Geld & Recht alle pijlers

carpoolen

09-05-2011 11:55 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af wat normaal is om te betalen met carpoolen.

Mijn vriend betaalt namelijk de helft van alle benzine die getankt wordt (terwijl de auto ook voor prive wordt gebruikt door de ander) en de helft van de verzekeringskosten enzo.

Naar mijn idee is het normaal om de helft van de benzine te betalen wat gebruikt wordt voor naar het werk rijden.

verzekeringskosten vind ik niet terecht, want de keus om een auto te kopen lag niet bij hem maar bij de ander.

Heb ik het nu helemaal mis of betaalt mijn vriend teveel?
de helft van de benzine die verbruikt wordt voor woon-werk verkeer
ja dat dacht ik ook, verzekeringskosten etc niet toch?
gewoon de normale norm voor reiskosten (wat was het...19 cent per km?)

Heeft het Nibud hier geen rekentool voor?
verzekeringskosten zou ik niet betalen...straks krijgt hij ook nog de halve APK-rekening voor de kiezen.
Ik vind ook de helft van de bezine voor het woon-werk verkeer.

Geen verzekeringskosten, APK-kosten etc.
Nee ook niet de verzekeringskosten lijkt me, anders kan die net zo goed een eigen auto nemen waar je meer voordeel van heb. Die man heeft die auto zelf en moet toch naar het werk dus dat jou man meerijd is alleen maar voordelig voor die man, dan zou ik gewoon uitrekenen hoeveel km het is van hem naar het werk en terug en dan km-vergoeding.
Ik vind het ook een beetje afhankelijk van of en hoeveel reiskostenvergoeding beide partijen krijgen.

Ik zou zeggen de helft van de bezine die wordt gebruikt voor woon-werkverkeer. Alle andere kosten hangen samen met de keuze voor een auto, als de reiskostenvergoeding heel hoog is kan ik me voorstellen dat er gekozen wordt voor een meer uitgebreide vergoeding richting degene met een auto.
Als de auto prive niet door jullie gebruikt wodrt, vind ik een bijdrage in de verzekeringskosten een beetje raar. Ook het betalen van de helft van de benzinekosten vind ik wat veel. Wat je zou kunnen doen om het eerlijk te laten zijn is precies berekenen wat de woon-werk-afstand is.

Als het gemiddelde verbuik van die auto bekend is, kun je precies uitrekenen hoeveel brandstof per kilometer er gebruikt wordt en wat de kosten daarvan zijn.

Rijd die persoon trouwens om om je vriend thuis te brengen en op te halen, of ontmoetten ze elkaar op de carpoolplek?

Als je vriend gehaald en gebracht wordt: De volledige kosten voor de benzine voor de afstand tussen beide woningen en de helft van de benzinekosten voor de afstand woning-werk (x2 voor heen en terug-weg).
Een halve tank betalen terwijl de auto ook privé gebruikt wordt, is belachelijk. Een vergoeding per kilometer ligt meer voor de hand.
De reiskosten vergoeding aan die persoon geven? Tenzij die persoon erg om moet rijden. Ik bedoel er moet toch gereden worden.
nou, wij zijn nu meer kwijt aan hem dan mijn vriend reiskostenvergoeding krijgt en daar zit ik erg mee.

en inderdaad, dan kunnen we net zo goed zelf een auto kopen.

mijn vriend wordt wel thuis opgehaald, maar die ander woont 5 min hier vandaan.

Ik vind het prima om reiskosten te delen, maar nu als die ander er ook prive voor gaat rijden, en als wij voor hem de verzekering etc betalen. We hebben het geld zelf ook hard nodig.
Ik zou gewoon de helft van de reiskosten vergoeden.

De ander krijgt deze tenslotte ook en had dezelfde kosten moeten maken als hij alleen zou rijden.

Nu verdiend die collega er dus op, want hij krijgt en zijn eigen reiskosten en jou vriend betaalt de helft van alle kosten van de

auto
precies

dankjewel, ik wilde even weten of ik het nou zo verkeerd zag of dat het gewoon verkeerd is.

Ik zie nu dat het dus toch klopt wat ik denk. Nu hopen dat mijn vriend er iets mee gaat doen, want dit kost ons veel geld

thnx voor de reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven