Stomen in de stoompan
maandag 2 mei 2011 om 15:15
Ongeveer 300 jaar geleden heb ik een stoompan gekregen. Nu wil ik hem gaan gebruiken. Ik heb broccoli en bloemkool en heb volgens mij wel enig idee hoe ik dat ga fixen. Echter heb ik voor vanavond een overheerlijke magere zalmburger. Deze zou ik graag mee stomen. Mijn vraag: kan dit zonder dat de groente naar vis gaat smaken/ruiken? Mijn vriend haat vis. Wie heeft er tips en tricks?
maandag 2 mei 2011 om 16:17
Ik heb maarliefst 3 mandjes. Het is echt een hele toren. Ik kom er nu net achter dat, heel fijn, de gebruiksaanwijzing niet meer te vinden is. Lees net op internet dat er bij deze stoomkoker sowieso geen gebruiksaanwijzing zit. Boven op de pan zitten twee lichtblauwe bak achtige dingetjes die door moeten gaan voor een deksel ofzo?
Hoeveel water moet ik onderin doen? Welke tijd moet ik instellen? Ik voel dat het een succes gaat worden, maar daarvoor moet ik wel weten wat ik met dat kreng moet doen :S
Hoeveel water moet ik onderin doen? Welke tijd moet ik instellen? Ik voel dat het een succes gaat worden, maar daarvoor moet ik wel weten wat ik met dat kreng moet doen :S
maandag 2 mei 2011 om 16:26
welke stomer heb je? ik heb bijvoorbeeld een philips met 3 verdiepingen maar ieder heeft wel een eigen lekbakje. dat had mijn eerdere tefal en oudere philips ook niet. in dat geval moet je dus de zalm onderop doen als je geen groenten wilt hebben die naar vis gaat ruiken. nadeel is wel dat de groenten vrij veel zullen lekken op de vis. maar dat is niet heel erg.
je begrijpt... aangezien ik iedere dag in/met dat ding kook, was voor mij eentje met aparte lekbakjes gewoon een must. heerlijk koken
maar nu jij dus nog. een zalmmoot duurt (alstie niet super dik is) ongeveer 15 minuten (als het een koker is met redelijk wat vermogen, laat dus even weten welke je hebt). bloemkool/broccoli hangt ervan af hoe gaar je die wilt hebben. het kan kort en het kan lang je zult waarschijnlijk alles wel tegelijk klaar kunnen hebben, eventueel kan je de groenten iets eerder erop zetten en anders doe je alles zo'n 20 minuten voor de eerste keer.
lekkere kruiden op de zalm, beetje peterselie voor de kleur.
maar zoals gezegd kan je de zalmmooi ook heel makkelijk in folie in de oven doen met een beetje olie/citroen/kruiden. lekker!
je begrijpt... aangezien ik iedere dag in/met dat ding kook, was voor mij eentje met aparte lekbakjes gewoon een must. heerlijk koken
maar nu jij dus nog. een zalmmoot duurt (alstie niet super dik is) ongeveer 15 minuten (als het een koker is met redelijk wat vermogen, laat dus even weten welke je hebt). bloemkool/broccoli hangt ervan af hoe gaar je die wilt hebben. het kan kort en het kan lang je zult waarschijnlijk alles wel tegelijk klaar kunnen hebben, eventueel kan je de groenten iets eerder erop zetten en anders doe je alles zo'n 20 minuten voor de eerste keer.
lekkere kruiden op de zalm, beetje peterselie voor de kleur.
maar zoals gezegd kan je de zalmmooi ook heel makkelijk in folie in de oven doen met een beetje olie/citroen/kruiden. lekker!
maandag 2 mei 2011 om 16:42
Ah kijk, er komt schot in de zaak
Het is een Primo stoomkoker en Google leert mij dat ie van de Aldi komt. Voor zover ik het ding begrijp zijn er niet drie lekbakjes. De zalm zal dus inderdaad onderop moeten. Het is echter geen zalmmoot, maar een zalmburger (van de Appie) die 4 min in de koekepan zou moeten.
Oh kijk eens, ik heb hem gevonden! http://www.primo.to/funct ... &pnav=;2;&cat=22&item=297
Oh kijk eens, ik heb hem gevonden! http://www.primo.to/funct ... &pnav=;2;&cat=22&item=297
maandag 2 mei 2011 om 16:45
Daar is ook een gebruiksaanwijzing te vinden met stoomtijden en hoever je moet vullen enzo.
http://www.primo.to/images/pages/files/ ... %20SK1.pdf
http://www.primo.to/images/pages/files/ ... %20SK1.pdf
maandag 2 mei 2011 om 17:05
ziet er prima uit lijkt een beetje op de oudere philips stoomkoker zonder de lekbakjes. gewoon vullen onderin. water maakt niet uit (teveel kan niet te weinig wel) maar er staan vast streepjes. deze werkt met timer en is dus makkelijk want de groenten iets van 20 minuten. met een burger heb ik geen ervaring. zit daar een korstje omheen ofzo? paneermeel? want dat lijkt niet lekker in de stomer dat wordt zacht. als het gewoon een soort geperst geval is zoals een hamburger, dan is het geen probleem maar zal het niet zo lang hoeven als een zalmmoot, ik gok op een minuut of 15 dan. heb je een plaatje? groenten kan niet missen enne.. volgende keer dus 'echte vis';-)