Foliumzuur

28-04-2011 13:12 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag zwanger worden, alleen blijkt dat wat langer duren dan ik had gehoopt. Uit bloedtesten blijkt dat ik niet 'goed' ovuleer, en we gaan pas over 4 weken naar de gynaecoloog terug. Volgens hem is de kans dat t natuurlijk lukt fors lager.

Toen we vorig jaar gingen beginnen met proberen, was ik fanatiek gestart met foliumzuur, alleen is m'n potje nu leeg en ik heb er ook geen zin meer in om te starten.

Zou het nou echt zo schadelijk zijn om pas te beginnen met foliumzuur als ik zwanger blijk? Want ik vergat t vaak, en ik eet gezond. En zo'n blij roze potje voor de aanstaande moeder vind ik best een beetje confronterend :(
Tja, bij ons duurde het ook wel even voordat ik zwanger raakte. Ik heb wel al die tijd foliumzuur geslikt. Ik denk dat het risico heel klein is, maar wilde na de tijd geen spijt-gevoel hebben.
Ik zou het wel blijven slikken als ik jou was. Desnoods in een ander potje doen als je dat plaatje op het potje niet steeds wilt zien.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Foliumzuur wordt niet voor niets aangeraden als je zwanger wilt worden. En dat wil je toch? Het maakt niet uit of je het een vanaf een maand voor de conceptie slikt of meer dan drie jaar (laten we hopen dat dat niet nodig is!), maar waarom zou je het níet slikken? Dat begrijp ik niet zo goed...
Na mijn miskraam vorig jaar proberen wij ook opnieuw zwanger te worden....maar dat wil niet echt vlotten helaas. Ik ben dan ook sinds januari ofzo gestopt met slikken van foliumzuur.

Zodra ik positief test ga ik ze echt direct weer slikken....maar had nu alleen maar het idee dat ik onderhand een overdosis zou moeten hebben en dat de enige die er blij van wordt, de drogist is....
Maar te veel foliumzuur is ook niet goed. Je zou kunnen laten prikken wat je foliumwaarde is.
Het heeft bij mij 4 jaar geduurd eer ik zwanger was van mijn dochter en al die tijd heel braaf foliumzuur geslikt.

Dus menig potje moeten halen zullen we maar zeggen.

Toen ik zwanger was van mijn zoon kwam ik daar pas met 11 weken achter.

VK vond het toen niet meer nodig om ermee te beginnen.

Heb me in het begin best schuldig gevoeld dat ik niks geslikt had, maar ja gedane zaken nemen geen keer.

En ik heb nu 2 heel gezonde kinderen.
foliumzuur wordt aangeraden om het risico op neurale buis defecten te verkleinen. Neurale buis defecten zijn, open ruggetje in alle gradaties maar ook een open schedeltje. Serieuze zaken dus. De neurale buis wordt helemaal in het begin van de zwangerschap aangelegd, al voordat je weet dat je zwanger bent. Daarom is het zo belangrijk om het al voor de conceptie te slikken.

ik heb zelf meer dan 3 jaar foliumzuur geslikt voordat ik eindelijk zwanger werd. Ik heb het potje nooit confronterend gevonden, mijn menstruatie elke maand wel...
Als foliumzuur slikken al teveel moeite is....
madamemicmac, een overdosis foliumzuur krijg je niet van gezonde voeding of van langdurige foliumzuur slikken. Als je een risicozwangere bent krijg je standaard een veel hogere dosis dan wat je bij de drogist koopt.
Ik heb altijd gedacht dat je een teveel aan foliumzuur weer uitplaste trouwens.
Anita, in principe werkt dat ook zo, maar als je hele hoge dosissen zou slikken kan het wel schadelijk zijn.
Floortje_1981 ik ben zo'n risicozwangere! Ik slik inmiddels 3 maanden 5mg foliumzuur per dag. Dit is dus 10x zo hoog dan wat je normaal bij de plaatselijke drogist koopt van 0,5mg.

Op dit moment ben ik nog niet gestopt met de pil (ben bezig met de laatste strip), maar wilde zeker weten dat ik nog niet zwanger was voordat ik ermee begon.

Ik zou je dan ook adviseren om het foliumzuur gewoon te blijven slikken, want je zou je voor je hoofd kunnen slaan als blijkt dat iets niet goed is met het kindje terwijl je er mogelijk iets aan kunt doen om het te voorkomen.
quote:Floortje_1981 schreef op 28 april 2011 @ 13:27:

Anita, in principe werkt dat ook zo, maar als je hele hoge dosissen zou slikken kan het wel schadelijk zijn.Maar dan moet dat toch wel onnoemelijk veel zijn wil het schadelijk zijn toch??
zaza, ik was even kwijt hoeveel hoger de dosis ook alweer precies was, maar ja 10x dus. Heel goed dat jij al zo'n tijd het slikt ik hoop dat als je stopt met de pil het snel raak mag zijn!
Anita ja heel heel veel. volgens mij moet je dan minstens een potje van de hoog gedoseerde variant slikken, En mij lijkt het dat niemand dat doet...
Confronterend? Dan stop je ze toch lekker in een lege pindakaaspot of koketrommel als je daar geen confronterende gevoelens van krijgt...

Sorry maar waarom risico's nemen als als het een kleine moeite is dat niet te doen.

*onzintopic*
Makeupyourmind, dat is idd ook hoe mijn gevoel erbij is, op dit moment word alleen de drogist er beter van :(

Ik vind het aan de ene kant een beetje een gedoe, ben nogal chaotisch, en daarom vergeet ik het regelmatig. Het liefste zou ik er pas over na denken als ik zwanger ben. Maar goed, dat is ook niet heel verantwoordelijk. En nee, het is heus niet ZO'N moeite, ik vraag slechts naar jullie mening.
Oops dubbel
TO, toen ik bij de gyn zat omdat zwanger worden niet lukte, en aangaf dat ik (vanwege de door jou genoemde redenen) niet altijd foliumzuur slikte, drong ze er sterk op aan dat toch te doen. Want: je weet maar nooit en, zoals hiervoor al wordt gezegd: als er iets mis zou gaan, zou je het jezelf nooit vergeven!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Een pilletje slikken 'gedoe'?

Vast vreselijk cliché enzo, maar ik ga het toch zeggen.

Een kind hebben, dat is pas gedoe.
groupie echt het is niet alleen de drogist die er beter van wordt... Heb je mijn eerdere posts gelezen?
Ik snap niet dat je het gedoe vindt. Gewoon een pilletje per dag in je mond stoppen en doorslikken lijkt me niet al teveel moeite.

Als je het potje naast je tandenborstel zet moet het toch goedkomen?

Het is echt belangrijk dat je ze blijft slikken. Je krijgt niet teveel binnen, want de dosis is daarvoor te klein. Dus op naar de drogist voor een volgend potje.
Floortje, ik heb je post gelezen! Dankjewel daarvoor! Ik weet dat je gelijk hebt en dat t belangrijk is! Ik zit vooral te spaugen dat t niet makkelijk lukt om zwanger te worden, en ik zit een beetje rebels te doen denk ik!

*reageer later weer, ben even weg*
Ik ben pas begonnen met foliumzuur slikken toen ik 2,5 mnd zwanger was. Toen kwam ik er pas achter dat ik zwanger was nl. Niet gepland dus. Hij is kerngezond. (Terwijl ik die 2,5 mnd dat ik het nog niet wist heb gefeest als een dolle, drank/sigaretten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven