Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Hallo Missbennet!

Mijn dochter had ook zo'n aanhapprobleem. Daarom was ik ook huiverig om haar een gewone fles te geven. Ik heb toen de Breastflowfles aangeschaft, en die aangeboden alsof het de borst was (dus speen naar gehemelte gericht, grote hap laten nemen e.d.). Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over deze fles bij flesweigeraars, maar als borst-achtig ding voldeed hij hier prima, haar drinkgedrag aan die fles was hetzelfde als bij mij aan de borst.
Allis: dikke dikke het is zwaar hè?! Ik snap je twijfel maar al te goed. Je wilt álles geprobeerd hebben. Helaas kun je kv niet zo gemakkelijk uitproberen voor een weekje of zo. Hoe was t ook alweer? Slaapt ukje weer snel na de voeding?

Ik houd ook niet echt rekening met eten. Ja, de afgelopen winter heb ik maar 1x spruitjes gehad omdat we daar een hele nacht plezier van hebben gehad. (Miss. heb ik de link ook wel te snel gelegd, maar durfde t niet meer aan. )

Qua alcohol: M. drinkt ook 's avonds nog best vaak, dus ik durf t niet echt aan. Ik heb nu hele lekkere alcoholvrije wijn. En ook het 0% witbier van Bavaria vind ik best lekker. Scheelt ook weer in de calorieën.

Missbennet: wij hebben diffraxflessen. In eerste instantie gekozen omdat deze onder m'n kolf passen en de kleurtjes zijn zo leuk. :-)

Wij zijn al vrij vroeg begonnen met een keer oefenen. Ik had dan ook geen aanlegproblemen en beide kinderen pakten de flesjes goed. Maar ik snap je angst. Misschien hebben anderen hier meer tips voor je. :-)
Hi MissB!

Ik ben ook met een week 4 begonnen met oefenen met flesjes. Ik had eerst de difrax flessen maar zoon zuigt hier te krachtig op waardoor deze binnen 2 minuten al op waren en zoon nog veel zuigbehoefte over had. Wij zijn nu over gestapt op de Tommie Tippie fles en dat vind ik echt een aanrader. Deze zijn een stuk breder en de speen lijkt schijnbaar meer op een tepel. Het is toch uitzoeken waar jou kindje het beste mee om kan gaan.

Verder eet ik ook gewoon alles. Zoon heeft een keer hele erge krampjes gehad en toen had ik toch iets te pittig gegeten.

Vandaag een speciale dag voor ons want zoon is een half jaar en krijgt ook al een half jaar volledige borstvoeding!

Ik had een half jaar als doel gesteld maar dit is ondertussen bijgesteld naar een jaar.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
MissB, mijn zoon is bijna 5 weken.Omdat dochter een fanatiek flesweigeraar is geweest zijn we met zoon bijtijds begonnen met de introductie van de fles.

Man geeft hem nu sinds een week dagelijks een flesje afgekolfde melk. Op het moment dat hij de fles geeft kolf ik meteen het flesje voor de volgende dag. Ik gebruik een difrax-'S fles op advies van hier. Gelukkig drinkt zoon goed tot nu toe. Ik merk niets anders aan zijn borstdrink-gedrag.
Heb ik ook nog een vraagje voor de experts: vanaf een uur of 19 wil zoon alleen maar aan de borst hangen. Beetje drinken, beetje tutten, beetje in slaap dommelen. Wanneer ik hem dan probeer weg te leggen dan wordt hij snel weer wakker en weer aan de borst. Hij houdt dit wel vol tot een uur of 22 à 23

Wandelen, draagdoek, pinken/speen helpt niet.

Is dit nu clusteren?
He Isa, jij weer hier! Ik zit inmiddels ook aan de 6 maanden.

Ik kan bijna hetzelfde verhaal typen!

En dankzij jouw tip ( en ook van mensen in mijn omgeving) uiteindelijk ook de Tippee Tommee fles gekocht en eindelijk succes ( na ruim 5 maanden)

Ik was trouwens wel later begonnen met oefenen, misschien heeft dat toch wel meegespeeld.
Tao, ik weet niet hoe je het noemt maar ik heb hetzelfde gehad. Het duurde meestal een paar dagen. Enige wat je kan doen is je maar gewoon aan overgeven. Gaat meestal vanzelf wel weer over!
quote:_Lucia_ schreef op 18 april 2011 @ 21:23:

Onrustig drinken met 3 maanden? Heel herkenbaar..

Mijn dochter van 14 weken weigert de laatste week regelmatig de borst. Als ik mijn borst aanbied, begint ze te overstrekken, te gillen en weg te duwen.

Vooral als er andere mensen bij zijn, wil ze absoluut niet drinken.

Maar het gekke is, dat ze op de momenten dat ze bijna slaapt, bijna wakker is of 's nachts prima drinkt..

Ik heb al aan spruw gedacht, maar kan zowel bij haar als bij mezelf geen symptomen ontdekken.

Is dit een vroege 4 maanden dip? Misschien wat anders?

Ik word er een beetje moedeloos van..

En om het nog gezelliger te maken weigert ze ook de fles op het kdv., En ik moet volgende week weer werken.. Twee keer wezen wennen, twee keer niks gedronken. Ze was woest als ze met de fles aan kwamen. Daaaag 2 keer 100 ml gekolfde melk.. Thuis drinkt ze wel uit de fles, dus aan het oefenen ligt het niet. Het is vooral een kwestie van onbekendheid met de leidsters.. En daarheen gaan om te voeden is echt geen optie. Ik werk te ver weg..

Hart onder de riem? Anyone?

He meiden, Vorige week kwam ik klagen over de bv en het flesweigeren. Maar nu kan ik gelukkig melden dat het met allebei weer helemaal goed gaat! Drinken aan de borst gaat weer prima en vandaag de eerste dag op het kdv is ook heel goed gegaan.

Ben superopgelucht!

Bedankt voor jullie steun!
quote:Toa schreef op 26 april 2011 @ 20:55:

Heb ik ook nog een vraagje voor de experts: vanaf een uur of 19 wil zoon alleen maar aan de borst hangen. Beetje drinken, beetje tutten, beetje in slaap dommelen. Wanneer ik hem dan probeer weg te leggen dan wordt hij snel weer wakker en weer aan de borst. Hij houdt dit wel vol tot een uur of 22 à 23

Wandelen, draagdoek, pinken/speen helpt niet.

Is dit nu clusteren?Kort antwoord: Ja!
Toa, ja dat is clusteren, tenminste zo noem ik het wel. Soms heel fijn en knus en gezellig, maar nu na bijna negen maanden soms ook heel vervelend en irritant.
quote:jsd81 schreef op dinsdag 26 april 2011 21:15 Toa, ja dat is clusteren, tenminste zo noem ik het wel. Soms heel fijn en knus en gezellig, maar nu na bijna negen maanden soms ook heel vervelend en irritant.

9 maanden!!! Dat is heel lang...

Lucia, goed zeg. Hou vol
Sinds vorige week ben ik weer aan het werk. En terwijl de flesjes er hier vorige prima ingingen, wilde mijn dochter van 14 weken ineens niet meer drinken. Na 2 pogingen en 250 cc (zucht) weggegooide melk, heeft ze aan het eind van de dag een fles kunstvoeding gekregen.

Vandaag wilde ze eerst maar 40 cc en bij de tweede voeding 170 cc. Er is geen pijl op te trekken. Door alle weggegooide melk, krijgt ze nu af en toe een flesje kunstvoeding extra. Ik vind het zo zonde...

Kleine beetjes opwarmen is ook geen optie, want ik vind het te zielig als ze ligt te krijsen van de honger na 50 cc...

Iemand tips? Herkenning? Geruststelling?
Vivaemma, wat gaven difraxflessen mee naar het kdv. Als zoon dan ineens wel goed dronk, kon terwijl hij dronk de bodem van de fles gedraaid worden om er wat melk bij te gieten. Dat scheelde flink in het weggooien.

Toen hij eenmaal echt goed gewend was op het kdv ging hij beter drinken, dus het kan nog goed komen.
Dank voor de tips en ervaringen! Ben benieuwd, gaan binnenkort maar eens proberen!

Wanneer op de dag zijn jullie begonnen met afkolven om te geven als je niet bij je kindje bent? Hoorde dat je 's morgens het meeste melk hebt. Doe je het dan na een voeding, dus wat nog over is zeg maar, of tussen twee voedingen in?
Ik kolfde altijd bij de ochtendvoeding omdat je dan inderdaad de meeste melk hebt. Zoon dronk 1 borst en de andere kolfde ik af. Na een tijdje kreeg ik hier wat handigheid in en kolfde ik terwijl zoon dronk 's ochtends. Zoon in rugby houding en de andere kolven. Bij mij duurde het wel een week of 4 voor ik echt een volledige voeding kon kolven.

Tussen twee voedingen in kan ook maar ik wist nooit wanneer zoon weer wilde drinken dat ik dan bang was dat ik te weinig melk had na het kolven om zoon te voeden.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Reglisse sorry zie je antwoord nu pas, maar Belgie ja, daar woon ik geeneens zo ver vanaf! Dat is een goede tip, vitamine b12 is daar ook zo te koop incl spuiten. Dus domperdon vast ook wel.
voedende dames,

ik ben aan het puinruimen en heb een mooie Anita Maternity zwarte voedings BH (nog in doosje) die ik wegdoe. Het is maat 80 C. Hij is van mooi kant, heeft een zachte beugel en zo'n roze knopje dat je van links naar rechts kan schuiven ter herinnering aan laatst gegeven kant. Heb hem zelf maar heel even gedragen omdat ie te klein werd.

Wie 'm wil hebben (tegen verzendkosten, dus zo 3 euro geloof ik?), mail naar dctrfeel@gmail.com
Over drie weken wordt mijn kleine vent 2. De borstvoeding loopt prima, vooral hij geniet er erg van. Maar ik ben er eigenlijk klaar mee....

Met pinksteren ga ik naar Pinkpop en ik heb bedacht om dat moment aan te grijpen om te stoppen. Maar hoe doe ik dat?

Het lijkt me zo moeilijk om hem af te wijzen. Is er een vriendelijke manier?
Oei DrFeel ik ben wel heel erg geinteresseerd! Wat lief dat je hier die beha aanbiedt. Ik mail je maar als er nog meer geinteresseerden zijn, begrijp ik het ook als deze naar een ander gaat.
Hee Foxy! Moeilijk lijkt me dat, geen idee. Misschien een mooie fles/beker of iets heel anders uitzoeken voor grote jongens? Lief wel dat hij het nog steeds zo gezellig vindt. En bijna 2 al, de tijd gaat snel.
Foxymama, wij zijn nog niet helemaal gestopt, maar op verzoek van vriend heb ik een licht ontmoedigingsbeleid gevoerd voor de ochtendvoeding. Ze wilde altijd graag bij ons in bed liggen en dan natuurlijk wat drinken. Dat zag ik meestal wel aankomen, en op dat moment (dus voor ze het zelf echt in haar hoofd had gehaald) zei ik dan: wil je wat sap drinken? Papa ( ) haalt wel even wat voor je van beneden. Na een paar dagen vroeg ze niet meer om drinken 's ochtends. En ze kreeg toch wel wat lekkers te drinken (en kon dat natuurlijk gezellig tegen me aan opdrinken).
Tijd gaat echt super snel. Zag jouw kleine vent ook al heel erg groot zijn op hyves!

Hij vindt het nog iets te gezellig ben ik bang... Man maakt wel eens een grapje dat hij hem naar bed gaat brengen, grote paniek want man heeft geen 'dinkuh'...

Als één kant leeg is zegt hij: 'op! atietant?'

Andere kant ook op? 'plapen!'

Wen, dat is ook een idee. Een aantrekkelijk alternatief bieden.

Vanochtend stond ik onder de douche toen hij wakker werd, tegen de tijd dat ik was aangekleed was hij de voeding vergeten.

Ik zie op tegen het afbouwen van de voedingen voor het slapen gaan, dat is zo'n groot onderdeel van het ritueel geworden.

Ik ga twee nachten weg met Pinkpop, ik denk niet dat hij mijn borsten dan al is vergeten... Misschien moet mijn man als ik terug kom het naar bed gaan ritueel overnemen. Eerst met een flesje koemelk en die langzaam afbouwen ofzo?
Foxy wat lief die woordjes!

Mijn kleine vent is ook alweer bijna 9 maanden, kruipt, gaat staan. Tamtamt en lacht alleen nog bij het drinken. Vooral als ik zijn handje opeet.
Als het ooit nodig gaat zijn om het avonddrinken af te bouwen, gaan we dat inderdaad zo doen dat vriend met een flinke fles warme melk naar boven gaat. Zo doet hij het ook op avonden dat ik er niet ben, en dat gaat prima. Of ben jij 's avonds nooit weggeweest tot nu toe?

Ik zou geloof ik wel in fases afbouwen, niet van twee of meer op een dag naar niets. Dat is denk ik moeilijker voor een peutertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven