December 2007

04-12-2007 12:30 963 berichten
Alle reacties Link kopieren

Link naar het oude topic
*Zet taart en frisdrank neer.*

Jaja, ik ben jarig vandaag!

Niet echt een feeststemming hier in huis, tis namelijk nogal een ziekenboeg hier. Alleen dochter lijkt zich er virusloos doorheen te slaan, voor de rest is het gammel en co. Heb maar liefst 2 uur slaapgehad afgelopen nacht, door spugende zoon.

Morgen moet manlief weer aan het werk, eens kijken of ik het red met twee kinderen. Is het heel erg dat ik het ergens ook wel weer lekker vind dat hij weer aan het werk ga? Nee toch?

Ik ga weer knuffelen met mijn meisje! Ik hoop dat ik morgen tijd vind om wat socialer te zijn.
Aitane, Gefeliciteerd met je verjaardag, kom niet langs hoor. Wil niet (weer) ziek worden, haha.

Ik vond dat ook erg lekker toen Paabsman weer ging werken, gewoon weer een normaal ritme.

Miffy, ik ben ook watje met laten huilen. Oudste heb ik echt nooit laten huilen, is ook nooit nodig geweest (huilde gewoon haast nooit:P). Maar Renske is iets anders, en soms moet ik haar wel even laten huilen. Ik doe de babyfoon dan maar uit en ga dan maar druk bezig zijn. Want houd het heel kort vol als ik het te goed hoor.

Eowyn, watr vervelend dat je contract niet verlengd is. EN idd, je hebt geen poot om op te staan. Echt balen hoor. DEnk je dat je snel weer wat gevonden hebt?

Lexa, wat goed dat je toch hebt door gezet met de BV. Het is even flink zwaar en heftig, maar je moet er even doorheen (die regeldagen). Ben je ondertussen al over gegaan met om de 4 uur te voeden?

Ik ben idd vandaag weer gaan werken. Had er eigenlijk best wel weer zin in, en het ging best goed. Had ook wel een rustig dagje hoor, 1 keer 2 uur, en 1 keer 2,5 uur. Met daartussen een flinke pauze. Had nog wel meer kunnen werken voor mijn gevoel.

Renske is dan gewoon thuis bij Paabsman, hij zit in de voll-continue. EN ik kan natuurlijk zelf inplannen, dus ik werk wanneer hij vrij is. Ideaal, en zeker nu Renske nog zo jong is, zou ik haar sowieso nog niet weg brengen hoor.

Van de week zijn we begonnen met afgekolfde melk uit een flesje, en dat gaat echt super. Ze heeft er totaal geen moeite mee, en ik ben ondertussen al bezig met een voorraad voor in de vrieser. Ik kolf al veel meer dan dat zij drinkt.

Van het weekend het eerste, echte lachje gekregen van Renske. Weer zo leuk, en wat gaat het toch al weer hard. Ze had al heel vaak lachstuipjes, maar nu kregen we echte lachjes.
Goedemorgen allemaal, eindelijk heb ik wat tijd en energie om te schrijven!

Hier gaat het prima, Ylok doet het goed: het is echt een schatje en in één week tijd al één centimeter gegroeid!

Ikzelf ben wel nog ontzettend moe. De bevalling is me niet in de koude kleren gaan zitten. Hoewel hij niet thuishoort in het rijtje zware problematische bevallingen, is het me niet gemakkelijk af gegaan. Ik heb de eerste 6 cm ontsluiting zelf thuis gedaan, dat was nog wel te doen. Daarna naar het ziekenhuis, waar ik een beetje in paniek raakte en ben gaan hyperventileren. Uiteindelijk heb ik een ruggenprik gehad om te kalmeren, wat een opluchting!!! Daarna wilde de Ylok er niet uit - er was al 2 uur volledige ontsluiting en hij lag nog steeds niet in het bekken. Uiteindelijk is hij toch in het bekken gedaald met veel rondlopen enzo. Er bleek toen ook dat de navelstreng twee keer om zijn nekje zat en dat hij het erg moeilijk had. Met veel geweld is hij toen uit mijn buik gedrukt. Ik heb de blauwe plekken nog op mijn ribben staan! Ook is er een flinke knip gezet... Na dit alles heb ik nu nog meer respect voor iedereen die zonder verdoving bevalt! Goed, tot zover ons laatste bevallingsverhaal...

Ik ga er weer vandoor, ik kan nog steeds niet goed zitten... Bovendien zal Ylok zo wel wakker worden. Ik heb trouwens best moeite met borstvoeding. Ik was voorbereid op pijn, maar niet op bloed en korsten... iew! Hoe lang duurt het voordat je borsten een beetje aan het voeden gewend zijn?
Bloed en korsten? Dat is niet de bedoeling hoor. Zijn er in Lolaland lactatiekundigen die je eens kunt laten kijken of het aanleggen wel helemaal goed gaat? In het begin mag het best een beetje gevoelig zijn, maar pijn, bloed en korsten zou niet moeten.

Sterke met het herstellen van je bevalling.

Pluis had trouwens ook een dubbele omstrengeling, maar dat hoorde ik pas een week na de bevalling. De navelstreng was zo lang dat het niet zo'n probleem was, geloof ik.

Pluis besloot gisteravond ineens dat hij stipt om de 3 uur wil drinken. Die heeft nog niet door dat het de bedoeling is dat de tijd tussen 2 voedingen lánger wordt, en niet korter

Nog gefeliciteerd, Aitane. Heb je ondanks de ziekenboeg toch nog een beetje een leuke dag gehad?

Man is hier ook weer aan het werk, sinds vorige week, maar dat betekent nog absoluut niet dat er hier weer iets van een ritme in komt. 's Morgens ben ik steeds zo moe dat ik niet eens merk dat hij opstaat, en nog vrolijk een tijd doorslaap. Kennelijk heb ik het nodig, en mijn verlof duurt nog een tijd, dus ik geef er gewoon maar aan toe.
Klinkt toch als een best heftige bevalling Lola! Maar ik zag net op msn dat er wel een práchtig mannetje tevoorschijn is gekomen.. Wauw!

Wat balen dat de borstvoeding nog niet zo loopt. Bloed en korsten klinkt ook niet helemaal jofel. Heb je iets van kraamhulp? Iemand die je advies geeft over goed aanleggen? Want het klinkt mij nu een beetje in de oren alsof Ylok niet helemaal goed hapt, waardoor er kloven ontstaan. Of zit ik er nu naast? Hij moet niet alleen de tepel in zijn mond hebben, maar ook een groot stuk van het tepelhof eromheen.

Als je wilt kan ik wel wat info over aanleggen geven, Meisje hier is ook geen groot aanhaptalent en is bovendien nogal driftig en ongeduldig, dus ik heb me er wat in verdiept de laatste dagen.

Paabs alweer aan het werk! Wat goed zeg! Renske is natuurlijk wel 2 weken ouder dan Meisje maar toch, ik moet er nog niet aan denken!

Laten huilen, ik heb er ook moeite mee. Eigenlijk ben ik van mening dat je babies nooit moet laten huilen in verband met veilige hechting enzo. Maar ja, met een tweede lukt dat niet altijd. Als ik een luier van Zoon aan het verschonen ben en ze begint te huilen kan ik haar natuurlijk niet direct oppakken. En dan blijkt dat ze soms zomaar in slaapt valt na 2 minuutjes huilen. Moeilijk hoor! Waar is de gebruiksaanwijzing als je die nodig hebt?

Vandaag mijn vuurdoop als moeder van twee en eigenlijk gaat het best goed. Heb zelfs het eten al bijna klaar voor vanavond en een wasje opgehangen.

Ga nu lekker op de bank met een heel zielig boek. Poeh, ik ben nog wel een hormonaal wrak hoor, ik barst om het minst of geringste in tranen uit.

O Zoon wil niet slapen.. Daar gaat mijn bankhangmoment.

Tot later!

lola..borsten met korsten en bloed..das niet goed hoor, hapt je kindje wel goed in de borst ? Laat je aub anders even helpen door een laktatiedeskundige in je kraamtijd (dan is het gratis) dat scheeld een boel elende. Gefeliciteerd met je mannetje..ga lekker genieten hoor en vergeet de elende van de bevalling das geweest..kijk naar wat je hebt en geniet knuffff.

Bv gaat op zich nu wel redelijk hier, pas idd de hamburgerhap toe en dat werkt, ook verschillende houdingen ben ik aan het proberen om de melkklieren in de borst goed open te houden. Wel doen mijn tepels en binnen in de borst zeer. Waarschijnlijk spruw volgens het cb maar konden het niet met zekerheid zeggen. Quint heeft in zijn mondje 1 klein wit puntje maar of dat spruw is?? Voor de zekerheid medicijnen halen, vergeet door de drukte alleen steeds om de dokter te bellen.

Verder kan ik ook nog steeds niet goed poepen. Het is niet keihard ofzo maar het is net of ik doorns uitpoep.De eerste keer was bij mij heel pijnlijk omdat ik waarschijnlijk een kleine aambei heb van de bevalling. En er is er eentje bij gekomen, misschien daarom de pijn. Heb / had geen ervaring met aambeien.

nou later meer..oja sorry ik kan op het moment niet op de groep komen hij erkend het internetadres niet, snap er niks van. Manlief gaat er naar kijken zei hij, alleen dat moet nog steeds gebeuren...

De kleinste van mijn stel begint nu heelhard te huilen moet gaan.

fijne dag verder.
Aitane nog gefeliciteerd!

Lola, bloed en korsten is níet goed. Misschien even met en tepelhoedje voeden om de boel te laten helen? Bephanten hielp hier heel goed. En 1 borst per keer geven zodat de ander tijd heeft om te herstellen.

Paabs alweer aan het werk!

Ik zou officieel 4 februari moeten beginnen, maar dat gaat dus niet door.

Eowman zit ook zonder werk en we hebben afgesproken dat 1 van ons in ieder geval tot april thuisblijft ivm met Juno. Dan is hij 6 maanden en dan is er ook plek op het KDV. Die waren onze inschrijving kwijtgeraakt, terwijl ik hem al had ingeschreven in juni, toen ik net 3 maanden zwanger was. Waarschijnlijk blijft Eowman thuis omdat hij ook zijn studie nog aan het afronden is. Voor augustus moet hij klaar zijn, en hij is ook gewoon toe aan rust. Ik heb daarentegen wel zin om te gaan werken, dus ik hoop dat ik ergens in februari aan de slag kan.
Aitane, het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar nog van harte gefeliciteerd!!! Inmiddels alweer een nachtje een beetje kunnen bijslapen?

Toetyfroety, nog geen nieuws?

Paabs, werken ging dus goed? Lekker hoor.

Miffy, jij schreef dat je kleine om de 3 uur komt. Zat daar eerst langer tussen dan? Luka komt namelijk ook echt stipt om de 3 uur. Alleen 's nachts houdt hij het meestal iets langer vol. We geven hem om 23.00 uur en dan komt hij om 03.00 uur en 6.30 meestal weer. Alleen vannacht was hij van slag en besloot dat het om 02.00 een 05.30 alweer tijd was. Ik heb ook geen idee vanaf wanneer je langer tussen de voedingen moet laten zitten. Zoiezo valt dat denk ik niet te rekken, want meneer wordt erg boos als hij zijn fles niet krijgt.

Droom, met je vraag over BV kan ik je niet helpen, want ik geef de fles.

Eowyn, ik vind dat je heel relaxed omspringt met het feit dat je je baan verliest. Lijkt me toch behoorlijk balen zeker om dat je man ook zijn baan kwijt is. Weet je al wat je nu voor werk wil gaan doen?

Lot, lijkt me echt relaxed als je kleintje nu al af en toe een hele nacht door slaapt! Balen dat je man een terugslag heeft gehad.

Lexa, is het nog gelukt met een trouwlokatie?

Leuk, Herfstrood die reakties op je school. En jij ook al zo'n lekkere slaapkop!

Miriam, misschien toch even langs de huisarts voor je aambeien? Ik heb er zalf voor en lactulosestroop om mijn ontlasting zacht te houden.

Hoe doen jullie het trouwens met huilen? Volgens onze kraamhulp kun je ze de eerste drie maanden niet verwennen en mag je er gewoon gelijk naar toe als hij/zij huilt. Maar hier hoor je ook weer tegenstrijdige berichten over. Dat vind ik echt het lastigst, want ik ben ook bang hem zometeen dusdanig te verwennen door iedere keer naar hem toe te gaan als hij huilt. Dan hebben we zometeen zo'n verwend lastig mannetje en om het dan weer af te leren! Hoe doen jullie dat?

Ik heb afgelopen maandag even gewerkt. Ging op zich wel goed, behalve het stoeltje waar ik op zit is een drama. Een zogenaamd zadelstoeltje (denk aan een paardrijzadel) en met een knip en aambeien is dat wat minder, hahaha. Ik heb voor de maand januari nog fulltime evrvanging kunnen regelen. In februari ga ik dan weer 2 dagen aan de slag, dus dat is wel te overzien.
sax, ik vind zelf dat je je ze de 1e 6 maanden niet kan verwennen. Wij hebben onze oudste echt nooit laten huilen, en nog steeds niet echt. En het alles behalve een verwend mannetje geworden.

Weet je wat goed helpt voor aambeien, klinkt echt heel stom hoor. Maar otrivin (ja, die neusspray) helpt heel goed, veel beter dan spertie ofzo.

Maar jij hoeft dus eigenlijk deze maand dan toch niet te werken als ik het goed begrijp?? Zou lekker zijn voor je hoor.

Aitane, op zich ben ik het dus tot een paar weken terug volledig met je eens geweest dat laten huilen absoluut niet nodig is. Heb ik bij mijn oudste dus ook nooit gedaan. Maar ik merk dat Renske op sommige punten gewoon heel anders is. Toen ze ongeveer 2 weken was werd ze steeds huileriger en minder relaxt. Toen heb ik een keer geprobeerd om haar gewoon in bedje te laten liggen voor een paar minuten als ze huilde. En zowaar het werkte, en ze werd in een paar dagen tijd steeds rustiger. Ik doe het niet vaak, en 's nachts kan ik het niet eens. Ik kan gewoon niet tegen dat gehuil. Ik merk ook dat het de laatste week steeds minder "nodig" is bij Renske. Ze gaat wat meer op mijn oudste lijken de laatste week.

Lola, klinkt niet goed hoor bloed en korsten. Dan gaat er echt iets verkeerd met aanleggen, moet wel. Dus niet op deze toer doorgaan, want dan gaat het waarschijnlijk niet weg van.

En ook pijn is niet nodig bij BV hoor, probeer een lactatiekundige te krijgen bij jouw in Lolaland. Doen hoor.

Hier vannacht maar 1 nachtvoeding, alleen om 4 uur. Was helemaal verbaasd toen ik wakker van Renske werd.

Nou had ze gisteravond wel een flesje afgekolfde melk gehad van Paabsman, maar eigenlijk denk ik dat het gewoon toeval was. Maar we proberen het gewoon nog een keertje uit van de week.
quote:paabs schreef op 09 januari 2008 @ 16:12:

Aitane, op zich ben ik het dus tot een paar weken terug volledig met je eens geweest dat laten huilen absoluut niet nodig is. Heb ik bij mijn oudste dus ook nooit gedaan. Maar ik merk dat Renske op sommige punten gewoon heel anders is. Toen ze ongeveer 2 weken was werd ze steeds huileriger en minder relaxt. Toen heb ik een keer geprobeerd om haar gewoon in bedje te laten liggen voor een paar minuten als ze huilde. En zowaar het werkte, en ze werd in een paar dagen tijd steeds rustiger. Ik doe het niet vaak, en 's nachts kan ik het niet eens. Ik kan gewoon niet tegen dat gehuil. Ik merk ook dat het de laatste week steeds minder "nodig" is bij Renske. Ze gaat wat meer op mijn oudste lijken de laatste week.

Wat een herkenning! Ik vind dus ook dat je kinderen niet moet laten huilen, maar terwijl ik dit typ is Meisje toch echt even aan het huilen. Maar ik hoor gewoon dat ze in slaap aan het vallen is, dus ook al vind ik het moeilijk, ik laat haar liggen.

O, ze is al stil.

Verwennen, daar geloof ik de eerste 6 maanden ook niet in. Echt, babies zin het verband tussen oorzaak-gevolg echt nog niet. Als ze huilen is dat omdat er een behoefte bevredigd moet worden. Soms is het wel lastig te raden welke dat is.

Verder volg ik vooral mijn gevoel in dit soort situaties. Nu, Meisje is 3 weken oud, begin in haar echt te 'kennen'. Ik hoor of ze huilt omdat ze in slaap aan het vallen is, of dat er wat anders is.

Moeilijk he?

Hmmm, nu kan ik niet teruglezen, dat is lastig. Ik wilde nog reageren op iemand, maar weet niet meer wie...

O ja, Eowyn balen dat je contract niet verlengd is. En natúurlijk heeft het niks te maken met je zwangerschap...

Denk je dat je makkelijk een nieuwe baan kunt vinden?

Vandaag echt op stap geweest met twee kinderen. Poeh, dat is me nogal een organisatie. Natúúrlijk poepte Meisje net even haar broek vol toen ik op het punt stond weg te gaan.

Dat wordt nog wat als ik straks moet werken...

Gebruiken jullie ook een draagdoek voor jullie kleintjes? Dat is hier echt een groot succes! Ze kan er zo heerlijk in slapen!

O, het is al half 5, laat ik maar eens wat eten gaan maken..

Hier even een ego-bericht, sorry, maar baal zo!

Vandaag bij de reumatoloog geweest. Die vond mijn herstel langzaam gaan. Hij wil dat ik meer therapie krijg. En andere medicijnen, die niet samen kunnen met borstvoeding. Daarnaast raad hij eigenlijk af om nog een keer zwanger te worden. Mijn lichaam heeft zo heftig gereageerd. Hij kon zich wel voorstellen dat wij toch andere wensen hadden. Maar bij een volgende zwangerschap moet ik waarschijnlijk of opgenomen worden, of veel strenger onder controle van een reumatoloog en, afhankelijk van mijn herstel medicijnen blijven slikken die een kleine invloed kunnen hebben op het kindje waardoor ik onder behandeling van een gynacoloog kom. En dan adviseert hij om er niet te lang mee te wachten. Gezien mijn huidige klachten is er een kans dat het met de jaren slechter zou gaan en een zwangerschap nog zwaarder wordt. We hadden wel verwacht dat hij niet enhousiast zou zijn, maar dit niet! Is ook een langer gesprek geworden dan de bedoeling was. We hebben over twee weken weer een gesprek. Kan alles even bezinken. Nu gaat er vanalles door mijn hoofd: hoe is mijn toekomst dan? En kan ik dan wel goed voor mijn kind/kinderen zorgen? Hij wil geen uitspraken doen over het verloop. Of ik de dingen kan blijven doen die ik nu doe. Ik geniet enorm van Jet en hoop dat nog lang te doen. Maar we wilden zo graag meer kindjes...... Merk dat mijn vriend dit ook niet had verwacht. Probeer me nu eerst te richten op het nu. Of ik nu wel of niet die medcijnen moet gaan slikken en dus moet stoppen met bv. Maar het lijkt wel 1 grote brij in mijn hoofd.

Lexa
even snel, heb eigenlijk geen tijd nu.

Lexa, kijk en vraag echt even op www.borstvoedingsforum.nl

Soms zeggen ze dat bepaalde medicijnen niet met BV gaan, maar gaat dat toch wel. Of is er een vervangend medicijn wat wel met BV gaat. Er is een site waarop je ht ook kan opzoeken, maar die weet ik niet meer. Ik had hem via het forum.

Gewoon daar je vraag daar neerleggen, misschien is er wel een oplossing qua medicijnen en zou iig al een klein stukje voor je wat makkelijker maken (denk ik)
Lexa, het is al heel wat dat je tot nu toe BV gegeven hebt. Natuurlijk zijn er voordelen van BV voor Jet, maar als de verlaagde kans voor haar op allergieen en afwijkingen betekent dat jij door de reuma gegarandeerd blijvende schade oploopt, dan moet dat misschien toch zwaarder wegen. (Makkelijk gezegd van een afstandje, dat snap ik, want natuurlijk spelen er ook allerlei emoties mee.)

Sterkte met alle moeilijke beslissingen.

Laten huilen vind ik heel vervelend, maar het is nu een paar keer gebeurd dat Pluis duidelijk moe was, en niet wilde slapen. Als we hem dan gaan troosten, kijkt hij ons met wijdopen ogen aan, blijft huilen, en slaapt al helemaal niet meer. Dan zitten we hem dus alleen maar in de weg. Even laten huilen lijkt me dan toch beter - meer dan 3 minuten heeft het tot nu toe niet geduurd.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wanneer troosten nu wel of niet helpt, want soms valt hij juist ook als een blok in slaap als je even je hand op zijn buik legt. Dat moeten we dus nog even leren, en tot die tijd gaat 1 van ons toch maar even bij hem kijken als hij huilt.

Sax, de tijd tussen twee voedingen varieert hier nogal, maar leek de afgelopen week langzaam iets toe te nemen. Gisteren was het ineens stipt om de drie uur, ook 's nachts, terwijl hij eerder 's nachts er iets meer tijd tussen liet zitten. Vannacht zat er weer 4 uur tussen, alleen had hij ze nu wat onhandig getimed: half 10, half 2, half 6 - dat laatste vind ik dus echt nog midden in de nacht.

Zolang ik verlof heb, maak ik me echt nog niet druk over wanneer hij wil drinken. En na die tijd zien we wel weer verder

Dat stoeltje klinkt niet fijn, maar je hoeft er deze maand dus niet meer op te zitten?

Draagdoek is hier nog niet zo'n succes: hij begint onmiddellijk te huilen als ik hem erin probeer te dragen.
*** even een tip over slapen/huilen (als je 'm niet wilt lezen; gewoon overslaan dit stukje)

Sommige kindjes hebben het nodig om even te huilen voor ze in slaap vallen en andere kindjes hebben echt jou nodig als ze huilen. Huilen is het enige communicatiemiddel van je kindje en echt waar, je weet zelf het beste! Vertrouw op je gevoel. Als jij je kindje even laat huilen omdat je weet dat hij dat nodig is, terwijl de ander dat niet doet, no problem!

Toen Ella nog een heel klein moppie was, was er echt iets aan de hand als ze huilde in haar bedje. Ik heb haar toen nauwelijks laten huilen om haar in slaap te laten vallen, ben haar altijd gaan troosten. Nu is ze wat ouder en heeft ze een minuut of 5 -10 nodig om de dag te verwerken en hoewel het huilen soms door merg en been gaat, laat ik haar.

We hebben dit wel moeten uitproberen. Als ze huilde gingen we even kijken, troosten en weer weg. Als ze dan nog huilde, bleven we wat langer weg, gingen we weer kijken, troosten en weer weg. Zodat ze in elk geval wist dat we er waren.

En dan nog even voor Lola; het is hier al gezegd; bloed en korsten zijn niet goed!!! BV mag noooooit pijn doen. Ik hoop dat je iemand in de buurt hebt die je kan helpen. Tepelhoedje is een goede tip, kolven en je kindje even de fles geven ook; je borsten moeten even tot rust komen lijkt me. En als je Bepanthen smeert, smeer het dun, dan werkt het het beste.

Succes ermee!!!

En voor Lexa, wat een vervelend bericht heb je gekregen! Ik kan me je teleurstelling heel goed voorstellen, dat je mss niet nog een kindje mag krijgen vanwege je ziekte is echt vreselijk (ik ben diabeet en heb ook even in onzekerheid verkeerd of het wel/niet kon en mocht). En dan moet je mss ook nog de bv opgeven vanwege je medicijnen. Heb je al op het bv-forum gekeken of ze daar iets meer weten? En als het echt niet kan... dan moet je voor jezelf kiezen, je kindje heeft niets aan je als het met jou niet goed gaat (hoe hard dit nu ook klinkt). Heel veel sterkte met je beslissing en ook met wat nog komen gaat, hopelijk kom je er samen met je reumatoloog uit!.

Zo en ik ben weer weg.... ****
Hoi allemaal, weer even een egobericht van mij. Ik heb dringend advies nodig!! Borstvoeding loopt dus voor geen meter bij mij. Ylok krijgt wel genoeg, maar het gaat steeds meer pijn doen. Ik zie er elke keer weer tegenop om hem aan te leggen en zit soms echt te janken terwijl hij drinkt. Nu doet het ook al pijn tussen de voedingen door. De vk die dagelijks bij mij thuis komt zegt dat ik wel goed aanleg en dat ik er gewoon doorheen moet. Nu las ik op borstvoeding.com dat dat een fabel is. Dat het niet zo lang pijn mag doen (bij mij nu al een week). Nu heb ik ook nog koorts gekregen, niet hoog 38,3 - maar toch... Ik voel me beroerd en zie het echt niet meer zitten. In het ziekenhuis hebben ze lactatiedeskundigen, maar die hebben alleen op maandag spreekuur.

Nu adviseerde iemand van jullie om de melk af te kolven. Dat durf ik niet zo goed, want ik ben bang dat dat nog meer pijn doet en dat Ylok daarna de borst niet meer accepteert. Of valt dat wel mee?

En als ik er helemaal mee ophou, hoe gaat dat dan? Kan ik er dan in één keer mee ophouden (dat zou ik echt het allerallerliefste doen... )

En nog een laatste vraag: hoeveel paracetamol kan ik per dag slikken zonder dat dit slecht is voor Ylok?

Alvast heeel erg bedankt voor jullie adviezen!
O en er komt nog een vraag bij me op. Ylok is nogal temeramentvol, ik kan hem vaak nauwelijks onder bedwang houden als ik aanleg. Hebben jullie tips om zijn armpjes in bedwang te houden? Ik had ze al in zijn truitje gestopt, maar hij steekt ze dan gewoon onder of boven weer naar buiten of blijft gewoon door het truitje heen wild grijpen... au!
lola, bellen naar het zkh, je kan echt niet wachten tot maandag. Vandaag moet je echt actie onder nemen. Doen hoor.

Niet zelf zo door tobben, en ook de VK kletst maar wat over die pijn. Dus of ze er ook verstand van heeft of ie goed is aan gelegd, betwijfel ik een beetje.
Helemaal eens met Paabs, onderneem actie! Borstvoeding kan best even gevoelig zijn de eerste dagen, maar bloed en korsten is absoluut niet te bedoeling!

Mocht je niemand kunnen bereiken, ga dan afkolven. Je tepels krijgen dan even rust. En maak je niet te druk over eventueel borstweigeren, dat valt vaak wel mee. Bovendien is voeden zo ook geen doen, en aangezien Ylok ook zo onrustig is denk ik dat het veel scheelt!

Over paracetamol, dat weet ik niet precies. Volgens mij mag je gewoon de dosis die op de verpakking staat. Vraag het anders even op het borstvoedingsvragentopic, Tilalia weet dat wel!

Sterkte meid! Ik bewonder je doorzettingsvermogen!
O ja, zijn er in Duitsland niet ook vrijgevestigde lactatiekundigen? Dus die niet verbonden zijn aan het ziekenhuis?
Bedankt voor de tips!

Ik heb vanochtend een lactatiedeskundige van het zkh gebeld. Zij raadde me aan naar de gyn te gaan. Daar kom ik nu net vandaan. Het is een borstontsteking... De gyn heeft nu een kolfapparaat voorgeschreven, zodat ik alle melk uit de borsten verwijderd krijg. Ik hoop echt dat het wat is - ben wel bang dat het meer pijn doet dan voeden... Ik ga Ylok zo wakker maken, geef hem de borst die het minst pijnlijk is en kolf dan de andere af. Daarna ga ik slapen... pff ik voel me echt alsof ik door een vrachtwagen overreden ben.

Ik hoop dat ik de volgende keer wat meer energie heb om op jullie te reageren. Fijne dag nog!
Lola,

Een borstontsteking, joy me! ik heb er ook een. Werd zat op zondag wakker met onwijs pijnlijke borst en koorts liep elk uur op. Verlos gebeld, tips gekregen

- veel masseren v harde plek onder douche

- warm houden met compressen of pittenzak

- masseren tijdens/voor t voeden

- warmte voor/tijdens t voeden

- heel vaak aanleggen

- kinnetje laten wijzen richting pijnlijke plek zodat deze klier goed leeggedronken wordt (variatie in houdingen)

Dit hielp niet voldoende dus antibiotica voor een week, dit helpt goed en koorts is weg, de pijn ook bijna. Blijf de tips wel zo veel mogelijk toepassen.

Veel sterkte!
Droom en Lola, borstonstekingen sucks big time!!!

Ik leef met jullie mee, ik heb mazzel gehad en heb alleen maar 2 bijna ontstekingen gehad.

Lola, goed dat je naar het zkh bent gegaan, die VK daar zou ik dus niet meer op vertrouwen wat bv betreft. Jonge, jonge, gewoon zeggen dat je er "even" doorheen moet! Bv mag gewoon geen pijn doen, het kan hoogstens wat gevoelig zijn, doet het pijn, dan is het wat anders.

Helpt het kolven? De tips van Droom zou ik zeker meenemen. Als aanleggen nu heel pijnlijk is, even niet doen maar daarvoor in de plaats kolven. Neem je tijd voor het kolven! Dat is ook een vak apart, niet meteen in de stress schieten als het nog niet meteen loopt. Zorg dat je lekker en comfortabel zit, dat je niet gestoord kunt worden in een lekkere warme kamer. Voor je gaat kolven even warmtecompressen op je borst leggen evt Ylok in de buurt houden zodat je TSR goed opgang komt.

Ik heb er nog een tip bij; nét na het voeden (een half uur ofzo) als de pijn in je borsten heel erg is, kun je een koude compres op je borst leggen. Nooit doen net voor een voeding omdat de kou er voor zorgt dat de kanaaltjes "krimpen", maar dit kan wel verlichting geven. Je maakt een koude compres door witte kwark uit de koelkast in een hydrofiele washand te doen. Die leg je op de zere plek tot de kwark ongeveer je lichaamstemp. heeft overgenomen.

En last but not least; rusten!!! Ga zoveel mogelijk tegelijk met je baby slapen, je lijf moet nu naast het bv-produceren, herstellen van de bevalling, ook nog een ontsteking bevechten.

Lola; als je besluit te stoppen; nooit ineens doen. Zeker nu je al een ontsteking hebt!

Tila op het bv-topic hiero, heeft heel veel ervaring en daar lopen nog 100 andere vrouwen rond die je allemaal kunnen steunen en helpen!

Succes ermee!!!
lola en droom, wat ontzettend balen een borstontsteking. Knap dat jullie door gaan hoor.

Ik lees wel mee maar steeds als ik even wil schrijven of even lekker wil forummen is er wel wat hier. Is een stuk drukker nu met twee kindjes. Oudste trekt heel erg naar papa en daar heb ik het best een beetje moeilijk mee. Kreeg net geen kus voor het slapen gaan en ineens waren daar de waterlanders bij mij. Hij wil alleen maar papa.
ook een bv vraag. Ik heb niet echt last van mijn borsten maar zo nu en dan schiet er een koude steek door mijn linkerborst. T wil deze borst ook duidelijk minder graag dan de rechtse. Kan dit op spruw duiden?
Even een berichtje vanuit het ziekenhuis. Juno had vandaag zijn MRI. Er zijn op het eerste gezicht geen gekke dingen te zien, morgen krijgen we de definitieve uitslag.

Kikkie, ik heb dit ook weleens, zo'n steek. Heb nog nooit spruw gehad. Heeft bij mij geloof ik te maken met borsten die weer vollopen ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven