Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
vrijdag 22 april 2011 om 15:42
@Madieken: lekker, melk met borrelnootjessmaak maar wel zonde dat je het weg moest gooien!
Hier ook de DrBrownfles. DL drinkt er even snel/langzaam als uit de borst. Heb ook een low-flowspeen voor op de medelaflesjes, maar daar drinkt ze sneller mee. En ze bijt hem dicht.
Difraxflessen vond ik ondingen, na een paar keer lekkage. Heb alle flessen die ik uitgeprobeerd heb, maar niet ga gebruiken uitgekookt en meegegeven aan schoonzus, die geen bv geeft.
Hier ook de DrBrownfles. DL drinkt er even snel/langzaam als uit de borst. Heb ook een low-flowspeen voor op de medelaflesjes, maar daar drinkt ze sneller mee. En ze bijt hem dicht.
Difraxflessen vond ik ondingen, na een paar keer lekkage. Heb alle flessen die ik uitgeprobeerd heb, maar niet ga gebruiken uitgekookt en meegegeven aan schoonzus, die geen bv geeft.
vrijdag 22 april 2011 om 18:28
Dag meiden,
Altijd heerlijk om hier weer bij te lezen...
Mijn zoontje is ruim 7,5 maand oud en ons schema ziet er als volgt ongeveer uit:
06u bv
08u bv (op de drie dagen dat ik werk)
1130 bv
1500 bv
1730 bv (als ik thuiskom MOET hij aan de borst.. haha mamahonger, ook al heeft hij net ervoor nog een fles gehad)
20u BV
Ik wil langzamerhand beginnen met afbouwen.
Ik denk dat ik die van 1730 al eerste laat vallen. Goed plan? en welke daarna?
o en moet ik dan de bv vervangen voor Kunstvoeding?
steeds 180 ml? dat mag toch niet ivm maximale hoeveelheid kv?
Altijd heerlijk om hier weer bij te lezen...
Mijn zoontje is ruim 7,5 maand oud en ons schema ziet er als volgt ongeveer uit:
06u bv
08u bv (op de drie dagen dat ik werk)
1130 bv
1500 bv
1730 bv (als ik thuiskom MOET hij aan de borst.. haha mamahonger, ook al heeft hij net ervoor nog een fles gehad)
20u BV
Ik wil langzamerhand beginnen met afbouwen.
Ik denk dat ik die van 1730 al eerste laat vallen. Goed plan? en welke daarna?
o en moet ik dan de bv vervangen voor Kunstvoeding?
steeds 180 ml? dat mag toch niet ivm maximale hoeveelheid kv?
vrijdag 22 april 2011 om 18:42
ik zou het eerst een voeding laten vallen die je normaal gesproken kolft. En ja, je kind zal dan wel iets anders willen drinken, maar na een fles kv hebben ze soms minder snel trek.
En als je maar een of twee flessen laat vallen eerst, dan kun je die rustig vervangen door kv, het advies onbeperkt voor bv blijft ook bij gedeeltelijke kv en bijvoeding.
Ik ging ook afbouwen, flesjes doen enzo... Maar het komt er nog neit erg van. Ze krijgt een fles kv op de dagen dat ik naar mijn werk ben, en nog 1 flesje gekolfde melk, maar verder krijgt ze eigenlijk nog alleen bv. Oh en kv in haar pap, ze blieft geen moedermelkpap. Soms laat ze wat langer tussen voedingen nu, maar nu is het bijvoorbeeld warm en zijn het er weer veel. Ik bied wel water aan en thee tussendoor, maar dat is vooral nog om mee te spelen blijkbaar.
Ook drinkt ze 's nachts nog, en vooral daarom vind ik het afbouwen van bv moeilijk. Hebben anderen hier ervaring mee, dat je opeens 's nachts met flesjes moet staan klooien?
En als je maar een of twee flessen laat vallen eerst, dan kun je die rustig vervangen door kv, het advies onbeperkt voor bv blijft ook bij gedeeltelijke kv en bijvoeding.
Ik ging ook afbouwen, flesjes doen enzo... Maar het komt er nog neit erg van. Ze krijgt een fles kv op de dagen dat ik naar mijn werk ben, en nog 1 flesje gekolfde melk, maar verder krijgt ze eigenlijk nog alleen bv. Oh en kv in haar pap, ze blieft geen moedermelkpap. Soms laat ze wat langer tussen voedingen nu, maar nu is het bijvoorbeeld warm en zijn het er weer veel. Ik bied wel water aan en thee tussendoor, maar dat is vooral nog om mee te spelen blijkbaar.
Ook drinkt ze 's nachts nog, en vooral daarom vind ik het afbouwen van bv moeilijk. Hebben anderen hier ervaring mee, dat je opeens 's nachts met flesjes moet staan klooien?
vrijdag 22 april 2011 om 18:58
vrijdag 22 april 2011 om 19:04
oh met dat tutteren ben ik opgehouden. Ik koppel af als er niet meer goed gedronken wordt, en dan als er groot protest komt koppel ik weer aan en kijk ik wat er gebeurd. Weer niet drinken is dus klaar. En na een paaar keer accepteerde ze dat ook wel. De eerste keren heb ik haar gewoon aan haar vader gegeven. Die heeft haar lekker even gewiegd en toen in bed gelegd, en inmiddels gaat ze dan ook gewoon slapen.
Wij hebben hier wel iets nieuws. Staan in bed. Staan, rondje lopen, aan het behang krabben, babbelen. Overdag, maar ook om 3 uur snachts?! Ik overweeg een grote gummieknuppel te kopen soms en haar voor de nacht zachtjes maar gedecideerd onder zeil te meppen.
(da's een grapje hoor, voor ik de kinderbescherming op de stoep heb...)
Wij hebben hier wel iets nieuws. Staan in bed. Staan, rondje lopen, aan het behang krabben, babbelen. Overdag, maar ook om 3 uur snachts?! Ik overweeg een grote gummieknuppel te kopen soms en haar voor de nacht zachtjes maar gedecideerd onder zeil te meppen.
(da's een grapje hoor, voor ik de kinderbescherming op de stoep heb...)
vrijdag 22 april 2011 om 19:31
maar serieus, dat gesabbel hoef je niet te pikken hoor. Wat denkt ie nou helemaal? dat je zijn moeder bent ofzo?!? Nee haha, ik vond het ook niet leuk. En nog steeds denk ik wel eens, ik stop er mee. Maar dan zie ik mezelf slaapdronken naar de magnetron staren tot de melk warm is,met een krijsend kind dat in bed aan de spijltjes staat te rukken. En dan denk ik, misschien wacht ik toch nog even.
vrijdag 22 april 2011 om 20:16
Poeh, wat hebben jullie veel geschreven! Gezellig, maar het lukt me even niet om uitgebreid te reageren.
Reglisse, gefeliciteerd met een jaar voeden. Mooie mijlpaal!
Madieken, wij gebruiken de tommee tippee fles en soms ook de aventset voor op de viabekers. Dochter heeft geen moeite met het gewissel, maar ik heb geen idee of het kwaad kan.
Woesel, ik vries voeding wel rechtstreeks in. Gaat altijd goed en ze drinkt het daarna ook. Maar dat is puur eigen ervaring en nergens op gebaseerd.
@kolven op werk: wij mogen kolven tot kind een jaar is. En ik denk dat daarna ook niet erg is als het in overleg gaat. Sowieso zou het raar zijn als mensen buiten pauzes om mogen roken, maar niet mogen kolven om hun kind de beste voeding te geven.
Gisteren heb ik voor het laatst de ochtendvoeding gegeven. Poeh, dat is toch wel moeilijk, ook al 'kies' ik er zelf voor. Maandag wordt de allerlaatste voeding, dan is ze 8 maanden. Bah, krijg al een brok in mijn keel als ik er aan denk. Kleine troost is dat er nog 40 voedingen in de vriezer staan, dus ze krijgt ze haalt de 9 maanden bv zeker. En nu maar hopen dat er snel een broertje/zusje voor haar komt, zodat ik niet voor niks gestopt ben. Einde zeurbericht!
Reglisse, gefeliciteerd met een jaar voeden. Mooie mijlpaal!
Madieken, wij gebruiken de tommee tippee fles en soms ook de aventset voor op de viabekers. Dochter heeft geen moeite met het gewissel, maar ik heb geen idee of het kwaad kan.
Woesel, ik vries voeding wel rechtstreeks in. Gaat altijd goed en ze drinkt het daarna ook. Maar dat is puur eigen ervaring en nergens op gebaseerd.
@kolven op werk: wij mogen kolven tot kind een jaar is. En ik denk dat daarna ook niet erg is als het in overleg gaat. Sowieso zou het raar zijn als mensen buiten pauzes om mogen roken, maar niet mogen kolven om hun kind de beste voeding te geven.
Gisteren heb ik voor het laatst de ochtendvoeding gegeven. Poeh, dat is toch wel moeilijk, ook al 'kies' ik er zelf voor. Maandag wordt de allerlaatste voeding, dan is ze 8 maanden. Bah, krijg al een brok in mijn keel als ik er aan denk. Kleine troost is dat er nog 40 voedingen in de vriezer staan, dus ze krijgt ze haalt de 9 maanden bv zeker. En nu maar hopen dat er snel een broertje/zusje voor haar komt, zodat ik niet voor niks gestopt ben. Einde zeurbericht!
vrijdag 22 april 2011 om 20:43
Ilske, als ik jou was, zou ik die 17.30 uur voeding nog even blijven geven, want blijkbaar heeft hij daar het meeste behoefte aan (mamahonger, zoals je zei). Ik ben begonnen met de voeding te laten vallen waar ze de minste behoefte aan had. Daarna wilde ik de ochtend- en avondvoedingen overhouden, omdat ze daar veel behoefte aan leek te hebben, dus de 11.00 uur laten vallen. Avondvoeding vindt ze belangrijker dan ochtendvoeding, dus die is nu nog over.
Fussie, balen dat je er genoeg van hebt. Hoe oud is je kindje nu? Ook een maand of 8, toch? Hart onder de riem voor jou!
Allis, geen ervaring met nachtelijke flesjes. Ik ben gezegend met een doorslapert Ik hoop voor jou en Fussie dat die van jullie dat ook snel gaan doen!
Dochter heeft sinds een week iets nieuws. Ze drinkt aan een kant en dan heeft ze ineens genoeg en begint ze hard te huilen als ik mijn borst weer aanbied. Als ik haar even later wil aanleggen (hallo, ik nog een andere, volle, kant!), doet ze net of ik haar mishandel. Heel soms wil ze even later toch nog drinken, maar meestal niet. Zal ik door het afbouwen teveel melk hebben?
Fussie, balen dat je er genoeg van hebt. Hoe oud is je kindje nu? Ook een maand of 8, toch? Hart onder de riem voor jou!
Allis, geen ervaring met nachtelijke flesjes. Ik ben gezegend met een doorslapert Ik hoop voor jou en Fussie dat die van jullie dat ook snel gaan doen!
Dochter heeft sinds een week iets nieuws. Ze drinkt aan een kant en dan heeft ze ineens genoeg en begint ze hard te huilen als ik mijn borst weer aanbied. Als ik haar even later wil aanleggen (hallo, ik nog een andere, volle, kant!), doet ze net of ik haar mishandel. Heel soms wil ze even later toch nog drinken, maar meestal niet. Zal ik door het afbouwen teveel melk hebben?
vrijdag 22 april 2011 om 20:52
Wat een top-drukte hier, gezellig
Hier de afgebouwde voeding van 12u weer ingevoerd...ze leek te gaan clusteren s'avonds vanaf het moment dat ze dus maar 3x een live voeding kreeg. Ze vraagt er nooit om, ze krijgt gewoon
Ik geef haar het volgende (ruim 8 mnd)
8u BV
9u Boterham met 100cc Volle melk
12u BV
13u Boterham
15u Fruit
16u BV
18u Groente
19u BV
Tussendoor geef ik haar wel ander drinken erbij, ook ivm de warmte. Dan krijgt ze water, roosvicee (sterk verdund) of thee. Ze tankt dan zo een flesje van 150cc weg!
Ik vries ook altijd zo snel mogelijk in. En als dat vers van de kolf is, dan gaat het hier ook warm de vriezer in
Ik heb een telefonisch consult gehad met stefan kleintjes over de melkbehoefte als je de BV wilt afbouwen. Hij vertelde, dat vanaf 9 maand 1 voeding vervangen mag worden voor koemelk of geitenmelk. Dus ongeveer 150cc per dag. Vanaf de leeftijd van 12 maand zou 2x per dag BV en daarnaast koemelk, toereikend moeten zijn. Dus voor de 9 maand wel BV vervangen voor KV en daarna kun je dus ipv BV koemelk geven.
@ Ananas: spannende tijd voor jullie! Gemengde gevoelens bij het stoppen denk ik... voor maandag. Top dat je de 9 maanden gaat halen
Hier de afgebouwde voeding van 12u weer ingevoerd...ze leek te gaan clusteren s'avonds vanaf het moment dat ze dus maar 3x een live voeding kreeg. Ze vraagt er nooit om, ze krijgt gewoon
Ik geef haar het volgende (ruim 8 mnd)
8u BV
9u Boterham met 100cc Volle melk
12u BV
13u Boterham
15u Fruit
16u BV
18u Groente
19u BV
Tussendoor geef ik haar wel ander drinken erbij, ook ivm de warmte. Dan krijgt ze water, roosvicee (sterk verdund) of thee. Ze tankt dan zo een flesje van 150cc weg!
Ik vries ook altijd zo snel mogelijk in. En als dat vers van de kolf is, dan gaat het hier ook warm de vriezer in
Ik heb een telefonisch consult gehad met stefan kleintjes over de melkbehoefte als je de BV wilt afbouwen. Hij vertelde, dat vanaf 9 maand 1 voeding vervangen mag worden voor koemelk of geitenmelk. Dus ongeveer 150cc per dag. Vanaf de leeftijd van 12 maand zou 2x per dag BV en daarnaast koemelk, toereikend moeten zijn. Dus voor de 9 maand wel BV vervangen voor KV en daarna kun je dus ipv BV koemelk geven.
@ Ananas: spannende tijd voor jullie! Gemengde gevoelens bij het stoppen denk ik... voor maandag. Top dat je de 9 maanden gaat halen
vrijdag 22 april 2011 om 21:00
ik geef hier 's ochtends pap (met een lepel) en daarin doe ik nu half kv en half volle melk. Ik wil dit dan langzaam omzetten naar compleet melk. En dan zien we over een tijdje wel of we ook een melk drink moment inlassen.
Hier trouwens niks anders dan bv of fv. Ik bied flesjes water aan, yoghurt, diksap, thee, in tuitbekers, oefenbekers, gewone bekers en in flessen, maar behalve het betere gooi- smijt en grijpwerk gebeurt er nog niet veel mee.
Hier trouwens niks anders dan bv of fv. Ik bied flesjes water aan, yoghurt, diksap, thee, in tuitbekers, oefenbekers, gewone bekers en in flessen, maar behalve het betere gooi- smijt en grijpwerk gebeurt er nog niet veel mee.
vrijdag 22 april 2011 om 21:00
Ilske zou hij terug kunnen naar 5 voedingen zonder kv te geven? Of is het altijd echt erge honger?
Fussie shit dat getut, overdag gezellig maar 's nachts niet nee.
Ananas wanneer ga je weer naar het zh voor baby2?
Hier is mijn kolfrecht volgende week over, ik blijf 1x kolven eigen tijd. Okkie (bijna 9 mnd dus) krijgt nu 4x bv rond deze tijden;
7.00
12.00
17.30
22.30
Heel ideaal eigenlijk! Hij eet daarbij heel veel en zijn borstvoeding.com grafiek gaf een klinke knik omhoog. Hij woog met 37 wk ruim 8,5 mnd) 8,3 kg bij 72 cm.
Fussie shit dat getut, overdag gezellig maar 's nachts niet nee.
Ananas wanneer ga je weer naar het zh voor baby2?
Hier is mijn kolfrecht volgende week over, ik blijf 1x kolven eigen tijd. Okkie (bijna 9 mnd dus) krijgt nu 4x bv rond deze tijden;
7.00
12.00
17.30
22.30
Heel ideaal eigenlijk! Hij eet daarbij heel veel en zijn borstvoeding.com grafiek gaf een klinke knik omhoog. Hij woog met 37 wk ruim 8,5 mnd) 8,3 kg bij 72 cm.
vrijdag 22 april 2011 om 21:19
En hier woont er nog een van negen maanden met een moeder die er ook een beetje genoeg van krijgt. Ik voed tegenwoordig slapend. Na een uur word ik dan wel weer wakker, en dan krijgt hij de andere kant. Dat scheelt een boel nachtrust. Hij eet en drinkt verder overdag niet geweldig, en zeker nu het warmer wordt, weerhoudt dat me er toch wel van te stoppen.
Allis, zoon drinkt zijn water het liefst uit een glas, net als wij. Minder handig voor het betere gooi en smijtwerk, dus als die van jou ook last heeft van hetzelfde willen als haar ouders dan zou je nog kunnen overwegen zelf uit een plastic beker te gaan drinken
Hier gaat de melk gekoeld de vriezer in, om te voorkomen dat wat er al ligt opwarmt, maar onze vriezer is dan ook propvol.
Allis, zoon drinkt zijn water het liefst uit een glas, net als wij. Minder handig voor het betere gooi en smijtwerk, dus als die van jou ook last heeft van hetzelfde willen als haar ouders dan zou je nog kunnen overwegen zelf uit een plastic beker te gaan drinken
Hier gaat de melk gekoeld de vriezer in, om te voorkomen dat wat er al ligt opwarmt, maar onze vriezer is dan ook propvol.
vrijdag 22 april 2011 om 21:37
Hier dochter van 6 maanden die ook het liefst 's nachts drinkt. Ik neem haar na middernacht ook meestal bij me in bed, dus weet niet eens meer hoeveel ze drinkt. Ik werd alleen laasts wel wakker met een soort wond op mijn tepel, lijkt wel een kleine zuigzoen maar is erg pijnlijk!
Drinken jullie baby's ook meer met dit warme weer? Ik dacht eerst dat het regeldagen waren maar volgens mij komt het door de warmte/
Drinken jullie baby's ook meer met dit warme weer? Ik dacht eerst dat het regeldagen waren maar volgens mij komt het door de warmte/
vrijdag 22 april 2011 om 21:38
Zuster, wat eet ze een hoop! Hier 2x bv, 1x 210 cc kv, boterhm met venkelthee, 1 stuk fruit, avondeten en yoghurt. Maar 8,5 kg bij 7,5 mand geeft me wel een zeker gevoel over hoeveel ze binnen krijgt Bedankt voor je reactie.
Weet je ook of Stefan Kleintjes dan koemelk prefereert boven kv? En waarom dat dat is?
Phoehee, dinsdag belafspraak over uitslag bloedwaarden. Als er geen afwijkende waardes prolactine zijn gevonden, start ik in mei met spuiten, anders moet ik waarschijnlijk nog even wachten. Maar dinsdag weet ik dus pas meer.
Je zoontje is ook een mooie flinkerd, trouwens
Allis, aha 9 maanden, check.
Weet je ook of Stefan Kleintjes dan koemelk prefereert boven kv? En waarom dat dat is?
Phoehee, dinsdag belafspraak over uitslag bloedwaarden. Als er geen afwijkende waardes prolactine zijn gevonden, start ik in mei met spuiten, anders moet ik waarschijnlijk nog even wachten. Maar dinsdag weet ik dus pas meer.
Je zoontje is ook een mooie flinkerd, trouwens
Allis, aha 9 maanden, check.
vrijdag 22 april 2011 om 22:27
Hier inderdaad een goede eter Ze woog met 8 maand precies 8,5kg en lengte weet ik niet precies. Wij gaan naar de kinderarts (duitsland) en dus niet naar een CB en hier worden kindjes weinig gewogen en gemeten. Wegen kan wel snel tussendoor, meten wordt lastig. Ik schat ergens rond de 70cm want maat 68 is te klein
vrijdag 22 april 2011 om 22:30
Goed de plasluiers in de gaten houden en dat zegt genoeg. Ze heeft vandaag overwegend in haar romper gelegen, heerlijk toch! Maar mijn dochtertje geeft niet aan of ze dorst heeft of niet. Alles wat ik aanbied gaat op dus drinken is totaal geen probleem. Ze drinkt er ook niks minder om bij mij.
Ben het kolven s'morgens gestopt en volgens mij drinkt ze alles wat ik kolfde (120cc) er nu gewoon extra bij want heb net zoveel "stuwing" als normaal s'morgens...
Ben het kolven s'morgens gestopt en volgens mij drinkt ze alles wat ik kolfde (120cc) er nu gewoon extra bij want heb net zoveel "stuwing" als normaal s'morgens...