Geld & Recht alle pijlers

Vergoeding voor lenen auto

08-05-2011 21:14 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met een vraagje.

Ik heb een auto een maand te leen gehad van vrienden. Als dank en ter compensatie wil ik een vergoeding geven voor de kilometers die ik er mee gereden heb. De auto is door mijn rijden immers ook minder waard geworden en ik heb er best veel mee gereden.

Hoeveel is een goede vergoeding per kilometer om de afschrijving te compenseren?

S.
Interessante vraag.

Ik ga binnenkort mijn auto een week uitlenen aan iemand. Mijn auto is wel een hele oude, dus da's een andere kwestie.

Maar die persoon zal er ook iets voor willlen geven in de plaats, en ik weet natuurlijk ook niet wat ik daarvoor moet vragen...

Jouw auto is redelijk nieuw en degelijk, heb ik begrepen?

Samen met jou ben ik benieuwd naar de reacties !!
Hoe lang heb je hem geleend en hoeveel km heb je er mee gereden?
Misschien kun je bij een verhuurbedrijf kijken wat het kost om een vergelijkbare auto te huren en daarvan de helft ofzo?
De wegenbelasting voor die maand is misschien ook wel zo eerlijk.
Dankjewel voor de aanvulling. Dat leeftijd van de auto is inderdaad misschien wel relevant denk ik. De auto heeft als ik 'm teruggeef

50.000 km op de teller.

Ik vraag me af of er een soort standaard is voor km-vergoeding opgebouwd uit (1) percentage vaste afschrijving, (2) percentage benzinekosten en (3) percentage variabele afschrijving, waar ik dan de eerste twee vanaf kan trekken om op een bedrag per km voor variable afschrijving te kunnen komen.
Je zou 19 cent per km kunnen geven.

Maar heb jij in 1 maand 50,000km gereden of is dat de totale km stand?
@maxess: dat moet ik nog uitrekenen (ahv hoe vaak ik getankt heb, ben de stand vergeten op te schrijven toen ik 'm kreeg), maar ik verwacht zo tussen de 2000-3000 km). Ik heb 'm 1,5 maand geleend.

@luna: De wegenbelasting moeten ze toch betalen of ik hem nou leende of niet. Dus vind ik het niet nodig daaraan bij te dragen. (Ik heb hen ook een gunst verleend door de auto een maand van ze over te nemen. Ze konden hem zelf niet meenemen en wilden hem buiten de stad geparkeerd hebben.)

@crazy: Zie mijn 2 post. Verhuurprijzen erbij nemen zie ik een beetje als een laatste optie als ik er niet uitkom.
Wow wat zijn jullie snel op dit forum!!

@thirtysometh. 50.000 is de totale stand. Ik weet dat die 19 ct/km iets met de aftrek bij belasting te maken heeft, maar is het ook gerelateerd aan variabele afschrijving?
Neem ze lekker mee uit eten. ze hebben de auto vast niet uitgeleend met het idee er geld aan te verdienen. ik zou me zelf erg bezwaard voelen als ik een bedrag met specificatie zou krijgen.
Willen die mensen er wat voor hebben of niet?

Als ik mijn auto uit zou lenen aan een goede vriend of vriendin, hoef ik er niks voor te hebben en zou ik het leuker vinden om een bos bloemen te krijgen, of een dinerbon oid... Geen geld.
Ik zou ze ook mee uit eten nemen en de auto (natuurlijk) met een volle tank afleveren.
I choose happy!
@neeltje: Het idee is ook niet dat ze er aan moeten verdienen. Meer dat ik compenseer voor mijn gebruik. Ik had niet verwacht er zoveel mee te zullen rijden, en zij wellicht ook niet dat ik dat zou doen. Vandaar dat ik dat graag wil compenseren. Denk je dat ik ze daar mee tegen het hoofd zal stoten? mmm.. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Mee uit eten nemen zal niet gaan - ze wonen inmiddels in het buitenland. (En komen de auto dus alleen maar ophalen om er mee naar huis te rijden).
Ik zou de auto in ieder geval gewassen en met een volle tank benzine terug geven.

Neem ze mee uit eten als dank voor het lenen van de auto.
Je zal ze wel vaker zien neem ik aan? Dan dus een dinerbon.
Ik heb de auto gewassen, en uiteraard zal de tank volzitten. :-) En wellicht dat ik er nog een cadeautje bij doe als dank. Maar ik geloof echt dat de auto door mijn gebruik minder waard is geworden.

Dus.. dank voor de tips en ideeen over wat een goed bedankje zou zijn, maar ik wil eigenlijk vooral weten hoeveel er normaal gesproken (in zakelijke context) voor variabele afschrijving wordt gerekend. Dan weet ik ook of het een heel hoog of niet zo hoog bedrag is en kan ik op basis daarvan weer beslissen of ik ze er mee tegen het hoofd zal stoten of juist niet.

Is er iemand die kan zeggen of 19 ct een gangbaar bedrag hiervoor is?
Ik heb de auto gewassen, en uiteraard zal de tank volzitten. :-) En wellicht dat ik er nog een cadeautje bij doe als dank. Maar ik geloof echt dat de auto door mijn gebruik minder waard is geworden.

Dus.. dank voor de tips en ideeen over wat een goed bedankje zou zijn, maar ik wil eigenlijk vooral weten hoeveel er normaal gesproken (in zakelijke context) voor variabele afschrijving wordt gerekend. Dan weet ik ook of het een heel hoog of niet zo hoog bedrag is en kan ik op basis daarvan weer beslissen of ik ze er mee tegen het hoofd zal stoten of juist niet.

Is er iemand die kan zeggen of 19 ct een gangbaar bedrag hiervoor is?
quote:leeuw68 schreef op 08 mei 2011 @ 21:31:

Ik zou de auto in ieder geval gewassen en met een volle tank benzine terug geven.

Neem ze mee uit eten als dank voor het lenen van de auto.

Dit in elk geval. En geef ze iets leuks om mee te nemen naar het buitenland (lekkere dingen) en een bedrag in een envelop.Ik zou 100 euro een mooi bedrag vinden als je er nog iets persoonlijks bij geeft. De benzine hoef je niet te vergoeden (die heb je immers al zelf betaald en je zorgt voor een volle tank). Bovendien zijn het vrienden (ik zou me toch bezwaard voelen als het veel meer geld is) en je hebt hun in zekere zin ook geholpen door de auto veilig bij jou thuis te laten staan.

Die 100 euro is trouwens uit de lucht gegrepen. Het is een bedrag waarvan ze samen heel lekker uit eten kunnen gaan zou ik denken.
Zie nu je laatste bericht. Het gangbare bedrag zou ik echt niet weten. Zou ik zelf van vrienden ook niet willen hebben trouwens.
@kaetje: dankjewel voro je suggestie. Misschien vold ik deze wel op, want ik realiseer me dat met 0.19 ct/km ik toch al gauw uitkom op een paar honderd euro.. En wellicht dat ze zich daar inderdaad wel bezwaard over zullen voelen...
Je kunt via de site van de anwb de kosten per km voor een auto berekenen. Gewoon autotype en leeftijd invoeren, en er komt dan een bedrag uit.

Datzelfde bedrag mag je bij de belasting ook gebruiken wanneer je daadwerkelijke km's opgeeft (en dan niet voor woonwerkverkeer, maar voor artsenbezoek enzo).
Als je niet samen uit eten kunt of zo: is het een idee om een npaar (echt goede!) flessen wijn/wiskey/wat ze ook maar drinken in de auto te zetten als bedankje?

Anders zou ik het zelf ook lastig vinden, zou me bezwaard voelen als ik een envelopje kreeg bij het ophalen van mijn auto denk ik.
quote:pilous1 schreef op 08 mei 2011 @ 21:28:

Willen die mensen er wat voor hebben of niet?

Als ik mijn auto uit zou lenen aan een goede vriend of vriendin, hoef ik er niks voor te hebben en zou ik het leuker vinden om een bos bloemen te krijgen, of een dinerbon oid... Geen geld.

Toen ik de auto van mijn zus voor een week leende, heb ik 'm uiteraard afgetankt terug gegeven. Verder had ik 'm helemaal schoon gemaakt, van binnen en buiten (was beetje vies autootje haha) en overal snoepjes in de auto gelegd, zoals pepermuntjes etc.

Persoonlijk vind ik zoiets + evt. kleine vergoeding meer dan genoeg als je een auto van (goede) vrienden leent.
Van de 2000 a3000km die jij er mee hebt gereden in 1 maandje is de auto echt geen duizenden euro's minder waard geworden. Tenzij je tegen een paaltje en andere auto hebt aangezeten en kortom schade heeft.

Waarom zou je per km moeten betalen ? Je hebt toch al benzine betaald voor de auto.

Ik vind dat wanneer jij de auto met volle tank terug geeft, door de wasstraat gehaald hebt , van binnen lekker schoon en fris ruikt.. Dat je al een heel eind bent , je zou een doosje merci , bos bloemen kunnen geven en evt een etentje op jou kosten.

Maar wanneer ik mijn auto een maandje uitleen omdat t mij ook beter uitkomt omdat ik m niet kan parkeren voor de deur e.d. Zou ik al blij zijn dat ie met volle tank en gewassen voor de deur staat. Bosje bloemen staat dan ook altijd leuk in huis. thats it ..
quote:Apollon schreef op 08 mei 2011 @ 21:18:

Ik ga binnenkort mijn auto een week uitlenen aan iemand.

Als je een auto geleend hebt, vind ik de gedane suggesties prima (schoonmaken, aftanken, cadeaubon oid erbij).

Maar als je een auto gáát lenen, zou ik als uitlener het meest blij zijn met een goed voorstel voor verzekeringskwesties. Ik wil zelf mijn auto niet graag uitlenen ivm het risico dat er iets gebeurt en mijn premie voor jaren omhoog gaat. Dus dat dat afgedicht wordt vind ik belangrijker dan wel of niet een bloemetje achteraf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven