Beweging vs rusten

26-04-2011 10:04 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik kom even niet goed uit het volgende.

Hier en daar lees ik dat het nu (4 maanden zwanger) tijd is om weer te gaan sporten. Daar heb ik erg zin in (lekker wandelen, niets extreems).

Maar ik ben ook heel erg moe (lees: alleen maar helemaal kapot). En daarover staat overal weer geschreven dat je goed naar je lichaam moet luisteren en je rust moet nemen als je je zo voelt.

Nu kan ik meestal de ene voet niet voor de andere krijgen maar ik denk steeds: als ik nu weer een beetje meer ga bewegen, dan krijg ik vanzelf weer wat meer energie. Ik heb het wel geprobeerd en een paar honderd meter lukt ook wel maar dan moet ik ook meteen weer gaan liggen.

Wat te doen, heeft iemand ervaring? Kan ik mijn conditie wat verbeteren en wat meer energie krijgen door te gaan wandelen? Of zal/moet ik wachten tot ik me echt wat beter ga voelen en gewoon nog even geduld hebben?
Maak voor jezelf een schema (misschien samen met een fysiotherapeut) om langzaam je conditie op te bouwen. Dus begin met 3 x 5 minuutjes op een dag, week daarop 3x8 minuutjes per dag.

Overigens, heb je je vermoeidheid al met je huisarts besproken?
Ik heb het lekker niet gedaan, was doodmoe, je lichaam werkt al hard genoeg aan dat babietje.
Maar je lichaam heeft straks ook een hoop energie nodig om dat babietje eruit te persen. In een topconditie komen gaat nu niet meer lukken, maar een beetje conditie is wel fijn. Daarnaast, van alleen maar moe op de bank hangen wordt je moe-er (niet moeder;-)) en lamlendig. TO, zou je kunnen gaan zwemmen? Bijvoorbeeld in lekker warm water, met andere zwangere vrouwen?
Niet zwanger, maar wel ernstig rug-patiënt. Moet eigenlijk dus ook zoveel mogelijk bewegen terwijl ik liever rust.

Wat mij helpt als ik wel ga wandelen: om het zo rustig aan mogelijk te doen, dan merk ik dat ik verder kom dan wanneer ik er de pas in zet, Heb overigens altijd rollator bij me, heb zitje bij de hand. Is dus niet te vergelijken met jouw situatie.

3x op een dag lijkt me ook erg veel, 1x per dag is toch voldoende?

En dan een kwartiertje. Niet teveel van je lichaam vergen, en daarna meteen je rust pakken. Kijk zelf maar wat daarbij het beste voegt: met benen omhoog of helemaal op de bank of op bed gaan liggen.

Ik neem hierbij aan dat je niet werkt, anders is het lastig, of moet je het 's avonds zo doen. Avondwandelingetje kan ook energie geven!!!!

Bedankt voor jullie reacties. Ja, een opbouwend schema zit ik in dat geval ook zeker aan te denken. Of gewoon kijken wat de dag je brengt.

Mijn grootste vraag blijft alleen of het goed is dat ik er aan begin terwijl mijn lichaam aangeeft dat het rust nodig heeft of dat het goed is voor wat nieuwe energie. Zonder zwangerschap zou ik zeker bewegen voor meer energie, maar dit is nieuw. En in de boeken staan alleen hoofdstukken over sporten en over rusten maar niet over alles daartussenin...!

Het heeft denk ik ook met mijn bloedsomloop/bloeddruk (laag) te maken. Die kan echt niets hebben momenteel. Even bukken en alles wordt zwart, onder de douche zit ik op een krukje en na alles moet ik gaan liggen omdat ik anders flauw val.

Huisarts is niet nodig. Alles is door de vk gecontroleerd en sommige zwangere vrouwen hebben dit nu eenmaal. Ik zal haar bij de volgende controle vragen wat zij van bewegen/sporten vind maar dat duurt nog even en ik dacht, laat ik het hier eens in de groep gooien. Kijken of er meer zijn met ervaring hierin.

Nee, die topconditie haal ik echt niet meer
Jij hebt volgens mij geen slechte conditie, of kon je voor je zwangerschap ook al geen 100 meter lopen zonder te moeten liggen??

Jij hebt last van de zwangerschapsverschijnselen, dat is heel wat anders dan geen conditie hebben. Geef je lijf rust, de baby trekt blijkbaar veel energie weg in combibatie met je lage bloeddruk.

Luister naar je lichaam, die vertelt precies wat je (en je zwangerschap) nodig heeft.

Ik had trouwens precies hetzelfde, erg lage bloeddruk en naar de keuken lopen was al teveel. Na de 5e maand ging dat vanzelf weer over, het advies wat ik toen zelf ook kreeg was: geef je lichaam waar het om vraagt, rust dus. Niet geforceerd gaan bewegen terwijl heell je lijf zegt niet doen.
Ik zou wel proberen wat te gaan bewegen. Wel rustig opbouwen inderdaad.

Je lichaam krijgt er waarschijnlijk langzaam ook wel wat meer energie van. Een topconditie is misschien niet haalbaar maar nog 5 maanden stil blijven zitten is wel het andere uiterste.

Ik ben nu zelf 8 maanden zwanger en had hetzelfde. Ik dwing mezelf om elke dag een stuk te lopen/fietsen, zelfs met deze warmte. Het kost me soms ook wel wat moeite maar ik hoop dat ik me daardoor na de bevalling sneller fit voel.
Heerlijk al die tegenstrijdige adviezen
Herkenbaar! Bij mijn eerste zwangerschap het ik hetzelfde. Ik ging al heel snel korter werken en sliep dan elke middag 2 uur om daarna te gaan koken en eten en om 20 uur weer naar bed te gaan. Echt vreselijk moe was ik. Sporten kón ik gewoon niet. Al vanaf week 10 ongeveer. Later kwamen daar nog bekkenklachten en heel veel vochtvasthouden bij. Ik was een waggelend wrak.

Maar een prachtige baby (inmiddels al 6 jaar!). Na de zwangerschap had ik veel tijd nodig om weer in conditei te komen, maar het is allemaal goed gekomen. Neem dus lekker die rust als je lichaam aangeeft dat je het nodig hebt!

Ter geruststelling: het kan ook heel anders: tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik tot 30 weken kunnen sporten en was ik super kwiek en ook veel minder dik (geen vochtvasthouden). Je hebt het gewoon niet in de hand, dus luister naar je lichaam!
quote:wizziwik schreef op 26 april 2011 @ 10:52:

Het heeft denk ik ook met mijn bloedsomloop/bloeddruk (laag) te maken. Die kan echt niets hebben momenteel. Even bukken en alles wordt zwart, onder de douche zit ik op een krukje en na alles moet ik gaan liggen omdat ik anders flauw val.

Dit ken ik wel ook zonder zwanger te zijn. Ik denk dat een beetje wandelen je echt geen kwaad zal doen en bespreek je lage bloeddruk met je VK. Je hebt er niets aan als je onderuit gaat.

Ik ben op advies van mijn huisarts wat zouter gaan eten en zoethoutthee gaan drinken maar nu je zwanger bent zou ik dat eerst overleggen met je VK.
quote:christina schreef op 26 april 2011 @ 11:03:

Heerlijk al die tegenstrijdige adviezen

Iedereen heeft gelukkig ook wel een beetje gelijk. Daarom kom ik er ook zelf niet zo uit. Het zal een gulden middenweg tussen alles worden denk ik. Mijn conditie was inderdaad niet slecht voor de tijd maar ook niet top. Alleen maar liggen is niet goed voor je spieren en gewrichten dus een beetje in beweging blijven is belangrijk. Ik merk dat als ik wat in het huishouden heb gedaan (behalve stofzuigen enzo, dat lukt echt niet) ik wel helemaal kapot ben maar dat het net iets anders voelt.

Ik had gehoopt dat ik me nu ook wel weer een stuk fitter zou voelen. Iedereen heeft het over de eerste 3 maanden, dus toen heb ik ook alle rust genomen. Maar nu wordt ik ongeduldig, vooral met dit mooie weer

Mijn voornemen is om elke dag wat in het huishouden te blijven doen, wat oefeningen te doen (eventueel liggend in bed) om soepel te blijven en als ik het zie zitten om dan een eindje te gaan wandelen. Vervelende is alleen dat het ineens toe kan slaan en daar sta je dan net bij het park....

Lage bloeddruk: mag ik inderdaad gewoon dropjes en bouillon enzo voor nemen.
Ja, ik kreeg als tip om altijd dropjes bij me te hebben. In drop zit een stofje dat bloeddruk verhogend werkt.
quote:Maja82 schreef op 26 april 2011 @ 11:08:

[...]

Ik ben op advies van mijn huisarts wat zouter gaan eten en zoethoutthee gaan drinken maar nu je zwanger bent zou ik dat eerst overleggen met je VK.Oh, helpt dat ook? Helemaal blij, want die vind ik heerlijk!
Als je niet zwanger bent en je beweegt niet, wordt na verloop van tijd ook elke stap teveel. Het is niet verstandig je nu op een marathon voor te bereiden, maar van een beetje bewegen krijg je uiteindelijk meer energie dan van alleen op de bank hangen. Geen dingen doen die pijn doen, natuurlijk, maar je kunt voor jezelf eens proberen wat voor jou goed werkt: wandelen, fietsen, zwemmen...
In zoethoutthee zit hetzelfde stofje als in drop alleen mist gelukkig de suiker / zoetstof.

En ik heb in een eerdere periode met een lage bloeddruk gemerkt dt je er heel erg lamlendig van kan worden. door beweging helpen je spieren de druk op je vaten wat te verhogen (als ik het goed begrepen heb), dan ga je je ook weer wat fitter voelen.
Top, want van suiker word je ook zo moe. Ik probeer al zo gezond mogelijk te blijven eten (eet intussen nog even snel haar laatste paaseitje op )

Ik houd het wel bij wandelen denk ik. Ben soms flink duizelig en dan zie ik fietsen niet zo zitten. Zwemmen lijkt me wel heerlijk maar een paar nadelen: tegen de tijd dat ik bij het zwembad ben en ik me heb omgekleed ben ik al bekaf. Verder is het daar vaak een beetje benauwd en daar word ik erg misselijk en licht in mijn hoofd van. Ik douche nu ook al met het raam wijd open voor de frisse lucht. En wandelen kun je lekker dicht bij huis doen.
Laat je bloeddruk wel goed in de gaten houden door je VK.

http://www.gezondheidsple ... n/108/lage-bloeddruk.html
quote:Maja82 schreef op 26 april 2011 @ 11:55:

Laat je bloeddruk wel goed in de gaten houden door je VK.

http://www.gezondheidsple ... n/108/lage-bloeddruk.htmlBedankt voor de link, erg goed om te lezen. Ik zit lees ik op het randje maar zal in de gaten houden of het slechter word en extra mijn bloeddruk laten controleren. En ik denk dat ik maar wat meer zout ga eten, dat ben ik gewoon niet zo gewend maar het is voor een goed doel!
Ik was tijdens mijn zwangerschap ook constant moe, terwijl ik eerder altijd veel bewoog en een goede conditie had. Van een half uur zwemmen moest ik een hele middag bijkomen, dus daar ben ik tijdens mijn zwangerschap dan ook maar mee gestopt. Normaal is het prima om te gaan sporten als je je moe voelt, maar als je zwanger bent gaat dat niet op.

Ik heb wel geprobeerd om zo lang mogelijk (kleine beetjes) te blijven bewegen. Dus: zo lang mogelijk naar het werk fietsen, tussen de middag even wandelen etc. Die stukjes werden gedurende mijn zwangerschap wel steeds korter, maar het was wel vol te houden. Gek genoeg voelde ik me op het laatst weer wat beter, (misschien omdat mijn zwangerschapsverlof toen inging) en heb ik toen bijna dagelijks nog gezwommen (5 of 10 minuten per keer ofzo).Na de bevalling was mijn conditie weer vrij snel op peil.

Kortom, probeer te blijven bewegen op een niveau wat voor jou haalbaar is en luister goed naar je lichaam. Helemaal niet bewegen is ook niet goed voor je lichaam, maar als je van het bewegen een middag moet bijkomen of (later in je zwangerschap) harde buiken krijgt dan heb je teveel gedaan. En je zult zelf daarin ergens een middenweg moeten vinden.

Succes en een goede zwangerschap gewenst.
quote:wizziwik schreef op 26 april 2011 @ 12:01:

[...]En ik denk dat ik maar wat meer zout ga eten, dat ben ik gewoon niet zo gewend maar het is voor een goed doel!Ik ben / was het ook niet zo gewend. Het wordt je zo ingepepertzout dat het niet goed voor je is. Maar dat geldt dus niet voor iedereen.
Blijven bewegen! Maar wel aangepast natuurlijk.....je kunt als je zwanger bent beter niet meer boven een bepaalde hartslag uitkomen.

Vraag bij een goede sportschool een aangepast programma voor jou.

Ik heb op deze manier tot op de ochtend van mijn bevalling heerlijk kunnen blijven bewegen.
@ Suy, ik denk dat je dit topic even goed moet lezen. TO is namelijk meer dan hondsmoe. Sporten lukt haar dus helemaal niet. Sportschool is geen optie.

Het gaat om bewegen, beetje wandelen enzo.
Zelf geen ervaring mee, maar ik hoor wel vaker van mensen dat die moeheid zeker tot 5 maanden duurde. Misschien kun je dat nog even afwachten, en als je over een week of wat nog steeds zo moe bent, toch proberen in beweging te komen?
Ik zou rustig gaan wandelen, iedere dag een stukje. Het is belangrijk om wel in beweging te blijven, want van alleen maar liggen en binnen blijven word je juist slap en moe op een gegeven moment. Maar als jij je zo beroerd voelt en snel flauw valt, moet je het allemaal wel met beleid doen, natuurlijk.

Dus wel iedere dag even naar buiten, stukje lopen, maar niet ineens woest naar de sportschool en daar aan de apparaten gaan hangen (sowieso niet handig als je zwanger bent uiteraard).
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven