GuerilleaGardeners

28-04-2011 11:56 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kent iemand dit eigenlijk? Het lijkt me een erg leuk initiatief om de boel (letterlijk) wat op te fleuren!

http://www.guerrillagardeners.nl/

Over Guerrilla Gardening

Guerrilla Gardening is het aanleggen van een tuin op een plek waar het officieel niet mag. Bijvoorbeeld een stuk land dat al lang braak ligt en waar maar geen nieuwbouw op komt, een boomsingel of een lege bloembak. Iedereen kan een Guerrilla Gardener worden. Het is simpelweg een kwestie van de schep oppakken en je eerste plant neerzetten.

Het fenomeen Guerrilla Gardening bestaat al zo’n 30 twintig jaar. Over heel de wereld leuken buurtbewoners rommelige plekken op met ‘illegale’ beplanting. Zo zijn er in de VS vuilnishopen begroeid met tomatenplantjes. Sommigen laten zelfs uit ongebruikte brievenbussen nieuwe natuur ontstaan. In Engeland is de bekendste guerrilla gardener Richard Reynolds; via zijn site www.guerrillagardening.org zijn verschillende gardening acties te volgen, van Frankrijk tot Botswana.

Met Guerrilla Gardening laat je zien hoe belangrijk groen in de gemeente is. Planten bieden mens en dier een prettige leefomgeving. Daarnaast is groen goed voor het milieu en de gezondheid van bewoners.

Volg de GuerrillaGardeners ook op twitter: @GrrGardenersNL.

Van de week was er in de buurt opeens een tuintje op een stuk braakliggend terrein verschenen, met een bordje er bij. Vind het een erg leuk principe! Ben ook wel een beetje van de burgelijke ongehoorzaamheid

Ik ga van de week even wat zakjes zaad halen, en die op een brede strook net ingeplant groen tussen 2 fietspaden gooien. Laat maar groeien, die wilde blommen, laat maar komen, die glimlach op gezichten!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Yep, bij mij in de buurt is ook een guerilla tuin.

Leuk, vind ik.

Maar je moet niet gaan zeuren als de grond uiteindelijk door de eigenaar wordt opgeeisd en er iets op gaat bouwen. En dat zeuren gebeurt nu wel, want ze hadden er plantjes opgezet en zo veel werk ingestoken.

Tsja, pech, je wist dat het niet jouw grond was.
Wat kost dat wel niet?
oh het heeft tegenwoordig een hippe naam?

Ik zie dat al jaren voorbij komen. 'Vreemde' planten in een saai gemeenteplantsoentje, vroeger gooiden we overgebleven zaadjes ook gewoon het plantsoen in. En hier in de buurt is er zelfs ienmand geweest die met bloembollen een hartje heeft gepland met daarbij de naam van zijn/haar geliefde. Heel leuk, want de liefdesverklaring komt elk voorjaar weer op.
Ik heb ze pas op radio gehoord. Eigenlijk zou ik ze naar mijn buren sturen. De overburen en wij hebben prachtige voortuinen. En tussen ons is sinds een week een kale voortuin met tweede handse grindtegels die hij nog eens met een drukreiniger heeft gespoten.
quote:mamaria schreef op 28 april 2011 @ 12:56:

Wat kost dat wel niet?

Wat dat kost? Een (paar) zakje(s) bloemenzaad, nog geen euro per stuk ofzo. 10 afrikaantjes,1 euro per tray.

Te ver uitgroeiende planten uit je eigen tuin: gratis.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, ik had er al eerder van gehoord, vind het erg leuk. Fleur maar op die saaie terreinen.

Zolang je het houdt bij wat zakjes zaad en overgebleven plantjes kost het praktisch niks. En als je dure planten gaat planten en dan gaat miepen als de grond weer gebruikt gaat worden, heb je het principe denk ik niet begrepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven