Foliumzuur
donderdag 28 april 2011 om 13:12
Ik wil graag zwanger worden, alleen blijkt dat wat langer duren dan ik had gehoopt. Uit bloedtesten blijkt dat ik niet 'goed' ovuleer, en we gaan pas over 4 weken naar de gynaecoloog terug. Volgens hem is de kans dat t natuurlijk lukt fors lager.
Toen we vorig jaar gingen beginnen met proberen, was ik fanatiek gestart met foliumzuur, alleen is m'n potje nu leeg en ik heb er ook geen zin meer in om te starten.
Zou het nou echt zo schadelijk zijn om pas te beginnen met foliumzuur als ik zwanger blijk? Want ik vergat t vaak, en ik eet gezond. En zo'n blij roze potje voor de aanstaande moeder vind ik best een beetje confronterend
Toen we vorig jaar gingen beginnen met proberen, was ik fanatiek gestart met foliumzuur, alleen is m'n potje nu leeg en ik heb er ook geen zin meer in om te starten.
Zou het nou echt zo schadelijk zijn om pas te beginnen met foliumzuur als ik zwanger blijk? Want ik vergat t vaak, en ik eet gezond. En zo'n blij roze potje voor de aanstaande moeder vind ik best een beetje confronterend
donderdag 28 april 2011 om 13:19
donderdag 28 april 2011 om 13:21
Na mijn miskraam vorig jaar proberen wij ook opnieuw zwanger te worden....maar dat wil niet echt vlotten helaas. Ik ben dan ook sinds januari ofzo gestopt met slikken van foliumzuur.
Zodra ik positief test ga ik ze echt direct weer slikken....maar had nu alleen maar het idee dat ik onderhand een overdosis zou moeten hebben en dat de enige die er blij van wordt, de drogist is....
Zodra ik positief test ga ik ze echt direct weer slikken....maar had nu alleen maar het idee dat ik onderhand een overdosis zou moeten hebben en dat de enige die er blij van wordt, de drogist is....
donderdag 28 april 2011 om 13:23
Het heeft bij mij 4 jaar geduurd eer ik zwanger was van mijn dochter en al die tijd heel braaf foliumzuur geslikt.
Dus menig potje moeten halen zullen we maar zeggen.
Toen ik zwanger was van mijn zoon kwam ik daar pas met 11 weken achter.
VK vond het toen niet meer nodig om ermee te beginnen.
Heb me in het begin best schuldig gevoeld dat ik niks geslikt had, maar ja gedane zaken nemen geen keer.
En ik heb nu 2 heel gezonde kinderen.
Dus menig potje moeten halen zullen we maar zeggen.
Toen ik zwanger was van mijn zoon kwam ik daar pas met 11 weken achter.
VK vond het toen niet meer nodig om ermee te beginnen.
Heb me in het begin best schuldig gevoeld dat ik niks geslikt had, maar ja gedane zaken nemen geen keer.
En ik heb nu 2 heel gezonde kinderen.
donderdag 28 april 2011 om 13:23
foliumzuur wordt aangeraden om het risico op neurale buis defecten te verkleinen. Neurale buis defecten zijn, open ruggetje in alle gradaties maar ook een open schedeltje. Serieuze zaken dus. De neurale buis wordt helemaal in het begin van de zwangerschap aangelegd, al voordat je weet dat je zwanger bent. Daarom is het zo belangrijk om het al voor de conceptie te slikken.
ik heb zelf meer dan 3 jaar foliumzuur geslikt voordat ik eindelijk zwanger werd. Ik heb het potje nooit confronterend gevonden, mijn menstruatie elke maand wel...
ik heb zelf meer dan 3 jaar foliumzuur geslikt voordat ik eindelijk zwanger werd. Ik heb het potje nooit confronterend gevonden, mijn menstruatie elke maand wel...
donderdag 28 april 2011 om 13:29
Floortje_1981 ik ben zo'n risicozwangere! Ik slik inmiddels 3 maanden 5mg foliumzuur per dag. Dit is dus 10x zo hoog dan wat je normaal bij de plaatselijke drogist koopt van 0,5mg.
Op dit moment ben ik nog niet gestopt met de pil (ben bezig met de laatste strip), maar wilde zeker weten dat ik nog niet zwanger was voordat ik ermee begon.
Ik zou je dan ook adviseren om het foliumzuur gewoon te blijven slikken, want je zou je voor je hoofd kunnen slaan als blijkt dat iets niet goed is met het kindje terwijl je er mogelijk iets aan kunt doen om het te voorkomen.
Op dit moment ben ik nog niet gestopt met de pil (ben bezig met de laatste strip), maar wilde zeker weten dat ik nog niet zwanger was voordat ik ermee begon.
Ik zou je dan ook adviseren om het foliumzuur gewoon te blijven slikken, want je zou je voor je hoofd kunnen slaan als blijkt dat iets niet goed is met het kindje terwijl je er mogelijk iets aan kunt doen om het te voorkomen.
donderdag 28 april 2011 om 13:32
donderdag 28 april 2011 om 13:36
Makeupyourmind, dat is idd ook hoe mijn gevoel erbij is, op dit moment word alleen de drogist er beter van 
Ik vind het aan de ene kant een beetje een gedoe, ben nogal chaotisch, en daarom vergeet ik het regelmatig. Het liefste zou ik er pas over na denken als ik zwanger ben. Maar goed, dat is ook niet heel verantwoordelijk. En nee, het is heus niet ZO'N moeite, ik vraag slechts naar jullie mening.
Ik vind het aan de ene kant een beetje een gedoe, ben nogal chaotisch, en daarom vergeet ik het regelmatig. Het liefste zou ik er pas over na denken als ik zwanger ben. Maar goed, dat is ook niet heel verantwoordelijk. En nee, het is heus niet ZO'N moeite, ik vraag slechts naar jullie mening.
donderdag 28 april 2011 om 13:37
TO, toen ik bij de gyn zat omdat zwanger worden niet lukte, en aangaf dat ik (vanwege de door jou genoemde redenen) niet altijd foliumzuur slikte, drong ze er sterk op aan dat toch te doen. Want: je weet maar nooit en, zoals hiervoor al wordt gezegd: als er iets mis zou gaan, zou je het jezelf nooit vergeven!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
donderdag 28 april 2011 om 13:43
Ik snap niet dat je het gedoe vindt. Gewoon een pilletje per dag in je mond stoppen en doorslikken lijkt me niet al teveel moeite.
Als je het potje naast je tandenborstel zet moet het toch goedkomen?
Het is echt belangrijk dat je ze blijft slikken. Je krijgt niet teveel binnen, want de dosis is daarvoor te klein. Dus op naar de drogist voor een volgend potje.
Als je het potje naast je tandenborstel zet moet het toch goedkomen?
Het is echt belangrijk dat je ze blijft slikken. Je krijgt niet teveel binnen, want de dosis is daarvoor te klein. Dus op naar de drogist voor een volgend potje.
donderdag 28 april 2011 om 13:44
donderdag 28 april 2011 om 13:48