Onverdoofd ritueel slachten

07-04-2011 21:39 651 berichten
De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren, PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de Pvd A.

Niet alleen het onverdoofd ritueel slachten, maar de hele sector moet onder de loep. Ook het dagelijkse welzijn van de dieren laat veel te wensen over. Dieren die nooit een dag van hun leven in de buitenlucht hebben doorgebracht.

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kier_V schreef op 22 april 2011 @ 20:51:

Het probleem ligt niet bij onverdoofd slachten of het tegen gaan ervan, het probleem ligt bij de mensen die nog dagelijks tonnen vlees blijven kopen. Het gros van Nederland dus. Die moeten ze de oogjes openmaken.

Het zijn toch twee problemen. Onverdoofd slachten is OOK een probleem. Ik weet zeker dat er verschil is tussen een mes op je keel waardoor het nog enkele minuten duurt voordat je het bewustzijn verliest, of je krijgt een pin tussen je ogen waardoor je op het zelfde moment weg bent.

Maar dat mensen dagelijks tonnen vlees kopen, ja, dat is OOK een probleem wat aangepakt mag worden, wat mij betreft.
Het is eigenlijk 1 probleem met 2 segmenten.

Het is lastig... door mensen bewust te maken van dit probleem zou je de vleesprijs enorm omhoog moeten doen zodat mensen minder gaan consumeren.

Gevolg is het mes in de vleesindustrie welke wel vaart bij de verkoop ook qua export.

Het is niet zo makkelijk op te lossen vrees ik...
Juist. Economie. En dat gaat altijd voor.
quote:iones schreef op 24 april 2011 @ 11:44:

Juist. Economie. En dat gaat altijd voor.We moeten het wel in het geheel zien, welvaart die aan alle kanten aangewakkerd wordt. We leven in een periode met veel, meer en nog meer. De dierenpakhuizen worden groter, men moet meer verdienen en er rusten zwaardere lasten op. Voorlopig heeft een in de wei lopende koe meer ruimte dan een stadsbewoner.
De dierenpakhuizen worden groter omdat de vraag ernaar is. Zo simpel is het helaas en dat wordt alleen maar gestimuleerd door de huidige lage vleesprijzen.
quote:Kier_V schreef op 24 april 2011 @ 11:53:

De dierenpakhuizen worden groter omdat de vraag ernaar is. Zo simpel is het helaas en dat wordt alleen maar gestimuleerd door de huidige lage vleesprijzen.Nee dat lijkt wel zo, maar heeft ook andere oorzaken. Door het EU verband, moet Nederland als hoogst nettobetaler ook weer haar subsidies terug halen. Wij hoeven hier helemaal geen export vlees te produceren. Argentinië is daar het meest geschikt voor, met als tegenhanger het transport.
quote:werkverbod schreef op 24 april 2011 @ 12:03:

[...]

Nee dat lijkt wel zo, maar heeft ook andere oorzaken. Door het EU verband, moet Nederland als hoogst nettobetaler ook weer haar subsidies terug halen. Wij hoeven hier helemaal geen export vlees te produceren. Argentinië is daar het meest geschikt voor, met als tegenhanger het transport.

Je eerste opmerking klopt niet want doordat NL de subsidies terug moet halen (hoezo terughalen, gaat via EU Brussel, maar goed) gaat de normale Nederlander meer vlees eten?

En Argentinie beter qua export? Qua dieren fokken misschien wel, maar qua export/ transport toch echt niet hoor, of deze Logisticus begrijpt even niet wat jij bedoelt.
Argentinië is daar het meest geschikt voor, met als tegenhanger het transport.

Het is milieu onvriendelijk om producten naar landen over te brengen, terwijl diezelfde producten aanwezig zijn.
Aha, nu vat ik hem, excuses.

Het is milieu onvriendelijk, helemaal met je eens maar het bedrijfsleven verkiest nog immer geld boven een goed milieu en zolang NL de vleesprijzen zo laag houdt blijft het buitenland van 'ons' kopen en dat is nog altijd zo'n 70% van de dierproductie waarvan zo'n 50% varkens die vrijwel allemaal naar Duitsland gaan.

Ik wil hiermee aangeven dat vee-export veel geld in het laatje brengt en dat is voor velen nog altijd belangrijker dan het wel en wee van het dier
quote:Kier_V schreef op 24 april 2011 @ 12:27:

Aha, nu vat ik hem, excuses.

Het is milieu onvriendelijk, helemaal met je eens maar het bedrijfsleven verkiest nog immer geld boven een goed milieu en zolang NL de vleesprijzen zo laag houdt blijft het buitenland van 'ons' kopen en dat is nog altijd zo'n 70% van de dierproductie waarvan zo'n 50% varkens die vrijwel allemaal naar Duitsland gaan.

Ik wil hiermee aangeven dat vee-export veel geld in het laatje brengt en dat is voor velen nog altijd belangrijker dan het wel en wee van het dier

Wie geeft de vergunningen uit? Juist. Wie bepalen het beleid? Juist.

Als de boeren een te laag volume hebben, dan hangt hen een faillissement boven het hoofd. Maar we moeten een stap verder, minder vlees eten en de prijs omhoog. Hoe duurder des te minder men vlees eet. We hebben helemaal geen vlees meer nodig. Ook onze hoektanden zijn al tig... aangepast. We hoeven het vlees niet meer van het dier te trekken of te sleuren
je kan wel roepen, juist en juist maar daar bedoel je dus de regering mee en die gaat niet stoppen met deze export omdat het teveel geld in het laatje brengt.

Okay, daar hoeven we dus niet op te rekenen dat moge duidelijk zijn.

Dus dan Duitsland maar in om NL vlees te boycotten?

het is niet zo makkelijk om dit uit te bannen!

En dat we vlees niet nodig hebben? De voedingstoffen die het wel heeft kunnen we inderdaad ergens anders uit halen, maar er zijn leeeeeeegio mensen die vlees gewoon heel lekker vinden en die het geen reet uitmaakt hoe dat vlees op hun bordje komt, zolang ze er maar niet teveel voor hoeven te betalen.

Vreemd is dat, terwijl wanneer de bloemkool over de 3 euro per stuk gaat, ze dat wel laten liggen... (dacht even in een zijstraat)

De enige oplossing is te vinden in het vlees duurder maken en de export schrappen, maar dat gaat echt niet gebeuren
Als de export geschrapt zou worden, zou dat veel ruimingen schelen als er nog eens MKZ uitbrak. MAar ja, de economie. Dus gaat export door.

En intussen wordt vanuit Argentinie MKZ vlees geimporteerd....
quote:Kier_V schreef op 24 april 2011 @ 13:35:

je kan wel roepen, juist en juist maar daar bedoel je dus de regering mee en die gaat niet stoppen met deze export omdat het teveel geld in het laatje brengt.

Okay, daar hoeven we dus niet op te rekenen dat moge duidelijk zijn.

Dus dan Duitsland maar in om NL vlees te boycotten?

het is niet zo makkelijk om dit uit te bannen!

En dat we vlees niet nodig hebben? De voedingstoffen die het wel heeft kunnen we inderdaad ergens anders uit halen, maar er zijn leeeeeeegio mensen die vlees gewoon heel lekker vinden en die het geen reet uitmaakt hoe dat vlees op hun bordje komt, zolang ze er maar niet teveel voor hoeven te betalen.

Vreemd is dat, terwijl wanneer de bloemkool over de 3 euro per stuk gaat, ze dat wel laten liggen... (dacht even in een zijstraat)

De enige oplossing is te vinden in het vlees duurder maken en de export schrappen, maar dat gaat echt niet gebeurenDenk dat de dames met een Louis Vuitton tasje over die diertjes inzitten? Die kunnen ook een betere prijs betalen, maar doen zij dat ook? Daarbij komt nog eens dat het vlees van nu vergeven is van de antibiotica. Nog even en je hebt de griep, haal je toch even een biefstukje. Problem solved.
Kalfjes bij de moeder weggehaald, koeien met zere opgezwollen uiers, varkens die leven op roosters, kippen bij wie de snavel wordt geknipt, veetransporten in de hitte naar Italië, er is zoveel dierenleed dat zo oneindig veel langer duurt dan het onverdoofd de strot doorsnijden. De media brengt een of ander lulonderwerp en iedereen huilt mee, verongelijkt omdat het moslims betreft.
quote:willem1959 schreef op 24 april 2011 @ 19:40:

Kalfjes bij de moeder weggehaald, koeien met zere opgezwollen uiers, varkens die leven op roosters, kippen bij wie de snavel wordt geknipt, veetransporten in de hitte naar Italië, er is zoveel dierenleed dat zo oneindig veel langer duurt dan het onverdoofd de strot doorsnijden. De media brengt een of ander lulonderwerp en iedereen huilt mee, verongelijkt omdat het moslims betreft.Nog meer onzin.
Nee hoor.
quote:willem1959 schreef op 24 april 2011 @ 19:40:

Kalfjes bij de moeder weggehaald, koeien met zere opgezwollen uiers, varkens die leven op roosters, kippen bij wie de snavel wordt geknipt, veetransporten in de hitte naar Italië, er is zoveel dierenleed dat zo oneindig veel langer duurt dan het onverdoofd de strot doorsnijden. De media brengt een of ander lulonderwerp en iedereen huilt mee, verongelijkt omdat het moslims betreft.Onzin, het gaat om het dierenwelzijn. Dat een religie zegt dat zij het recht hebben op hun manier te slachten, is aan hen. Het gaat om de dieren en niet om sprookjes.
Niks dierenwelzijn. En niks sprookjes (is trouwens een minachtende opmerking).

Vroeger slachtte de boer zijn eigen varken ook met een groot mes.
quote:willem1959 schreef op 24 april 2011 @ 20:03:

Niks dierenwelzijn. En niks sprookjes (is trouwens een minachtende opmerking).

Vroeger slachtte de boer zijn eigen varken ook met een groot mes.Klopt en waarschijnlijk reed je overgrootvader nog met een kar. Doet hij nu ook niet meer.
Ik ben het volledig eens met dit artikel

http://opinie.volkskrant. ... een_archa%C3%AFsch_relict

Iedereen kan vegetariër worden.

Dit is een interessant berichtje

http://www.nu.nl/wetensch ... sen-vaker-vegetarier.html

Ik ben helaas laag intelligent.
quote:willem1959 schreef op 24 april 2011 @ 19:56:

Nee hoor.Jawel, ik zal het nog sterker vertellen: het is onfundeerde en gekleurde onzin.
quote:werkverbod schreef op 24 april 2011 @ 20:01:

[...]

Onzin, het gaat om het dierenwelzijn. Dat een religie zegt dat zij het recht hebben op hun manier te slachten, is aan hen. Het gaat om de dieren en niet om sprookjes.

In dit topic gaat het eigenlijk om ritueel slachten en dat onverdoofd. Kijk de openingszin er maar op na.

Ga eens even goed nalezen waarom zij (de Joden en de Moslims) op deze manier slachten. (het is niet omdat 'zij' het recht hebben)

En dan nog even dit en voor alle duidelijkheid: Moslims hebben geen enkel probleem met bedwelmd slachten, het zijn de Joden die hier tegen ageren omdat het niet zou mogen vanuit hun geloof.

En wat betreft sprookjes: Jij gelooft in sprookjes wanneer je denkt dat wanneer deze 2 'groepen' pijnloos gaan slachten het dierenleed voorbij is.

Het is de GROTE massa die voor het dierenleed zorgt, de massa die de supermarkten afstruint op zoek naar kilo-prijsknallers.

Cijfers staan op internet aangaande aantallen ritueel geslachtte dieren, valt reuze mee
quote:iones schreef op 25 april 2011 @ 20:34:

[...]

Jawel, ik zal het nog sterker vertellen: het is onfundeerde en gekleurde onzin.

Met respect: dat is jouw opmerking ook.

Willem haalt heel terecht aan welke kwellingen de dieren moeten ondergaan en wat de gevolgen zijn en dat noem jij als het ware onwaar?

Denk je de dieren voor de slacht zo netjes behandeld worden?
quote:Kier_V schreef op 26 april 2011 @ 22:20:

[...]

In dit topic gaat het eigenlijk om ritueel slachten en dat onverdoofd. Kijk de openingszin er maar op na.

Ga eens even goed nalezen waarom zij (de Joden en de Moslims) op deze manier slachten. (het is niet omdat 'zij' het recht hebben)

En dan nog even dit en voor alle duidelijkheid: Moslims hebben geen enkel probleem met bedwelmd slachten, het zijn de Joden die hier tegen ageren omdat het niet zou mogen vanuit hun geloof.

En wat betreft sprookjes: Jij gelooft in sprookjes wanneer je denkt dat wanneer deze 2 'groepen' pijnloos gaan slachten het dierenleed voorbij is.

Het is de GROTE massa die voor het dierenleed zorgt, de massa die de supermarkten afstruint op zoek naar kilo-prijsknallers.

Cijfers staan op internet aangaande aantallen ritueel geslachtte dieren, valt reuze mee

Lezen.

Het maakt mij niet uit uit welke ideologie men dieren slacht.

Wat mij betreft wordt er nooit meer een dier geofferd.
quote:werkverbod schreef op 26 april 2011 @ 22:23:

[...]

Lezen.

Het maakt mij niet uit uit welke ideologie men dieren slacht.

Wat mij betreft wordt er nooit meer een dier geofferd.

Jij leest niet juist of je reageert onjuist naar mijn idee en wat betreft je laatste opmerking, er wordt niet ritueel geslacht uit ideologie, verdiep je nou eens wat verder voor je wat schrijft! Want je raakt kant noch wal met je opmerkingen.

En wat mij betreft mogen alle mensen die een stukje vlees willen, dit krijgen. En op welke manier, dat moge wel duidelijk zijn inmiddels geloof ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven