worden vraagtekens gezet bij wat Kirsten uitgelegd is.

En daarbij is financiën wel een hele bittere reden om je kind niet te houden. In jouw ogen misschien logisch en volkomen plausibel, in de ogen van velen niet. Vandaar. Omdat het op te lossen is en Kirsten over drie jaar waarschijnlijk veel minder zorgen om geld heeft. Ze is dan wel haar kind kwijt. Om haar voor verdriet te behoeden wordt meegedacht over ándere oplossingen. Praktische bijvoorbeeld. Menselijk, meevoelend, empathisch, dat werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven