Gekke vraag

29-04-2011 19:22 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me al een tijdje af hoe je aan iemands gezicht kan zien hoe oud diegene ongeveer is.

En dan bedoel ik dus niet het verschil tussen iemand van 20 en 60. Rimpels en grijze haren spreken voor zich. Maar wat in het gezicht is nou anders als je 20,25 30 of 40 bent.

Weet ook niet hoe ik erbij ben gekomen, maar ik blijf het me regelmatig afvragen.

Iemand een idee?
Tja, ik ken mensen van 40 die er veel jonger uitzien (zonder ingrepen) en iemand van 23 die er al heel afgepeigerd uitziet en veel ouder lijkt.

Het blijft dus gokken.

Misschien kun je zoeken op Desmond Morris, die heeft er volgens mij een boek over geschreven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kan je meestal niet zien. Ik word sinds mijn dertigste altijd 10 jaar jonger geschat. En ik hoop dat dat nog lang zo blijft!
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar ik vind dat je het over het algemeen wel ongeveer kunt zien..

Ik ga eens googelen op Desmond Morris!
Ik vindt het juist heel opmerkelijk hoe gezichten herkenbaar blijven. Zelfs vanaf een babyfoto kan je vaak precies de kenmerken zien die je op je 40ste nog hebt, terwijl een baby gezicht vrij algemeen is (niet dat ze allemaal op elkaar lijken, maar ze lijken wel meer op elkaar dan volwassenen)

Wat ik ook interessant vind is waarom wij aziatische mensen niet uit elkaar kunnen houden, en zij ons niet.

Schijnt te komen doordat wij vooral op haarkleur en ogen letten, en hun meer op neuzen en gezichtsvorm.

Hoe oud iemand is gok ik toch puur op het gezicht en de strakheid van de huid (flubberarmen e.d)
Soms zie je aan bepaalde haartjes op het gezicht dat iemand richting 30 gaat. Dan weet je vrij zeker dat iemand geen 20 meer is, zegmaar.

Ik heb dat dan weer niet met 28. Word vaak jonger geschat, ook door mijn figuur en haar denk ik.
Volgens mij heeft het veel te maken met uitstraling - hoe iemand oogt.

Een 16-jarige betreedt de wereld met meer enthousiasme dan iemand die 20 jaar ouder is.

Zoiets als een toerist die voor het eerst in een cosmopolitische stad loopt en iemand die er al 10x is geweest.

De eerste kijkt nog om zich heen, alles is nieuw, maakt foto's, etc. De tweede kijkt voor zich uit of naar beneden, maakt geen foto's, etc.

Beetje: been there, done that.
quote:plukjepulk schreef op 29 april 2011 @ 19:49:

Wat ik ook interessant vind is waarom wij aziatische mensen niet uit elkaar kunnen houden, en zij ons niet.

Schijnt te komen doordat wij vooral op haarkleur en ogen letten, en hun meer op neuzen en gezichtsvorm.

Ik heb daar niet zo'n moeite mee. Er is duidelijk verschil tussen Chinezen, Japanners, Koreanen (alhoewel die laatste 2 wel wat meer op elkaar lijken), Vietnamezen en Thai. Verder durf ik het niet met zekerheid te zeggen

Maar inderdaad... nu je het zegt - ik kijk absoluut naar botstructuur als ik iemand "bestudeer". Zoals iemand wel 's zegt bij iemand als eerste naar de ogen te kijken, zo kijk ik naar botstructuur.
quote:plukjepulk schreef op 29 april 2011 @ 19:49:

Ik vindt het juist heel opmerkelijk hoe gezichten herkenbaar blijven. Zelfs vanaf een babyfoto kan je vaak precies de kenmerken zien die je op je 40ste nog hebt, terwijl een baby gezicht vrij algemeen is (niet dat ze allemaal op elkaar lijken, maar ze lijken wel meer op elkaar dan volwassenen)

Hoe oud iemand is gok ik toch puur op het gezicht en de strakheid van de huid (flubberarmen e.d)

Dat vind ik dan juist beter verklaarbaar haha! Je herkent iemands gelaatstrekken, stand van de ogen, vormen van mond e.d.

Heb weleens een artikel gelezen over gezichtherkenning. Stonden ook plaatjes van bekende mensen bij waar dan een 'onderdeel' van het gezicht was weggefotoshopt. Opmerkelijk hoe moeilijk je iemand herkent als de mond weggehaald is of de wenkbrauwen!
Ronde/bolle gezichten zien er vaak wat jonger uit in combinatie met niet te veel wallen/slaapgroeven/stress/vermoeidheid.
Even een testjes

Hoe oud denken jullie dat de vrouw hiernaast ongeveer is? -->

Vind haar een moeilijk persoon om te schatten, maar zou denken zo rond de 24-26
Jennifer Aniston bijvoorbeeld. Ze ziet er jonger uit dan ze is, dat is zeker. (strak, weinig/geen rimpels of los vel) maar toch zie je dat ze geen 25 is. Waar zit dat hem dan in. Vind dat zo onverklaarbaar!
Vrouwen van in de 20 en 30 met overgewicht, vind ik er vaak veel ouder uitzien voor hun leeftijd, terwijl ik vrouwen van rond de 50 met overgewicht vaak weer normaal of jonger schat.

Geen idee waarom.

En mensen die op jonge leeftijd al zijn gaan werken en een gezin hebben gesticht, lijken in mijn ogen ook heel veel ouder. Dat komt waarschijnlijk doordat ze eerder het serieuze leven aangaan.
quote:Xam schreef op 29 april 2011 @ 20:04:

Even een testjes

Hoe oud denken jullie dat de vrouw hiernaast ongeveer is? -->

Vind haar een moeilijk persoon om te schatten, maar zou denken zo rond de 24-26Ik denk dat ze ouder is, halverwege de 30. Ze is wel glad geshopt.
is toch die stacey van een talentenshow? 28?
Ik vind die vrouw hiernaast juist weer een oud hoofd hebben.. tegen de 40, maar dat is de Viva doelgroep niet dus dat zal wel niet

Gezichten zijn bijna nooit perfect symmetrisch. Leuke oefening: pak een spiegeltje en zet die rechtop over de helft (verticaal) van je gezicht. Je ziet er dan opeens heel anders uit.

'Men' vindt symmetrische gezichten vaak mooi, modellen hebben dat bijvoorbeeld vaak.
quote:bommi schreef op 29 april 2011 @ 20:09:

Vrouwen van in de 20 en 30 met overgewicht, vind ik er vaak veel ouder uitzien voor hun leeftijd, terwijl ik vrouwen van rond de 50 met overgewicht vaak weer normaal of jonger schat.

Geen idee waarom.

En mensen die op jonge leeftijd al zijn gaan werken en een gezin hebben gesticht, lijken in mijn ogen ook heel veel ouder. Dat komt waarschijnlijk doordat ze eerder het serieuze leven aangaan.

Dat vind ik ook inderdaad, vreemd.

Een bol gezicht maakt jonger denk ik. Een meisje van 15 heeft een kleiner boller gezicht dan een meisje/vrouw van 20. Maar waarom iemand met overgewicht er dan ouder uitziet weet ik ook niet..
Een leuk boek is ook 'kijk op het gezicht' van Ad Bergsma. Er is ooit, via de Teleac, een cursus over geweest. Interessant!

Van de achterflap: het gezicht vertelt ons in één oogopslag wie we zijn. Daarnaast is het geezicht een bron van misverstanden. Zo wordt schoonheid onbewust nog altijd gelijk gesteld met vaardigheden: wat mooi is, is goed.

In dit boek, gebaseerd op de gelijknamige serie, worden misverstanden, opzienbarende feiten maar vooral ook de laatste inzichten over het gezicht vanuit een groot aantal wetenschappelijke disciplines, zoals biologie/psychologie/neurologie/computertechnologie en kunstegeschiedenis op een heldere en toegankelijke manier besproken.
Die vrouw hiernaast is Stacey Rookhuizen 25 jaar
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Volgens mij is dat stacey rookhuizen (ofzoiets). Die is dacht ik nog heel jong, 24 ofzo.
@ himalaya klinkt wel als een interessant boek idd!

In de psychologiemagazine van maanden terug stond ook een artikel over wat een gezicht mooi maakt. Blijkt dat hoe gemiddelder een gezicht is hoe mooier. Met gemiddeld wordt dan bedoeld als je van 100 mensen de afstand tussen het puntje van de neus en de kin neemt enz.

Ze hebben van de 10 mooiste mannen en 10 mooiste vrouwen (gekozen door nl publiek) een gemiddeld gezicht gemaakt. Daar kwamen twee super knappe gezichten uit! Is ook een site waar je dat zelf kunt doen. Staan heel veel gezichten in en die kan je dan 'mengen'. Wel boeiend!
http://staceyrookhuizen.showbiznewz.nl

ze is in maart 25 geworden.

*mosterd *
quote:Tickel schreef op 29 april 2011 @ 20:18:

Die vrouw hiernaast is Stacey Rookhuizen 25 jaarHa, zat ik er toch niet ver naast!
Enkele kenmerken van ouder worden;

Lagere wenkbrauwen

"Flapjes langs de kin,

Invallen van gezicht of juist breder

en zo zijn er nog meer..
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Hmm die vrouw hiernaast had ik ouder geschat vanwege haar zelfverzekerde blik maar ook vanwege haar neus... is dat gek?

In het dagelijks leven kijk meestal naar de rimpel(tje)s naast de ogen... geloof ik.

quote:Lizzl schreef op 29 april 2011 @ 19:54:

Volgens mij heeft het veel te maken met uitstraling - hoe iemand oogt.

Een 16-jarige betreedt de wereld met meer enthousiasme dan iemand die 20 jaar ouder is.Een uitermate depressieve, (passief)-agressieve houding of schuchterheid maken iemand ook wel jonger hoor, in mijn optiek. Omdat dat echt van die adolescenten- of puberteitskenmerken zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven