Kind eet niet zo goed, tips?

20-04-2011 12:44 29 berichten
Hoi,

Mijn zoon van 2,5 eet niet zo goed 's avonds. Gister aten we taco's, dan neemt hij twee happen en is het klaar. Ineens is het daar. Een maand geleden liep ik nog te verkondigen dat mijn zoon ALLES lust, een week later begon het.

Mijn man en ik staan niet echt op één lijn hier in. Ik vind dat je hem niet moet pushen om te eten. Als hij niet wil eten, dan wil hij niet. Ik straf hem niet door geen toetje te geven, maar als hij slecht eet krijgt hij geen danoontje, maar een stuk fruit. Dat is voor hem geen probleem, hij is gek op fruit. Soms geeft hij dan aan dat hij naast de appel, ook nog wel een peer als toetje wil. Prima vind ik.

Mijn man daarentegen die blijft zo'n 5 á 7 keer proberen om hem een gevulde vork voor te houden. Zoon wordt wil niet, gaat wiebelen, draaien en valt bijna van zijn stoel omdat hij echt niet wil.

Ik wil er geen strijd van maken. Bij ons thuis was vroeger altijd gezeik aan tafel omdat iemand wel iets niet lustte. Ik heb gelezen dat je er vooral geen strijd van moet maken en dat een kind er voor zorgt dat hij toch wel genoeg binnen krijgt. Hij wordt 's nachts niet wakker van de honger ofzo. En ik heb ook gelezen dat als je er een strijd van maakt, het eten een big issue wordt.

Binnen mijn familie is het binnen één gezin zo dat er twee potjes worden gekookt, iedereen lust wat anders. Daar ga ik dus écht niet aan beginnen. Mijn man gaf gister aan dat hij een boterham voor hem ging maken, omdat hij dat wel lust. Ja, dat vind ik dus ook geen oplossing. Dit is het eten, en dit eet je op (is mijn redenatie). Ben ik te streng? Hoe zouden jullie dit doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook iedereen vinden 'eten wat de pot schaft' tenzij je kind iets echt NIET lust.

Ik lust bijvoorbeeld echt geen zuurkool, ananas en tomaten. Mijn moeder zorgde voor mij dan voor iets anders. Ook maar eens in de zoveel tijd en dus echt niet elke week.

Voor de rest: eten wat de pot schaft. Ook geen boterham maken als iets niet lekker is of als hij geen zin heeft om te eten/het te proberen.

Misschien met je man eens over praten en een compromis sluiten??

Overigens vind ik wel dat als kind bord niet leeg eet, het ook geen toetje krijgt in welke vorm dan ook.
Lees eens wat andere topics over dit onderwerp. Er zijn er velen. Laatst werd er ook nog een topic geopend waar erg veel reacties op kwamen. Misschien heb je er wat aan.
Eens. En vooral niet beginnen met boterhammetjes omdat hij niet wil eten. Niet eten? Dan maar niet. Vrijwel elk kind heeft zo'n periode en dat kan lang duren. Geen aandacht aan schenken, geen issue van maken, nooit gaan dwingen en niet aandringen, geen aparte potjes koken.
Hier was het een fase, ging vanzelf over.

Overigens heeft kind het hier heel makkelijk, want ik ben niet van de spruiten/kool/stampotten/bieten/enz.

Ik maakte er ook geen drama van. Als hij niet wil eten, dan maar niet. Maar no way dat ik dan een boterham ging smeren.

En idd wel gewoon een schaaltje vla, ook al heeft hij zijn eten niet opgegeten. Volgens mij is het pedagogisch niet verantwoord om daarmee te 'chanteren'.
quote:InyMiny schreef op 20 april 2011 @ 12:56:

Overigens vind ik wel dat als kind bord niet leeg eet, het ook geen toetje krijgt in welke vorm dan ook.

Absoluut Niet mee eens!

Je vindt een toetje een waardevolle aanvulling van een maaltijd, anders zou je het niet geven. (ik eet zelf geen toetjes trouwens).

En je kind leren dat er 2 soorten voedsel bestaan: Vies en Lekker (wat je zelfs als beloning krijgt als je dat vieze spul opeet), vind ik erg onhandig.
Bij ons is het toetje gewoon onderdeel van de maaltijd. Daar 'straffen' wij dus ook niet mee. Alleen zie ik op zo'n moment wel liever dat hij fruit eet dan een danoontje.

Ik zal zo is even zoeken naar andere topics!
quote:toffifee schreef op 20 april 2011 @ 13:03:

Bij ons is het toetje gewoon onderdeel van de maaltijd. Daar 'straffen' wij dus ook niet mee. Alleen zie ik op zo'n moment wel liever dat hij fruit eet dan een danoontje.

Ik zal zo is even zoeken naar andere topics!Mee eens, afgezien van het feit dat ik Danoontje niet als toetje maar als snoep zie. Toetje bestaat hier uit yoghurt (zonder suiker) met eventueel rozijnen, vanille yoghurt (ja daar zit wel wat suiker in) of fruit.
Hier nog zo'n spruit van 2. Net weer een fase achter de rug waarin hij weinig eet en het is al zo'n botje...

Wil je niet eten? Dan niet. Morgen weer een dag. Ik heb hem er nog nooit s'nachts om horen vragen. We eten eigenlijk altijd wat we allemaal lusten. Drinken was ook zo'n issue. Ik ben er mee opgehouden er constant achteraan te lopen .Wil je wel, nou eet smakelijk dan, wil je niet, dan niet. En verdomd als het niet waar is, daardoor eet en drinkt hij steeds beter.....

Maar er geen halszaak van, dan komt het vanzelf weer goed. En zeg dat ook even tegen je man....

M.
Hoi Tofifee,

Hier ook een zoontje van 2,5 en precies dezelfde problemen hoor.. De ene keer eet hij zijn hele bordje op (nou ja, alleen bij nasi, mexicaanse wraps of macaroni) en verder is het een paar hapjes, en soms helemaal niets en dan zegt hij triomfantelijk, hoef nie meer mama/ papa!! Wij doen er niet moeilijk over, en laten hem gewoon lekker zelf uitzoeken hoeveel hij wil eten, hij krijgt ook gewoon een danoontje daarna, wat hij altijd helemaal opeet.

Heb eens gelezen dat een kind kan overleven op 1 pakje fristi per dag, dus maak me niet al te veel zorgen.

Denk dat je het prima aanpakt hoe je het doet, ben zelf ook echt niet van plan om te gaan dwingen, apart te koken of er een heel ding van maken, dat werkt alleen maar averechts..

Soms gaan vader en ik heel raar en overdreven grappig eten, dat wil trouwens wel een werken, hij vindt het dan heel grappig om na te doen.

Of we zeggen gewoon, neeeeee, niet eten, niet die lepel in de mond stoppen, NIET DOEN... HIj vindt het dan natuurlijk superleuk om het wel te doen, lekker tegendraads haha..
quote:Gravinnetje schreef op 20 april 2011 @ 13:07:

[...]

Mee eens, afgezien van het feit dat ik Danoontje niet als toetje maar als snoep zie. Toetje bestaat hier uit yoghurt (zonder suiker) met eventueel rozijnen, vanille yoghurt (ja daar zit wel wat suiker in) of fruit.Ben ik met je eens, Danoontjes vind ik snoep. Ik geef liever een waterijsje toe dan een Danoontje
Mijn dochter wordt 2 in juni en heeft ook zo van die momenten. Eerst at ze alles. Nu niet meer.

We dwingen haar nooit tot eten, want dat werkt toch niet. We eten altijd met z'n allen aan tafel. Mijn vriend en ik gaan gewoon beginnen, en als zij niet wil dan niet. Vaak zit ze dan een hele tijd te kniezen en een beetje met haar vork te spelen. Meestal ontdekt ze na een tijdje dan toch dat er niks aan is om zo te kniezen en begint ze alsnog te eten. Niet zo veel meer als bijvoorbeeld een half jaar geleden, maar wat ik heb begrepen hebben kinderen ook helemaal niet zoveel nodig. En brood gaat er prima in, dus honger zal ze niet hebben.

Ze is trouwens dol op vlees, dat leidde ook al eens tot problemen. Dat ze alleen het vlees wilde wat op ons bord lag en de rest niet meer. Nu zorg ik dat ze bij het begin al haar portie vlees heeft, en meer krijgt ze niet. Ze verdeelt het ook ineens veel beter: hapje vlees, hapje aardappel, enzovoorts.

Ik denk dat het vanzelf wel goed komt, het is een fase.
Danoontjes vind ik trouwens ook een minder geschikt toetje, dat krijgt ze alleen bij de opa's en oma's (maar ja, opa's en oma's zijn ook van het verwennen he, dat zit er gewoon ingebakken).

Bij ons krijgt ze gewoon yoghurt of een beetje vla.
Eerlijk gezegd heb ik Danoontje nooit zo gezien, als snoep. Ik moet eerlijk zeggen dat hij ook wel met enige regelmaat vla eet, maar Danoontje toch wel het meest.
Hier ook een moeilijke eter. Niet willen eten; is vervelend maar datlaten we gewoon gaan. Bordje weghalen, na 5 minuten nog een keer proberen en als ze dan nog niet wilt eten, halen we het eten weg. Ze krijgt wel altijd een toetje ook als ze haar eten niet op eet. Maar. het toetje is altijd even groot, dus niet een dubbele portie als ze geen warm eten heeft gegeten.

Pas nog ergens gehoord dat het echt niet werkt om je kind (bij wijze van spreken) achterna te rennen met een gevulde vork. Dat werkt averechts.

Oh ja, dat was bij koffietijd! Daar zat een kinderpsycholoog. Als je kind maar twee happen eet, zorg dan dat die twee happen, gezonde happen zijn.

En betrek je kind bij het dekken van de tafel enzo. Dan wordt het avond eten niet alleen een strijd om het wel of niet eten, maar dan wordt het meer een gezelligheid dingetje met helpen dekken en afruimen. Dan ligt de nadruk veel minder op het eten op zich.

Klonk allemaal zeer logsich, vond ik.
dubbel
Sinds ze 2 jaar is, eet ze trouwens ook geen avondeten meer. Daarvoor at ze alles, en ik maakte alles vers dus geen potjes, ze zou dus gewend moeten zijn aan het eten. Ineens was het over.

Nu is ze 4,5 en eet dus nog steeds geen avondeten, ze lust het niet zegt ze. Ze eet wel wortels of rode kool. Droge rijst, pasta en aardappelen. Ze moet wel altijd een hapje nemen, gewoon om het proeven. Verder doet ze maar wat ze niet laten kan, ik ga het er niet in proppen en maak er ook geen woorden over vuil. Als het naar haar bekkie is dan vreet ze als een dijkwerker en anders dus niet. Wel bijzonder want ze moet dan toch erge honger hebben maar ja, ik hoor haar daar niet over klagen. Ze krijgt er ook niets voor in de plaats en we zijn net zo gezellig als met het ontbijt dus het heeft geen invloed op de sfeer.
Ondanks dat ik niet aandring en er geen zaak van maak, zoals ik al schreef, vind ik het wel een rottig gevoel als ze zonder warme prak naar bed gaat. Toen ik nog geen kinderen had, en ik hoorde verhalen van ouders wiens kinderen niet warm aten, dacht ik altijd; nou, waar maak je je druk om! Dan maar met lege maag naar bed. Ondanks dat wij de sfeer ook niet laten bederven door et niet eten van ons dochtertje, voelt het zo veel beter als ze met een volle maag naar bed gaat!

Gelukkig ontbijt ze altijd wel goed, met pap.
hier ook een moeilijke eter. ik maak vooral eten waar alles "los" verkrijgbaar is, zodat er altijd iets op tafel staat wat ze wel lust, bijv AGV, rijst-vlees/vis-groente, soep-brood, pasta-saus, etc. Als ik taco's of buritos maak, dan houd ik een paar taco's of tortillas apart, zodat ze het zelf kan vullen met wat ze wil. Op deze manier voorkom ik dat ik een boterham voor haar moet smeren (want daar begin ik niet aan).

En verder geen aandacht aan geven. Als ze zegt dat ze niet meer hoeft, meteen het bord weg halen. Ze heeft één keer helemaal niets gegeten, en toen werd ze 's nachts wakker van de honger. Vond ze niet leuk, en dat heeft heel veel indruk gemaakt. Nu zorgt ze er zelf voor dat ze genoeg gegeten heeft.

Ideaal zou zijn als ze meer groente zou eten, maar ik merk wel dat ze de laatste tijd veel meer open staat voor nieuwe dingen proeven. Gaat langzaam, maar het gaat steeds beter.

oh ja, en we hebben standaard fruit als toetje, dan weet ik zeker dat ze tenminste iets van vitamines binnen krijgt
In mijn ex schoonfamilie was een meisje..denk een jaartje of drie waarbij ze zo'n heisa van het niet eten gemaakt hebben dat het kind uit puur protest gewoon helemaal niet meer at.

Die is uiteindelijk ondervoed bij een kinderpsycholoog terecht gekomen. Zo ver ging dat.

Ik vond dat best heftig eerlijk gezegd.

Wat is agv? Als gevolg van weet ik, maar dat slaat nergens op in deze zin
Bazinga!
aardappelen, groente, vlees.
Ik denk dat je het heel goed doet Toffifee. Niet te veel aandringen en pushen, dat heeft echt geen zin. Geen toetje geven lijkt mij geen goed idee. Een kind kan juist ook veel halen uit een gezond en verantwoord toetje, zoals yoghurt of fruit. Onze dochter van bijna 3 eet bij vlagen ook nauwelijks en andere dagen eet ze alsof ze de hele dag nog niets gegeten heeft. We maken er nooit een drama van, eten moet wel "leuk" blijven.
Bedankt voor de tips!
Nog een tip: "Feest-eten!"

Mijn dochter was wel al wat ouder toen we er aan begonnen, een jaar of 3 of 4. Het komt neer op: een pitta broodje, wrap , een taco schelp. Heleboel kommetjes met lekkere dingen (vlees, paprika, uitjes, verse kruiden (koriander, dille, peterselie), sla, creme fraiche, guacamole en vullen maar! Gourmetten vindt ze ook fantastisch. Natuurlijk doen we het niet dagelijks, maar wekelijks zo'n beetje. Sindsdien ging ze een stuk beter eten.

Pasta met zalm mag ze zelf versieren met dille, rijst met koriander, italiaans prutje strooit ze verse basilicum over.. Hele bossen verse kruiden verdwijnen er zo in het meisje. Of pasta versieren met creme fraiche, indiaas prutje met yoghurt. Groente moet, gaat onder lichte dwang (ja wreed :-)) en soms mag ze de zoutpot hanteren of een citroen/limoen over haar vis uitknijpen, dikke pret. Zelf doen zorgde bij ons voor plezier in eten en beter eten.
Mijn oudste is bijna 4 en ook een heel slechte eter. Ze eet bijv. nauwelijks groente en het liefst eet ze alleen pasta zonder saus, witte rijst etc. Sinds kort chanteer ik haar ook met een lekker toetje, ik haal bijv. af en toe een frambozenpuddinkje van Mona in huis en daar is ze gek op. Als we bijv. broccoli eten (1 van de weinige groentes die ze nog wel eens eet) en ze heeft er niets van gegeten zeg ik dat ze geen toetje krijgt als ze geen broccoli eet. Ze hoeft niet haar bordje leeg te eten, maar wel een paar stronkjes ervan eten. Laatst had ze uit zichzelf haar hele bord leeggeten want ' nu krijg ik een toetje hè mama?'.

Ik heb er ook nooit een strijd van willen maken, maar bij mijn oudste werkt het wel. Mijn jongste (van 2,5) boeit het totaal niet of ze wel of geen toetje krijgt, dus daar werkt het niet bij. Bovendien eet die meestal wel vrij goed, dus daar maak ik me niet druk om.

Bovendien is het voor haar niet zo erg als ze een maaltijd overslaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven